Ik snap het ook niet helemaal, maar voel wel een beetje aan welke kant Appelpie heen wil met de discussie, helemaal omdat ze het heeft over stromingen e.d. Ik vraag me nu wel af: als een autochtone Nederlander een persoon van andere afkomst probeert te beledigen, en diens gebruiken, wordt het dan ook op een 'groepering' gegooid of is het dan gewoon het zoveelste incident? Wat ik enkel wilde aangeven in mijn vorige post is dat vrijheid van meningsuiting vaak helaas wordt misbruikt om overal maar tegenaan te schoppen. Ook ik ondervind negatieve gevolgen hiervan. Volgens mij mag ik best zeggen dat vrijheid van meningsuiting helaas dit als keerzijde heeft... En ik ben persoonlijk ook voor het begrenzen van deze "vrijheid". Maargoed kennelijk ben ik nogal verkeerd begrepen door appelpie. Overigens is niemand tegen paaseieren, voor zover ik weet, maar het was een verkoopstunt van de Hema om deze opeens verstopeieren te noemen met als gevolg dat een deel van de Nederlanders met een wijzende vinger wees naar bepaalde moslims/buitenlanders. En met (neger)zoenen was dit precies hetzelfde geval. Maargoed, in deze gevallen zijn het allemaal maar gewoon producten waarbij je zelf de keus hebt om ze al dan niet te kopen dus ik snap eerlijk gezegd de ophef niet zo.
Helaas zijn die er nog wel, heb je wel eens van de NVU gehoord? Gelukkig zijn het er niet veel maar je hebt ze wel. En als zij met nazi's PVV'ers bedoelt, wat ik vermoed, dan ben ik het met je eens m.b.t de term nazi.
Hebben jullie de tegenreactie gelezen op FB? Echt prachtig geschreven en inmiddels al 71.000 keer gelezen: Brian DUTCHIES: Mij moet iets van het hart. Zojuist zag ik een post op Facebook van een jonge vrouw die zeer uitdrukkelijk geen 4 Mei gaat herdenken. Bij haar post prijkt een foto met de tekst "Geen 4 Mei Voor Mij". Ze noemt de samenleving hypocriet en geeft aan dat ze niet wil meedraaien in een volgens haar eurocentrische samenleving waar witte geschiedenis belangrijker is dan de niet-witte geschiedenis. Als kind was ik steevast een kranslegger tijdens de jaarlijkse nationale Dodenherdenking. Ik heb daarbij bejaarden zien huilen van verdriet, publieke sprekers horen stotteren van emotie en kinderen zien knuffelen nadat bij hun het besef was binnengedrongen dat zoiets vreselijks dan toch echt gebeurd was in ons land. Zij die de oorlog hebben meegemaakt hebben hieraan vreselijke innerlijke wonden overgehouden en misschien ben ik bitter maar de Facebookpost van deze jongedame vind ik dermate respectloos dat ik er van moet walgen. Waarom zou je een belangrijke herdenkingsdag niet eren enkel en alleen om een statement te maken over heel iets anders? En nog belangrijker, waarom zou je zo'n dag met je statement associëren als je weet dat dit heel respectloos is naar slachtoffers, nabestaanden en de Nederlandse geschiedenis in zijn algemeenheid? Uniek dat ze zo haar punt maakt, maar dan heeft ze totaal geen respect voor de oorlogsdoden uit het verleden en geen respect voor de jonge mannen die op de stranden van Normandië zijn neergemaaid om ons te bevrijden. En dat terwijl ze ook haar punt had kunnen maken zonder daarbij Dodenherdenking te betrekken. Voor nu even genoeg over deze dame. Daar kom ik zo op terug. De oorspronkelijke opzet van Dodenherdenking ging uitsluitend om de Nederlandse slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1961 wordt officieel een ruimere definitie van Dodenherdenking gehanteerd die ALLE oorlogsslachtoffers of omgekomenen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog omvat, dus óók mensen van andere rassen en nationaliteiten. Het officiële gedenkschrift voor Dodenherdenking op 4 mei luidt: "Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij allen - burgers en militairen - die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties." Nederland toont zich dus totaal niet eenkennig maar juist eerder begripvol bij de invulling van Dodenherdenking en herdenkt zelfs mensen die zijn omgekomen bij vredesoperaties zoals in Libanon, Bosnië of Afghanistan. In Turkije, herdenken ze daar alle doden van Afghanistan? In Marokko, herdenken ze daar alle doden van Syrië? In Suriname, herdenken ze daar alle doden van Bosnië / Kosovo? Een dag later, op 5 mei, wordt de bevrijding van de Duitse bezetting gevierd. Een dag waarop in 1945 miljoenen mensen werden bevrijd van onderdrukking, honger en marteling. Op 15 augustus viert de Indische gemeenschap binnen Nederland Bevrijdingsdag vanwege de Japanse capitulatie in Nederlands-Indië in 1945. Ook op deze dag(en) toont Nederland zich dus niet eenkennig. Terug naar de jongedame van de Facebookpost. Ze zegt dat ze niet met een stalen gezicht de slachtoffers van fascisme kan herdenken wanneer wij elke maand nazi's laten rond marcheren in de Nederlandse steden. Ze schrijft: "Hoe kunnen wij het ermee eens zijn dat dit vreselijke verleden nooit meer mag gebeuren terwijl wij ondertussen bommen op Syrië gooien?" Wij? WIJ?! Ondertussen, jongedame, vangen WIJ hier in ons kleine kikkerlandje in opvangcentra door het gehele land momenteel meer dan 42.000 vluchtelingen op, waarvan ruim 43% afkomstig is uit Syrië maar ook mensen uit respectievelijk Irak, Afghanistan en Eritrea. Dit aantal is bijna vervijfvoudigd tegenover de cijfers van 2014. Ondertussen, jongedame, hoor ik bij die maatschappij die jij over één kam scheert terwijl je zelf impliceert dat je tegen generalisatie en discriminatie bent. Ondertussen, jongedame, hoor ik bij de doelgroep homoseksuelen die in DERTIEN landen in alleen al het Midden Oosten gestraft wordt bij het uiten van hun gevoelens. In Iran, Saoedi-Arabië en Jemen kunnen homo's aan de orde van de dag zelfs de doodstraf krijgen en ook in Gaza en op Turks Cyprus is homoseksualiteit strafbaar. Ondertussen, jongedame, is mijn rij-instructeur een Surinamer, mijn bandmaatje een Belg, een van mijn geluidsmensen Joods en mijn beste vriendin een moslim. Ondertussen, jongedame, doe ik elke dag samen met miljoenen andere Nederlanders, zowel autochtoon als allochtoon, enorm mijn best om een mooie toekomst te maken binnen ons land. Ook dát zijn "WIJ"... Je intentie is waarschijnlijk goed en je poging is nobel, maar als je geen respect kunt opbrengen voor een ander, verwacht dan ook geen respect terug. Op 4 Mei neem ik dus wél deel aan Dodenherdenking, gewoon omdat ik dat respect over heb voor een ander, ongeacht sexuele voorkeur, kleur of ras. #WEL4MEIVOORMIJ
Dit dus. Ik snap de hele ophef niet zo. Als zij niet wil herdenken mag ze dat toch zelf weten? En waarom zou ze dat voor zich moeten houden?
Wat betty hierboven plaatst dat bedoel ik te zeggen. Deze persoon slaat de spijker op zijn kop wat de emotie die mij raakt door dit ophef rond wel of niet vieren. Ik heb het misschien naar jullie toe moeilijk geuit. Maar dat heb ik altijd als ik moet typen. Voor mij is oorlog geen ver van mij bed show. over de zilveren generatie die opgegroeid is tussen de bombardementen. Zo ook de bejaarde dame die onder tafel schuilde tijdens een flinke onweer of de man met hulphond die soms ineens door het vallen van een.kopje op de grond even niet bij de realiteit is waarvan zijn viervoeter hem naar het nu piept en blaft.
Dit dus!! Als zij niet wil herdenken dan mag dat, als zij daarover een andere mening heeft en dit wil uitten, mag dat ook. Snap de hele ophef niet. Er lopen wel heel erg veel figuurlijke tikkende tijdbommen rond, chill.
En dan de reactie die hij kreeg van een 73-jarige mevrouw! Maakt dát even indruk zeg! Ik hoop echt dat het meisje die dit begonnen is dat ook allemaal leest en dat ze er iets van leert..
Ik hou om acht uur wel twee minuten stilte maar om eerlijk te zijn doen we er verder niets aan zet geen bloemen neer kijk er niks van op de tv (behalve journaal). Ik vind het fijn dat die mannen dat hebben gedaan en dat er nog militairen zijn uiteraard.
Er zijn zat mensen, Nederlanders, die geen 2 min stil (kunnen/willen)zijn. Waarom er nou weer zo'n fb post met hashtachs aan te pas moet komen..
Ik vind dat figuur kansloos en respectloos, kan me er erg boos om maken al weet ik dat dat niks helpt. Voor mij is 4/5 mei erg belangrijk. M'n vriend is militair en heeft veel meegemaakt tijdens de missies. Mijn broer is gesneuveld tijdens één van die missies. Het is voor mij dus zeker geen ver van mijn bed show en ik ben elke dag dankbaar voor de vrijheid waar we hier in leven.
Ik word er zo moe van dat iedere driftbui tegenwoordig beschouwd wordt als 'vrijheid van meningsuiting', en een podium krijgt. Is het hypocriet dat er mensen zijn die aan de ene kant roepen dat 2 minuten stilte uit respect voor de oorlogsslachtoffers belangrijk is, en volgende week weer lopen tieren over vluchtelingen? Absoluut. Is dat het grootste deel van Nederland? Nee. Heeft dat ene zak te maken met de dodenherdenking? Nee. Mens mens, ga ff op je time-out krukje zitten, tel tot 10 en drink een slokje water. Waarom schenken we daar in godsnaam zo veel aandacht aan?
Ik heb geen 2 min stilte gehouden, dat was zo goed als onmogelijk met een hysterische dreumes en kleuter Maar ik kijk naar national geographic en de gruwelijke verhalen van toen mogen we niet vergeten. Wat we ook niet mogen vergeten is dat dat soort gruwelijkheden, nog steeds dagelijks plaatsvinden. Ik ben dan wel geen 2 minuten stil, maar ik sta er wel bij stil. Ik krijg er echt tranen van in mijn ogen als ik hoor en lees wat deze mensen toen en nu moeten doorstaan. Dat er 1 of andere meid is die dan lekker ff ergens tegenaan wil trappen is prima, maar niet tegen dit. Dan ben je niet eens meer een sensatiezoeker, maar heb je behoorlijk wat gemist in je opvoeding en op school. Ik zou mij echt zó schamen als het mijn kind was die zoiets op fb had gezet.