Project P

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door novaa, 28 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Wie kijkt ook? Ik moet eerlijk zeggen... Ik vind het een beetje slap programma, denk niet dat dit het pesten zal stoppen. Zoiets als over de streep heeft veel meer impact en vind ik ook constructiever.

Ik begrijp dat je de pesters aan moet pakken maar het is denk ik nuttiger om diegene die gepest wordt weerbaarder te maken. Op de lange termijn heeft hij daar meer aan lijkt me.

2. Andela

Andela Actief lid

21 mrt 2014
    379
    0
    16
    Ik! Dat zei ik net ook tegen mijn man, dat dit de ideale kandidaten zouden zijn voor over de streep.

3. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik vind het programma tegenvallen. Jammer ook dat de pesters zijn gecensureerd en dat er zelfs ouders naar de rechter zijn gestapt (hun engeltje doet zulke dingen zeker niet..)

Nee, had er meer van verwacht.

4. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Ik vond het best moeilijk om te zien.
    Gewoon een leuke knul die zich zo rot voelt door dat pesten!
    Het zou je zoon maar zijn...

5. dekilene

dekilene Niet meer actief

Weet iemand wanneer de herhaling is?

6. TempusFugit

Vanavond om half 11 op RTL 5.

7. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Vond het ook maar een slappe bedoening moet ik zeggen. Maar het programma is natuurlijk helemaal gehyped door de media.

Ik ben vroeger ook erg gepest, en zo'n confrontatie had écht niet gewerkt. Die wijven uit mijn klas zouden waarschijnlijk schijnheilig gaan zitten lachen bij het zien van de beelden en schouderophalend hun verontschuldigingen maken en de volgende dag lekker weer doorgaan. Wel fijn voor die jongen dat het bij hem opgelost lijkt te zijn.

8. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere

Dit dus. Had bij mij destijds wss precies hetzelfde geweest.

9. TempusFugit

10. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Dat verbaast me niks, het concept slaat nergens op en het lijkt rtl alleen maar te gaan om de kijkcijfers en het geld wat daarmee verdiend wordt. Echt te sneu!

11. Janna

Janna Fanatiek lid

Dat vind ik juist zeer terecht! En dat heeft heus niet per se te maken met een mijn-kind-doet-dat-niet-houding.

Ik ben docent op een middelbare school en zou echt not amused zijn als dit op mijn school zou gebeuren. Op veel scholen, ook bij ons, is het juist een regel dat er in de les en de gangen geen foto's en filmpjes gemaakt mogen worden. Dat is JUIST met het oog op de veiligheid.

Natuurlijk is pesten vreselijk. Maar je moet wel beseffen dat de pesters vaak nog jong zijn, niet beseffen wat ze iemand aandoen en eigenlijk alleen maar beginnen met pesten omdat ze met zichzelf in de knoop zitten. Wat ze iemand aandoen en dat dat onacceptabel is mag hen snoeihard duidelijk gemaakt worden, maar daar horen alleen betrokkenen bij te zijn. Als je die kinderen op tv zet, kan dat voor hen gevolgen hebben die buiten proportioneel zijn en ook jaren later, als ze allang volwassen zijn, nog hun leven beïnvloeden. Moeten zij werkelijk als ze 30 zijn nog steeds de gevolgen dragen van hun fouten toen ze kind waren?

En dan heb je ook nog de omstanders. Zij voelen zich vaak machteloos - en zijn dat tot op zekere hoogte ook - maar worstelen wel vaak met gevoelens van schuld en schaamte. Zij verdienen het niet om dan met hun hoofd op tv gezet te worden als "laffe mensen die kijken en niks doen", terwijl ze in werkelijkheid verlamd zijn.

Toen ik voor het eerst van het project hoorde, vond ik het om bovengenoemde redenen meteen een slecht project. Bovendien vond ik toen al dat je eigenlijk de gepeste leerling hier niet aan mee zou moeten laten doen en tegen zichzelf in bescherming zou moeten nemen, omdat ik verwachtte dat die alleen maar meer in een slachtoffer-positie zou komen. En dat blijkt nu dus ook.

12. TempusFugit

Nou, als ik voor mezelf spreek: ik zal mijn hele leven de gevolgen moeten dragen. Die littekens blijven altijd, dus het zou me niets kunnen schelen of mijn pesters ook gevolgen zouden ondervinden in hun verdere leven.

Wat de omstanders betreft heb je wel een punt, daar ben ik het mee eens. En ik besef ook wel dat ik hier niet objectief in kan staan en dat de keuzes van de scholen en programmamakers vast een goede reden hebben.

13. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ben het hier helemaal mee eens.

Enne, die 'kinderen' weten niet wat ze doen? Ze zijn geen 9 of 10 he. Het gaat hier om 13 tot 16 jarigen ofzo.

En ergens snap ik dat dit programma het alleen maar erger kan maken in sommige situaties. Maar die scholen kan het blijkbaar geen bal schelen wat er gebeurd. De leraren zitten daar ook maar voor hun centen. Je kan mij niet vertellen dat zulk pest gedrag je onopgemerkt voorbij gaat als leraar.

14. Janna

Janna Fanatiek lid

#14 Janna, 29 apr 2014
    Laatst bewerkt: 29 apr 2014
    Dat is echt niet waar. Natuurlijk heb je goede en minder goede of zelfs slechte docenten (en scholen) maar de meeste docenten staan echt niet achter pestgedrag en vinden dat ook vreselijk! Het is alleen heel ongrijpbaar. Pesters zijn echt niet even flink aan het pesten als de docent staat toe te kijken. Ze doen het als je niet kijkt. En veel gebeurt in de wandelgangen en aula. Als je incidenteel wel een keer iets ziet, gaat het vaak om iets dat zo flauw en "onschuldig" is, dat het moeilijk is om er een gepaste straf voor te geven. Ze worden weggewuifd als "plagen" of "dollen". Je kunt moeilijk iemand laten nablijven omdat hij een propje tegen iemand aan gooide, tenzij je al weet dat die leerling de andere structureel pest. Bovendien zit je niet de hele dag met dezelfde leerlingen in een lokaal. Je ziet zo'n klas twee, hooguit drie keer per week en dan hooguit een uurtje. In dat uurtje heb je meer te doen dan alleen naar de groepsdynamiek kijken. Daarna gaan ze weer en zitten ze bij een andere docent. Het is echt moeilijk om structureel pestgedrag op te merken en adequaat te reageren.

Veiligheid is echt onwijs belangrijk om onderwijs te kunnen geven. Zowel leerlingen als de docent moeten zich veilig voelen tijdens de les. Natuurlijk is in een klas waar gepest wordt de veiligheid al ver te zoeken, maar dit programma zet de veiligheid verder onder druk, ook in andere klassen en zelfs op andere scholen. Realiseer je je dat er leerlingen zijn, voor wie school de enige plek is waar ze zich veilig voelen? Die blijven na schooltijd het liefst tot sluitingstijd op school hangen, om de simpele reden dat ze niet naar huis willen. Ook voor dat soort leerlingen zet je de veiligheid op school onder druk.

Van de littekens die blijvend zijn: dat snap ik, echt waar. Mijn broertje is de hele basisschoolperiode en het grootste deel van de middelbare school periode vreselijk gepest. Ik zat op dezelfde scholen en heb er echt genoeg van meegekregen. Hij is nu 30 en is volledig vastgelopen. Ik ben er wat dat betreft ook zeker niet objectief in en kan echt tranen in mijn ogen krijgen van boosheid als ik over dit onderwerp praat.

Toch kan ik wel inzien dat pesters beginnen met pesten omdat ze zelf ook een probleem hebben. Ze gaan daar op een volledig verkeerde manier mee om, daar is geen discussie over mogelijk. Het is ook geen excuus: pesters moeten echt aangepakt worden. Wat mij betreft mag pesten vanaf een bepaalde leeftijd (middelbare school) zelfs strafbaar worden. Geef ze maar een taakstraf, evt. gecombineerd met verplichte behandeling door een psycholoog. Maar ze ongecensureerd op tv zetten is niet een goede manier. De "straf" voor hun gedrag, en de gevolgen van die straf voor hun verdere leven vind ik buiten proportioneel. En ja ze zijn echt nog jong. Met 13-16 jaar zijn het geen kleine kinderen meer, maar ze zijn ook echt nog niet volwassen! Ik snap dat het slachtoffers niks kan schelen als pesters er in hun verdere leven gevolgen van ondervinden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is.

15. Boeffie2011

Boeffie2011 Bekend lid

4 aug 2011
    864
    0
    0
    Noord Brabant
    Of het nu kinderen van 10 zijn of van 25 jaar ze maken met pesten iemand helemaal kapot!
    Ouders die als ze op het gedrag van hun kinderen aangesproken worden inderdaad zeggen Ohh maar ons .... doet dat toch niet??
    Leraren die zelf in de klas gewoon lekker mee gaan doen....

Nee ik ben alles behalve objectief en heb een levenlang therapie erop zitten door die K-jong van vroeger en ik ben pas 33 jr!!!

Ik ben het er wel mee eens dat dit programma niet het juiste is en dat over de streep veel indrukwekkender is.

16. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

29 jun 2008
    5.767
    423
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mee eens! Ik ben ook vreselijk gepest en heb daar een enorme knauw van opgelopen. Niemand stak een poot uit. Ik moest maar weerbaarder worden enz enz. Ja, tuurlijk. In je eentje tegen een groepje doe je dat ook makkelijk natuurlijk ;) Want vaak staan pesters niet alleen, maar komen ze met meerderen op je af.

Wat omstanders betreft zijn er vast mensen bij die machteloos toekijken, maar vaker zie je sensatiebeluste groepen erbij staan die de pester nog staan aan te moedigen ook.

Hoewel ik dit soort programma's niet direct goedkeur, vind ik het wel goed dat er meer en meer over pesten aan het licht komt. Mijn mening is dat de pesters nog steeds teveel beschermd worden onder het mom van: ze zijn zelf onzeker, hebben zelf problemen etc. Maar de gepeste leerling moet maar weerbaar worden :(;) Ipv dat daar gericht hulp voor gezocht wordt en het pesten keihard aangepakt wordt. Natuurlijk moet iemand ook weerbaarder worden, maar daarmee is het niet afgedaan en daarmee alleen los je het probleem niet op. Van mij mogen ze echt lik-op-stuk beleid gaan invoeren tegen pesten en leerlingen met dit soort gedrag (tijdelijk eventueel) schorsen. Dan heb ik het niet over heel jonge leerlingen, maar middelbare school niveau.

17. Noushka

Noushka Fanatiek lid

2 feb 2008
    1.601
    12
    38
    overijssel
    Ik snap jou punt wel hoor. En dat geloof ik ook wel. En ik weet heel goed dat de pesters pesten op het moment dat de leraar niet kijkt. Maar als een leerling structureel altijd alleen zit, niet word uitgekozen om activiteiten mee te doen etc. dan moet er toch ook een belletje gaan rinkelen?

Daarnaast heeft het ook niet altijd te maken met de weerbaarheid van het slachtoffer. Die jongen van gisteren vond ik bijvoorbeeld heel sterk over komen.
    Ik ben zelf op de middelbare school behoorlijk gepest. En dat gaat buiten de klas gewoon verder. Zodra de andere klassen er wat van opvangen ben je buiten de klas ook de pineut. Zo erg dat ik op een dag op het schoolplein geslagen werd. Om niks! Begon extreem veel te spijbelen. Toen ik een gesprek had met de mentor en vertelde dat ik niet durfde te komen etc. Zei ze; zolang jij niet stopt met spijbelen doe ik er helemaal niks aan. (heeft ze daarna ook nooit gedaan trouwens)
    Daarna ben ik verhuist naar een andere stad ruim 100 km verderop. (om andere redenen overigens) Kwam daar helemaal alleen in een al bestaande klas. En ben daar NOOIT gepest.

De school is in mijn ogen de enige die hier wat aan kan en hoort te doen. Ipv de pesters in bescherming nemen en weet ik veel wat.

18. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik vind het wel een goed programma.
    Zeker de beelden vind ik erg sterk.
    Op deze manier kun je pesters daadwerkelijk confronteren i.p.v. beschuldigen en wijzen met vingertjes zonder bewijs.
    Pesten wordt altijd weggewuifd zonder bewijs.
    Want inderdaad, wiens kind doet nu zoiets.
    Nou, de beelden laten het zien!
    Naar mijn idee is het juist goed om pesters hiermee te confronteren en in te laten zien, wat hun gedrag te weeg brengt, i.p.v. het over 20 jaar te doen om het vervolgens maar weg te wuiven met: "ach toen waren we kinderen, en ik ben het vergeten".
    Kinderen die gepest worden, hebben daar hun levenlang last van.
    En het is erg belangrijk om dit goed in beeld te brengen bij iedereen.

19. brocante

brocante Bekend lid

27 aug 2013
    645
    811
    93
    In de 3e aflevering komt een broertje van een kennis van mij bij dit programma. Hun zijn uiterst tevreden! Ze spreken als familie vol lof over het programma.

20. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    ik ben vroeger erg gepest, in de basisschool periode en in de middelbaar school periode, (helaas zat ik ook op een praktijk school van plaats van echt middelbaar) en degene die mij op de basisschool pestte gingen samen met mij naar de praktijk school. bij elkaar ben ik vanaf me 6de tot met met me 17de gepest, pas het laatste jaar deed ik pas wat terug (helaas in het extreme) ik wil er zelf niet al te veel over kwijt, maar geloof me er is geen haar op me hoofd die aan de problemen van mijn pesters denkt :x:x:x
    zelfs jaren later (rond mijn 21ste) had mijn toenmalige vriend ooit contact gehad met de groostste pester en die zij tegen hem dat die nooit heeft beseft wat me aan heeft gedaan al die jaren, :x nou dat weet die wel degelijk goed, sinds heb ik er wel een punt achter gezet maar of ik er echt over heen gekomen bent weet ik nog niet,

ik kijk de programma nu bewust niet, ik ben zelf bang dat gezien wat ik de laatste peroide heb mee gemaakt dat het bekijken van zulke programma,s me alleen maar een groter knauw geef en dat wil ik niet,
    ik heb wel de programma gepest gezien en zelfs dat viel me al zwaar en heeft mij ook enorm aan het denken gezet, :x

Deel Deze Pagina