Het gaat er niet om hoelang het geleden is. En nog nooit is het zo belangrijk geweest om te herdenken waarom als het heden. Waarom die oorlog er was. Het antisemitisme ... is nog nooit zo groot geweest als heden te dage. De verdeling, de haatzaaing alles ... jezelf beter vinden dan een ander, minderheden slecht behandelen. Dat was de reden van WOII. En met het herdenken van de Nederlandse slachtoffers, herdenken we ook de reden waarom deze mensen zijn gesneuveld. Dat zoiets nooit meer mag gebeuren, dat we zoiets ten alle tijde moeten voorkomen. DAT herdenk je ook.
Ik vind het niet zo'n rare reactie. @SDonya deelt haar eigen standpunt ten opzichte van de dodenherdenking. Daarop krijgt ze kritiek, terwijl het een individuele beslissing is om mee te doen aan een herdenking. Ik heb haar niet zien schrijven dat die herdenking er niet mag zijn, noch dat zij anderen oproept om er niet aan mee te doen. Het is een individuele beslissing en zij is hem niet steeds algemeen aan het trekken, dus ik begrijp niet waarom je daar tegenin moet gaan.
Als het voor jullie niet erg is dan is dat toch prima? Ik pas er enkel voor om onderscheidt te maken tussen Nederlanders en andere achtergronden. Ik heb niet het gevoel dat dat gerespecteerd word door iedereen hier en dat vind ik jammer. Omdat je zelf al aangeeft dat je fel reageert en dat doe je ook. Dat is geen fijne manier van discussiëren en ik heb hierdoor de indruk dat je dus niet tegen mijn mening kan. Anders reageer je dus niet zo fel. De manier waarop Betsy haar mening geeft is een veel fijnere manier van discussiëren. Ik vind het juist raar dat jij dat niet begrijpt? Zou jij het fijn vinden als ik jou zo fel zou aanvallen omdat jij wel 2 minuten stil bent? Lijkt mij ook niet.. Zo iets mag inderdaad nooit meer gebeuren. Jammer genoeg gebeurt het dus nog wel en ik steek daar liever me handen voor uit de mouwen.
Ik ben het wel met @SDonya eens dat het op zijn minst jammer is dat zo expliciet benoemd wordt tijdens de herdenking dat het om Nederlandse slachtoffers gaat. Dit wordt georganiseerd (en betaald) door de Nederlandse overheid, dus het is logisch dat zij dit hebben gestart met in gedachten de Nederlandse slachtoffers. Echter zou ik het erg waarderen wanneer ze dit zouden veranderen in “Nederlandse slachtoffers, en alle andere slachtoffers waar dan ook ter wereld”. Wie weet komt het ooit nog.
Ik ben fel omdat het mij aangaat. Ik schoot in de verdediging omdat ik de herdenking belangrijk vind. Maar goed.. Het is vandaag 5 mei , laten we er leuk feestje maken van vandaag!
Ik kan met al die berichten even het overzicht niet bewaren van wie wat zei dus ik geef een algemene reactie. Persoonlijk vind ik het belachelijk om Nederlanders te herdenken uit een oorlog waar nog zoveel andere slachtoffers in zijn gevallen. Ik zie mezelf als mens niet als Nederlander en vind andere mensenlevens net zoveel waard dus herdenk ze liever allemaal. Herdenk wie jij wilt herdenken of herdenk niemand. Als de herdenking gaat om "het mag niet meer gebeuren" dan is het een fiasco want het gebeurt nu op dit moment net zo goed alleen is Nederland er niet of op andere wijze bij betrokken. Er vallen geen slachtoffers hier maar er is gewoon genocide gaande. Qua stilte houden: doe in je eigen huis waar je je goed bij voelt. Je hoeft geen boodschappenlijstjes in je hoofd te maken om maar pertinent stil te zijn. Zo lang je anderen er niet mee stoort maak je toch gewoon geluid? Hoe lang het geleden is maakt voor mij niet uit. Het is vreselijk en verdient absoluut aandacht. Ook de mensen die hebben gevochten voor onze vrijheid. Alleen slachtoffers van toen kan je niet helpen en slachtoffers van nu wel. Wie dat doet: respect ervoor, ik doe het niet. Kan ik nog zo stil zijn om 20u daar krijgen ze nu niks voor.
Nog Weet je wat het is. Nederlanders (en mensen in andere landen) identificeren zich met bepaalde gebruiken, cultuur, waarden en normen. Sinterklaas is daar eentje van, de "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" instelling is daar een van, het land van handelaars bv. Dat is belangrijk voor de inwoners van een land. De herdenking is daar ook eentje van. Het is belangrijk voor veel mensen, waar zelfs 73 jaar na dato nog heel veel gezinnen in nederland aangaat, niet in de laatste plaats voor de joodse gemeenschap. Pak of brokkel die identificatie van hun af, en je krijgt gezeik. Het is niet allemaal keihard links of keihard rechts. Maar als je gaat zagen aan dit soort dingen worden mensen voor wie dit heel belangrijk is, gewoon opstandig. Ze voelen zich neergezet alsof ze niet om anderen zouden geven dan alleen hunzelf. En dan gaat het fout. Zo is WOII begonnen (vernedering en afname van de duitse identiteit door WOI) en zo gaat WOIII ook beginnen. Omdat mensen het idee krijgen dat hun identificatie niets waard is. Dat het "fout" is om eigen mensen te herdenken tijdens de Nationale Herdenking. Want er zijn zoveel meer oorlogen en mensen die lijden. Ja, ongetwijfeld waar, maar die twee miezerige minuten, is het dan zo vreselijk fout om voor eens de eigen slachtoffers te herdenken. Er zijn dan nog 525 948,764 minuten over voor de rest. mensen worden opstandig, gaan zondebokken aanwijzen en haat zaaien. En we zijn hard op weg om de lessen van WOII gewoon te negeren. Het gaat er ook niet om dat ze er iets voor krijgen als je 2 minuten stil bent. Dan heb je m.i. het hele punt gewoon gemist.
@Strijkkraal Zeg je nu dat mensen die geen waarde hechten aan (de symboliek van) de dodenherdenking en hier niet aan mee willen doen, verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor het uitbreken van een eventuele derde wereldoorlog? Ik zou juist het punt willen maken dat intolerantie voor verschillende opvattingen en een gebrek aan ruimte voor het maken van persoonlijke overwegingen stof is voor conflict. Ik ben geboren en getogen Nederlander (wel met een allochtone ouder, maar toch) en herken me helemaal niet in het stukje dat je schetst over de 'Nederlandse identiteit', noch over het gevoel dat die afgepakt wordt. Eén van de meest waardevolle dingen in ons land is naar mijn mening de vrijheid om authentiek individu te zijn en toch een tolerante houding naar elkaar te kunnen hebben.
Dat wat @Manque zegt. En @Strijkkraal misschien moet je mn post nog een keer lezen. Aangezien ik zeg dat iedereen mag herdenken wie hij wil of niet. Daarnaast ik ga me niet laten dwingen maar 1 bevolkinsggroep te herdenken omdat anderen dat vinden horen bij 4 mei.
Ja ik ben stil geweest en heb samen met mijn kinderen gekeken naar de herdenking op de dam. Zo ben ik ook opgevoed, mijn ouders stonden daarop. Ik denk op dat moment vaak terug aan mijn opa's en oma's en dan vooral aan 1 opa die in de oorlog krijgsgevangen heeft gezeten in een kamp in Duitsland. Hij heeft daar vreselijke dingen mee gemaakt die hij zijn hele verdere leven heeft mee gedragen en daar nooit over willen praten. Een oma van mij is haar verloofde kwijt geraakt. Die was van de ene op de andere dag verdwenen. Een vriendin van mijn oma heeft in het 'jappenkamp' gezeten en dit heeft haar hele verdere leven bepaald. De dingen die mensen daar mee gemaakt hebben, dat kun je je gewoon niet voorstellen. Waar ik wel ontzettende moeite mee heb is het enorme geschreeuw over onze tradities, dat het 'afgepakt' word en al dat gezeik. Niemand pakt je wat af, de wereld veranderd gewoon. Ook mensen van kleur en minderheden eisen hun plek op, kaarten het enorme latente racisme van onze samenleving aan en terecht. En bij sommige mensen roept dat blijkbaar ontzettend veel angsten op. En dan de ene dag gaan protesteren tegen een AZC, roepen dat 'de buitenlanders' de boel overnemen en dan vervolgens op 4 mei oorlogsslachtoffers gaan herdenken. Dat vind ik zo enorm hypocriet, walgelijk gewoon. Dan heb je er helemaal geen ene fluit van begrepen en kun je net zo goed geen 2 minuten stil zijn.
Het een sluit het ander niet uit! Ik weet best wat over wat zich afspeelt op de rest van de wereld en ken veel vluchtelingen. Maar die twee minuten stilte maken niet dat ik me minder verdiep in de problemen van nu.
Dat zeg ik niet. Goed lezen!! Ik zeg dat de identiteit van een persoon belangrijk is. En mensen identificeren zich ook als nederlander. En dus moet je waken dat je niet aan die normen en waarden gaat rommelen. DAT zeg ik. Op jou lezing ga ik niet eens in .. Dat jij je niet hecht aan een nederlandse identiteit, zegt niet dat je geen identiteit hebt. En ik verwed mijn vermogen erop dat als er iemand aan die normen en waarden gaat zagen, je ook opstandig wordt en roept "ja, ho even ... dat kan zomaar niet". Geen woorden (of meningen) in de mond leggen...
Overigens ben ik 2 minuten stil geweest en heb niemand herdacht. Heb wel aan iemand gedacht: mijn oma. Mijn oma die als 5-jarige uit Berlijn vluchtte omdat haar stad gebombardeerd werd. Die in Polen is beland en in een verlaten concentratiekamp. Die als 5-jarige de zorg had voor haar kleinere broertje en zusje omdat haar moeder dingen op moest ruimen die ze nooit had hoeven zien. Mijn oma die net als Anne Frank verborgen heeft gezeten op een zolder omdat er op Duitsers werd gejaagd. Die op haar 21e naar Nederland kwam om de schuld van haar volk weg te werken. Die hier bestolen werd van haar enige eigendom (want moffen mochten niks moois hebben en dan hebben we het over kanten ondergoed). Die in het verpleeghuis waar ze werkte jarenlang getreiterd is. Ze heeft haar hele leven vrijwilligerswerk gedaan en voor ouderen gezorgd. Heeft zich een plek in mijn Nederlandse familie moeten vechten en is daar regelmatig beledigd (ook door een oudoom die duidelijk niet met schone handen uit de oorlog kwam). Ze werd zeker tot haar 60ste nog regelmatig teruggewenst naar "Moffrika" door de mensen die ze verzorgde. Ik dacht er gisteravond aan dat ze gister en vandaag bang in haar kamer zit in het verzorgingstehuis (ivm Alzheimer). Dit terwijl ze 363 dagen per jaar koffie schenkt voor haar mededementen. Dat ze op deze dagen zoveel slechts over haar afkomst hoort dat ze zich schaamt en huilt. Waar mijn oma bang voor was na haar diagnose? Niet op het verlies van al haar herinneringen, maar dat mensen erachter zouden komen dat ze Duits is, omdat ze de Nederlandse taal verliest. Als ik aan haar denk dan kan die hele 'Nederlandse identiteit' me compleet gestolen worden.
Ik denk dat veel mensen het gewoon zat worden dat alles zo langzamerhand racistisch is. Dat bijna elke 'traditie' tegenwoordig ter discussie staat en je daarbij vaak wordt uitgemaakt voor racist als je trots bent op deze traditie. Ik persoonlijk herdenk alleen Nederlandse slachtoffers en omgekomen militairen.
Ik las juist erg aandachtig en daarom verbaasde ik mij over de volgende passages van je comment: "(...) Nederlanders (en mensen in andere landen) identificeren zich met bepaalde gebruiken, cultuur, waarden en normen. Sinterklaas is daar eentje van, de "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" instelling is daar een van, het land van handelaars bv. Dat is belangrijk voor de inwoners van een land. De herdenking is daar ook eentje van. (...) Zo is WOII begonnen (vernedering en afname van de duitse identiteit door WOI) en zo gaat WOIII ook beginnen. Omdat mensen het idee krijgen dat hun identificatie niets waard is." Ik vroeg me af ik je goed begrepen had, vandaar ook dat ik vraag "Zeg je nu dat (..)?" Ik leg je daarmee niks in de mond. Ik stel je een vraag ter verduidelijking. En wat ik schrijf, is dat ik mij niet herken in jouw beeld van de Nederlandse identiteit. Ik denk dat je jouw persoonlijke identiteit verwart met een algemene identiteit van een volk en identiteit met een cultuur. Ik voel me namelijk wel degelijk Nederlander, maar Sinterklaas, 'doe maar gewoon' en een handelaarsmentaliteit, daar heb ik helemaal niks mee. Ik heb wel degelijk een identiteit, maar ik ben geen mier in een kolonie die met een hand op het hart het Wilhelmus zingt. En dat maakt mij geen gram minder Nederlander. Ik hou overigens geen lezing en ik rommel ook niet aan jouw identiteit. Je doet maar. En ik iets anders
Waarom voelen mensen (ook hier dus blijkbaar) zich zo aangevallen op hun identiteit? Zoals Maxima ook al zei, DE Nederlander en DE Nederlandse identiteit bestaat helemaal niet hoor. En sowieso is cultuur fluent en normen en waarden zijn dat ook. 50 jaar geleden was je als vrouw nog 'goedkoop' als je kinderen kreeg terwijl je niet getrouwd was, was allemaal maar een schande. Zwarte Piet had nog een roe om mee te slaan en een juten zak om kinderen mee naar Spanje te ontvoeren. De man was de kostwinnaar en carrière maken deed je als vrouw niet, want je hoorde thuis te zitten bij je kinderen. Zou wat wezen als alles continue hetzelfde bleef. Ik zou zeggen; Godzijdank niet. Waarom je dan ineens in jou 'identiteit' bedreigt voelen, als Piet een ander kleurtje krijgt, of niet iedereen op paasavond in de kerk zit? Wat voor wankel zelfbeeld heb je dan in vredesnaam? Ik kan daar echt bij hoor. En 'alles is tegenwoordig racisme', daar word ik allemaal moedeloos van. Racisme is wel degelijk een heel groot probleem in Nederland. Als dan alles maar 'benoemd' moet kunnen worden, word het hoog tijd om dat ook eens te gaan erkennen. Ik snap wel dat niet alles racisme is, want het anti-racisme kamp slaat wat mij betreft ook door. Maar ze hebben we degelijk een punt. Met een buitenlandse naam en/of een kleurtje krijg je een lager school advies, moeilijk een stage, word je geregeld zonder enige reden aan de kant gezet door de politie, word je in winkels in de gaten gehouden of je niks steelt, sta je op iemand te wachten op straat dan word de politie gebeld (want verdacht), heb je minder kans op een baan, op een woning etc etc. Je begint met 0-4 achterstand en die haal je heel erg moeilijk in. Maar de politiek doet daar verder weinig aan. Ik vind het niet gek dat mensen dat frustrerend vinden en daar boos van worden.
Wat erg van je oma @Blijdorp Vreselijk hoe mensen kunnen doen. Mijn oma komt ook uit Duitsland. Maar heb nog nooit gehoord dat ze hier in NL getreiterd is oid. Door een TIA heeft ze tijdelijk duits gepraat. Kon niks meer van de nederlandse taal. Maar ook geen vervelende reacties op gehad. Ik werk in de zorg & collega gehad die uit Duitsland kwam. Inmiddels weer terug gegaan. Miste haar vaderland. Maar die is gelukkig nooit gediscrimineerd door bewoners. Zou dat echt verschrikkelijk vinden. Hebben wel een bewoner gehad die een islamitische collega discrimineerde. Maar doordat iedereen op zijn strepen bleef staan, was dit gelukkig snel afgelopen. Kan van zulke situaties erg verdrietig van worden.