Dodelijke ongelukken op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal. Wie is verantwoordeli

Discussie in 'De lounge' gestart door D83, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam

Dat heeft te maken met het verwerkingsproces. Sommige mensen blijven zo lang hangen in de woeden die zich volgt in het rouwproces dat ze opzoek gaan naar een schuldige en dit pas afgesloten kan worden voor hun als die schuldige veroordeelt word en 'straf' krijgt.

Hoe iemand reageert op verlies is heel persoonlijk en sommige hebben hulp nodig om verder te komen in dat proces of om het af te sluiten.

2. misa

misa Niet meer actief

Jeetje een punaise is wel heftig ja. Maar je weet nooit zeker hoe die daar gekomen is.
    Ik blijf het altijd gek vinden, het doorslikken van andere dingen dan eten. In de mond snap ik en per ongeluk doorslikken ook nog hoor. Maar je hoort het vrij vaak vind ik.

Dat voorval bij jullie kdv jazziepooh, dat vind ik wel iets heel geks om een kdv aansprakelijk voor te stellen. Kinderen vallen nou eenmaal. Kan thuis, op straat of binnen bij het kdv ook gebeuren. Soms gaa het gewoon erg ongelukkig.

Ik denk dat een kdv oid pas aansprakelijk gesteld kan worden wanneer de fout overduidelijk bij hen gelegd kan worden. Is ergens maar goed ook, want anders krijgen we wel hele gekke praktijken.

3. misa

misa Niet meer actief

Ja jeetje.. He zijn vreselijke dingen. En als iemand schuld heeft dan moet da ook zeker duidelijk worden. Maar wiegendood of andere verschrikkelijke dingen gebeuren thuis ook.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Er wordt uiteraard een politieonderzoek gedaan en daaruit moet blijken of iemand nalatig is geweest. Bij de wiegendood bv kan blijken dat er dus geen schuld is. Maar bij een punaise?? Ik weet van mijn kdv tijd niet beter als dat zulke dingen niet mogen. Als prikborden mocht je alleen die magneetborden hebben en verder alles met plakband en buddy's. Ik kan niet geloven dat dit door de GGD komt.

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit dus. Ik kan me niet voorstellen dat bij een kinderdagverblijf punaises toegestaan zijn en dan zeker niet op een hoogte dat de kinderen erbij kunnen. Ik vind het zelf ook al enge dingen en zou ze dus ook nooit thuis hebben met kleine kinderen. Als die punaise bij het kinderdagverblijf vandaan komt, vind ik wel dat zij schuld hebben hieraan.

Misschien is het bord met de punaises later opgehangen dan het GGD bezoek?

6. tuc

tuc Niet meer actief

Ja dat kan zeker...ik bedoel ook ermee te zeggen dat dit absoluut niet mag en dat de ggd het dus ook zou afkeuren. Maw het kdv is heel nalatig hier en nee de ouders hebben er verder niks aan, maar ik kan mij wel voorstellen dat men hierom een kdv aanklaagt ofzo..je moet de woede en frustratie kwijt en ik vind dat een kdv om zoiets heel hard gestraft moet worden.

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    maar wie zegt dat de punaise bij het KDV vandaan komt ??? Dat zal eerst worden onderzocht.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Natuurlijk wordt dat onderzocht..mochten dir daar nergens zijn en thuis wel heeft ze het misschien van thuis meegenomen (lijkt mij onwaarschijnlijk) maar dan treft het kdv geen blaam

9. Tiniedice

Tiniedice Bekend lid

4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Punaises mag je gewoon gebruiken op een kinderdagverblijf. Ook van de GGD, mits je ze niet op kindhoogte gebruikt en afgesloten wegzet.
    Daarnaast, ongelukjes kunnen gebeuren. In dit geval wat het een punaise, op een kinderdagverblijf, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook thuis.

Ik vind dit geen nalatigheid. Hooguit een vervelend, noodlottig ongeval, voor alle betrokken partijen.

En wat betreft de schuldvraag. Dat gedeelte snap ik. Wij leren dit ook bij de BHV.

10. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.279
    6.192
    113
    Mja ik had zo'n situatie. Zoon fietst op het kinderdagverblijf en botst tegen een vuilcontainer aan. Gat in z'n hoofd, en nu dus een litteken op z'n voorhoofd. Kan gebeuren zou je zeggen. Zoon is qua motoriek ook niet de sterkste. Maar de vuilcontainer had niet op dat moment op de speelplaats mogen staan.
    maar goed dat staat in schril contrast met het verhaal met de punaise. Ik neem aan dat daar grondig onderzoek naar gedaan wordt.

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    In het nieuwsartikel staat wel dat het kindje iets van het bord pakte en in haar mond deed. Lijkt me sterk dat het niet een punaise van het kdv was. Maar goed, dat wordt nog onderzocht.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.241
    7.283
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als een kind er gewoon bij kon, vind ik het zeker wel nalatigheid. Dat is gewoon echt niet veilig. En zou je thuis toch ook niet doen???

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik geloof er helemaal niks van...aantal keren de RIE gelopen op mn werk en dit zijn hoog risico dingen. En ook boven kinderhoogte mag het niet want dan kunnen ze er alsnog afvallen. Er zijn vast kdv's die het doen (ik zou er mn kind niet brengen maar goed) maar dat betekend niet dat het mag.

14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.277
    11.000
    113
    Er zijn maar weinig incidenten die niet bestaan uit een samenloop van omstandigheden. Zelfs bij een op het oog enkelvoudige gebeurtenis als de ramp met de mh17 kan je een hoop kissebissen over de verantwoordelijkheid van Malaysia air en de luchtvaartautoriteiten, of het vliegtuig daar überhaupt had mogen vliegen. En bij een ongeluk op het kdv is dat niet anders. Ik denk wel dat je in het algemeen het kinderdagverblijf als instituut aansprakelijk kan houden. En vervolgens kom je dan in een web van factoren als de toestand van het pand en speelgoed, de bezettingsgraad en kwaliteit van het personeel, de regels en richtlijnen en of die opgevolgd worden, verstorende factoren als een kindje dat net even volle aandacht nodig had waardoor een ander kind even niet gezien werd, enzovoorts. En net als in de politiek en de zorg en de politiek zal bij grote bijdragende factoren in het systeem iemand bovenin de boom de verantwoordelijkheid op zich moeten nemen, ook al stond die niet op de werkvloer. De kinderen kan je niets verwijten, hun onberekenbaarheid moet gedekt worden door het systeem.

15. Dat was dat ongeluk op eerste paasdag, toch?? Echt vreselijk :(

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Het verbaasd me dat ze op een kdv zo makkelijk wegkomen met een fataal ongeluk eigenlijk. Een vriendin van me werkt als verzorgende in een verpleeghuis met dementen. Bij haar is een bewoner gestikt tijdens het eten, tijdens het stikken ws een hartaanval gekregen, of gestikt door het hartaanval. Het is helemaal onderzocht, want of het hartaanval of het stikken nou de doodsoorzaak was maakte verschil of zij en haar collega nou wel of niet aansprakelijk waren voor de dood van een hoogbejaarde.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.558
    530
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Nee ze komen zeker niet gemakkelijk weg.... maar er moet wel eerst worden onderzocht of het KDV uberhaupt iets valt verwijten.

18. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Een kinderdagverblijf komt hier echt niet zomaar mee weg :eek:

Je moest eens weten wat er aan protocollen en plan van aanpakken en rie en ggd onderzoeken aan vooraf gaan maar ook naderhand.

Als er iets gebeurt met een kindje, maakt niet uit wat, doet het een pm'er ook veel pijn!
    Zeker als er een kindje sterft zoals in son en Breugel laatst. ..dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten.

En de nasleep is ook heel heftig, ook voor een kdv.

19. misa

misa Niet meer actief

Wat vervelend zeg...! Zeker geen fijne situaties. Maar hoezo mag die container daar niet staan dan?

Het verhaal over een bejaarde in een bejaardenhuis.. Stikken in eten /hartaanval vind straffen daarvoor ook wel ver gaan. Hoe erg ook, maar gaat dat niet wat ver?

20. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Het kind in kwestie is een Belgisch kind.

Verschrikkelijk verhaal. Je zal het zelfs als kinderverzorgster maar meemaken. Dat blijft je je hele leven bij. Daar heb je echt niet persé straf voor nodig.
    In dit geval schijnen de kinderverzorgsters overigens toch echt wel alles gedaan te hebben wat mogelijk is om het kind nog te redden. Is het kind overigens eerst naar 't plaatselijk ziekenhuis gevoerd en daarna naar een universitair ziekenhuis (en pas daar overleden).

Kan dus heel goed zijn dat er een onderzoek volgt. Maar als het echt een ongeluk zou betreffen, tja ... dan kan je helaas weinig doen.

Een kind kan immers thuis ook iets "verkeerd" in zijn mond steken.
    De ouders blijven hoe dan ook met een levenslang trauma over. Of zoiets nu thuis gebeurt of - zoals hier - op een crèche.

Deel Deze Pagina