Dodenherdenking

Discussie in 'De lounge' gestart door Cin85, 4 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.954
    113
    Vrouw
    Hopelijk is het nu wel te lezen? 20190505_185650.jpg

Lisa280887 en Athina vinden dit leuk.
  2. Tuttebella

Tuttebella Bekend lid

3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Hier hebben we met alle kinderen gekeken en zijn ze allemaal stil geweest. Ik vind het belangrijk om dit al vroeg uit te leggen en ze te leren dat de vrijheid die wij hebben niet van zelf sprekend is.

Ook vind ik het een stukje respect en eerlijk gezegd vind ik het verschrikkelijk als mensen het niet kunnen opbrengen die twee minuten hun bek te houden.

NiVa0230 en Lisa280887 vinden dit leuk.
  3. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Wij zijn voor het eerst naar de herdenking in het dorp geweest. De oudste zit bij de Scouting en die gingen een krans leggen. Ik vond het erg mooi, eerst de stille tocht naar het monument vanaf het dorpsplein en daarna de herdenking zelf.

4. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    #84 MyMiracle, 5 mei 2019
    Laatst bewerkt: 5 mei 2019
    Wij waren 2 minuten stil net als ieder jaar.

Dat niet iedereen die 2 minuten stil wil zijn is niets zeggend als je de achterliggende reden niet kent. Het zegt mijn inziens ook helemaal niks over respect of het gemis daaraan. Behalve als ze de stilte voor andere verstoren, dan ben je mijn inziens enorm respectloos bezig.

Kipsate, Athina, Fuddey en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    #85 Bellybell, 5 mei 2019
    Laatst bewerkt: 5 mei 2019
    Op verkeerde post gereageerd, excuus!

6. Bellybell

Bellybell Fanatiek lid

30 dec 2012
    4.804
    4.585
    113
    Hier wou ik op reageren, helemaal eens met bovenstaande.
    Ik zal het ook zeker aan de kindjes uitleggen waarom deze dagen zijn, als ze oud genoeg zijn hiervoor. Maar ik denk eraan op mijn eigen manier, en op meer momenten dan 1 keer per jaar. Zelfde als Valentijnsdag en Moederdag. Ik laat mijn mams vaak genoeg merken hoeveel we van haar houden, daar hoeft het geen Moederdag voor te zijn.

Kipsate en citroenrasp vinden dit leuk.
  7. Maslov

Maslov Fanatiek lid

11 apr 2019
    1.226
    3.471
    113
    Ook als je er niks van merkt omdat ze thuis zijn? Is alleen al de gedachte dat mensen 'hun bek' niet kunnen houden verschrikkelijk voor je?

Kipsate vindt dit leuk.
  8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies...
    Respectloos ook dat iemand die niet mee doet meteen ‘een bek’ heeft... We vieren vandaag de vrijheid, maar o wee als je op 4 mei niet 2 minuten ‘je bek’ houdt, lekker krom... Vrijheid is ook accepteren (en respecteren) dat niet iedereen hetzelfde denkt en doet. Zolang mensen niks verstoren, snap ik de veroordeling niet.

Bellybell, Duma, Kipsate en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Dat van die vlag hoor ik voor het eerst.
    Is mij nog nooit opgevallen.

Ik ben 2 min stil en denk dan ook echt aan de oorlogsslachtoffers.

10. tuc

tuc Niet meer actief

Alsof je geen vrijheid hebt als je 2 minuten je mond moet houden:rolleyes:

Uitspraken als: " ik heb er niks mee" vind ik zo bijzonder. Wees verdorie blij dat je er niks mee hebt. Wat iemand binnenshuis doet kun je niks aan veranderen, maar ik vind het zo fout om zelfs over de dodenherdenking een soort van statement te moeten maken:confused:.

11. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Alsof je niet stil kan staan bij al het leed en alle gevallen mensen, als je die 2 minuten je mond niet dicht houd;)

Kipsate vindt dit leuk.
  12. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Verplichten tot herdenken slaat gewoon nergens op, laat de mensen die stil willen zijn en willen herdenken in hun waarde, gun hen die twee minuten. Maar ze opdringen aan mensen die er niet aan hechten voor welke reden dan ook? Dat kweekt alleen maar aversie.

En ik gruwel juist van het statement dat je respectloos bent als je niet 2 minuten ‘je bek’ kunt houden.

citroenrasp en Maslov vinden dit leuk.
  13. halve

halve Niet meer actief

Wij waren altijd stil en hingen de vlag halfstok. Tot 4 jaar geleden onze zoon werd geboren op 4 mei....de vlag hangen we sindsdien niet meer halfstok, dat voelt gewoon raar.
    Dit jaar lag hij vroeg in bed en hebben we met de oudste wel de herdenking gekeken. Vorig jaar zaten we in het restaurant van het efteling hotel en daar werd 2 minuten stilte gehouden door iedereen behalve door 2 jonge Duitsers (het was hen wel uitgelegd).

Voor ons blijft het dus zoeken hoe hier mee om te gaan, het is tenslotte voor onze zoon en dus ook voor ons een hele blije feestelijke dag!

14. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Begin bij jezelf!
    Niet 2 minuten stil zijn respectloos vinden om vervolgens zelf respectloos te doen met je 'hun bek'.....:rolleyes:

Kipsate en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Precies, dit zegt genoeg voor mij... Wanneer je niet met de meerderheid meegaat en klakkeloos aan ieder gebruik/ritueel deelneemt, heb je kennelijk geen respect. Ongeacht welke waarden en normen je hebt of aan je kinderen meegeeft.
    Ik vind het belachelijk om op zo'n manier over mensen te oordelen. Natuurlijk zal ik zoiets nooit in het openbaar verstoren o.i.d maar dat ik geen bewust 2 minuten stil ben (ik ben vaak genoeg wel stil, maar niet per se omdat een bepaalde traditie mij hiertoe dwingt) in mijn eigen huis maakt mij geen slechter mens. Ook laat het mij niet vaker aan oorlogsslachtoffers denken - wij geven hier thuis speciale lessen over, dat duurt heel wat langer dan 2 minuten -. Overigens vieren wij wel meer niet. Huwelijks- en verjaardagen, moederdag, onafhankelijkheidsdag (van ons huidige woonland) etc laten wij ook aan ons voorbij gaan. Eigenlijk reageer ik op deze soort topics niet eens graag aangezien je dan gelijk als respectloos wordt neergezet.

Bellybell en MyMiracle vinden dit leuk.
  16. tuc

tuc Niet meer actief

Reageer ik ook op de post van @Fuddey
    Dat zeg ik ook niet. Ik vind juist in een tijd en maatschappij waarin het veel ik ik ik is het een goed moment is om juist met zn allen stil te staan bij zo'n moment.
    Ik kan oprecht niet begrijpen wat je daarop tegen hebt.
    En een mening als: IK heb niks met het ritueel vind ik zo'n typisch voorbeeld van ik, ik.
    Wees blij dat je er niks mee hebt en het een ver van je bed show is denk ik dan.

Salentein en Aszz vinden dit leuk.
  17. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    ‘Ik vind het belangrijk dat je 2 minuten stil bent, dus moet iedereen dat doen.’ Dat is júist ‘ik ik ik’?! Niemand hier stelt dat anderen níet mogen herdenken, niemand zal het verstoren, is dat niet voldoende dan? Nee, iedereen moet meedoen met het arbitraire ritueel...

En het is helaas dus geen ‘ver van je bed’-show voor iedereen die in het heden leeft. Dat stoort me ook. Oorlog is niet iets van enkel het verleden. Ik zie iedere dag de gevolgen van oorlogen die nú nog woeden. Die 2 minuten wel/niet je mond houden veranderen daar niks aan als je er daarnaast niks mee doet.

citroenrasp en MyMiracle vinden dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Nou niet alleen ik vind dat belangrijk maar het gros van de mensen gelukkig. Onze vorst en vorstin en heel veel Nederlanders.
    Omdat het zoals ik eerder zei 1 moment is waarop iedereen er bij stil staat. Dat schept wat saamhorigheid. Jammer dat niet iedereen dat belangrijk vindt.
    En ik vind het een beetje schoppen om het schoppen als je zegt: ik doe aan dat ritueel niet mee.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Voor ons is het ook allerminst een ver van mijn bed show. Daar waar alleen mijn grootouders de oorlog hebben meegemaakt (die allemaal gestorven zijn inmiddels) heeft mijn schoonmoeder wel een oorlog meegemaakt. En daar heeft ze het ook geregeld over.

20. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    De vorst en vorstin? :D Ja, dan moet iedereen wel meedoen natuurlijk!
    Oh echt he, ik ben 2 minuten stil ieder jaar, maar echt niet om de koning en koningin te pleasen :D

Als je herdenkt, en je buurman doet dat niet, merk je daar écht niks van. Dus je kan nog steeds genieten van je saamhorigheid, maar je hoeft anderen niet neer te sabelen.

Deel Deze Pagina