Via onderstaande link kan je de score opzoeken Alle Cito-scores nu online: kijk hoe jouw school scoort | Volg het nieuws terwijl het gebeurt De scores van de 2 scholen waar mijn dochter staat ingeschreven zijn onder het gemiddelde van onze woonplaats Zet me wel even aan het denken......
8 cito toets: gemiddelde cito-score: 538,6 Deelnamepercentage: 100% cito-score vergelijkbare scholen: 534,9 Oordeel inspectie: voldoende Blij mee! Was trouwens ook mijn Cito score. 539
Ik zou echt niet alleen maar afgaan op de cito-score. Om te beginnen omdat je niet weet wat het binnenkomstniveau is van de kinderen. Wie weet doet die school het juist beter, omdat ze bijv. eerst een achterstand wegwerken bij een deel van de leerlingen. Verder toets CITO alleen (begrijpend) lezen, spelling, rekenen en een klein stukje wereld oriëntatie. Allemaal ontzettend belangrijk, natuurlijk. Maar ik denk dat we allemaal ook een school willen die aandacht heeft voor welbevinden, sociale vaardigheden, leren samenwerken, leren plannen e.d.
Ben ik met je eens. Maar als ik terug kijk naar mijn eerste jaar hogere school, dan heb ik 0 bijgeleerd. Andere leerlingen zaten soms zo bij een vraag terwijl wij dat op de lagere school al hadden geleerd. Vond ik toen al een teken dat ik van een goede lagere school ben gekomen. En Beer gaat over 2,5 jaar (SCHRIK! DAN AL?! ) ook naar diezelfde school.
Helemaal mee eens, wij hebben pas de bespreking van de cito toets uitslagen op school gehad, onze school geeft je daar gewoon inzage in, wel anoniem natuurlijk dat je niet ziet wat pietje gescoord heeft. Maar het is een kleine school die altijd al kinderen aan heeft genomen die oo andere scholen niet goed mee konden draaien, dus tja ze hebben nu een groep 7/8 van 9 leerlingen en daarvan 2 kinderen met dyslectie en 1 autistisch met leerproblemen dus tja dat is niet goed voor je toetsscores terwijl ze het ondertussen juist erg goed doen want die 3 kinderen komen alledrie van andere scholen waar ze niet meer heen konden/mochten. Dus nee alleen toetsscore zegt mij niks, gelukkig meer mensen niet want groep 1/2 heeft nu 22 kinderen eind van het jaar
Dat die scores niet het enige zijn waar je naar moeten kijken klopt. Daarom staat ze ook al een aantal maanden ingeschreven(dus voordat de Cito scores bekend waren). Maar goed om het te benoemen, twijfelde ik over in OP. Toch vindt ik het wel een oh die score. En ik ben benieuwd wat voor een verklaring de scholen hebben. Zal de scores nog even plaatsen
School 1(heeft onze voorkeur) Cijfer: 6,2 Gemiddelde score: 534,1 Deelnamepercentage: 100% Score vergelijkbare scholen:537,1 Oordeel inspectie:voldoende School 2 Cijfer:6,8 Gemiddelde score: 535,4 Deelnamepercentage: 100% Score vergelijkbare scholen: 536,2 Oordeel inspectie: voldoende
Grappig, want wij staan er dus helemaal niet in...hier wordt namelijk de CITO- eindtoets al jaren niet meer afgenomen! Voegt weinig toe aan het Leerling Volg Systeem wat we gedurende de hele schooltijd afnemen, de intelligentie toets die afgenomen wordt in groep 8......en last,but not least.....het advies van de leerkrachten!!!
Wij hebben hier toen die lijst uitkwam een brief over gehad, van de directeur. Dat hij écht niet blij was met die lijsten (en dan uitgebreid beargumenteerd in a4 ) . Uiteindelijk gaven ze nog wel aan dat ze van de scholen in de gemeente het hoogste gescoord hadden - tja, dat voelt natuurlijk wel goed (ontkennen heeft geen zin haha) . En tja als moeder is het natuurlijk wel prettig om te lezen. Maar een verschil van een 7.4 (onze school) en een 6.4 (buurschool) : 3 cito punten verschil. En dat vind ik nog best meevallen.
Mijn vroegere basisschool een 6,8. Nou, gezien mijn eigen educatieve ontwikkeling ben ik nog steeds tamelijk verbaasd dat ze zo goed hebben gescoord. Als ik ergens een kneus was, was het op die school. Gelukkig hebben ze dat later nog enigszins bij kunnen spijkeren!!!
Hier is het een 8,2 deelname 100% met een gemiddelde van 541,2. Vergelijkbare is 536,8. Dit is al jaren op deze school zo maar niet mijn belangrijkste keus geweest. Uberhaupt wist ik deze scores van afgelopen jaren pas NA de aanmelding van onze zoontje. Wij vonden het belangrijk dat hij naar een school ging dat katholiek was en waar veel ouders qua normen en waarden ongeveer gelijk liggen als die van ons. Ook de manier van lesgeven waar de kinderen echt centraal staan en goed begeleid worden is belangrijk. Ik merkte als kind echte het verschil toen ik van de ene basisschool naar een veel slechtere basisschool ging. Dat heeft zo veel gevolgen als je geen goede begeleiding krijgt. Die scores zijn een overweging om mee te nemen maar niet het belangrijkste. Want als jou kind heel goed leert boven het gemiddelde haalt het sowieso een hogere score. De begeleiding is hierin veel belangrijker vind ik.
Ik heb 'onze' school natuurlijk wel even gecheckt, en die doet het best goed (tweede van de stad met 100.000 inwoners). Maar het zegt zo weinig he? De school staat namelijk ook middenin een dure wijk met hoogopgeleide ouders. Het zou pas vreemd zijn als ze laag zouden scoren. Dan zouden ze echt iets verkeerd doen. Verder heb je er inderdaad niet veel aan. Er zijn zoveel zaken meer belangrijk, zoals al genoemd. En heel eerlijk gezegd, maakt het mij niet veel uit hoe het gemiddelde kind het doet. Ik wil dat mijn kind het goed doet. Niet per se qua cijfers, maar gewoon, dat hij zich goed voelt, en goed aardt e.d. Heeft die CITO niets mee te maken.
Ach mijn zoon begon op zijn oude basisschool ( speciaal basisonderwijs) en die school werd net die zomer ( onder inspectie gezet) en dat heeft mij toen niet een maal doen twijfelen. Nieuwe directeur alles om het op school weer op oorden te krijgen. Ze liepen wat achter met ( snufjes van nu) Cito zegt niks. Over een school. Uit eindelijk denk ik dat telt alles wat er bij komt kijken. Veel zwakke leerlingen ( dan is het vaker een lagere score) hogere cito. Veel meer begaafde leerlingen ) Het zegt denk ik uit eindelijk niet zo veel . Even kijken op de school waar dochter heen gaat aankomende februari. Wat hun scores zijn. Een 7.7. Staat 5 de in mijn woonplaats. Titusbrandsmaschool