dodelijke schietpartij na parkeerruzie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Mammavan5, 13 jul 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    #61 Mammavan5, 23 jul 2024
    Laatst bewerkt: 23 jul 2024
    Precies dit het komt echt helaas te vaak voor en men moet het niet bij alles op rasicme gooien dat zeker niet maar het gebeurd meer dan men denkt.
    Ik krijg er meer mee te maken dan men denkt en ik gooi het echt niet bij alles en iedereen op racisme maar bij sommige kan je er niets anders van maken helaas.
    Het is ook vaak hoe iets gezegd of overgebracht word wat de toon maakt vind ik persoonlijk.

Maryelle vindt dit leuk.
  2. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.190
    10.790
    113
    #62 MadeInUSA, 23 jul 2024
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jul 2024
    Agent schiet vrouw in VS dood om pan kokend water [link verwijderd ivm schokkende beelden] (via @NUnl)

Nog zo'n onbegrijpelijke schietpartij. Een vrouw wordt doodgeschoten omdat ze een pan kokend water optilt en wil weggooien, waarvan de politie (op haar verzoek daar aanwezig, en op verzoek van de agent ging ze die pan van het vuur halen) dit interpreteert als een bedreiging. Ze deed er een uitspraak bij "ik berisp je in de naam van Jezus", waarop die agent blijkbaar dacht dat ze het water naar hem zou gooien. Zo in het hoofd geschoten, ook nadat ze schrok van de reactie van de agent en haar handen voor haar gezicht hield, en zelfs wegkroop.

Heeft iemand hier verstand van Afrikaans-Amerikaanse of Caraibische gebruiken? Is die opmerkelijke uitspraak nog te duiden uit een (bij)geloof zoals ook sommige moslims juist bismillah zeggen als ze heet water weggooien omdat je het per ongeluk op een djinn zou kunnen gooien, of uit een soort van beschermingsritueel dat ze had gestart omdat ze bang was voor een inbreker?

Saartje33 vindt dit leuk.
  3. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Die reactie van die ene ook op het einde: ja wat hadden we anders kunnen doen.. ehm niet iemand door z’n hoofd schieten.

4. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Echt he werd er gewoon misselijk van alsof hij zijn gedrag wilde goed praten.
    Maar vind dat daar Amerika al bij het minst en geringste iemand word neergeschoten alsof het zowat de normaalste zaak van de wereld is.
    Zoveel geweld pfff mijn maag draait er gewoon van om.

Saartje33, citroenrasp en Spectre vinden dit leuk.
  5. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Geen woorden voor arme vrouw ze was zelf bang voor die agent....

6. TotalBella

TotalBella Niet meer actief

Ja vreselijk hè. En ook dat zwarte mensen hun kinderen moeten leren hoe ze moeten reageren als de politie ze iets vraagt.. Heel triest dat dat zo nodig is.

Saartje33, citroenrasp en Mammavan5 vinden dit leuk.
  7. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Klopt ze staan altijd met 3-0 achter .
    Het is te triest voor woorden eigenlijk..

8. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    426
    435
    63
    Vrouw
    Dit zegt mijn man ook idd. Aan de andere kant heeft hij ook wel eens een opmerking geheel uit context getrokken en zelf iets erbij bedacht wat helemaal niet gezegd werd. Dus er is echt voor beide wat te zeggen.

Mammavan5 vindt dit leuk.
  9. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    426
    435
    63
    Vrouw
    Dit ga ik ook nooit begrijpen, ook al voel je een dreiging dan zijn er nog voldoende opties om jezelf ‘te verdedigen’. Er wordt ze toch ook zoiets bijgebracht als ‘non lethal force’ of zeg ik nu iets raars?

Mammavan5 vindt dit leuk.
  10. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    #70 Mammavan5, 24 jul 2024
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Absoluut ben ik met je eens.
    Als voorbeeld iets doen wat tegen de wet is of asociaal gedrag vertonen etc en je word er op aangesproken en dan zeggen rasicme dat kan gewoon niet en dat word wel vaak gezegd.
    En daar ben ik het niet mee eens dat heeft niets met racisme te maken maar je moet de regels respecteren die er zijn en je moet jezelf gewoon normaal gedragen klaar punt uit.

Saartje33 en Felice vinden dit leuk.
  11. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    Onbegrijpelijk inderdaad. 5 seconden daarvoor zaten ze nog een beetje te geinen met haar. En dan opeens is ze zo'n bedreiging dat ze haar dood(!)schieten. Zelfs al zou ze het water gooien dan nog zou het de agenten niet eens raken.. ze stonden ver van haar af, ze konden ook gewoon nog verder naar achteren lopen. Ik begrijp er niets van. Ze wou de pan ook direct op de grond zetten, beschermde zichzelf door te bukken en de agent schiet.

wat betreft de uitspraak; Ik ken hem niet om zo te gebruiken. Je doet zo'n uitspraak alleen tegen mensen als je ze wil 'reinigen' van een slechte geest (demon/duivel). Ze zei het ook tegen de agent geloof ik, en niet tegen het water. Ze herhaalde hem ook terwijl ze zich naar de agent keerde.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ze een onstabiele indruk wekte en deze opeens omsloeg van redelijk stabiel naar extreem onstabiel.
    Ze belde omdat ze dacht dat er een inbreker was. Deze is er niet (meer)? Haar huis is een enorme puinzooi. Daarna mompelde ze iets over 'ik keur je af in naam van Jezus' en de agent voelde zich opeens dusdanig bedreigd dat hij zijn wapen trok.
    Ze staat te ver af om haar lichaamshouding en gezicht te kunnen zien. Ook kan je niet de sfeer / energie voelen in de ruimte.
    Maar goed, hoe dan ook leek de vrouw mee te werken. Ze zei sorry en wou de pan neerzetten. Dat ze haar hebben gedood slaat imo echt helemaal nergens op. Een wapen trekken was echt voldoende, ze begreep heel goed dat ze moest ophouden en volgde direct de bevelen op.

Ik hoop dat er gerechtigheid komt voor de familie van deze vrouw.

Saartje33, Zonnestralen en Mammavan5 vinden dit leuk.
  12. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.291
    28.462
    113
    Ik denk dat het in Amerika anders werkt dan hier vanwege de wapenwet. Als agent ben je daar een stuk kwetsbaarder dan hier want de kans dat iemand een wapen draagt daar is een stuk groter.

Ik denk dat non lethal force op zich ook echt wel het uitgangspunt is daar, maar misschien in de details anders vanwege de wapenwet. Ik heb een hele hoop body cam video's gezien van agenten en heb nog geen agenten een wapen zien trekken in soortgelijke situaties.
    Ik denk dat dit een incident is, geen gewoonte (protocol).

13. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    426
    435
    63
    Vrouw
    Nee ik mag hopen dat dit geen protocol is . Heb inmiddels het filmpje gezien, dat ze een wapen trokken kan ik ergens begrijpen maar het schieten sloeg echt nergens op, ik kan me ook niet voorstellen dat er iemand is die dit kan verantwoorden. Deze ‘man’ verdiend (verdient? Wat erg) alles wat hem toekomt.

KleineLai en Mammavan5 vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.854
    113
    #74 citroenrasp, 24 jul 2024
    Laatst bewerkt: 24 jul 2024
    Ik heb hier ook vaak discussies over gehad en merk inderdaad dat er (soms) te snel iets op racisme wordt gegooid. Voor mij is het lastig omdat ik enerzijds niet zelden zélf werd gediscrimineerd (vanwege mijn geloof en het getrouwd zijn met een man van noord Afrikaanse afkomst), anderzijds merk ik dus dat er heel snel wordt gedacht dat Nederlanders discrimineren naar met name deze afkomst toe. En als je dat probeert te relativeren (misschien was het helemaal geen discriminatie maar had de betreffende persoon gewoon zijn/haar dag niet), dan word je zelf net niet voor racist uitgemaakt. Ik snap het ook wel als je zoveel hebt meegemaakt dat het lastig wordt om onderscheid te maken. Maargoed, op een gegeven moment hield ik dan maar m'n mond omdat ik het niet prettig vind om (indirect) voor racist uitgemaakt te worden.
    Gelukkig staat mijn man er hetzelfde in als ik, die vindt ook dat mensen zich heel snel onterecht gediscrimineerd voelen. Wat wel "grappig" is, is dat hij juist veel discriminatie door Marokkanen heeft meegemaakt, ook met mensen die juist zo klaagden over gediscrimineerd worden door Nederlanders. Dus ik denk eerlijk gezegd dat het onder alle lagen van de bevolking/iedere afkomst voorkomt.

Saartje33, Zonnestralen, Maryelle en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Mammavan5

Mammavan5 Fanatiek lid

15 dec 2021
    2.101
    2.673
    113
    Vrouw
    Racisme komt zelfs tussen de marokanen onderling voor tussen de berbers en arabisch .
    Tussen Marokanen en Algerijnen idem dito is het ook zo al is het vanuit Algerijnse kant meer en ga zo maar door
    Racisme is er in alle soorten en maten helaas.
    We hebben allemaal rood bloed de een is niet meer meerwaardig dan de ander vind ik persoonlijk leef en laat leven .
    Respecteer elkaar ongeacht afkomst religie whatever dan zou de wereld er een stuk mooier uizien❤️

16. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.632
    8.365
    113
    Vrouw
    #76 Zonnestralen, 28 jul 2024
    Laatst bewerkt: 28 jul 2024
    Daarom vind ik dat we het meer moeten hebben over discriminatie dan racisme. De focus richten op racisme negeert een hoop andere mensen die ook het onderspit delven. Als je kijkt naar discriminatie kijk je naar een nog veel grotere groep, die nog moet gaan beseffen dat die groter is dan het deel wat voor uitsluiting heeft gezorgd.

De norm is iets wat imo opnieuw uitgevonden zou moeten worden. Daarbij zou de eerste vraag moeten zijn of het iemand onnodig kwaad doet. Niet of het merendeel van de groep zich eraan wil conformeren of het ermee eens is. Dat meedoen net zo erg is als het zelf veroorzaken is iets wat we mee moeten geven aan onze kinderen om onnodig verdriet te besparen.

Felice en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina