Dodenherdenking

Discussie in 'De lounge' gestart door lloorrtt, 3 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik ben stil maar alleen omdat mijn man het wil en ik respect heb voor zijn wens. Ik denk veel vaker aan (oorlogs)slachtoffers dan die 2 minuten per jaar. Ben er absoluut niet op tegen dat dit moment er is maar voor mij zou het niet nodig zijn en zit het herdenken niet in 2 minuten stilte per jaar.

Mijn oma is Duits en was 5 toen ze moest vluchten omdat Berlijn werd gebombardeerd en heeft jarenlang in verlaten concentratiekampen moeten wonen. Ze is naar Nederland gekomen om als verpleegster haar 'schuld' weg te werken. Ze voelde zich schuldig terwijl ze een kind was! Mijn overgrootvader is gedwongen het leger in te gaan terwijl hij tegen de oorlog was en is in Rusland met zijn been in een rupsband van een tank gekomen en is zo getraumatiseerd dat hij zijn kinderen erna zwaar mishandelde. Ik vind het dus vaak lastig alleen de Nederlandse kant ervan belicht te zien.

Vanuit mijn werk hoor ik veel over slachtoffers van ongevallen en misdrijven en ik vind het triest dat deze niet herdacht worden.

Nimue, PBV, nizzie86 en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ja, de kinderen gaan met de scouting bij het monument hier staan en moeten heel lang stil staan, wij gaan natuurlijk kijken en zijn ook stil. Vind ik sowieso belangrijk om te blijven doen en ook voor kinderen om mee te krijgen.

lloorrtt vindt dit leuk.
  3. Betsy

Betsy Niet meer actief

Uiteraard hou je dan gewoon netjes 2 minuten je mond.

Chocolat en lloorrtt vinden dit leuk.
  4. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Ja, altijd.

lloorrtt vindt dit leuk.
  5. Msee

Msee Niet meer actief

Waarschijnlijk zitten we morgen rond die tijd in de auto, maar zullen een geschikte plek zoeken langs de snelweg om even stil te staan. Wel herdenk ik ook andere dan waar 4 mei (memorandum) voor staat.

6. lloorrtt

lloorrtt Niet meer actief

Fijn om te lezen dat er zoveel mensen stil zijn vooral omdat je steeds vaker hoort dat mensen Dodenherdenking 'geweest' beginnen te vinden.

7. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Zeker zijn we stil. Als de kinderen oud genoeg zijn dan moeten ze ook stil zijn. Waar je dan ook bent.
    Zoals vorig jaar die pizza bezorger of iig een bezorger die 2 minuten stil staat op de straat daar heb ik groot respect voor.

Die man(mensen) wat de herdenking wil verstoren mag van mij een 3d bril krijgen met beelden waar hij zelf in de oorlog zit en moet vechten voor zijn leven om het bestaan van zijn land te behouden. Als die dan nog geen respect heeft om 2 minuten zn mond te houden dan mogen ze hem opsluiten in Auschwitz om daar nog even wat beelden te bekijken.

Man man man wat een verstand hebben die mensen o_O

Krulpeterselie, Chocolat en lloorrtt vinden dit leuk.
  8. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hier ook 2 minuten stilte en de vlag half stok. Mijn man is 4 mei jarig en we vragen visite altijd of ruim voor 20 uur te komen of ruim erna.

lloorrtt vindt dit leuk.
  9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik woon nu in het buitenland. In NL in het openbaar wel altijd stil geweest. Bewuste herriemakers snap ik niks van. Dat het voor kinderen steeds meer een ver van hun bedshow is snap ik wel. Bijna alle overlevers van de oorlog zijn ondertussen overleden en het wordt iets van verhalen van anderen, denk toch minder 'echt' ondertussen vergeken met wat de meeste van ons mee hebben gekregen.

10. Neilia

Neilia Niet meer actief

Wij zijn altijd stil om 20:00 uur.

lloorrtt vindt dit leuk.
  11. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Zelfs op vakantie zijn we even stil...

lloorrtt vindt dit leuk.
  12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier ook zo . Onze oudste dochter gaat helpen met haar onderdeel van de waterscouting en ik ga met haar mee. (Ik hoop alleen wel dat het iets warmer is dan vorig jaar :p )

lloorrtt en Lisanne1811 vinden dit leuk.
  13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Ja altijd. Voor alle oorlogsslachtoffers ( niet specifiek 2e WO).
    Respectloos als je dit niet doet

lloorrtt vindt dit leuk.
  14. Nanoe2

Nanoe2 Niet meer actief

Ja altijd!
    Probeer ook echt op mn werk geen afspraken meer te plannen zodat iedereen op tijd thuis is.
    Vlag gaat ook half stok.
    Ik vind wel dat je niet perse aan de oorlogslachtoffers hoeft te denken, dit kan iedereen zijn die is overleden.
    Het is mooi en bijzonder om stil te staan hoe snel alles ineens kan veranderen, je leven kan ineens afgelopen zijn. Je land kan ineens in oorlog zijn.
    We mogen er best bij stil staan hoe goed wij het eigenlijk hebben! (5 mei).

Blijdorp, Chocolat en lloorrtt vinden dit leuk.
  15. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Jazeker dat we 2 minuten stil zijn!

Wij mogen dankbaar zijn, dat we ik vrijheid mogen leven.
    Is helaas niet vanzelfsprekend.

lloorrtt vindt dit leuk.
  16. mamabri

mamabri Niet meer actief

klopt, alleen wij herdenken thuis in die 2 minuten stilte altijd alle oorlogsslachtoffers, waar ook ter wereld en van welk jaar dan ook. Want ook vandaag de dag vallen nog genoeg oorlogsslachtoffers, dat weten mijn kinderen wel en maakt het voor hun een stuk duidelijker dan een oorlog die 75 jaar geleden aan de gang was.

Nimue, nizzie86, Blijdorp en 5 anderen vinden dit leuk.
  17. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    4 mei is dodenherdenking
    5 mei Bevrijdingsdag.

4 mei sta ik dus echt stil bij oorlogsslachtoffers niet zozeer bij vrijheid. Die 2 minuten persifleer ik eens niet op mezelf maar sta stil bij alle onnodige slachtoffers over de hele wereld. Toen en nu

nizzie86, lloorrtt en Betsy vinden dit leuk.
  18. Silverwings

Silverwings Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.751
    918
    113
    Zeker, ik werk meestal en ben dan samen met 13 cliënten stil.. Mijn man is laat thuis en ik ben voor 18.00 weg dus de buurman hangt voor ons de vlag halfstok op!

lloorrtt vindt dit leuk.
  19. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ja altijd. Toen we jaren geleden op 4 mei om 8 uur in een kroeg zaten ging daar de tv ook aan om de herdenking op de dam te zien. Iedereen was stil op 1 droeftoeter na, hij vond het heel vermakelijk om gewoon door te lollen. Ik had hem al niet zo hoog zitten en toen helemaal dus niet meer

lloorrtt vindt dit leuk.
  20. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Hier ook stilte om 20.00 uur.

lloorrtt vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina