Hallo, Graag wil ik jullie iets voorleggen. Onze dochter is nu 6,5 maand. Zij slaapt maar heel weinig, maar wil momenteel helemaal niet zelf in slaap vallen. Ik vind dat heel lastig. Als ik ''standaard'' dagschema's lees op internet, slaapt een kind 3 keer overdag en 's ochtends 2,5 uur. Nou, mijn dochter slaapt, als ik geluk heb, 2 keer drie kwartier over de hele dag. Zij krijgt rond 8 uur een fles (200) rond half twaalf fruit, rond 13/14 weer een fles (200) rond 17:00 warm eten en rond 20:00h weer een fles. Maar tussendoor is zij heel veel wakker. Ik weet soms niet meer wat ik met haar moet doen, vooral als het regent en wandelen geen optie is. Ik doe wel spelletjes als kiekeboe,paardje rijden,vliegen, stoeien en ik lees met haar en speel met blokjes. Maar in de box is ze wel even rustig alleen maar echt niet hele tijden. Wat doen jullie allemaal met een baby om hem/haar te vermaken? En dan is mijn grootste probleem momenteel, dat zij niet uit zichzelf in slaap valt. Ze blijft vaak maar huilen, en ik laat haar dan zo'n15, max 20 minuten huilen maar langer vind ik echt te gek. Dan zou ze toch moeten slapen dacht ik? Voorheen hadden we hier niet zoveel problemen mee. Nu valt ze vaak wel in slaap op de schouder en dan wegleggen, maar eigenlijk moet dat toch niet nodig zijn...? Ik heb alles geprobeerd naar mijn idee: geen tv/radio/computer of speeltjes met geluid, direct wegleggen zodra het lijkt dat ze moe is, zo vast mogelijk ritme/volgorde van dingen... Troosten op haar kamertje... Maar het mag niet baten. En dan toch maar weer in slaap laten vallen op de bank bij ons en dan wegleggen... Is dit een fase? Slaapt zij echt zo weinig of zijn er meer baby's van zes maand die zo weinig slapen? Zij slaapt dus wel 's nachts tussen de 10 en de 12 uur achter elkaar.... Graag jullie ervaringen en meningen... Alvast bedankt.
Hoi, Mijn zoontje is nu 10 maanden. Maar hij heeft nooit veel geslapen overdag. Hij slaapt overdag wel 3x, maar dan slaapjes tussen 30min en een uur. 's nachts slaapt hij van 19.00 tot 06.00uur. Hij slaapt overdag ook niet echt veel. Maar op het CB zeiden ze, dat de ene meer slaap nodig heeft dan de andere baby. Je hebt al wel veel geprobeerd, vervelend dat ze zelf niet wil slapen. Je kunt ook de 3/5/7/10 min proberen. laten huilen, na 3 minuten ff troosten en speen.. daarna na 5 min etc.
Wij hebben haar vanaf het begin nooit een speen gegeven, omdat wij daar een beetje op tegen zijn. Maar die paar keren dat ik een speen heb geprobeerd, spuugt ze hem net zo hard weer uit... dus dat helpt ook niet vrees ik. Toch bedankt voor het meedenken. Heb net het CB gebeld of de wijkverpleegkundige mij wil terug bellen. Het weinig slapen vind ik niet erg of zorgelijk. Juist doordat ze 's nachts zo veel en lang slaapt en doordat elk kind anders is, vind ik dat niet zo erg. Het niet zelf in slaap willen vallen is wat mij momenteel een beetje bezig houdt...
Hoi Giebel, Jouw dagen klinken precies als mijn dagen toen mn meisje 6 mnd was. Ze sliep (slaapt) ook heel weinig en kan ook niet zelf in slaap vallen (nog steeds niet). Niet alle baby's slapen 's nachts en overdag evenveel, het klinkt alsof jij gewoon een actieve baby hebt - net zoals ik. Mijn dochter sliep met 6 maand zo tussen de 1 a 2 uur per dag (verdeeld over 2 slaapjes). Nu slaapt ze zelfs meestal nog maar een uurtje. Wat betreft het in slaap vallen kun je misschien de mate waarin je nodig bent afbouwen. Dus bijvoorbeeld van op je schoot in slaap vallen, naar in bed in slaap vallen terwijl je je beiden armen om haar heen hebt, naar één arm, naar een handje, naar een vingertje. Wij zijn nu bij het vingertje en het is erg goed gegaan (helaas komen we alleen niet van dat vingertje af en zit ik dus bij elk slaapje nog 5 a 10 min naast haar bed ). Qua activiteiten. Wij hebben een schommel gekocht voor binnen. Daar zat ze vaak wel zo'n 15 a 20 minuten tevreden in en dan een paar keer per dag. Misschien is dat voor jou ook een optie? Verder wordt mijn dochter vaak makkelijker als er een muziekje op staat, omdat ze zich dan soms even vermaakt met alleen luisteren. Het is echt een beetje zoeken naar wat te doen met zo'n baby die weinig slaapt, ik ken het maar al te goed. Maar naarmate ze ouder wordt, wordt het vanzelf makkelijker omdat ze zichzelf dan langer kan vermaken. Succes!
Ik weet niet, het lijkt mij niet de bedoeling dat je een kindje altijd volledig in slaap moet helpen op je arm, minstens 20 minuten zo moet blijven zitten voordat je haar kan weg leggen. Dat is tijdrovend en dat is voor een keer niet zo erg, maar elke keer en dagen lang is dat best vermoeiend... Het lijkt mij dat een kindje toch zelf in slaap moet kunnen vallen, vooral omdat ze het wel altijd gedaan heeft... Op het cb stelden ze voor haar slaapkamer donkerder te maken zodat ze minder kan zien als ze moet slapen. Juist omdat ze nu heel veel wil pakken zijn er misschien te veel prikkels om haar heen. dat maar eens proberen.
Ik heb mijn zoon heel lang in slaap geholpen (aan de borst), tot anderhalf jaar eigenlijk altijd. Nu hij 2 jaar is, kan hij vrijwel altijd zelfstandig in slaap vallen, kan hij ook wakker in zijn bedje gelegd worden. "De bedoeling" bestaat in een dergelijk geval niet, het is maar net wat je zelf wilt. Wat ik maar wil zeggen is dat het helemaal niet abnormaal is en vanzelf weer overgaat. Als je er zelf wel een probleem uitmaakt, dan kan ik me voorstellen dat je toch een oplossing wilt, maar daar kan ik je dus niet mee helpen. Wat betreft het alleen spelen: heb je in de box een speelboog/speeltapijt? Ik had er een van Tiny Love en dat was hier een erg groot succes, speelde mijn zoontje letterlijk uren per dag mee.