Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Mijn dochter van 6 is met een ouder uit school meegegaan voor een speelafspraakje. Alles was goed gegaan en ik haalde haar vrolijk op. Thuis vertelde ze heel trots dat ze met de gordel los mochten in de auto want het was maar een klein stukje....Ze had wel een zitverhoger zei ze. Even later vertelde ze ook nog dat die ouder met het andere kind en diens vriendje een boodschapje had gedaan en mijn dochter met haar vriendinnetje alleen had gelaten. Ik wist niet wat ik hoorde, wij zijn zelf erg strikt mbt veiligheid en gaan nooit met kinderen rijden zonder autostoeltjes, zitverhoger of gordel. Ook laten wij onze kinderen echt nog niet alleen, mijn dochter vind ik daar echt helemaal nog niet klaar voor! Ik wil nu niet gaan zeuren maar ik vind het niet goed wat gebeurd is... wat zouden jullie doen?
Tja persoonlijk zou ik het ook echt niet leuk vinden. Ben ook strikt op gordels enzo ook op een klein stukje kan er iets mis gaan toch. En helemaal bij een kind van een ander vind ik dat je daar voorzichtig mee moet zijn... Alleen thuis laten zou ik persoonlijk ook niet doen maar dat scheelt wel per kind denk ik alhoewel ik vind dat ze op die leeftijd nog niet in staat zijn om goed te handelen als er iets mis gaat ( stel 1 van de twee valt van de trap ofzo... zijn ze dan in staat hulp te halen/ roepen ? ) Kortom ik zou er niet blij mee zijn... maar ik weet wel kindjes van die leeftijd die wel af en toe al alleen thuis zijn. Vind ik prima moet iedereen zelf weten, maar als mijn kind daar zou spelen zou ik dat ook vervelend vinden vermoed ik
Mijn dochter van bijna zeven is ook weleens even kwartier alleen met jonger broertje en zusje. Maar dat gaat altijd goed. Ik ben dan even op de zaak bij ons in de straat of doe even snel een bakkie bij m'n man of ik haal even een pakje op bij de pomp. Als er vriendjes aan het spelen zijn doe ik dat niet. Gewoon omdat ik andere kinderen dan in combinatie met de mijne dan niet vertrouw. Maar goed de ene zesjarige is de andere niet. Over de gordel...nee zou ik niet blij mee zijn. Over de zit verhoger ben ik minder moeilijk. Mijn dochter zit ook weleens zonder verhoger en ik neem ook weleens kindjes zo mee. Wel in de gordel
Je zeurt niet. Zonder gordel vervoeren vind ik echt 'not done'. Zonder verhoger incidenteel een klein stukje vind ik niet heel prettig, maar maak ik geen drama van, áls ze hun gordel om hebben. Alleen thuis laten zou ik ook niet fijn vinden, maar zou ik toch ietsje minder erg vinden dan zonder gordel in de auto. Ik zou proberen de ouders van het kind in kwestie er op aan te spreken en mijn dochter instrueren dat ze niet zonder gordel in een auto mag zitten.
Ik zou eerst even nagaan of het echt klopt. Mijn dochter kwam laatst ook thuis met een verhaal waarmee ik niet blij was. Mijn dochter heb ik normaal nooit kunnen betrappen op een leugentje maar dit had ze toch echt uit dr dikke duim gezogen. Toen ik namelijk tegen haar zei dat ik het even na ging vragen zei ze gauw dat het een grapje was..
Zonder gordel in de auto gaat er bij mij echt niet in.. dan breng ik mijn dochter voortaan zelf wel naar zo'n speelafspraakje. We hebben een extra zitverhoger thuis die ik nog wel eens meegeef als dat nodig is. Maar de meeste kindjes wonen vlakbij en dan vind ik even zonder verhoger niet zo'n punt, mits de gordel goed vast zit! Met alleen thuis laten zou ik echt niet blij zijn... Ik vind dat een te grote verantwoordelijkheid voor deze leeftijd. Stel dat er iets gebeurd en je kind weet niet hoe hij/zij moet handelen, dan is dat een verantwoordelijkheid waar ik ze mee opzadel met daar aan vasat een consequentie die hij/zij de rest van het leven mee zal dragen. Dat vind ik niet kunnen. Ik zou het voor de zekerheid wel nog even navragen of het klopt. Mijn dochter kon laatst ook heel trots zeggen dat ze 'zonder gordel in de auto zat' maar daarmee bedoelde ze dus dat ze op onze oprit de gordel los had gemaakt en was gaan staan. Een heel ander beeld dus dan wat ze schetste haha.
Bedankt voor jullie mening. Ik zal het navragen en aangeven dat ik het liever anders zie. Mijn dochter vond het nu helemaal stoer, maar ze kan ook zomaar ineens in paniek zijn als ze ontdekt dat er niemand is.
Mijn dochter kwam ook eens vertellen dat ze de afwas moest doen bij een speelafspraakje, ook bloedserieus haha. Wat een fantasie Ts, mocht het echt waar zijn zou ik het zeker bespreken. Ik zou met beide absoluut niet blij zijn, en ze zou daar voorlopig niet meer gaan spelen.
Ik zou het idd voorzichtig bespreken om te checken wat ervan waar is. Mocht ze idd zonder gordel vervoerd zijn en alleen thuis gebleven zijn dan zou mijn kind daar voorlopig niet meer gaan spelen.
Als dit werkelijk zo is zou dit laatste speelafspraak zijn. Ik vind het erg onverantwoord. Dochter hier blijft regelmatig alleen thuis maar als zij een vriendinnetje heeft doe ik het niet. Ik vind die verantwoording te groot en heb geen idee hoe dat kind zich gedraagt alleen thuis
ik zou geen gesprekje aangaan. want wie weet wat nog veel meer dingen hoor je, die je niet normaal vindt.(tja sommige mensen denken dat zij precies de dingen kunnen doen met het kind van iemand anders, terwijl dat soms echt gevaarlijk kan zijn. zo ging een ouder met mijn zoon en haar dochters op stap naar de bieb, en ze zei daarna aan mij dat zij dat allemaal 'aan kunnen' en zij goed 'oplet'. maar mijn zoon is echt niet zoals haar dochters. die van me kan van alles doen in de bieb, en durft ook veel meer dan haar dochters en kan ook zomaar weg lopen als hij het te saai of erg vindt, als je op stap wil gaan dan moet je het eerst aan mij vertellen zodat ik met mijn zoon de nodige afspraken maak, anders denkt hij dat hij van alles mag doen) als ik jou was dan zou ik voortaan alleen bij jouw huis laten afspreken. niet meer daar. verspil je energie niet, sommige mensen snappen gewoon niet wat je bedoelt met gordel om ook bij een korte afstand etc. een gesprek levert irritaties op en de uitkomst is het zelfde. niet meer daar spelen, maar graag bij jou.
Ik zou wel een gesprek aangaan. Weet ze ook dat ze dat niet meer hoeft te doen, is ze ook wakker geschud voor speelafspraken met andere kinderen. op zijn minst een riem om, kom op! Een kind is het heiligdom van ouders! Riem om! Op zijn minst! Idem met alleen thuis laten. Niet doen zonder toestemming van de ouders!
Sorry maar ik ga ook vaak op pad met de speelkids hier. Naar de bieb of de speeltuin of de markt. Als dat op mijn to do list staat voor die dag en ik kan niet schuiven neem ik ze ook gewoon mee hoor
Ik zou het gewoon rustig even navragen bij de betreffende ouder. Ik weet dat er ouders zijn die binnen de bebouwde kom erg makkelijk doen over de gordels. Nou ik niet! Je kunt toch gewoon vragen of ze de volgende keer AUB wel de gordel om wil doen? Als het dan nog niet gebeurd kun je altijd nog beslissen om haar daar niet meer te laten spelen. Ook kun je vertellen dat je het niet fijn vind dat ze alleen thuis gelaten zijn. Dat je dat ook liever niet wilt. Het ene kind kan eerder die verantwoordelijkheid aan dan het andere kind. En als jouw oudste dat wel kan denk je er niet altijd aan dat een ander kind daar misschien nog helemaal niet aan toe is. Ik vind sommige reacties zo hard: nooit meer daar spelen, enz! Kom op zeg je kunt toch gewoon even praten met een ander? Dan is mogelijk het probleem helemaal opgelost en is er niks meer aan de hand. En je kind kan daar gewoon weer veilig gaan spelen.
je hoeft geen sorry te zeggen hoor. ik begreep die moeder ook wel. maar ik hoor dus graag van te voren wat hun plan is. stel voor dat ik daar naar toe ga om mijn kind op te halen, stel dat er iets gebeurt, en ik ga daar en er is niemand thuis. ik wil dan wel echt weten waar ze zijn. gewoon sms en of even bellen en zeggen dat zij met mijn zoon op stap gaat. als mijn zoon het niet zegt dan wist ik er niks van. dat vind ik dus echt heel raar. mijn zoon liep wel keurig mee. en luisterde goed. maar dat is omdat hij die moeder wel leuk vindt. ik ga zelf nooit op stap met andere kinderen zonder het eerst te vragen aan de ouders. tot nu toe heb ik maar een moeder dus tegengekomen die dat deed. de rest blijft thuis of vragen het eerst aan de ouders.
Heel vervelend. Ik zeg ook altijd duidelijk tegen mijn kinderen dat ze hun riem om moeten, want sommige ouders nemen het niet zo nauw met de veiligheid. Ik laat ze soms 5 minuten alleen als ik de hond uit ga laten en andere keren neem ik ze mee. Tja, weinig keuze als er onverwacht op woensdagmiddag kinderen komen spelen. dat beestje moet toch uit. Verder gaan kinderen soms wel eens mee boodschappen doen of een pakketje wegbrengen, andersom gaan mijn kinderen ook wel eens met andere ouders mee zulke dingen doen of naar een speeltuin/kinderboerderij. Maar ja, daarvan breng ik de ouders wel op de hoogte en zij mij ook.
Ik zou ook geen gesprek aangaan en als je dochter volgende keer aangeeft dat ze weer bij desbetreffend vriendje of vriendinnetje wil gaan spelen dan even aangeven bij de ouder wat je van vorige keer hebt gehoord en gewoon even bespreken wat jij het liefste wel en niet wilt. Ik zou er nu niet een te grote issue van maken. Ik zou er ook niet blij mee zijn maar ik zou het de volgende keer als ze daar wil gaan spelen het gewoon even aangeven bij de ouder. De ouder zal zich altijd aangesproken voelen maar dat is prima. Je moet toch voorzichtig zijn met andermans kind.