Dodelijke ongelukken op kinderdagverblijf, peuterspeelzaal. Wie is verantwoordeli

Discussie in 'De lounge' gestart door D83, 18 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. misa

misa Niet meer actief

Pff ja heel heftig. Natuurlijk het meest voor ouders, laat staan de angst en pijn van het kindje... :(
    Maar natuurlijk ook vreselijk voor de pm-ers... In mijn eerste week als pm-er op een kdv was er een kindje bijna gestikt in een snoepje. Zow he wat alleen dat al met je doet. Het is gelukkig goed gekomen door snel en goed handelen van ons. Maar als da mis was gelopen, dan had ik denk ik oer direct weer ontslag genomen.
    En ik weet van een andere locatie dat er een baby is overleden. De locatiemanager heeft nog geprobeerd te reanimeren, maar het mocht niet baten. Het bleek om wiegendood te gaan. Maar die meiden daar hebben een vreselijke tijd gehad en een aantal zijn zelfs gestopt met het werk.
    In en in triest voor alle partijen...

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.279
    6.192
    113
    ik bedoel zo'n ijzeren geval, niet een kliko. Daar zijn (in ieder geval op dat kdv, maar ik hoop ook op andere kdv's) speciale plekken voor,, zodat kinderen daar niet bij kunnen (opklimmen etc). Die horen m.i. Ook echt niet op een plek waar kinderen buiten spelen. Op die dag werd het vuil op gehaald dus ze hadden m alvast verplaatst. Echter hadden ze dit ook na hun werktijd/als de kinderen weg waren kunnen doen aangezien hij 's avonds geleegd werd.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.170
    2.283
    113
    Wat afschuwelijk......

Ik zou inderdaad ook vinden dat het kdv hier aansprakelijk voor is, al helpt het geen ene bal, je krijgt je kind er niet mee terug.

Mijn zoontje heeft een keer zijn voetjes verbrand op het kdv. Ze waren nog niet zo lang verhuisd en op een dag was het heel erg heet. Echt heel heet. En hij kwam net uit bed, op blote voetjes en liep zo naar buiten het plein op dat in de volle zon lag en heeft op de tegels zijn voetjes aan de onderkant verbrand met 1e en 2e graads brandwonden (hij schrok zo van de pijn dat hij stokstijf bleef staan en niemand had gezien dat hij naar buiten was geglipt, dus het duurde even voordat hij opgetild werd). Hij heeft veel pijn gehad, het arme kind, net 1 jaar oud, hij kon net los lopen.

Ook een ongeluk natuurlijk, maar ze hadden er voor moeten zorgen dat hij niet zomaar naar buiten kon lopen. Later zijn er traphekjes voor de buitendeuren geplaatst, n.a.v. dit incidentje.

Net als met punaises, het kdv moet er voor zorgen dat een kind deze nooit in handen kan krijgen. Tuurlijk is dit een ongeluk, ze zullen ze heus niet expres hebben gegeven of voor het grijpen hebben gelegd, maar wat mij betreft zijn ze wel degelijk aansprakelijk voor onzorgvuldig handelen of zo.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Een punaise kan ook mee naar binnen gelopen zijn door een ouder of zo. Ik denk dat in zulke gevallen niemand echt aansprakelijk is. Het KDV is wel verantwoordelijk voor het welzijn van de kinderen, maar als er geen sprake is van nalatigheid, dan zal er weinig te straffen zijn. Ik denk dat het meemaken van zoiets (als medewerker bedoel ik dan) al verschrikkelijk is en de slechte publiciteit er omheen zal ook niet 'good for business' zijn.

5. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Officieel mogen traphekjes niet ivm de brandveiligheid.
    Je moet zonder obstakels weg kunnen.

6. raspberry

raspberry Niet meer actief

Eenzelfde soort onderzoek gebeurt dan ook op een KDV. Dus ze komen er niet zomaar mee weg.
    In een hoop gevallen zal alleen de conclusie zijn dat er geen sprake was van nalatigheid en het enige wat je er echt mee kunt, is goed kijken hoe je dit in het vervolg kunt voorkomen. Dat laatste is in alle zorginstellingen verplicht in geval van ongelukken of bijna-ongelukken.

7. Mamaatje81

Mamaatje81 Fanatiek lid

29 okt 2013
    1.046
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hetzelfde hier, moest midden op de dag naar de EHBO komen, zit m'n zoontje daar met een gat in z'n hoofd..:$
    Het is gelijmd en besproken hoe het kon gebeuren en verder niets. Het kon mij ook overkomen want hij haalt nu eenmaal veel fratsen uit. Gelukkig ben ik nu tbm en hoef me hier geen zorgen meer over te maken ;)
    Maar als je kind overlijdt door nalatigheid ja dan denk ik niet dat het daarbij blijft.... vreselijk en eigenlijk wil ik er ook niet over nadenken.

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Net pas gelezen dat het kindje zelf punaises van het prikbord heeft gepakt. Ik denk dat hier dus wel het KDV verantwoordelijk is, want zoiets mag niet binnen bereik van kinderen hangen!

Deel Deze Pagina