Wilhelmus... ja wij leerden de twee coupletten (1 en 6) uit ons hoofd te zingen! En wat een indrukwekkende toespraak van Peter van Uhm, mooie herdenking ook van zijn zoon!!!!
Onze zoon (2,5) hoeft natuurlijk niet stil te zijn. We hebben wel uitgelegd dat papa en mama wel even stil wilden zijn, samen met de mensen op tv. En dat we dus even geen antwoord geven als hij iets zegt of vraagt. We vroegen of hij ook stil wilde zijn. In eerste instantie niet. Maar toen de militaire kapel de 'Tot de doden' speelde, raakte hij toch onder de indruk. Hij kwam meteen naar ons toe "Ik wil ook rustig zijn." Hij heeft bij mij op schoot gezeten. Niet helemaal stil, maar wel op zijn manier onder de ndruk, geloof ik. Toch bijzonder. Terwijl ik dit typ, zit ik te luisteren naar de speech van Van Uhm. Wat vond ik het knap van die man zoals hij daar een paar jaar geleden stond. En nu weer, met zo'n mooie, persoonlijke toespraak. Die respect.
Nou, dat vond ik ook. Overigens voor het eerst (war ik me kan herinneren althans) dat er een applaus was tijdens de herdenking. Ik vind de herdenking belangrijk. Mijn grootouders hebben het meegemaakt, maar er werd niet over gesproken. Hoewel het steeds langer geleden is, valt mij wel op dat het wel nog steeds belangrijk is voor veel mensen.
Ik heb mijn grootouders nooit gekend, wel mn overgrootouders. Door hen en mijn ouders sta ik al vanaf kleins af aan stil bij de dodenherdenking. Sinds mn overgrootouders zijn overleden ben ik ook elk jaar weer emotioneel die 2 minuten, vooral omdat ik hen vroeger met tranen zag. Ook ik ben in Terezin geweest (Tsjechie) en dat heeft toen enorme indruk gemaakt. Verder heeft mn beste vriendin een joodse voorgeschiedenis en ook daardoor sta ik er extra bij stil. Ga dit later ook zeker aan mijn eigen kinderen meegeven.
Naar mijn weten is er nog nooit applaus geweest op de Dam op 4 mei, respect dus! Een aantal jaar geleden ben ik in Yad Vashem geweest in Israël. Diep onder de indruk heb ik daar rondgelopen. Sindsdien heeft 4 mei voor mij een andere lading....
Ik sta er ook ieder jaar bij stil, zet zelfs mn auto ervoor aan de kant als ik op pad ben. Gewoon uit respect voor iedereen die in oorlogen omgekomen zijn
Wij zijn een paar jaar geleden in Dachau geweest en ben serieus een dag of twee beroerd geweest... Vooral een film die ik toen gezien heb is mij altijd bijgebleven... Wat een kracht zit er in die van Uhm. Diep respect!
Weetje...dodenherdenking moet je niet vergeten maar kan mij iemand vertellen waarom al die films moeten die levensecht zijn? Docu s lijkt me ok genoeg. Ik werkte met ouderen en die zeggen bewust rond deze tijd de tv niet eens aan te doen. Elke dag dragen zij de herinneringen mee. Juist nu al die extra dinfen over hitler maakt het er niet gemakkelijker op.
Sweetlakecity dat snap ik ook niet evenmin als met de watersnoodramp. Zoiets is niet te filmen en dan nog, wat heb je er aan als het nep is. was inderdaad indrukwekkend, dochter had het niet naar de zin op dat moment, zul je altijd zien. Maar manlief even de grasmaaier aan de kant gezet.
saskia, hier zingen de kids o.a. altijd het wilhelmus met de hele school, op de spelletjesdag. doen ze dat niet overal? Vind dat erg jammer, het raakt je op een of andere manier vanbinnen.
Hier ook gekeken en stil geweest, vind het ook belangrijk. Het valt me wel op dat er steeds minder op tv over is hoor, een paar jaren geleden werd het zo'n beetje op elke zender uitgezonden en nog veel meer films docu's enz., ik begrijp dat dit voor sommige mensen lastig is, maar dan kan je idd ook de tv uitzetten. Maar ik vind het persoonlijk jammer dat het steeds minder lijkt te worden. Toch belangrijk om bij stil te blijven staan hoe "vrij"we hier zijn en wat daaraan vooraf is gegaan. Mijn man komt uit een land waar nu nog steeds dagelijks bommen afgaan dus misschien dat ik het me daarom iets meer realiseer; hoe bijzonder het is om zo vrij te kunnen leven. Heb ook een poging gewaagd om het aan mijn zoontje uit te leggen op zijn niveau en toen het stil moest zijn deed hij dat in het begin wel, daarna ging hij een beetje gek lopen doen, ik hem dringend aankijken, hielp niet dus ik zei er kort en zacht wat van, wat zegt meneer terug... (uiteraard, had ik kunnen verwachten, hij begint steeds meer een wijsneusje te worden) oooh jij mag ook niet praten.. Trouwens een beetje offtopic maar zagen jullie ook hoe één van die schoolmeiden echt helemaal liep te glunderen naar Maxima, hihi vond het leuk om te zien dat ze eventjes terug lachte, moet ook kunnen
Wij zijn gister er bij geweest was erg indruk wekend vonden wij . En uite raad stil geweest. Wilhelmus ken ik wel , geen zangtalent maar toch hihi. Niet geleerd op school hoor , manlief ook niet.
Ik heb dit ook heel erg dat ik hier altijd bij stil sta, hier is in 1945 de nacht van 4 op 5 november het stadhuis opgeblazen. De NSB'ers ( achteraf ) hadden de Heusdenaren gezegt dat ze onder het Stadhuis moesten schuilen. Dus zo ook mijn oma en heel haar familie broers zussen etc.. mijn opa zat er ook onder. ( oma was 9 of 10 mijn opa 12 ). Ze waren in een gruwelijke val gelokt, want het stadhuis werd opgeblazen. 120 mensen kwamen om het leven, mijn oma zat onder het puin met haar 7 maand oude zusje dood op schoot. Zij kwam uit een flink huishouwe en alleen 1 broer, 1 zus en mijn oma overleefde dit van hun gezin. Alles kwijt!! Er waren er 11overleden. Aan zoiets moet je dus echt niet denken!! Dus daarom herdenken wij elk jaar dit grote verlies.
Mijn jongste lag te slapen om 20:00 uur, mijn oudste heeft netjes 2 minuten haar mond gehouden daarna hebben we Der Untergang gekeken, echt geweldige film, die acteur die Hitler speelt, helemaal geweldig! Normaal komt Schindler's List altijd dacht ik, nu dan Der Untergang gekeken op RTL7.