Hihihihi Snoopy1979, moet wel lachen om het beeld van dat gebiedende vingertje. Erg herkenbaar, alleen doet mijn dochtertje er nog een flinke 'duit' bovenop. Ook wij eten de maaltijden altijd samen. Ik ben het helemaal met je eens dat het niet nodig (of misschien zelfs zielig) is een kindje 'de ogen uit te steken' met lekkere hapjes terwijl zij/hij niets krijgt. Het is dus ook hier niet zo dat wij eten en zij erbij zit te kijken. Ik roep het af en toe wel een halt toe, want haar maagje is natuurlijk veel kleiner dan dat van papa en mama en wanneer er visite is en die eet suikerzoet gebak, dan krijgt ze daar wel een hapje van, maar verder gewoon haar eigen volkoren koekjes en rozijntjes of fruit of iets dergelijks. Volgende week gaat ze naar het CB en dan weet ik of haar lengte en gewicht niet uit de pas gaan lopen. Op het eerste gezicht ziet ze er prima uit. Ze is wel groot voor haar leeftijd, maar niet dik of mollig. Ook haar papa en mama zijn gewoon slank, dus wellicht heeft ze inderdaad een hoge verbranding (ook wij eten superveel zonder noemenswaardig aan te komen), desalniettemin baart het me zorgen dat ze zoveel eet en wil eten. En misschien moet ik dat wel gewoon loslaten, die zorgen en vertrouwen dat haar lichaam het zelf wel regelt. Het maakt af en toe gewoon zo onzeker als ik de tabellen van het voedingscentrum etc. bekijk. Volgens die richtlijnen eet ze de hoeveelheden van een kind van 5 of 6 jaar
hmm maar op deze leeftijd groeien ze nog superhard en leren nog heel snel dus op zich is het wel normaa dat ze veel honger heeft hier sochtends een papfles.. dan op het kdv om 9 uur fruit "all you can eat" dus anne wil van alles wat thuis heeft ze ook steeds vaker nadat dr fruit op is.. ze gewoon naar de fruitschaal loopt en dan TIE TIE TIE en dan smiddags krijgt ze brood.. vandaag dus 2 boterhammen en daarna nog een halve en toen begon ze daarna nog aan het brood van dr buurman en toen nog een aardige hap avondeten (macaroni) erbij dus ja wij maken ons ook weleens zorgen vooral omdat anne dus wel echt een buik heeft maarja.. ze heeft dan ook gewoon echt honger.. dan kan ik dr moeilijk niks geven toch? als ze bij mij komt bietsen.. wat best wel vaak gebeurd dan krijgt ze enkel maar wat als ze niet de hele boel bij elkaar gilt het is niet dat ze niets mag... maar ik wil niet dat ze denkt dat ze met hard genoeg gillen gewoon dr zin krijgt plus dat ze absoluut genoeg te eten krijgt op een dag want tussendoor op kdv zijn er crackers en om half 5 nog een koekje... en thuis krijgt ze meestal een muslibol van bakker bart en dan zit ze meestal wel vol.. maar als je dr dan nog een boterham geeft gaat die er ook gewoon in. ze vraagt er niet om tho.. dus die geven we maar gewoon niet (ook niet vragen of ze nog meer wil dus.. want dat antwoord weten we inmiddels wel) en dan thuis vaak nog een doosje rozijntjes, nijntje of een craccotte ze propt het er gewoon in.. geen probleem. maar hoe komen we nu van die buik af? want dat is allang geen schattig babybuikje meer daarbij is het steeds "dat gaat er wel vanaf als ze gaat lopen.. " maar ze loopt al sinds september nu dus nu mag ze steeds lopend mee naar de supermarkt, lopend naar het kdv... maar eh.. dat buikje zit wel stevig ben benieuwd wat de komende cb-check uitwijst het zal in ieder geval niet liggen aan gebrek aan lichaamsbeweging
Dat doe ik hier ook, want ik wil absoluut niet dat ze gaat denken dat ze met drammen haar zin krijgt. Inderdaad groeit ze ook wel superhard en ze is echt ontzettend druk/beweeglijk, altijd actief en niet gewoon rustig, nee alles in de versnelling. Dus ze zal inderdaad wel wat energie verbruiken Wat hebben ze jou voor advies gegeven op het CB of huisarts Saskia78? Oh, zie net dat jullie de CBcheck ook nog moeten krijgen. Even afwachten dan maar. Laat je iets weten als je geweest ben alsjeblieft? Hier is volgende week de afspraak, dus ik ben ook benieuwd.
nou laatste keer... anne zat altijd op de onderste lijn.. en begint nu schade in te halen zegmaar... dus laatste keer zat ze qua lengte boven de onderste lijn.. en qua gewicht tegen de middelste lijn toen kregen we een hele preek over hart- en vaatziekten, over pesten op school etc.. je kunt het zelf wel bedenken denk ik (ben zelf nu wel netjes op gewicht.. maar tot 2/3 jaargeleden was ik dat nooit dus ik weet prima hoe dat voelt ben ik bang) ik was in zoverre onder de indruk dat ik vooral een beetje boos was anderhalf jaar is ze te licht.. nu begint ze bij te kweken (en ja dat buikje is inderdaad wel bol.. ) krijg ik op mn flikker dat ik dr allemaal dodelijke ziektes toebedeel 16 april is pas mijn volgende bezoek overigens.. dus moeten nog even geduld hebben. wat betreft het buikje.. laat ik dr vanalles lopend doen en tja.. meer kan ik ook niet doen denk ik ze is van zichzelf namelijk behoorlijk druk en pienter.. dat kost beiden toch wel energie en ik kan moeilijk zeggen "sorry je krijgt nog maar een halve papfles" zeker als je weet dat ze het liefst na dr eigen eten ook mijn bord nog eens leeghapt.
Dank je wel! Als je nu aan haar vraagt hoe ze heet, zegt ze heel overtuigd: Eva! Zo schattig! Maar ik denk dat jullie het wel goed aanpakken zo hoor. Maarre... Saskia, je schrijft dat ze op deze leeftijd nog superhard groeien... Eva is de laatste maanden helemaal niet veel gegroeid . Ze begon met haar geboorte helemaal bovenin de curve met haar gewicht, haar lengte zat in het midden. Nu zit haar lengte nog steeds in het midden, gaat nu zelfs ietsjes omhoog, maar haar gewicht zit nu helemaal onderin. De afgelopen 2 maanden is ze zelfs afgevallen en ze is niet ziek geweest. En ik maar denken dat ze nu wel 10 kilo zou wegen . Ik ben vandaag bij het cb geweest, maar er was niemand helaas (je kan er dan wel naar binnen om te wegen enzo). Eva heeft trouwens ook wel een beetje een buik hoor, maar dat is hier echt een babybuik nog. En nog een beetje spek op haar beentjes. Maar ik zit dus juist met het tegenovergestelde, Eva eet op zich goed (maar niet heel veel), maar beweegt ook superveel, en komt daarom dus niet aan denk ik. Maakt denk ik ook niet zoveel uit, maar ik had het wel willen vragen op het cb, jammer dus dat er niemand was... Heb met 15 maanden weer een afspraak, ook voor de prikjes...
Ai, dat lijkt me een rotervaring zoals je het beschrijft. Ik vind het ook nogal ver gaan hoor die preek als ik het zo lees. En hebben ze dan verder geen tips gegeven? Want als ik je berichtjes zo lees stimuleer je in ieder geval de lichaamsbeweging goed. Mmmm, kan me voorstellen dat je niet echt zit te springen om naar het cb te gaan in april.. Wat leuk zeg Snoopy1979, ik verheug me op de dag dat mijn dochtertje haar naam uit kan spreken...
ja, inderdaad...stel je voor Vooral doorgaan op de manier waarop je bezig bent dus: veel beweging stimuleren en dan stabiliseert het heus wel weer.
Oké, mijn onderbuikgevoel dat we moesten gaan opletten was juist. Op de groeicurve begint de gewichtslijn lichtjes naar boven af te buigen. Nog meer de rem erop dus is het advies van het CB. Aantal tussendoortjes beperken, maximum aantal boterhammen aanhouden en eventueel tijdelijk overschakelen op magere melk.