Oei, niet op 1 lijn liggen kan zeker voor problemen gaan zorgen. Dan neemt hij jou straks niet meer serieus. Elmo
neej, en bij ons is het een beetje omgekeerd, hier ben ik de strengere en is papa het watje ik kan misschien beter eerst mijn man opvoeden??
pff wat kan het toch moeilijk zijn af en toe he. vinden jullie dat niet? ik heb vooral moeite met mijn schoonfamilie zij vinden mij te streng... maar aan hun mening kan je natuurlijk niets verranderen. het is alleen moeilijk om jamie dan te corrigeren als zij erbij zijn want ze durven gerust jamie wel "dat ding" te geven wt hij van mij niet mag
Als jij duidelijk tegen hem zegt dat hij niet mag staan in bad en hem weer terugzet, vind ik dat vrij normaal. Stem verheffen vind ik bij zo'n kleintje en bij zulke dingen niet nodig. Maar dat is ook persoonlijk. Ik vind het dan altijd zo hard overkomen. Als ik boos ben op Eva of mijn vriend maakt ook een heel verschil, mijn vriend klinkt dan meestal heel hard, iets te vind ik. Ik zie Eva dan echt schrikken en dat is (meestal) niet de bedoeling. Over het in bad staan trouwens, Eva mocht en mag dat van ons wel. Eerst in het kleine badje (met ruim 7 maanden) en een maand later ging ze in het grote bad en ook lekker staan. Nu loopt ze telkens het bad heen en weer en is lekker aan het glijden (zit een klein niveau-verschil in, ze laat zich dan naar beneden glijden). In het begin letten we heel goed op en vingen haar op als het nodig was, maar nu gaat ze lekker haar gang en het gaat prima. Ben ik nou zo raar dat ik het prima vindt dat ze in bad staat en loopt???
tjah, ik heb ooit eens gehoord dat een kindje was uitgegleden in bad en zo met haar koppie op de kraan terecht kwam. waardoor ze haar heel erg bezeerd had. daarom wil ik niet dat hij gaat staan. ook liggen er bij ons in bad misscien wel 3bootjes en allerlei andere speelgoedjes, hij heeft dus meer aan het badderen als hij zit dan als hij staat... als wij in bad gaan, gaan we toch ook niet staan? maarja, tis niet omdat ik vind dat kinderen in bad niet horen te staan dat u er ook zo over moet denken natuurlijk.
Ben het met je eens, Sharon20. Het kan inderdaad levensgevaarlijk zijn. Ik ben hartstikke nuchter en vind dat over het algemeen alles wel losloopt, maar ongelukken in bad wil je echt niet hebben! Of je moet zo'n antislipmatje neerleggen. Dat doe ik sowieso als mij zoontje in bad gaat. Als hij zin heeft om te staan dan kan het gewoon.
Mijn zoontje mocht van mij ook gaan staan in bad. Maar er zijn genoeg andere dingen die van mij niet mogen. Op dit moment heb ik geen bad meer en moet hij onder de douche en dan staat hij ook. Maar ik vind je verder niet extreem streng, als jij er ergens niet prettig bij voelt en je kindje daarop op een normale manier corrigeerd is dat heel normaal volgens mij. Mijn zoontje gilt ook altijd het hele land bij elkaar als zijn haartjes gewassen moeten worden of als zijn nageltjes geknipt worden maar dat doe ik toch.. Ik hou hem in de houtgreep.. Hoe vreselijk hij dat ook vindt... Dus maak je niet druk zolang jij het beste voor hebt met je kindje zit het wel goed.. Als dat anders wordt dan is het iets anders...
Ik denk dat je niet te streng bent, maar ik (persoonlijk) zou nog niet met stemverheffing praten, maar gewoon "nee" zeggen en hem weer op zijn billen zetten. Wel raar van je oma, wat denkt ze wel, ik zou dat echt niet pikken!
tjah, ik heb het proberen uit te leggen wat de bedoeling was van dat "dwingen" maar ze kon der met der pet niet bij... ze zei je dwingt hem en dan word hij bang. ik zeg als hij de straat overloopt en je zegt iedere x neej en je zet hem weer op de stoep dan zou je toch ook niet klagen, daar gaf ze me gelijk in... maar ze vond het echt "mishandeling ..." ook is zei altijd heel erg druk. zodra hij begint te jammeren begint ze enthiousast ge roepen en in der handen te klappen om hem af te leiden... terwijl ik het helemaal niet erg vind dat hij wat jammert... gisteren begon hij te brabbelen en mevrouw vatte het opals jammeren en begon weer zo hard te klappen enzo. tjah, je kan er wel wat van zeggen. maar zodra hij wat geluid maakt is het: eh eh eh eh eh en klappen enzo. tjah, tis natuurlijk al een oud mens, en haar verranderen kan ik niet meer
Heb niet alle reacties gelezen, maar als eerste: de reactie van je oma lijkt me ZWAAR overdreven. Zou het al zo zijn dat officiele instanties vinden dat jij het niet OK doet met je kind, dan krijg je eerst opvoedingsondersteuning. Pas als je daar niets mee doet, halen ze je kind weg. Maar dat lijkt me dus helemaal niet aan de orde. Verder: ik denk wel dat je je zoontje wat overschat: hij begrijpt echt niet dat hij niet mag staan in bad, dus uiteraard goed om hem dat te leren, maar blijf geduldig en zachtzinnig. En zeker als hij moe is, zou ik pottekijkers er dan bij wegsturen: dat zijn allemaal extra prikkels die op zo'n moment helemaal niet handig zijn. Kan oma beter een keer komen kijken als hij lekker uitgerust is. Roepen tegen hem zou ik zelf niet doen. Daar schrikken ze toch echt wel van, zeker als ze moe zijn, en dat werkt dus niet zoals jij het beoogt. Herhalen, herhalen, herhalen is het devies nu wel, en weghalen bij dingen waar hij niet bij mag. En een aantal dingen waar je hem niet bij wilt hebben, ook gewoon weghalen: 't is een beetje sneu om de hele dag maar nee te moeten roepen tegen je kind. Ik laat Thirza ofwel in de box spelen als ze moe is, ofwel bij mij op de bank, zodat ik er niet de hele tijd achteraan hoef te sjouwen, (hier gaat ze af op de boekenkast, de cd-rekjes of de open haard (ze had laatst al een zwart smoelwerk, omdat ze de rand van de open haard had afgelebberd ). Tja, als ze moe is en ik moet haar er dan steeds bij weghalen, is het brullen geblazen: dat kan ze wel hebben als ze uitgerust is. Succes iig!
oma kent iemand die in dat straat werkt,ik weet niet hoe het werkt, maar ook iemand van de sociale dienst die het recht heeft om verder stappen te ondernemen zeg maar. ik zei tegen haar vraag maar eens aan haar wat je met een kind moet doen wat niet luisterd. moet je dan toegeven? of moet je streng zijn en blijven herhalen ook al gaat hij huilen. ze zei dies gek, ga ik echt niet vertellen want dan pakken ze hem af! lol. ik weet ook wel dat ze voor streng zijn een kind niet afpakken. maar dat zij het zo ziet vind ik heel erg. ik zei, ze pakken je kind af als je het opzettelijk en herhaaldelijk slaat, of geen eten geeft ofzo.. maar niet omdat je streng en kordaat bent... maarja, leg dat maar is uit aan haar..
nee, ik vind je niet streng! ennuh.....waar bemoeid oma zich mee? die had ik allang even weer terug in de "hoek" gezet!
pff, vermoeiend van die mensen die dan denken dat ze weten hoe het gaat, terwijl ze dat helemaal niet weten... lekkere oma heb je dus Ik werk zelf dus in de hulpverlening, dus vertel je oma dit maar even de volgende keer
Ik vind juist dat je van jongs af aan de regels toe moet passen! Dat is hetzelfde als bij mij thuis... Zoƫ mag van ons niet met onze telefoons of afstandsbediening spelen. En dat mag ze al niet vanaf dat ze die dingen vast kan pakken! Ze weet nu dat het niet mag... Het zou raar zijn geweest dat ze het eerst wel mocht en nu ze een jaar oud is opeens niet meer! Ook mag ze hierdoor ook bij andere thuis niet aan de telefoons of afstandsbediening zitten! Ze probeert het soms nog wel maar kijkt dan heel stiekem van hebben ze gezien dat ik eraan zat hahahaha! Hoe sneller je begint met regels hoe makkelijker het word om de kindjes het bij te blijven brengen!
Wat jou oma doet is gemeen. Zij maakt jou bang en onzeker terwijl dat nergens voor nodig is. Ik zou hetzelfde doen als jou, zitten op je billen en niet staan in bad. En net alsof jeugdzorg de hele dag om het hoekje staat te gluren hoe jij je kind op voed. Belachelijk zeg! Ik werk zelf met moeilijk opvoedbare kinderen en er moet echt wel wat meer bij komen kijken dan een keer schreeuwen en je kind in bad zetten voordat ze hem bij je weghalen. Wees gerust, je doet het prima. Volg je gevoel en luister niet naar anderen, die brengen je onnodig aan het twijfelen. Jij kent je kind en weet wat het nodig heeft. (en wat niet)
Sorry, maar er is meer kans dat ze je kind afpakken als hij door het staan uit het badje kukelt, dan dat jij hem daarvoor wilt behoeden. Zou ik ook doen hoor. Gewoon weer terug op zijn billen zetten. En sorry, maar ik had toch echt mijn oma flink aangesproken als zij herhaaldelijk tegen mij had gezegd dat ze mijn kind af zouden pakken.
Nou ik zou toch ook even goed boos worden op je oma, want dit kan echt niet, zulke opmerkingen zouden bij mij echt te ver gaan.. Sterkte ermee!
tygo is bijna 9 maanden en zit graag overal aan. van de week zat ie vrolijk aan de kabel van de tv te trekken. Ik haal hem daar weg en zeg nee dat mag niet ik vind dat je het prima doet je leert zo waar de grenzen zijn ook al snappen ze het misschien nu nog niet straks moeten ze ook leren wat nee is en wat wel en niet kan. ook al vind ie het soms niet leuk, jammer dan ze moeten het toch leren