Hier sluit ik mij bij aan. Ik denk er ook zo over. Mijn opa heeft deze oorlog ook mee gemaakt als klein jochie. Uit respect voor hem en alle anderen die dit hebben mee gemaakt en die zijn overleden vind ik dat je best eens per jaar even twee minuten stil kunt zijn. Mijn zoon wil ik dit later ook echt mee geven en zal hij op 4 mei om 20.00 thuis op de bank zitten. Daarvoor en daarna maakt mij niet uit, maar om 20.00 binnen en stil. Nu is hij nog te jong om dit te snappen.
Mijn moeder vertelde vandaag nog dat haar opa ( wij wonen 2 hoog en op de BG zit nu een kantoren pand dit was vroeger een bakker ) dus bij die bakker onderdook met zijn oudste zoons in de kelder zodat ze niet hoefde te werken voor de Duitsers. En dat haar oma vaak doodsangsten uit stond dat de bakker hun zou verraden.
Kreeg net een foto van mijn schoonoma via fb. ze had een oproepkaart gefotografeerd waarin zij als 14 jarig meisje op 2 mei 1945 werd opgeroepen om aardappels te schillen in de gaarkeuken. ze moest komen en zo niet dan lijfstraffen. Zij kwam natuurlijk maar er waren er ook minder fortuinlijk... en dat zo dicht bij de bevrijding.
Ik houd ook altijd 2 minuten stilte om 20.00 uur, uit respect. Alhoewel ik er de laatste jaren veel moeite mee heb eerlijk gezegd om echt oorlogsslachtoffers te herdenken op 4 mei, mijn vader is 4 jaar geleden op 4 mei overleden en daardoor heeft de dag een totaal andere lading voor mij gekregen.
Tsja,buiten het feit dat het op mijn werk niet lukt ben ik toch niet zo van dat soort protocollen maar als het uitkomt zal ik heus m'n mond wel ff houden..kleine moeite..
Ja, ik ben altijd 2 minuten stil. Maar niet om alleen de doden te herdenken uit de wo2 , maar uit alle oorlogen. Ook sta ik niet alleen op deze dagen erbij stil, als ik vandaag het nieuws zie met alweer zoveel doden in Syrië, voel ik me enorm gezegend te leven in een vrij land.
Ik ook. Was met een kamp van school, 5 havo. Kippenvel was het om daar rond te lopen, nog steeds als ik er aan terug denk weet ik precies hoe beklemmend en indrukwekkend het voelde. Dat stukje besef is in mijn hoofd gekropen en sindsdien heb ik iets heel geks. Terezin is nog niet eens het meest afschrikwekkende, ik wil het allerliefst (als je het zo kan noemen) OOIT nog eens een bezoek aan Auswitz brengen. Gek genoeg had ik het er een paar dagen terug nog over. Ik roep het al vijf jaar rond dodenherdenking, eigenlijk zou ik er echt eens iets mee moeten doen. Dodenherdenking zelf heb ik dan weer niet zo heel veel mee. Vind het een beetje "geforceerd" om op die ene dag in het jaar er bij stil te staan. Ik hecht meer waarde aan een compleet andere dag in het jaar even diep nadenken over hoeveel geluk wij eigenlijk allemaal maar hebben. De verhalen van mijn oma zijn ook niet in de koude kleren gaan zitten, bijvoorbeeld. Voor geschiedenis moest ik ooit een interview afnemen over de tweede wereldoorlog. Ik had allemaal vragen opgeschreven maar er is er geen een gesteld. Een enorme pot thee, bak koekjes en luisterend oor waren genoeg. Zo kwam ik er toen achter dat het huis waar mijn ouders wonen (voorheen van mijn opa en oma) dus het onderduikadres is geweest van 7 joden. De namen staan nog steeds in de muur gekrast. Er zitten nu keukenkastjes voor maar toen de keuken verbouwd werd heb ik er even heel bewust naar gekeken. Oma heeft ze bijna een heel jaar lang verzorgd en onderdak geboden. van '44 tot '45, 17 mei durfden ze pas het huis uit om te vieren dat we bevrijd waren. Iedereen was te bang om te kunnen geloven dat het écht waar was. O, en de foto's van de 7 joodse onderduikers? die heeft ze nog steeds. Voor zover ze weet zijn ze allemaal nog in leven.
Ik leef altijd mee met mensen die verschrikkingen meemaken of hebben meegemaakt, maar ik doe niet mee aan die '2 minuten stilte'. Ik heb zo vaak meegemaakt dat mensen die er wel trouw aan meedoen, juist die mensen zijn die stemmen op een persoon die veel gelijkenis vertoont met Hitler. Ik vind dit zo krom dat 4 mei voor mij aan betekenis heeft verloren. Ik wil hiermee geen discussie starten hoor en ik hoop ook dat dat niet gebeurt!! Ik herdenk de slachtoffers op mijn manier, door veel persoonlijke verhalen en boeken over de oorlog te lezen.
Heftig, nooit zo over nagedacht wordt nu wel even met beide benen op de grond gezet door dit stukje. Klinkt vreemd, maar bedankt daarvoor.
Ik begrijp wat je bedoeld. Oprecht! Maar..... mensen uitmaken voor Hitler...... nee. Ik weet wie je bedoeld maar je kunt mij niet wijsmaken dat hij tot hetzelfde in staat is. Laat staan dat hij er op DIE manier over denkt. Er is een verschil in mening uiten op een lompe, botte en ongenuanceerde manier (zoals hij dat doet dus) en legers mobiliseren om ze vervolgens te vergassen, martelen, doodhongeren, dood te werken etc.. Nee sorry, dit kun je werkelijkwaar niet vergelijken! Beetje respectloos! (ondanks dat de persoon in kwestie dat dus ook behoorlijk kan zijn )
Tja ik weet wie je bedoelt, ik ben trouw op 4mei 2 minuten stil maar stem niet op hem . Ik vind het eerder krom dat je om die reden niet meer 2 minuten stil wil staan op mei, want het gaat hier om oorlog slachtoffers die je herdenkt, dat jij dan aan malle pieten denkt uit de regering...betekend dat je zelf de hele betekenis van dodenherdenking uitnhet oog verloren bent.
Ja ik ben dan altijd 2 min stil en denk aan alle slachtoffers. Ik heb meegespeeld in een oorlogsfilm als joodse, ook in het concentratiekamp en ik moet zeggen dat ik dat al behoorlijk zwaar vond. Tijdens opnames werden we door mensen op straat soms ook uitgescholden voor 'v**le joden' omdat we in die scenes een jodenster op hadden. Onwijs confronterend en echt erg dat er vandaag de dag nog steeds mensen zijn die er zo over denken. Dus ja ik ben stil en respect gaat uit naar alle slachtoffers.
Ik heb hem niet uitgemaakt voor Hitler maar slechts beweerd dat ze gelijkenis vertonen. Beiden hebben intense haat voor mensen enkel om hun afkomst en geloof, verschrikkelijke gedachtegang over deze mensen en beiden willen deze mensen het liefst uitbannen uit de samenleving. Ik vind dat ze op deze punten veel gelijkenis vertonen zonder daarmee te beweren dat Wilders mensen vermoord, martelt of uithongert. Maargoed ik wil niet dat door mijn opmerking dit topic omslaat in een reltopic. Ik hou het hierbij.
Wij houden ons er ook elk jaar weer netjes aan..! En wij geven onze kinderen dit ook mee... Vorig jaar mocht mijn zoon van nu 13 bij de burgemeester en het monument hier bij ons staan en dit jaar mag onze zoon van 11 dit doen met een fakkel in z'n hand bij de burgemeester en het monument...
edit: IK vind dit erggg egoistisch. 2 minuten stilte.... Wat is dat nu, 2 minuten? Even stil zijn voor alle mensen die zich voor onze vrijheid hebben ingezet.
Even iets beter lezen. Ze doelt op het feit dat ze wellicht moet werken, en ze werkt met verstandelijk gehandicapten waarbij je met moeite 2 sec. stil kan zijn.
Nou ik stem ook niet op hem en mijn man en de rest van de familie ook niet maar toch zijn wij stil. Ik vind ook dat op wie je stemt niks met dodenherdenking te maken heeft.
Overigens doe ik er niet bewust aan. Als ik thuis ben doe ik gewoon mn ding maar ga geen herrie lopen maken. Dan ben ik maar egoïstisch, niemand heeft last van me. Ik heb voor mezelf genoeg stilte momentjes en niet perse om 20.00 uur op 4 mei.