Voeding, regelmaat en schudden?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Baco, 4 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Even een vraagje over voeding.
    Sem zit nog steeds op 6 voedingen per dag, CB wil graag dat hij naar 5 voedingen gaat.

Op zich een prima plan, Sem is een flinke jongen en met 5 voedingen krijgt hij ietsje minder binnen per dag.

We hebben niet echt een vast schema (voeding op verzoek) maar meestal ziet het er zo uit:

3:00 180 cc (4x omneo, 2x forte + schep nutriton voor de dikte)
    9:00 150 cc (3x omneo, 2x forte + schep nutriton voor de dikte)
    12:00 150 cc
    15:00 150 cc
    18:00 150 cc
    22:00 180 cc

Heel af en toe slaapt hij door en krijgt hij zijn laatste voeding om 22:00 en wordt wakker rond een uur of 8. In dat geval komt hij wel op de 5 voedingen.
    Hij krijgt dan 5x 180 cc. Of tenminste, dat is de bedoeling.

Hij weegt momenteel 6505 gram en is 61 cm lang. Idd een flinke jongen. Bij de geboorte al.

Mijn vraag is;
    Als Sem niet door slaapt dan zit hij en blijft hij aan die 6 voedingen zitten. Ik kan het dan echt niet rekken tot 5 voedingen ondanks de ruime 180 cc.
    Hij blijft meestal om de 3 uur komen dan en krijgt dan natuurlijk met die 180 cc weer veel te veel binnen. Wat zouden we kunnen aanpassen?

Voor de rest:
    Een heel tevreden mannetje! Vrolijk en veel behoefte aan regelmaat.
    Volgende week moet ik weer aan het werk. Ik werk onregelmatig en ben bang dat Sem's regelmaat aan de haal gaat.
    Hoe kunnen we dat het beste in goede banen leiden? Oppas instructies geven hoe wij het doen?
    Wakker maken, verschonen, eten, keuvelen op schoot, box en in bed.
    Of komt Sem's regelmaat door mij?
    Hij "doet" het namelijk super maar ben toch bezorgt dat hij straks zo geprikkeld is dat hij onrustig wordt.....of zie ik nu beren? ;)

Oja, mag je een flesje met kunstvoeding schudden? Wij hebben wat verwarring. :D

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Een baby tot 6 maanden mag 150 ml per kilo lichaamsgewicht. Niet meer dan 1 liter per dag.

HIj zou dus 5 x 200 ml mogen. Dat zou ik proberen, dan gaat misschien vanzelf de nachtvoeding er helemaal af. De voedingstijden gaan dan misschien iets verder uit elkaar liggen. Als hij die 200 nog niet aan kan, dan zul je nog even op die 180 moeten blijven, met als minpunt dat hij af en toe in de nacht nog komt.

Ik zou de oppas goed instrueren, dat lijkt een beetje flauw, maar het kan maar duidelijk zijn hoe jullie het willen. Door dat je het zo goed doet, en hij weet waar hij aan toe is, kan het zijn dat hij uit zijn ritme gaat, maar het kan ook net andersom. Dat hij juist daardoor flexibel is geworden, en het allemaal goed vindt. Dat is echt afwachten.

Flesje kun je beter draaien, dan komen er geen luchtbellen in de fles.

Groetjes en succes met werken...

Adrienne

3. Baco

Baco Actief lid

24 jul 2010
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt me wel veel 200 cc....hij is nog geen 3 maand. Maar ja, honger is honger hé!
    Sins vorige week lijkt het drinken wat minder te worden, geleidelijk aan. Hij heeft vorige week zijn vaccinaties gehad.
    Vandaag weer, 150 cc aangeboden en hij heeft 10 cc laten staan. Dit is echt niet wat voor Sem of tenminste...dat ken ik niet van hem.
    Mocht het allemaal weer snel,snel,snel gaan dan bouw ik het schema op en ga dan een voeding minderen. Tot die tijd houd ik het maar op 6 x 150 cc.
    I.i.g. bedankt voor de tip! Gaan we zeker iets mee doen!

Ja, vind het lastig om het los te laten....
    Maar dat ligt meer aan mijzelf dan aan de oppas :D

Okay, duidelijk.....had ik toch gelijk :p

Dank je voor je tijd!

Deel Deze Pagina