Mijn dochtertje is nu bijna twee weken oud. Ik vond de eerste week best pittig, herstel duurde langer dan ik dacht. Toen ik net was opgeknapt kreeg ik borstontsteking. Wat ik echt heel lastig vind, is steeds die visite! Tuurlijk mogen we blij zijn dat we zo veel aandacht krijgen, maar het kost me steeds veel energie en mn dochter ook. We hebben een grote familie, dus al veel mensen op bezoek gehad. Ook dat er mensen onverwacht kwamen, terwijl we hadden aangegeven dat we dat niet wilden. Dacht t meeste nu gehad te hebben, maar nu bellen ze of ze voor de tweede keer mogen komen terwijl vrienden nog niet eens geweest zijn. Wil ook niet steeds nee zeggen of afbellen, maar op deze manier krijgen wij totaal geen rust en ritme! Ik probeer om max 1x visite per dag te doen en mijn dochter er niet meer voor wakker te maken, maar dan nog zou ik graag wat meer rust willen. Ml is ook alweer aan t werk. Hoe hebben jullie dit ervaren? En nog tips?
Max 1 keer per dag bezoek? Zo veel! Ik deed max 3 keer per week babybezoek (ouders en zussen niet meegerekend). Ik was daar eigenlijk erg hard in. We hadden het al zwaar genoeg, bezoek kon ik er echt niet bijhebben soms.
Ja ik vind t ook veel! Probeer ook wel dagen niks te plannen maar lukt niet altijd. Heb nog niet zo heel veel energie, zou soms liever ff met de kleine gaan wandelen of de badkamer schoonmaken ofzo dan bezoek ontvangen
Hier zitten we er ook middenin. Ik ben 8 dagen geleden bevallen. Ik heb het volgende gedichtje op het geboortekaartje gezet; Kraambezoek tijdens de eerste 2 weken vinden wij fijn omdat papa dan ook nog thuis zal zijn Tussen 12.00 en 15.00 gaan wij rusten en 's avonds zeggen wij allemaal welterusten M.a.w. 's ochtends/'s middags (na 15.00) kun je op bezoek komen tijdens de eerste 2 weken. Daarna ontvangen we geen kraambezoek meer. Onze dochter is over een paar weken ook al weer jarig en zit er ook niet op te wachten tot die tijd constant bezoek te hebben. Bij mensen die onverwacht komen, zou ik toch aangeven nu geen tijd te hebben en ze verzoeken een andere keer na een telefoontje langs te komen. Zo werkt het gewoon niet als je net bevallen bent. Je hebt het druk genoeg met een kleintje en als je dan ook nog onverwacht de gastvrouw moet spelen.....
Met een borstonsteking is het heeel belangrijk dat je rust neemt.De badkamer schoonmaken zou ik dan echt even laten.. Het is jouw lijf, je bent net bevallen! Rustig de dag doorkomen,je kindje voeden,overdag een keer een tukje doen, een wandelingetje maken/boodschapje doen. Dan ben je denk ik al goed bezig! En visite...op jouw tempo. En baby wakker maken dat lijkt me echt volledig onnodig.
Visite pauze inlassen! Toen mijn dochter een paar dagen was heb ik een visitestop ingelast. Ik was moe, moest wennen aan dochter, borstvoeding en slechte nachten. En had last van kraamtranen en die visite vond ik toen zo zwaar. Dit hielp voor mij echt. Ga ik nu weer doen als ik t niet trek.
Mijn zoontje is nu 11 dagen oud, ik heb ook een visitestop gehad. Inderdaad om wat liedjepiedje schreef. Moe, wennen, je wordt de eerste dagen geleefd. Iedereen wil langskomen en je wil niemand teleurstellen, maar het belangrijkste is om aan jezelf te denken. Ik moest echt paar dagen bijkomen en mezelf weer terug vinden.
Ja, hier ook een drama, die visite we krijgen nog steeds kraamvisite.. achteraf hadden we het beter gewoon in 1 keer kunnen doen, ben je gelijk van het gedoe af. Ik had een longembolie gehad na de bevalling en kon de eerste weken weinig. Voelde echt wel wat onbegrip vanuit de visite toen. Nou ja, gewoon je eigen pad volgen, als je je niet lekker voelt, jammer dan..
Meid ze kunnen het je echt niet kwalijk nemen als je even een pauze inlast ! Halleluja elke dag bezoek daar wordt je toch gek van ! Hier zetten we op het kaartje: Bezoek vinden we fijn maar tot datum willen we nog even met zijn viertjes zijn. Zomaar langskomen is echt not done en komen er dan ook niet in..
ik had de eerste week alleen opa's oma's en oom/tante gedaan. Lekker wennen aan ons kindje en bijkomen. daarna max. 1 keer per dag, maar tussendoor deden we ook wel eens een dagje niet plannen. En alleen op afspraak anders niet
Bezoek heb je zelf in de hand... Mensen die zomaar langs komen zou ik sowieso niet binnen laten en elke dag bezoek plannen is ook niet zo slim. Net als de badkamer schoonmaken trouwens, als je net bevallen bent. Waarom zou je dat doen? Maak het jezelf wat gemakkelijker allemaal meid, zo verpest je echt je hele kraamtijd! Denk aan jezelf en aan je dochtertje!
Bij een volgende zou ik al beginnen met een kraamfeest ipv al dat kraambezoek. Dan heb je tenminste alles ineens, op een moment dat jullie past. Voor nu zou ik een week een bezoekstop inlassen. En nadien nog maximaal 3 à 4 keer per week een paar uur iedereen laten komen. En desnoods mensen samen nemen. En die badkamer ... die loopt heus niet weg en kan je over een paar weken ook nog wel kuisen. Of als het toch zo dringend is, laat je het je partner 's avonds of in 't weekend doen.
Mijn zoon is al bijna 5 weken en nogsteeds bezoek.. wij hebben ook een grote familie.. Met name de eerste weken vond ik het eigenlijk veel te veel, kon zelf niet wennen aan de kleine.. Ik vind het ook een beetje egoistisch van de mensen die het niet begrijpen, het belangrijkste is toch dat moeder en kind het goed doen..? Afgelopen weekend ben ik helaas opgenomen met een acute blindedarm ontsteking, midden in de nacht geopereerd.. kleine man kon niet blijven, moest met papa mee naar huis.. Ik ben nu weer thuis, maar voel me weer net zo moe als vlak na de bevalling, en ik kan de kleine nu ook niet tillen en zelf verzorgen. Ik heb al het bezoek afgebeld voor de komende week.. pech als ze dat niet begrijpen, ik ga nu echt aan mezelf denken.
Heey canina aller eerst van harte meid! Hier hadden we de kaartjes later oo de bus gedaan. En nu komt het langzaam op gang vind het niet zo erg had zware bevalling en heb gewoon eerlijk gezegd dat we het rustig aan moesten doen.. Dus ik zou agenda er bij en echt een paar dagen geen visite ernij schrijven en als dan de bel gaat niet open doen!
Hoe wimpelen jullie bezoek dan af eigenlijk? Bezoek dat opeens aan de deur staat. Bezoek dat voor de tweede ronde wil komen (bespaar me alsjeblieft!). Bezoek dat lang blijft zitten enz.
Gewoon eerlijk zijn. Als iemand ineens voor de deur staat;'Sorry, het komt nu echt niet uit, we bellen wel een keer om iets af te spreken!'. Mensen die voor een tweede keer willen afspreken gewoon zeggen dat je eerst nog bezoek van anderen verwacht en dat je daarna wel eens belt om wat af te spreken. Bezoek dat blijft plakken;'Het was heel gezellig, maar nu is het voor ons weer tijd om te rusten.'. Ik gebruikte borstvoeding ook wel als 'excuus'; ik ging dan gewoon afscheid nemen en naar boven met mijn dochter, mijn man bleef beneden en het bezoek ging dan vaak uit zichzelf al weg of hij hintte er even naar ofzo. Niemand gehad die zich beledigd voelde ofzo, maar veel kraambezoek had zelf ook ervaring met het krijgen van kinderen en zo stond er niemand plots voor de deur (behalve mijn schoonouders 1 keer), en bleef ook niemand plakken (soms gingen ze zelfs al razendsnel weg, zo snel dat ik vond dat ze best nog even mochten blijven ). Hier planden we 3x per week bezoek, waarvan 2x in de avond doordeweeks vanaf 18u tot max 20u. En in het weekend 1x overdag, maar dan vaak naasten die dus best wat langer mochten blijven. Op andere dagen konden we gewoon niet, had ik ook echt geen behoefte aan bezoek. Ik heb zelf kraamvrouwenkoorts gehad en had écht tijd nodig om te herstellen, dus zodoende waren we vrij streng.
Pfff, kraambezoek, hartstikke lief al die belangstelling, maar idd zooooo vermoeiend! Toen de kraamhulp er was heb ik elke dag bezoek gehad, maar achteraf was het me gewoon veels te veel. Al dat gekakel, ik was zo moe! en tijd om lekker met mijn meisje te zitten was er niet. We hebben een bedrijf aan huis(boerderij)en dat ging ook gewoon allemaal door, dus manlief kon er ook niet alsmaar bij zijn. Gelukkig belden mensen wel netjes van te voren en we hebben geen beledigde mensen gehad. Maar ook de weken daarna, jemig, elke keer het huis aan kant moeten hebben omdat je wéér bezoek krijgt terwijl je nog steeds geen energie hebt, het huishouden weer op jouw schouders komt en je een kleine hebt waar je aan moet wennen... Ik heb 1x een buurvrouw(waar ik niet veel contact mee heb), aan de deur gehad. Mijn dochter lag eindelijk te slapen en ik was ook even op bed gaan liggen, gaat de deurbel, die buurvrouw dus:"hallo, ik kom even de kleine bewonderen". Ik zei:"ja, sorry, maar ze slaapt en ik sliep ook" Ze begreep het wel maar zag ook wel iets van belediging in haar ogen, heb kadootje aangenomen en toen is ze weer weggegaan. Nou, van slapen kwam niks meer die middag omdat kleine meid ook weer wakker werd... Volgende keer wil ik een kraamfeest. Zeker omdat we dan ook onze dochter hebben waar we rekening mee moeten houden, die zal ook moeten wennen als ze broertje of zusje krijgt.
Krijgen/willen jullie dan eigenlijk vooral bezoek die eerste weken? Ik heb de indruk dat mensen in België pas later, na een maand ofzo, op bezoek gaan. Tenzij het natuurlijk echt goeie vrienden zijn. Maar ik ga zelf eigenlijk ook altijd pas na een paar maand. En ik vond dat bij mijn dochter ook leuker, toen was de grootste dramatijd toch eindelijk wat voorbij. Ik zou echt gek geworden zijn als ik de eerste weken elke dag bezoek had gehad.
meid; jij bepaalt wie er in je huis komt. Als ze onverwachts langskomen wees dan niet te beleeft om ja te zeggen. Je bent kraamvrouw, net bevallen, compleet nieuw leven alles overhoop en wennen aan je kindje. Hier spontane visite aan de deur vertelt dat ze konden bellen. Zij moesten zich aan ons ritme houden anders werd ik gekkk. Nu hou jij je aan het ritme van je visite als ik het zo lees.. je dochter wakker maken? Lekker laten slapen als ze er zijn, slaapt ze jammer dan.. ze zal vast een keer in haar leven wakker zijn Wees niet te lief voor je visite en wees niet streng voor jezelf, andersom juist. Ik heb ook weleens visite afgebeld omdat ik gewoon zo moe was, kraamtranen, kreeg alle begrip. "nee het komt nu niet uit' is voldoende voor spontane bezoekers. echt hoor! Dit is JOUW kraamtijd en als je je aanpast aan anderen dan is het zo zonde, deze tijd komt nooit meer terug..
Spontaan bezoek gelukkig niet gehad, maar dat was dan inderdaad neergekomen op een "Sorry, komt nu niet uit, bel maar om wat af te spreken." Bezoek wat te lang bleef plakken gezegd dat ik ontzettend moe was en mijn rust nodig had. Bezoek dat 's avonds te lang bleef en ook de hint van de rust nodig hebben niet snapte heb ik gezegd "Goh, ik ga mijn tanten poetsen en naar bed. Doei!" en ik ben opgestapt, pas toen hadden ze het door. Maar ik maak(te) voor niemand mijn meisje wakker. Daar is commentaar op geweest "Slaapt ze nu alweer?!", maar daar heb ik mij niks van aangetrokken. Ze heeft haar slaap nodig en ze wordt vanzelf meer wakker. @Shakes, het is hier vrij normaal inderdaad dat mensen vooral in het begin veel langs komen. Vaak allemaal in de eerste week al. Volgens mij voor de moeders met het idee dat de kraamverzorgster er dan nog is en kan helpen en dat de man vaak ook nog thuis is.