Tja, met een kind van anderhalf zou ik echt niet zo "krampachtig" doen. Met eten kun je inderdaad vantevoren iets van fruit geven, om toch zo gezellig samen te eten. Met weggaan op het feest idem. Misschien is je kind wel helemaal niet moe, of doet het vantevoren een slaapje. Kijk gewoon naar je kind, als je ziet dat het niet meer gaat, ga je naar huis. Maargoed, ik ben dan ook wel héel flexibel denk ik.
Ik vind de 'rust en regelmaatregels' best krampachtig overkomen, bij iedereen hoor...maar tja, ieder z'n ding en dat heeft een ander maar te accepteren. Maar op een gegeven moment moet je het misschien wel wat proberen los te laten denk ik, ook met het oog op de toekomst...wie weet gaat het werken en kan je ook wat makkelijker weg gaan.
Jij weet toch wat het beste is voor je kleine! Ik vind het heel knap dat je het zo doet, hier zou ik graag wat meer de 3 r's zien. Maar goed. Laat ze lekker l*llen. Jij bent haar moeder en doet het lekker op jouw manier!
ik zou helemaal niet zoveel vertellen, maar gewoon doen, en op haar etenstijd even een stuk fruit of een cracker/broodje geven, dan heeft ze lekker wat gehad en kan ze aan tafel nog wat mee smikkelen. en om 8 uur naar huis rijden is heel redelijk, maar ik zou er niks over zeggen, gewoon de situatie aankijken, en is ze om 7u moe, dan ga je om 7, en anders pak je tegen 8u je spulletjes bij elkaar. niet zoveel van aantrekken! als je tot na half 9 blijft, krijg je ook commentaar `moet dat kleintje nog niet naar bed`. vergeet niet een leuke dag te hebben!
Er is op zich natuurlijk niks mis met rust en regelmaat, daar ben ik zelf ook erg voor. Maar ik zou niet al van te voren gaan roepen dat je persé om 20.00 uur wil gaan rijden naar huis. Kijk gewoon hoe ze zich houdt. Is ze het om 20.00 spuugzat, dan ga je, is ze nog hartstikke gezellig dan kan je toch prima blijven? En dan is ze de volgende dag wat minder gezellig, lekker belangrijk, dan gooi je haar 's avonds wat eerder op bed en dan komt het echt allemaal wel goed .
Met mijn eerste was ik ook tamelijk kramachtig te noemen maar dat is uiteindelijk ook niet vreemd omdat hij een probleem bleek te hebben (PDD-nos) en geen enkel signaal in het begin klopte met wat een klein kind aan signalen zou geven bij wat dan ook. Dus hield ik maar vast aan de 3 R-en en hoopte dat het goed kwam (achteraf gezien was dat ook het beste ivm zijn aandoening en heb ik dat ook doorgevoerd op alle vlakken) Bij 2 was dat al wat makkelijker want een tweede kindje leert vanzelf dat als er meerdere kindjes zijn dat HIJ/ZIJ niet het centrum van aandacht is. Dat kan ook gewoon niet als er meerdere zijn. En dat hij soms even wat langer moet wachten op zijn natje en droogje als dat hij leuk vind. Gaat automatisch. En door dat ik dat zo ervaren heb met nr 2 is het met nr 3 nadat ze een beetje baby af was en geen BV meer kreeg steeds wat losser geworden want uiteindelijk zijn er echt meer dingen op aarde als alleen je kinderen. En OOK dat moeten ze door het te ervaren leren. Of jij krampachtig bent. Tja gezien de leeftijd van je kindje mag het langzaam aan wat minder (maar dat zeg ik...en ik ken je alleen van de tekst die je hier neer zet!). Maar zolang het goed gaat en JIJ het gevoel hebt dat die tijd er nog niet is, blijf het dan vooral zo doen als jou gevoel aangeeft dat het moet! Want JIJ/jullie maken uit hoe het met je kindje gaat en niet die stuurlui aan wal
Ik hou me ook graag vast aan bepaalde dingen. Tsja jammer dat mensen het er niet mee eens zijn. Mijn ochtertje raakt overstuur/ oververmoeid /overprikkeld als ik het niet doe. Ik heb er geen last van om mij aan die regeltje te houden en het doet mijn dochter goed. Anderen doen het vast anders maar ook die laat ik in hun waarde. Alle kindjes zijn anders enik vind niet dat anderen daarover hoeven te oordelen. Dus lekker doen waar jij en je kindje zich goed bij voelen. Wat de rest denkt of zegt: ene oor in...andere oor uit.
Ik ben ook een groot voorstander van de RRR, maar vind wel dat een kindje moet leren dat er ook wel eens een uitzondering is. Op die manier leren ze dat niet iedere dag hetzelfde loopt en leren ze omgaan met andere ritmes. 1 keer in de zoveel tijd stappen we hier dus even uit ons dagelijkse ritme en ik moet zeggen dat het vaak best goed gaat. Soms merken we de dag erna dat we het misschien beter niet hadden kunnen doen, maar ach, die dag pakken we ons schema weer op en alles komt weer op zijn pootjes terecht. Probeer er dus niet te bang voor te zijn om eens van je regeltjes af te wijken, op die manier raak je minder snel in paniek als er eens iets niet helemaal gaat zoals je "gepland" had, want als je onrust heerst breng je dat over op je kind.
Precies, hier ook wel de 3 r'en maar het komt ook wel wekelijks voor dat het helemaal anders gaat.. wel fijn dat je dan niet meteen een kind hebt wat helemaal van slag is.
Dank jullie voor de reacties lieve meiden! Ik heb alles even laten bezinken en denk dat ik misschien wel wat los kan laten hihihi.. Mijn vriend is totaal tegenovergestelde als ik ben dus daar hebben we vaak ruzies ook over.. Niet fijn dus. DUS!!! ik ga vandaag gewoon kijken hoe het loopt! Go with te flow hahaha. Ik heb trouwens niet tegen de familie gezegt dat we rond 8 uur gaan rijden hoor.. Alleen tegen degene waarmee we rijden.. We gaan met 1 auto met me schoonbroertje en zusje.. Ben benieuwd hoe het gaat lopen.. Ze gaat nu ook voor het eerst in de auto slapen (middagslaapje).. Neem de buggy mee zodat ze daar nog war in kan slapen als het niet gaat.. Dus alles helemaal anders.. Brrrr hahahaha
Ik herken het wel, maar heb hetvnu minder bij de tweede, gisteren bijvoorbeeld hadden we visite en dan hoeft ze van mij echt niet om half acht erin te liggen, het werd ongeveer negen uur denk ik, vind ik prima als ze de volgende dag vrij heeft, wij konden lekker tot 8.30 in bed liggen vanochtend..als ze naar school moet vind ik het een ander erhaal dan ligt ze er gewoon op tijd in..behalve nu dan met dat warme weer is het zo warm op haar kamer dag ze ook wel iets later gaat... Ik probeer minder krampachtig te zijn en merk dat ik hierdoor ook meer kan genieten. Daarnaast vind ik dat iedereen moet doen wat ie zelf goed vind en ik zou daar nooit commentaar op geven...
Hihi, succes. En misschien zal ze wel even uit haar doen zijn, maar dan moet je maar denken dat je aan haar toekomst werkt en haar leert om te gaan met veranderingen. (als ik op die manier dacht werd het wat makkelijker om mee om te gaan)
Je lijkt mij wel...Ik ben precies hetzelfde. Maar nu Sven wat ouder wordt, probeer ik toch ook meer los te laten. En nu merk ik ook dat dingetjes wat makkelijker gaan. En ik ben zelf ook wat ontspanneren. Maar het commentaar daar werd ik op een gegeven moment ook helemaal ziek van. Ik zou hem zelfs verwend maken is me recht in mn gezicht gezegd. Toen ben ik huilend weggelopen. Vriendlief was daar niet bij, maar toen ie hoorde wat er gebeurd was is die gelijk met diegene gaan praten en is even goed uitgelegd hoe het nou zit.
Wij zijn heel makkelijk met de tijden, het eerste jaar niet toen hadden we zo'n beetje een vast ritme met alles maar daarna dat wel los gelaten. nu moet ik wel zeggen dat we makkelijke jongens hebben die ook gemakkelijk uitslapen. Je moet doen waar je je goed bij voelt. Jullie kennen je kindje het beste.
Mensen hebben op niets zoveel commentaar als op de opvoeding van andermans kinderen. Probleem is dat hun persoonlijke ervaring (of idee daarover als ze nog geen kinderen hebben) gestoeld is op hún kinderen en niet de jouwe. En aangezien ieder kind weer anders is, is het makkelijk kletsen om te zeggen dat je 'niet krampachtig' moet doen of wat ook. Onze dochter M is en was niet de makkelijkste wat betreft slapen. Wij hielden ons aan haar ritme en legden haar liever niet elders te slapen. Vooral omdat ik dan (net als thuis trouwens) minstens een uur bezig was om haar op bed te leggen en 2 uur later weer en als we thuis waren weer drama plus nog een paar keer snachts . Twee vriendinnen die kort na mij moeder werden vonden dat maar gek. Tja ... hun kindjes waren van die easy going types (sliepen zelfs in een druk café ). Een van hen heeft nu een tweede kind en die is behoorlijk (heel erg) lastig. Laatst zei ze tegen me dat ze me zo goed begreep en dat haar houding tov mijn opvoeding dus eigenlijk niet zo fair was. Dussss ... (M is trouwens nu de makkelijkste wat betreft meenemen (als ze maar niet elders hoeft te slapen - bij opas en omas gaat dit wel redelijk ok trouwens), die vermaakt zich overal en is allerliefst. T slaapt erg makkelijk, maar sjonges ... die meenemen naar een restaurant en je wenst om een nanny )
Ik ben precies zo! Moet zeggen dat ons mannetje het eerste jaar ook echt rrr nodig had hoor, maar tegenwoordig is hij heel makkelijk, alleen mama nog niet
Meis, tip: laat het looossss!! Ik zie dat jullie dochter al anderhalf jaar is. Die kan, met aangepaste tijden, best op jullie ritme draaien hoor. En jullie gaan maar 1 dagje toch? Wij zijn laatst paar dagen naar Wenen geweest met de kleine (17 maanden). Ook ik maakte mij druk! "Ow jeeh wat als hij niet slaapt, ow jeeh wat als hij niet op tijd op bed ligt, ow jeeh wat als blablabla". Dus is snap je helemaal!!! Ik heb het eenmaal daar los gelaten. Zie wel. We hadden hotel in hartje Wenen dus mocht hij echt niet willen slapen 's middags maar daarbij een pest humeur hebben (omdat hij moe is) konden we altijd terug. Dat kan jij alleen niet. Maar je dochter slaapt écht wel in de buggy of auto hoor als ze moe is!! En een keer geen avondeten gaat ze ook niet dood aan (sorry voor woordgebruik) Kijk heel goed naar je dochter, zonder zelf panisch te worden. Als jij panisch wordt, merkt je dochter dat. Grote kans dat dan jullie familiedag wordt overschaduwd met een huilend kind dat een pesthumeur heeft die niks meer wilt Geniet ervan!!! En ik ben benieuwd hoe het is gegaan.
Mijn dochtertje is ook heel erg van de rust en regelmaat. Af en toe laat ik de teugels iets vieren (zoals gisteren, bbq elders), en daar kan ik een dag later enorm spijt van hebben. Uiteindelijk sliep ze gisteren pas om 22.00 uur (ze lag er om 20.30 in), en was ze vanmorgen om 5 uur al wakker. De hele dag is ze vervelend, moe en uit haar doen Laat de mensen lekker kletsen, jij bent de moeder en voelt het beste wat goed voor je kindje is!
Ach ja als moeder kan je het volgens mij niet snel goed doen! Of je geeft te weinig/veel aandacht. Ze moeten meer/minder eten? Mensen hebben altijd commentaar!!! Vooral dat los laten hoor je zooooo vaak ik word er allergisch van. Jou kindje heeft het blijkbaar nodig en JIJ kent je kindje nou eenmaal het beste. Lekker je eigen gevoel volgen en die mensen lekker laten kletsen. Ene oor in andere eruit. Jij zit straks met een kindje die helemaal uit haar doen is als je naar anderen luisterd! Als moeder weet je het echt het beste!!!