Koolhydraat arme maaltijden

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 14 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik ben me aan het oriënteren op koolhydraat arme maaltijden. Ik wil de koolhydraten niet uit mijn voeding bannen, maar wel verminderen.

Op dit moment geef ik borstvoeding, dus het hoeft nu nog geen drastische vermindering zijn.

Wij zijn thuis best wel van de hollandse pot, dus ontbijten met brood en hagelslag, lunch ook vaak brood en diner aardappels, met groente en een stukje vlees.

Ik heb mijn ontbijt al aangepast naar yoghurt met muesli, noten en blauwe bessen.

Wie kan mij wat handvaten geven? Ik doe mijn boodschappen bij de AH, dus ik moet het daar wel kunnen halen :p:D

2. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik heb het een tijdje gedaan en verving veel koolhydraten voor eieren.
    Ipv brood in de ochtend, gekookte eieren.
    Ik denk dat in müsli ook nog best wat koolhydraten zitten.

3. Imensa

Imensa Niet meer actief

Je wilt kh arm eten, of in ieder geval zoveel mogelijk zeg je.
    Is er een reden waarom je dan bij je ontbijt ontbijtgranen pakt als muesli? Dit bevat per 100gr namelijk 65gr kh ;)
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben juist voor een goed ontbijt!! Maar het klinkt wat tegenstrijdig. Zou dan eerder kwark ofzo verwachten van iemand die zo min mogelijk kh wilt eten.

4. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.020
    548
    113
    misschien weet ze niet dat er in muesli veel koolhydraten zitten:)

maar idd. eieren ,kwark of salades ipv brood. bij het avondeten meet groente en vlees en minder aardappels, rijst of pasta. en ga voor de volkorenvarianten van rijst of pasta.

5. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Of misschien gebruikt ts kh arme muesli van atkins? ;)

Koolhydraatarm koken hoeft niet zo ingewikkeld te zijn.
    Je kunt aardappels vervangen voor zoete aardappels, of gewoon weglaten en extra groente nemen.
    Van bloemkool kun je heerlijke puree maken voor ovenschotels of bij stoofpotjes.
    Zoek op google een lijstje op met groenten die laag scoren op ge glycemische index, want bepaalde groentes bevatten ook veel kh.

6. Imensa

Imensa Niet meer actief

Uhhh, zie jij dat staan?
    Sorry hoor, maar ik kan alleen lezen wat er staat, en ga er geen omwegen bij verzinnen.. Daarbij,.. Als ik kwark of yoghurt zeg, dan vermeld ik er idd bij dat het om welke soort het gaat... Aannames komen we niet ver mee ;)

7. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ja, muesli is zo algemeen he. Dus ik bedenk er gelijk alle mogelijke soorten muesli bij. Zo werkt mijn brein nu eenmaal ;) Het kan ook nog zelfgemaakte muesli zijn ;)

Ik zou overigens de muesli vervangen voor noten en zaden, granen zijn niet noodzakelijk.

8. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Zoek eens op voedselzandloper recepten. Die gaat ook uit van het principe van minder koolhydraten. Ook paleo doet dat

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Wooow :$

Ik heb mijn brood vervangen voor yoghurt met muesli, omdat ik merkte dat mijn darmen daar beter op reageren en ik er langer verzadigd van ben.
    Dus dat heeft niks te maken met koolhydraten arm eten, dat is wat ik eet.
    Wel biologische muesli met noten :p

Ik wist inderdaad niet dat er zoveel koolhydraten in zitten. Ben echt een leek op dit gebied.

Maar alleen ontbijten met eieren lijkt me zo saai.

Ik ben echt op zoek naar een balans.

Overigens kan en mag ik nu niet te weinig eten ivm borstvoeding.

10. Imensa

Imensa Niet meer actief

Muesli is er idd in meerdere varianten te krijgen, maar tegelijk weer maar twee, normaal en kh arm.
    Gezien de kh arm een afwijking van de normale is zou ik verwachten dat dat er dan bij zou staan.. Evenals yoghurt en magere yoghurt.
    Maar los daarvan heb ik 0,0 zin in een discussie over opvattingen. Jij denkt er dingen bij, ik lees gewoon wat er staat.. Zwart/wit, maar wel duidelijk.
    Mijn post is dan dan ook bedoeld om ts ervan op de hoogt te brengen dat ze misschien beter iets anders kan pakken als ze echt kh arm/ of minder wilt eten.

En idd de onverzadigde vetten uit onbewerkte/ongebrande/ongezouten noten zijn zeker goed!
    Zou ze alleen bij het ontbijt pakken (bvb een handje walnoten) in plaats van als ontbijt vervanger.
    Ikzelf zou toch zeker ook kh willen bij mijn ontbijt om snelle energie binnen te krijgen en goed op te starten.

11. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik maakte 's ochtends een omelet van eiwit en verse spinazie.

's Avonds kan je bijvoorbeeld biefstuk bakken met katanje champignons in roquefort kaas en daarbij verse groente stomen.

Als je eenmaal bezig bent met een low carb lifestyle, dan word je vanzelf heel creatief met gerechten verzinnen

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik heb ook geen zin in een discussie, ik wil goede info!

Maar ik neem magere yoghurt, volle verdragen mijn darmen niet zo best.

13. wendelaa

wendelaa VIP lid

30 nov 2008
    8.641
    0
    36
    Noord Brabant
    Ontbijt kan idd zijn, yoghurt/kwark met fruit en noten.
    Als lunch lekkere salades maken of roerei met veel groente.
    S avonds veel groente en kip/vis

Wil je mindere met koolhydraten om af te vallen of is er een andere reden?

Ik heb het een tijdje gedaan om af te vallen, maar merk dat ik op den duur toch behoefte krijg aan koolhydraten.
    Nu eet ik ze gewoon op andere manieren.
    Eet alleen tussen de middag nog weleens brood, maar als ontbijt vaak havermout op allerlei manieren bereid.
    Met veel fruit en evt noten.
    Kan daar echt een hele ochtend op teren, terwijl ik na 2 boterhammen met hagelslag na een uur alweer trek krijg

14. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Je kunt de muesli ook vervangen door havermout, die wordt meteen zacht in de yoghurt en bevat veel voedingsstoffen. Samen met die noten en bessen heb je een goed ontbijt! Te koop bij AH van quaker geloof ik.

In de middag eet ik zelf wel brood. Ik neem geen gewoon tarwebrood meer maar zuurdesem of spelt. Spelt van de AH vult goed en dan eet ik minder brood. Zuurdesem is daar niet te koop.
    Wat helpt is goed beleg kiezen wat goed vult. Denk aan een boterham met kipfilet, avocado, tomaat, komkommer ( kipfilet kun je ook vervangen door ei, oude kaas, zalm). Ik vind het elke dag weer een traktatie en dat beleg vult zo goed dat je minder brood eet.

Tussendoor wat noten, fruit, groente.

's avonds zorgen dat je meer groente eet en minder koolhydraten. De koolhydraten liever volkoren zoals pasta of rijst. Een aardappel kan wel hoor, maar neem dan niet teveel en niet elke dag. Zoek wat lekkere groente recepten, er is zoveel mogelijk.

15. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik eet zelf paleo 80/20 principe en paleo is niet per definitie low carb hoor.
    Maar dat je minder kh binnen krijgt dan bij 'normale' westerse voeding is logisch wanneer alle graanproducten worden verwijderd uit de voeding ;)

16. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Waar kan je die onbewerkte/ongebrande/ongezouten noten kopen?
    Al geregeld gezocht maar alleen de ongezonde gezouten variant kunnen vinden.
    Of ik kijk met mn neus ;)

17. Imensa

Imensa Niet meer actief

Bij lidl ah aldi en de notenboer hebben ze gewoon verschillende soorten onbewerkte noten.

18. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Bij de lidl hebben ze volgens mij ongebrande cashewnoten.
    Walnoten liggen op iedere straathoek ;)
    Bij de notenkraam is het hier ook verkrijgbaar.
    Bij de Plus heb ik laatst rauwe ongezouten amandelen en cashews gehaald.
    Bij de natuurvoedingswinkel hebben ze ook genoeg keuze :)

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.799
    113
    Ik eet havermout in de ochtend en middag.
    In de blender met fruit of groente

Ik maak weleens boekweit pannekoeken

In de avond eet ik geen aardappelen/pasta en rijst meer.

Noedels heb ik vervangen door bonenmie...

Ik eet wel bonen ( ook koolhydraten maar dat zijn langzame)

In plaats van aardappelen eet ik wel champignons

Verder gewoon lekker stukje vis met groente.

Kijk eens bij voedselzandloper recepten. Daar zitten hele lekkere en gezonde recepten tussen.

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik wil minder koolhydraten eten om idd wat af te vallen.
    Daarom wil ik ze niet helemaal verbannen, maar wel verminderen. Zonder brood, pasta, rijst en aardappelen lukt me toch niet, dus daar probeer ik dan wat in af te wisselen.

Bijvoorbeeld wel brood, maar geen aardappels.

Maar ik ga eerst wat minderen. Eet bijvoorbeeld zo'n 150 gram aardappels, dus had bedacht om dat de eerst komende tijd naar 100 gram te brengen en aan te vullen met groentes.

Ik ben eerst begonnen met mijn brood te vervangen voor speltbrood en merk dat ik daar veel langer vol van zit dan gewoon brood. Dan had ik na 2 uren echt wel weer trek. Nu hou ik het er makkelijk een ochtend op vol.

Deel Deze Pagina