Dodelijk pinda-allergie in de familie; hoe testen bij dochter?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door sunshineS1976, 14 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij mijn dochter hebben ze alleen een bloedtest afgenomen en daar kwam uit dat ze een pinda allergie heeft. Gelukkig krijgt zij alleen wat vlekjes ervan.

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    Waarom is het onzin? Pinda's worden in veel producten verwerkt. Wellicht heb je al eerder op deze manier stukjes pinda binnen gekregen. Er bestaat ook kruisreactiviteit: het allergeen van pinda's lijkt op dat van graspollen. Ben je dus allergisch voor graspollen, dan heb je een verhoogde kans op het krijgen van pinda-allergie.

Een priktest jeukt vooral. Met een naaldje maken ze een erg oppervlakkige prik. Het bloed niet.

3. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Het is onzin omdat ik op geen enkele manier in aanraking kan zijn geweest met pinda's... ;)
    Het is een allergie die bij ons in de familie zit, dus er wordt extreem voorzichtig mee omgesprongen, zelfs via de bv is het niet mogelijk omdat mijn moeder dat niet at en speciaal (noten)allergeenvrij kookt / bakt ivm deze allergie.
    Helaas was er een verjaardagsfeestje voor nodig om duidelijk te maken hoe heftig allergisch ik ben, inmiddels is het nog extremer, damp van pindasoep kan al genoeg zijn om een reactie uit te lokken.
    Ik ben overigens ook niet allergisch voor graspollen.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Niks engs aan een huidtest hoor. Gewoon een pleistertje opplakken met wat spul eronder en kijken wat de huid doet.
    Jouw idee lijkt me erg gevaarlijk, want stel je voor dat je haar een stukje brood met pindakaas geeft en ze is net zo allergisch...dan moeten ze heel wat meer medische toeters en bellen uit de kast halen om haar leven te redden dan na een huidtest.

Daarbij, ook al heeft ze de allergie nu niet, als ze de aanleg heeft, dan kan ze die allergie op elk moment van haar leven ontwikkelen, zekerheid heb je nooit.

Gewoon die huidtest laten doen, stelt werkelijk niets voor, en eventueel bloed laten prikken (dat is al ingrijpender dan een huidtest).

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe kom je nou weer aan dat soort onzin?
    Huidtest is gewoon een pleister die opgeplakt wordt en waar iets van de stof waarvan je weten wilt of er op gereageerd wordt in zit.

6. mamavansam

mamavansam Actief lid

27 mei 2013
    143
    0
    16
    Heb niet alles gelezen maar ik mocht bij de huisarts gewoon mijn zoon wat hapjes kiwi geven. Was geen enkel punt. Assistente zat erbij en de dokter was een deur verder.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarschijnlijk ben je dan terwijl je het niet wist toch al eerder in contact geweest met pinda's. Een pinda-allergie kun je al in de baarmoeder opbouwen, dus als een zwangere vrouw pinda's eet, kan haar kind in de buik al allergisch worden. Daarom wordt in veel landen pinda's tijdens de zwangerschap afgeraden.

8. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

TS heeft het over een test die jaar of 20 geleden werd uitgevoerd. Toen was de wetenschap nog niet zover. Hier is het trouwens zo, ben eind vorig jaar nog getest op van alles, dat het met een prikje gaat en ze daar de allergenen indruppelen. Niks engs, geen pijn alleen even vervelend gevoel. Maargoed stuk beter als een opgezwollen keel...

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn dochter heeft die huidtest gehad en ze drukte gewoon een druppeltje in de huid, dus niet door de huid en was dus ook niet pijnlijk. Ze reageerde trouwens ook anafylactisch op een flesje nutrilon met 5 maanden, ik gaf bv en ze jankte wel ontzettend veel maar verder nooit geen duidelijk reactie gegeven.

10. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Nee, mijn moeder is (of eigenlijk was) namelijk ook allergisch voor pinda's, en meed alles wat met pinda's te maken had... ;)
    Ach, het maakt mij verder niet uit, maar erfelijkheid is bij deze (en andere allergieën) een belangrijke factor, vandaar mijn opmerking 'onzin', aangezien je niet persé eerst blootgesteld hoeft te worden aan een allergeen om er allergisch voor te (kunnen) zijn / worden.

11. El1983

El1983 Fanatiek lid

19 sep 2012
    3.561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    Huidtest worden tegenwoordig niet meer met haakje gedaan TS ;)

Dus hup, afspraak maken in het ziekenhuis voor een huidonderzoek.
    Zo weet je straks 100% zeker of je dochter allergisch.
    Beter nu, dan dat straks er iets gebeurd en jezelf voor de kop kan slaan.

12. Carlien

Carlien Fanatiek lid

23 feb 2010
    2.133
    1
    36
    Twente
    Ik heb 3 jaar geleden nog zo'n huidtest gehad, met meerdere prikjes.. En alleen de prikjes waar je allergisch voor bent gaan jeuken, de rest voel je niet zo klein.. En die van garnalen werd echt rood dik, maar dat heb ik liever dan dat mijn keel opzet..

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Pinda is natuurlijk ook berucht om de kruisallergiën met andere stoffen. En pinda wordt in veel dingen verwerkt.
    Mijn zoon kreeg enorme eczeem van Balneum Hermal...pinda-olie en ook Weleda gaf veel problemen (sesamolie).

14. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ik zou de huidtest doen zodra ze oud genoeg is en tot die tijd alles vermijden. Beter een beetje jeuk dan dat haar keel opzwelt.

15. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Dit klopt niet hoor! Ze doen het gewoon met een heel klein prikje. Vraag eens een doorverwijzing voor een allergoloog (Weet niet waar je woont maar in Rotterdam zit een hele fijne allergie poli en daar heb je echt een allergoloog voor je zitten ipv en kinderarts die er beetje allergiën bij doet.

Mij is verteld dat je enkel allergisch kunt reageren op zaken die je al eens eerder binnen hebt gekregen en dat je nooit op het allereerste stukje allergisch reageert. Moet zich soort opbouwen.
    Weet niet of het ook voor pinda geldt, maar dit is wat de allergoloog ons verteld heeft.

16. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Deel Deze Pagina