Als je de tekst erbij leest (er vanuit gaande dat het zo gezegd is) dan is die interesse wel op een bijzonder beroerde manier geuit. Maar laat ook zien hoe kil en koud er met mensen wordt omgegaan die dus al decennia voor je werken en zelfs een vriendschappelijke band hebben. Je kan ook excuses maken en er lering uit trekken.
Ik ben het heel erg eens met waarom publicity zoeken als je juist rust wil etc. En Meghan is wel érg naïef (of Harry mag sommige gebruiken in familie toch beter uitleggen bijv hoe titels overgaan en dat haar kinderen niet benadeeld worden door hun afkomst) Maar ik heb na 1.5 aflevering toch wel meer sympathie voor met name Harry gekregen. Die situaties met press waren (of zijn) wel echt heel erg en ik zie nu pas hoe jong hij was. Ik kan mij wel voorstellen dat hij zn familie wil beschermen (of het dan slim is om deze documentaire te maken met je eigen kinderen en huis vol in beeld..).
Zij is opgegroeid in een "zwarte" omgeving. De helft van haar familie, juist de kant waar ze het meeste contact mee heeft is zwart. Die geschiedenis, die kennis, die kleur draagt zij in zich. Dat zit dus veel minder in de kleur van haar huid, dan in de kleur van haar geschiedenis.
Maar er wordt ook gezegd dat ze er zelf verbaasd over waren dat het zo'n issue was voor de tabloids, omdat dat het voor haar nooit was geweest. En vervolgens ook nog dat de nooit ergens bij hoorde omdat mixed race is. En dat ze daardoor ook lastig aan rollen kwam. Dus dat spreekt elkaar nogal tegen. Overigens doen ze of geen rollen krijgen ongeveer discriminatie is maar denk niet dat je het daarop kan gooien. En dat ze dnzo trots zijn dat ze doorgezet heeft. Natuurlijk heeft ze daarna mooie rol gekregen maar als dat niet zo was geweest weet ik niet of je trots moet zijn op maar blijven proberen actrice te worden. Kies dan voor andere baan, zeker omdat ze wel goede opleiding heeft.
Het is natuurlijk wel anders of je verwacht dat de pers een probleem heeft met je huidskleur of dat het lastig is om rollen te vinden die je op het lijf geschreven zijn als kind van een blanke vader en een donkere moeder. Omdat die rollen niet voor het oprapen liggen. En ze mag zeker trots zijn op wat ze bereikt heeft. Waneer het niet met acteren was geweest had ze vast een andere mooie baan gevonden die haar ook prima beviel. Keuzes maken, doorzetten en een beetje geluk. Dat is wat uiteindelijk een leven een leven maakt. En hoe dat er dan precies uitziet… zelden zoals je verwacht als je een meisje van 5 of 10 bent.
Heb alleen de eerste 10 minuten gezien maar ergerde me er al gelijk zo erg aan hoe Meghan zo casual, net onder de douche vandaan, met haar handdoek nog in het haar, aan het kletsen was, dat ik niet meer verder kon kijken
Ze had niet verwacht dat het een issue voor de tabloids was omdat het verder in haar leven nóóit een issue was in haar leven. En daarna kwamen er allemaal voorbeelden waar het wél naar voren kwam en ze zich achter gesteld voelde bijv bij die rollen.
Eigenlijk vertellen ze echt niets nieuws. Veel van wat ze vertellen is gewoon bekend (verhalen en beelden uit zijn jeugd en van zijn ouders). En dat de Britse pers echt afschuwelijk is tegen bijna alle leden van de koninklijke familie en hun partners ook. Dat is echt niet nieuws. Ze gaan daar zoveel verder dan in Nederland. De familie wordt totaal afgebrand en ook bewust uitgelokt (bijvoorbeeld het schreeuwen van beledigingen om een reactie uit te lokken is heel normaal). Omsingelen van huizen, achtervolgen, afluisteren etc is echt met talloze leden van de familie gebeurd. En H en M laten het voorkomen dat het uniek is voor hun situatie. Dat is het gewoon niet (helaas want het is schandalig dat dit kan). Dat vond ik in deze ook wel duidelijk. Harry heeft Meghan totaal niet goed voorbereid op wat ze kon verwachten en hoe zijn familie werkelijk is. Hij wist hoe formeel de familie ook privé is. En Meghan wist blijkbaar van niets en wist niet dat ze moest buigen en hoe ze dat moest doen. En hoe het zit binnen de familie met omgangsvormen. Ik heb het idee dat bij Meghan veel misverstanden en onwetendheid is en dat ze daardoor heel anders zaken heeft opgevat.
Wat ik niet begrijp is waarom ze continu de publiciteit blijven opzoeken. Eerst dat interview. Nu een serie en dan komt er nog een boek. Als je zorgen hebt over veiligheid en last van publiciteit waarom dat dan iedere keer blijven voeden? En ook het tonen van beelden van je kinderen en huis helpt dan niet. Het zorgt ervoor dat het publiek gevoed blijft. En die kopen uiteindelijk die kranten. Leef je leven anoniem en zonder continu aandacht en de interesse zal ook afnemen.
Dat ‘incident’ vond ik echt zo overdreven. Een hoogbejaarde dame vraagt op een ongelukkige manier aan een dame (die in duidelijk op Afrikaanse kledij geïnspireerde outfit - of wellicht wel echt traditioneel- loopt) wat haar afkomst is. Als dat al racisme is. Leg die mevrouw uit dat ze dat beter anders kan verwoorden misschien, maar het komt op mij meer over als oprechte interesse dan iets kwaadaardigs.
Als ik in NL geboren ben, mijn ouders misschien ook wel, maar ze blijft doorvragen waar ik vandaan kom en welke Nationaliteit ik heb als ik NL antwoord, dan zou ik er ook wel klaar mee zijn.
Nou precies. Hoe vaak mijn man wel niet is gevraagd waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Wellicht vraagt de één dat op een wat meer knullerige manier dan een ander, helemaal gezien de leeftijd van de vrouw in kwestie. Maar racisme haal ik daar echt niet uit.
Dit is ook maar heel relatief, mijn man is half Surinaams en kan zich er wel degelijk aan storen. Hij is hier geboren en getogen, dus hij is Nederlander, maar eigenlijk wordt er een ander antwoord verwacht van hem. Het ligt er aan hoe zijn bui is en wat de context is, maar hij kan zich daar echt zwaar geïrriteerd door voelen. Ik denk dat het Britse koningshuis en vooral bepaalde mensen, door de Britse pers, gesteund door het koningshuis een ontzettend grote invloed heeft, zowel positief als negatief. Bekijk maar eens alle artikelen bij de Daily Mail, alles wat Meghan doet is fout en Catherine is fan-tas-tisch. Waarom komt Andrew er mee weg? Waarom wordt hij niet volledig aan de schandpaal gehangen?
Die dame was daar namens een liefdadigheidsinstelling voor slachtoffers van huiselijk geweld van Afrikaanse en Caribische komaf, ze had een donkere huidskleur en droeg kleding die duidelijk verwees naar Afrikaanse (of Caribische, ik ben geen klederdracht-expert) komaf. Ik vind het een beetje kinderachtig om dan heel geschokt te reageren als een hoogbejaarde dame vraagt naar je afkomst. Zeg het gewoon, of zeg dat dat haar niet aangaat omdat je je volledig Brits voelt. Maar om het dialoogje dan op social media te zetten vind ik persoonlijk een beetje flauw.
Nee, dus in die zin heb ik misschien helemaal geen recht van spreken. Maar ik begrijp gewoon niet wat er nou zo dramatisch is. Irritant misschien? Zou kunnen. Maar moet zo’n oud vrouwtje daar publiekelijk voor boeten en haar baan kwijtraken? Had haar dan gewoon verteld dat je je aan die vragen stoort. Ik begrijp niet waarom dat dan op die manier via social media moet worden uitgevochten met alle gevolgen van dien, en dat die dame nu als racist wordt weg gezet vind ik echt zwaar overdreven. Maar goed, daar ging dit topic niet over!
Even hier op ingehaakt. Ik ben een Daily Mail lezer (guilty pleasure) , maar dit lees ik dus helemaal niet. Ze (H & M en veel van hun supporters) zeggen dit heel vaak maar is dat is helemaal niet zo. Prince Andrew wordt absoluut aan de schandpaal genageld, Kate werd aan het begin ook gekleurd over geschreven, hetzelfde met Camilla, en ook Prins Charles, en Diana. (Maar Camilla, Charles en Diana zijn wel voor mijn tijd, andere tijdgeest ook, niet helemaal vergelijkbaar vind ik zelf) maar zoals ze weten daar in het koningshuis, dit is wat er gebeurd: de eerste jaren lig je onder een vergroot glas en vertrouwen ‘ze’ je niet. Dat gebeurd met elke (voornamelijk) vrouwelijk lid van het koningshuis. Meghan doet alsof ze de enige is samen met Diana maar dat is gewoon onzin. Ze trekt het zich persoonlijk aan terwijl dat niet zo is. Er zijn (waren meer, nu niet zo meer) trouwens ook heel veel positieve artikelen over haar. Maar daar lezen ze voor het gemak overheen blijkt. Ze weet dit ook want prins Harry weet hiervan. Iedereen weet hiervan, daarom dat Kate en Camilla hun mond houden en uiteindelijk draait ‘de pers’ en de publieke opinie bij omdat ze zien dat je een goed ei bent. Meghan is imo gewoon de Amerikaans. Die had zichzelf al bekroont tot nieuwe people’s princess en accepteerde niets minder. Dat men haar niet zo zag kan in haar ogen alleen maar komen omdat men daar racistisch is. Er is geen andere verklaring.. En volgens Harry is dat omdat ze op zijn moeder lijkt. Ja nja.. good luck with that. Ze maakt het zichzelf moeilijk. Ze was ruim 35 en al jarenlang actrice met ervaring van Hollywood (rode lopers, paparazzi en PR) maar doet alsof ze net als Diana 18 jaar was en kleuterjuf. Naïef en goedgelovig. En die rol speelt ze nog steeds volgens mij. Mens is ondertussen al 40 of zo, maar goed .
Maakt dat uit dan? Mag je alleen een mening geven over racisme of vermeend racisme als je niet wit bent ?