Docu: "ik moet niks"

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by tuc, Jul 9, 2019.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ik ben bang van wel

2. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,233
    113
    Wat mij opvalt is dat ouders hem vrij willen opvoeden maar wel hun eigen zeer strikte denkbeelden meegeven over de wereld. Verder mist hij volledig een algemene ontwikkeling (die ouders zelf wel hebben meegekregen op school). En heeft weinig skills om zichzelf te redden.

Hoe moet hij als muziekant genoeg geld verdienen? En verder lijkt hij niets te kunnen of te weten. En is hij op een leeftijd dat hij dat niet overziet.

Het meest kwalijke is je niets ziet over andere activiteiten, lessen, leeftijdsgenoten of zaken die andere thuisgeschoolde kinderen wel ondernemen met hun ouders. Deze ouders zijn totaal passief in hun onderwijs naar hun kind. Thuisonderwijs kan echt een meerwaarde hebben. Maar niet op deze manier.

Ik vraag mij af hoe hij in de echte maatschappij kan functioneren. En dat gebedel van vader is echt beschamend en doet af aan zijn hele verhaal. Wees dan ook zelfvoorzienend.

Fawn and Salentein like this.
  3. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,258
    4,489
    113
    Wat ik eruit haalde was dat ze hem eigenlijk 2be wilden noemen maar er mochten geen cijfers in een naam voorkomen en hebben ze er toebie van gemaakt.

Dat ze hem thuisonderwijs willen geven mogen ze helemaal zelf weten, vind alleen vreemd dat er geen controle op zit in hoeverre dit gedaan wordt. Van wat ik uit de docu heb gezien is hun vorm erg eenzijdig en doorspekt met de manier waarop zijn ouders in het leven staan. Door hem uit de maatschappij te houden ontnemen ze hem (naar mijn mening) ook de kans om zijn eigen mening te vormen door hem dus het contact met anders denkende te ontnemen.

Hij is perfect zoals hij is maar ondertussen stomen ze hem wel klaar voor het conservatorium (dus daar mag hij dan wel naar toe?)

En als je ervoor kiest om zo min mogelijk in de maatschappij te leven zorg er dan in ieder geval voor dat je zelfvoorzienend bent en ga niet je schilderijtjes voor € 500,- proberen te slijten aan vrienden.

Zweden, DQueen and Salentein like this.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,213
    10,830
    113
    Ze wonen nu al een paar jaar in Frankrijk naar ik begrijp. Toebie heeft een vriendje te spelen (computerspelletje) en dan spreken ze onderling brak Engels. Het lijkt erop dat die jongen niet eens Frans spreekt?! Dan zal dat sociale leven wel minimaal zijn.
    Dat voorlezen klinkt als niveautje halverwege de basisschool.
    Vakken die pa niet interesseren of niet aansluiten bij zijn "visie" komen dus niet aan bod.
    En om nou je hele leven in te richten op de kost gaan verdienen met elektronische muziek....
    Die ouders zweven echt op hun eigen wolkje, en die jongen gaat daar nog heel hard vanaf vallen!

Salentein likes this.
  5. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,085
    3,869
    113
    Nou, Toebie is geen zielig kind wat probleemgedrag vertoont en hij krijgt genoeg aandacht van zijn ouders en in sommige opzichten kan ik ze wel begrijpen. Dat vond ik positief.
    Maar ik had sterk het idee dat Toebie vooral dingen koos die zijn ouders belangrijk vinden. Ik geloof best dat hij van muziek maken houdt, maar toen hij begon over de risico’s en die vader bleef stil, toen maakte hij er snel van dat hij dat in het algemeen bedoelde en niet in zijn persoonlijke geval. Eerst voor als je misschien toch iets anders wil gaan doen en daarna als hij niets zou verdienen of de muziek niet aan zou slaan. In beide gevallen maakte hij er toen zijn vader niet reageerde meteen ‘ja, in het algemeen’ van.
    Terwijl ik het juist wel verstandig en realistisch vond van hem om dat te zeggen.
    Dat gebedel bij vrienden om geld om alles te bekostigen vond ik ook raar. En dan even 500 Euro ook meteen!

Daarnaast ben ik benieuwd hoe zijn ouders hadden gereageerd en gehandeld hadden als Toebie later iets zou willen doen waar zij niets mee hebben. Schoolmeester worden, piloot, tandarts, boekhouder etc. Hadden ze dat dan ook gestimuleerd?

Salentein likes this.
  6. Poppy4

Poppy4 Bekend lid

Jan 13, 2016
    707
    480
    63
    Ik ken het nog niet, maar ga het vanavond eens kijken. Onlangs heb ik de docu 'basisinkomen' van Tegenlicht met Rutger Bregman gezien en ik heb het idee dat dit erop aansluit.

Ik vind het idee om iedere burger voldoende basisinkomen te geven om te kunnen voorzien in de basisbehoeftes heel interessant. Degenen die meer willen kunnen dat bereiken door scholing en arbeid. Degenen die tevreden zijn met de basis en hun talenten op andere vlakken willen ontwikkelen/inzetten krijgen daar de ruimte voor. Ook een vrije vorm van (kunnen) zijn wie je bent, net als Toebie. Alleen hoe pakt dat uit van jongs af aan? Ik ga kijken.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,672
    27,312
    113
    Female
    Ik vond de ouders ook hem beperken in de ontwikkeling: zijn vader was zo negatief over hogescholen en universiteiten want die 'schenden de mensenrechten' dat zijn kind niet de kans krijgt om er eens te kijken. Als je je kind zo vrij wil laten, waarom dan zo enorm alles beïnvloeden? Muziek moet, kennis is onzin en geld verdienen doe je door ordinair te bedelen.

Hoe kun je je kind opzettelijk zo afhankelijk maken? Amper kennis, leren dat bedelen inkomsten bron is en o wee als hij wel wil studeren....

En ik schrok van zijn voorlezen pfoe.

Liefde is mooi, maar van alleen liefde word je geen zelfredzame man. Bovendien is fouten maken ook goed, daar leer je van. Maar hoe heb je ruimte voor een fout te maken als pa je toch de hemel en de sterren vindt?

puzzelstukje and Salentein like this.
  8. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,839
    3,630
    113
    Pfff, ik zit er nu naar te kijken en wat een vreselijke toestand zeg. Wat is het nut van leerplicht als er helemaal geen concrete eisen aan thuisonderwijs worden gesteld? Dat voorlezen voor een jongen van 14 was echt bedroevend, ik vind het maar sneu. Prima als je je kind wilt leren dat er ook manieren zijn om je leven buiten de gebaande paden te leven, maar deze jongen groeit totaal wereldvreemd op en heeft straks helemaal de optie niet om andere keuzes dan zijn ouders te maken. Je mag van mij te allen tijden ervoor kiezen om je leven in te richten zoals je dat zelf wil, maar hierbij moet de voorwaarde toch altijd zijn dat je in principe wel in je eigen levensonderhoud voorziet. Toebie wordt door zijn ouders min of meer gedwongen hun manier van leven over te nemen. Wat nou als hij geen leven wil waarin hij bij vrienden om geld moet bedelen om in zijn onderhoud te voorzien? Hij weet straks niets, heeft geen opleiding, geen toereikende algemene ontwikkeling, onvoldoende sociale vaardigheden en moet dan maar hopen dat hij via het conservatorium iets kan bereiken. Heel bijzonder voor mensen die zoveel waarde hechten aan vrijheid om hun kind in zo’n nauw keurslijf te dwingen.

puzzelstukje likes this.
  9. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,672
    27,312
    113
    Female
    @EdN Geloof niet dat het conservatorium uiteindelijk het doel is, want de vader veracht de hogeschool... Denk dat dat argument alleen werd ingezet om hem aan de leerplicht te kunnen onttrekken. Als ze in de rechtbank hadden verteld dat hun doel was om te bedelen en hem wat laten pingelen op zijn gitaar dat het feest niet door was gegaan. Arm kind op conservatorium ook ... Daar zijn ze wel kritisch.

Overigens is dit echt een extreme uitzondering, wordt wel vanuit het ministerie onderzoek gedaan naar het thuisonderwijs en de kwaliteit is gemiddeld hoog.

10. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,839
    3,630
    113
    Ach ja, ik ben zo bang dat deze jongen het heel erg zwaar gaat krijgen zodra hij een beetje onder de vleugels van z’n ouders vandaan moet komen. Ik ben overigens niet perse tegen thuisonderwijs (tot op zekere hoogte wel, voornamelijk vanuit het perspectief van sociaal-emotionele ontwikkeling, maar ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin een alternatief scenario wenselijker is), maar ik vind wel dat hier redelijk strenge eisen aan gesteld moeten worden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan het afnemen van bepaalde examens waarin basiskennis getoetst kan worden. Want nogmaals, wat is het nut van leerplicht als mensen zich hier op deze manier zo makkelijk aan kunnen onttrekken. Ook deze jongen heeft (bijvoorbeeld) het recht om in staat te zijn een tekst foutloos en zonder horten en stoten te kunnen lezen.

11. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,408
    10,339
    113
    Nu ben ik heel benieuwd, ga hem zeker kijken!!

12. joepy

joepy Fanatiek lid

Oct 12, 2017
    1,443
    952
    113
    Female
    Voordat ik jullie reacties lees is mijn conclusie dat De titel ,Ik moet niks, niet klopt ik heb het idee dat die niet mocht zeggen wat hij wou en dat zijn ouders veel van hem verwachten en hem sturen , En dus dat de docu moet heten mijn ouders hebben zelf een alternatieve methode gevonden hoe ze mij willen laten opgroeien en sturen en nu nog afwachten hoe het uitpakt .

13. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,408
    10,339
    113
    Net bekeken! Wat een arme knul! Het klopt hij krijgt veel liefde en aandacht van zijn ouders maar ook die zijn schijnbaar wereld vreemd.

Volgens vader kon hij prima in de echte wereld want ze waren hem aan het filmen. Die jongen zou het nog geen dag volhouden op school.

Het lezen was belabberd, vond dat hij zich erg angstig gedroeg. Hij kan niet zijn mening geven want dan zat papa er meteen boven op.
    Schooien bij de familie en vrienden is natuurlijk belachelijk. Wil je even 50 euro per maand geven zo dat we niet hoeven te werken en muziek kunnen maken.

Papa linkt wel een parasiet, alles draait om de vader en zijn mening telt en het gaat zials hij het wil.
    Toebie had een goed punt, kies je voor muziek heb je een risico. Hij zou meer kunnen bereiken in het echte leven.

Salentein likes this.
  14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,242
    6,702
    113
    Ik heb de docu niet gezien, maar heb wel een opmerking over thuisonderwijs.

Ik lees hier in sommige reacties dat thuisonderwijs goed kan zijn. Kunnen jullie dat toelichten?

Zelf ben ik namelijk van mening dat thuisonderwijs alleen mogelijk zou moeten zijn als een kind niet past in het onderwijs dat wordt aangeboden. En niet omdat de visie van de ouders niet aansluit bij de visie van scholen. Dan kies je m.i. maar die school uit die het beste erbij past. School hoeft m.i. geen 1:1 verlengde te zijn van de thuissituatie. Integendeel: ik denk juist dat het heel goed is als kinderen op school ruimte krijgen om hun beeld te verbreden.

15. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,496
    2,948
    113
    https://kiind.nl/waarom-naar-school-leren-doe-je-van-het-leven/

Dit vind ik wel een mooi artikel.
    Onze kinderen gaan overigens wel naar school.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,242
    6,702
    113
    Maar dat gaat over het nut van school. Als je aan thuisonderwijs doet, geef je ook les. Ik vind dat daar best wat eisen aan mogen worden gesteld en dat het niet alleen dat is wat jij als ouder belangrijk vindt. Maar uit de reacties heb ik begrepen dat het niveau van thuisonderwijs in het algemeen goed is.

Ik vind echt dat eigen zienswijzen over opvoeding/onderwijs naast school gegeven kunnen worden. Primair doel moet dan zijn om kinderen naar school te laten gaan. School is geen verlengde van de opvoeding, wel een aanvulling.

17. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

Feb 16, 2015
    4,274
    3,239
    113
    Female
    Er zijn echt genoeg ouders die het wel als een verlengde zien, ikzelf val daar ook onder. Overigens gaan mijn kinderen wel naar school maar ik kan mij wel vinden in thuisonderwijs. Voor mij is het onderwijs in Nederland verre van perfect en zou ik, als ik daar de kennis en kunde voor in huis had gehad ook graag thuisonderwijs gegeven.

18. EdN

EdN VIP lid

May 27, 2011
    8,839
    3,630
    113
    Ik heb ook ergens in een reactie gezegd dat thuisonderwijs in bepaalde gevallen goed kan zijn, maar ik doelde daarmee ook (net als jij) op scenario’s waarin er voor een kind om een bepaalde reden geen plaats is in regulier onderwijs. Ik kan daar zelf zo direct geen voorbeeld bij bedenken, maar kan me voorstellen dat dergelijke situaties kunnen bestaan en snap daarom het bestaan van het concept thuisonderwijs. Maar ik ben wel van mening dat dit dan aan strenge eisen moet voldoen. Thuisonderwijs omdat ouders zelf andere zaken belangrijk vinden vind ik persoonlijk geen goed idee, juist omdat ik denk dat je toch wil bereiken dat een kind ook wat leert over de wereld buiten de 4 muren van je eigen gezin.

19. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,213
    10,830
    113
    Maar hier worden de kinderen in primitief levende stammen aangehaald. Die leren de life skills in het dagelijks leven. Onze kinderen hoeven niet te weten welke bessen giftig zijn of hoe je een vogel slacht, maar hebben heel andere vaardigheden nodig. En de aanname dat een kind vanzelf leert lezen en rekenen omdat er geschreven taal om ze heen is en ze soms wiskunde moeten kunnen toepassen, is natuurlijk gewoon onzin. Wat ze in deze maatschappij nodig hebben, leren ze niet door voordoen-nadoen. Evenmin betekent het feit dat jij kan rekenen en lezen, dat je het je kind goed kan aanleren. Dat is een vak op zich, vandaar de vierjarige vakopleiding ;)

puzzelstukje, amdaa and cowgirl80 like this.
  20. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    8,003
    6,753
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind het artikel wel een beetje kort door de bocht... leren door mee te kijken met de volwassenen gaat in onze complexe samenleving niet zo makkelijk. Als je timmerman of boer wilt worden kan dat wellicht een beetje, maar chirurg of piloot is moeilijker.
    En arme Toebie heeft thuisonderwijs, maar heeft maar heel weinig mogelijkheden om ergens de kunst af te kijken. Een voorwaarde is wel dat ouders een leerrijke thuisomgeving kunnen creeeren vind ik.

Share This Page