Doe-Het-Zelf-Vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door chantal84, 23 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Volgend jaar maart verwachten wij onze 2e telg.

Het huis wat wij nu hebben heeft op de 1e verdieping 2 royale slaapkamers (voorheen 3), wij hebben het gekocht met 2 slaapkamers. Aangezien we er volgend jaar dus weer 3 nodig hebben hebben we besloten om de 3e slaapkamer weer terug te brengen, wij gaan zelf dus kleiner slapen..

Toen de vorige bewoner er 2 slaapkamers van heeft gemaakt heeft hij op de plek waar de 3e deur zat een soort van schot tegenaan gezet, we hopen dat dit dus eenvoudig te herstellen is.

Het is de bedoeling dat we een muurtje tussen de 2 slaapkamers gaan zetten, wie heeft er hier ervaring mee?

Mijn man is niet zo'n klusser en vraagt zit af of hij beter,

1. een muurtje kan maken met gasbeton blokken daarna stuken.
    2. een houten frame moet maken met daartussen isolatie en dichtmaken met gipsplaten.

Wie kan ons helpen??? :D

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Wij hebben beneden gasbeton gedaan...
    Ook nog nooit zelf gedaan maar het ziet er perfect uit!

Je kunt een soort van plastic onderlegger (rails?) kopen ter breedte van je gasbeton... Hierop bouw je je muur. Die is dan alvast recht.
    Niet vergeten muurankers! Anders duw je je muurtje zo om :)

Zijkanten dichtkitten, voegen... En aanvankelijk wilden we het stuccen...
    Maar er zitten nu soort van tegels op. En iedereen vind het supermooi.
    Enige wat wel lastig is om ook echt recht omhoog te gaan... E het goed glad te krijgen.

Zal eens googlen voor url van wat we op de muur hebben en voor die geleider... Manlief was helemaal in z'n nopjes. Nog nooit een muur gemaakt en het ziet er echt prima uit.

We hebben boven op de slaapkamer zo'n constructie met hout en gipsplaat.. Daarna met glasvezel behangen en gewoon beschilderd als de rest van de kamer... Maar dat blijft natuurlijk wel hol. E met een slaapkamer is beetje geluidsisolatie misschien juist wel prettig.
    Voordeel is dan weer dat je er bijv wel makkelijker een stopcontact in kunt zetten en dergelijke.

Gipsblokken muur plaatsen | Ytongblokken | Gasbetonblokken | KARWEI
    Ah een u-profiel heeft dat plastic onderop :)

3. Saskia78

Ah dit is wat we er tegenaan hebben geplakt
    No.01 TESU Black Slate - Steenstripwinkel

Aan de andere kant hangen van die Ikea gordijnpanelen.
    Moest eigenlijk behangen en geschilderd worden maar 2 dagen voor de verjaardag van dochterlief.. Moest er toch IETS op de muur dus hebben we die zolang opgehangen.
    Vandaag vierde dochterlief alweer haar verjaardag en hangen ze er nog steeds :)

4. zwangerregnawz

zwangerregnawz Bekend lid

12 jun 2010
    907
    27
    28
    Wij hebben boven een houten constructie met aan de ene kant houten platen voor langs en die zijn uiteindelijk met glasvezel behangen. en de andere kant is dicht gemaakt met gipsplaten en die zijn gestuced. Die met de houten platen is wel het makkelijkste. Maar ik weet niet of dat het goedkoopste is aangezien mijn man veel via zijn werk voor inkopers prijs kon krijgen.

Mijn ouders hadden voor mij vroeger een muurtje geplaatst op zolder met betonblokjes. Op zich ging dat ook wel makkelijk maar was net zo "geluidsoverbrengend" als wat wij nu hebben met de houten muur. Misschien nog wel meer.

5. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Wij hebben van meerdere slaapkamers de muren gemaakt door een frame van hout te maken en daartegen gipsplaten. (en ertussen isolatie). Maar ook een muurtje met ytongblokken.

Ik denk dat beide wijzen prima zijn. Zelf vond ik de eerste methode het prettigst werken maar als je het een beetje in de oude staat wil herstellen zou ik toch kiezen voor het materiaal waar de andere binnenmuren van zijn. Ik denk dat dat gipsblokken zijn. Het meest rottige klusje is de deurpost maken en de deur op maat maken ;).

6. Supernurse

Supernurse Fanatiek lid

16 aug 2009
    1.837
    0
    0
    wij hebben boven ook voor je 2de optie gekozen,

7. cat86

cat86 Actief lid

16 okt 2008
    395
    0
    0
    thuiszorg
    gips platen kosten meer maar giboblokken zijn steviger

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Het hangt een beetje van je huis af. Als je een oud huis hebt met een houten plafond, kun je beter een houten frame neerzetten, met gipsplaten en isolatie ertussen. Het weegt minder. Het is eenvoudig te doen hoor ;).
    Als je een betonnen plafond hebt, kan je ook giboblokken neerzetten (vind ik wat ingewikkelder).
    Succes met klussen!

9. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Idd zijn beide opties prima en met de juiste middelen en klussers ook goed te plaatsen. Wat geluid betreft maakt het niet veel uit. Wel is het zo dat je in hout makkelijker bedrading kunt aanleggen dan in gasbetonblokken. In gasbeton moet je al gaan vrezen wil je alles netjes wegwerken en dat geeft nogal wat stof en vuil.

10. Saskia78

@lin: daarom hebben wij boven de houten constructie en beneden niet inderdaad.

11. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Dit is ook bij ons de reden dat we voor de badkamer (met allle electra en leidingen) hebben gekozen voor de houten constructie :)

De zolder hebben we nu ook dichtgemaakt maar die wel met gasbeton/gipsblokken en daarna gestuced, beide muren zijn er erg mooi door geworden, dus het is vooral wat je zelf handig vind qua werk.

Kosten zou ik zo niet meer weten..

12. Akoya

Akoya Fanatiek lid

30 nov 2011
    2.744
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook van 2 slaapkamers naar 3 en wij gaan een muurtje opmetselen met ytong-blokken, daarna laten stucen en dan verven maar.

Succes!

13. chantal84

chantal84 Fanatiek lid

17 apr 2008
    1.981
    2
    0
    Wauw, super bedankt al voor deze reacties, mijn man is ze al druk aan het lezen.

Begrijp ik het goed dat het met een houten constructie geluidsdichter zal zijn dan met de gasbeton blokken?

We willen op onze slaapkamer aan dat muurtje een klein LCD tv-tje gaan hangen, wat zou daar dan het beste bij kunnen of zou het niet uitmaken.

14. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    op zolder hebben de vorige bewoners wanden van hout met gipsplaten gedaan en ik baal hier vreselijk van.
    je kan er namelijk geen plankje aan ophangen (tenzij je weet waar de balken zitten).
    als het 1wandje is kan het misschien nog wel maar bij ons op zolder hebben ze een soort voorzetwand gemaakt tegen de bestaande muur en is er dus nergens een gewone muur om iets aan op te hangen.

weet niet wat meer werk is, maar mij lijkt gipsblokken makkelijker.

liefs doris

15. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Dit klopt inderdaad, wij hebben in de badkamer op de houten constructie een wasbak en radiator opgehangen, maar je moet idd wel precies weten waar de balken zitten anders gaat het niet werken.

Op zolder (in de gas/gips betonblokken) hebben we een plank opgehangen, daar hoef je idd niet speciaal op te letten waar je boort :)

16. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Bij een houten wand heb je zelf in de hand wat je er in doet aan isolatie. Bij gipsblokken zou je als je wilt isoleren er een dubbele wand van moeten maken of alsnog werken met een houten voorzetwand. Een lcd tv ophangen kan idd lastig zijn met een houten wand, maar aangezien jullie alles nog moeten plaatsen kun je hier vooraf al rekening mee houden en op de gewenste hoogte een extra balk toevoegen waar de tv aan kan hangen. Het heeft dus beide voor en nadelen en daar zul je zelf de afweging in moeten maken.

Deel Deze Pagina