hihi Dit staat er op de info-pagina van onze psz. Een peuterspeelzaal biedt peuters van twee en drie jaar een verrijking van hun leefomgeving. ... Op een peuterspeelzaal speelt uw kind een paar ochtenden per week met leeftijdsgenootjes, met speelgoed dat anders is dan thuis en pedagogisch medewerkers om nieuwe dingen van te leren. De peuterspeelzaal vormt daarmee een goede voorbereiding op de basisschool. Spelen met leeftijdsgenootjes, ander speelgoed en daarnaast nog wat andere dingen leren In die volgorde moet je het denk ik ook zien.
Ik ben het niet (helemaal) met je eens. Ik werk op een basisschool en onze peuterspeelzaal is wel degelijk een voorschool. Er wordt gewerkt met een methode, Piramide. De meeste psz werken met een methode en dit is meestal dezelfde als de methode de gebruikt wordt in de kleuterklas. Tuurlijk wordt er vooral gespeeld, maar er worden ook genoeg 'methodegebonden' actviteiten gedaan. Dat is wel een verschil met kinderopvang. Dat zegt het al: dat is enkel en alleen opvang.
hoi Onze dochtertje gaat vanaf 2,5 jaar naar de psz 4 dagdelen ze vind het geweldig ben 40 euro per maand kwijt (vind niet duur) ze zit nu al te roepen dat ze naar de kleuterschool wilt gaan hwaaaa maar mijn neefje is toen ook met 2,5 jaar oud naar de psz gegaan heeft de boel echt kort en klein gehuilt enz toen heeft mijn schoonzus hem na een maand eraf gehaalt en toen pas met 4 jaar naar de kleuterschool maar toen ook hoor precies het zelfde dus zeg nix ieder kind is verschillend
Als je ook maar enige kans hebt zou ik het zeker doen. Hier leren ze enorm veel op de psz en het is geen DDR-instituut haha. Het leren gaat juist op een speelse manier, ik heb geen idee overigens wat een gastouder allemaal doet moet ik zeggen dus weet niet hoe ver het in de buurt komt. Ze hebben thema's waar het voornamelijke doel is dat ze nieuwe woorden leren kennen, hebben vaste tijden voor allerlei zaken, gym, doen mee met de schoolfeesten, start in de kring en dmv pictogrammen uitkiezen wat het kind wil doen (bouwhoek, poppenhoek, lezen, apart met 1 juf wat doen, knutselen etc.) er word per dag 1 kind aangewezen met aparte extra taakjes (drinken inschenken bij het fruit eten bijv).
En dat is tegenwoordig dus echt niet (meestal niet) meer zo. Bij ons werken ze ook volgens bepaalde didactische methodes, net zo als een peuterspeelzaal.
Ik denk dat het per kind verschillend is of een psz noodzakelijk is. Als je naar het beleid van (de meeste) gemeenten kijkt, dan zie je dat ook wel. De psz is tegenwoordig vooral gericht op woordenschat uitbreiding voor kinderen met een taalachterstand. (Bij ons in de gemeente wel, waar tegen de zin van de meeste leidsters in Piramide door de strot is gedrukt. En dat geldt vast voor meer delen van het land.) Daarnaast wordt er door de leidsters natuurlijk gewerkt aan het leren contact maken met andere kindjes en wennen aan bepaalde structuur. Overigens moet je het leren omgaan met amdere kinderen ook niet te zwaar zien. Peuters spelen naast elkaar en niet echt met elkaar, dat is nu eenmaal de ontwikkeling an hun hersenen op dat moment. Ik denk zeker dat het goed is om ze vast te laten wennen aan andere kinderen hoor, maar dat eldt denk ik vooral voor kinderen die helemaal niet naar kdv of een gastouder met leeftijdsgenootjes gaan. Wat betreft wennen aan de dagelijkse structuur en in de kring zitten enzo: da is natuurlijk leuk, maar ook dat moet je niet overschatten. Kinderen hebben daar echt geen 1,5 jaar psz voor nodig. De meeste kindjes zijn daar met hooguit een paar weken echt wel aan gewend. Als je weet dat je kind daar vaak veel tijd voor nodig heeft EN je kind bijvoorbeeld in november / december geboren is (en dus op veel scholen nog maar 1,5 jaar mag kleuteren) dan kan ik me voorstellen dat een psz gunstig is voor die 'leerdoelen'. Als je kind een taalachtstand heeft, denk ik dat een psz ook heel zinvol is. Bij een taalachtstand moet je niet alleen denken aan kindjes waar thuis niet of nauwelijks nederlans wordt gesproken. Er zijn ook autochtone kinderen die opgroeien in een taalarme omgeving, doordat de ouders bijvoorbeeld maar weinig samen met hun kind doen, niet voorlezen e.d. En er zijn natuurlijk kindjes waarbij de taalontwikkeling ook in een taalrijke omgeving wat langzamer verloopt. Dan heeft een psz zeker zin. Maar het is echt afhankelijk van je kind. Het is niet zo dat een psz altijd nodig is omdat ze anders met een achterstand naar de kleuterklas gaan.
Onze dochter gaat 2 dagen in de week naar het KDV. Ze zit op een zogenaamde '3+ groep'. Hier doet en leert ze dezelfde dingen als op een PSZ. Helaas houdt deze groep volgend jaar op met bestaan. De overheid heeft zich ook met deze vorm van opvang bemoeit waardoor er andere klassen gaan ontstaan. Laatste groep is voor 2-4 jarigen volgens mij. Maar goed, dat even terzijde. Je kind gaat 3 dagen in de week naar een GO. Ik vind het persoonlijk te veel worden als er dan ook nog eens 2 dagdelen PSZ bij komen. Tenzij het mogelijk op die dagen te combineren valt. En het hangt van het kind en GO af. Een vriendin van mij heeft ook haar kindjes bij een GO zitten maar daar is het af en toe net een bonte avond volgens mij. Er gebeurd van alles, ze doen van alles... En volgens mij is het nog het allerbelangrijkste dat een kind zich sociaal kan redden als het naar school gaat. Plus uiteraard een bepaalde mate van zelfstandigheid in doen en laten. Maar dat ligt voor een groot deel ook nog steeds aan de thuissituatie! xxx
De meeste kdv werken ook met een methode in de peutergroepen en daar worden net zoals op een psz methodegebonden activiteiten gedaan. Ik ga mezelf niet herhalen maar als er mensen zijn die graag willen dat hun 2 jarige naar school gaat, vooral doen. Ik ben dan toch erg blij dat mijn kids naar de opvang gaan en dat ik weet dat ze een leuke tijd hebben gehad
Hier gaat ze straks in augustus naar de psz Lekker spelen en ondertussen nog wat leren ook. Wat is er nou leuker voor een kind. Ik weet niet hoe dat is bij een gastouder want ben zelf fulltime thuis maar ik zou het toch proberen. Want ik denk dat het goed is voor de interactie met kindjes en het leren in de kring te zitten enzo..
Ik heb niet alles gelezen dus misschien heeft het helemaal geen meerwaarde.. Maar hier ook een zoontje die naar de GO gaat en niet naar een PSZ. Had het wel graag gewild, omdat je daar toch in groepsverband dingen doet, je leert er op je beurt wachten, naar elkaar luisteren in een groep, omgaan met leeftijdsgenootjes, dingen die ik leuk had gevonden als hij dat al voor de basisschool al een beetje onder de knie zou hebben. Hij is nu al zo eigengereid. Bij de GO is hij zo thuis en heeft hij 1 leeftijdsgenootje, de rest is merendeel jonger. Hier vond ik het ook te gek worden, 3 dagen GO en 2 dagdelen PSZ. Maar bedenk je: vroeger had men niet een een PSZ. Ben jij daar een slechter mens van geworden met een ontwikkelingsachterstand? Groep 1 en 2 zijn toch ook vooral om te spelen? Ze hebben dan nog tijd zat om al die dingen onder de knie te krijgen. Bovendien stroomt mijn zoontje in februari in en doet hij tot de zomervakantie groep 1 dus "dubbel". Tijd zat dus.... ze moeten al zoveel! Laat hem nu lekker genieten van de "rust" en voel je vooral niet schuldig!
KDV volgt hier hetzelfde programma als een PSZ. Het zit ook in hetzelfde gebouw. Het KDV hier heeft trouwens ook horizontale groepen, dus een mooie groep peuters vanaf 2 jaar. Hoe het met een GO is, weet ik dus niet. Maar als je kindje wat leeftijdsgenootjes heeft waar 'ie mee kan spelen, dan zou ik me niet te druk maken hoor.
Dat is niet in alle gevallen waar. Op ons KDV hebben ze ook een methode. Er zitten verschillende kinderen met een (taal)achterstand, en speciaal voor dit kleine groepje hebben ze een methode aangeschaft en werken ze hier ook mee. Finn wordt echt niet alleen opgevangen. Hij leert daar zoveel! De PSZ hier in de buurt kan daar nog wat van leren! En niet alle PSZ-en zijn voorscholen. Alleen als dat echt aangeboden wordt. Een kindje met taalachterstand kan niet zomaar bij elke PSZ terecht voor voorscholing.
Wat ik zelf heb ervaren toen ik voor een kleuterklas stond: Je merkt het wel degelijk als kinderen niet op een PSZ of KDV hebben gezeten. Die missen een stukje groepsgevoel. Dit halen ze uiteraard allemaal in, en dit komt ook wel weer goed, maar voor die kindjes die ik heb meegemaakt was het soms best lastig en vooral ook vermoeiend. Maar uiteindelijk draaien ze allemaal goed mee in de groep. Als Finn niet op een KDV had gezeten had ik hem zeker naar een PSZ gedaan, maar met zijn KDV is dat gewoon niet nodig.
Wij hebben dit jaar een cursus gedaan omdat we een nieuwe taal- en rekenmethode hebben in de kleuterklassen. Ik en Ko. En dit hebben ze ook bij de psz. Maar die versie heet Puk en ik. En het sluit goed op elkaar aan qua activiteiten (voor hele groep of een groepje kinderen) en qua thema's en werkwijze. De kinderen die dan in de klas komen noemen Ko ook Puk, en na enige uitleg snappen ze dat het goede vriendjes zijn en zijn ze helemaal vertrouwd. Ik ben absoluut een voorstander van een psz! En mijn dochter zou daar ook naar toe gaan. Ze zit 1 dag in de week op kdv, waarbij ook wel momentjes aan bod komen van aan tafel zitten enz. Maar op ene heel andere manier.
Mijn zoon gaat 2 dagen per week naar het kdv, en dat vind ik voldoende. Hij leert daar om in een groep mee te komen en sociale contacten te hebben, en thuis doe ik wel spelletjes en boekjes lezen etc. met hem. Ik ben blij met de dagen dat ik samen met mijn kinderen vrij ben en voel dan niet behoefte om ze weg te brengen zodat ze eventueel een betere start maken op school, ik wil ze die dagen gewoon lekker veel knuffelen. Als ze de hele week thuis waren geweest, dan had ik het wel gedaan.
Mijn zoontje zit op een kdv waar ze ook vve aanbieden. Ze werken er o.a. ook met Puk. Deze methode word volgens mij toch veel meer op kdv's gebruikt dan op peuterspeelzalen? Aangezien mijn zoontje al naar een kdv gaat (1 dag in de week) en 1 ochtend in de week met wat vriendjes (buurjongetjes) speelt vind ik het niet nodig dat hij ook nog naar een peuterspeelzaal zou gaan. Zou dat veel te onrustig vinden naast het kdv.
Nogmaals, vraag ik me af of je er weleens bent geweest of je erin verdiept hebt. Ja, toevallig weet ik er meer vanaf omdat ik er vanuit mijn werk vroeger mee te maken heb gehad. Mijn beeld is niks mis mee. Ik heb geen zin om me steeds weer te herhalen. Wat ik eerder schreef sta ik achter en zo zijn de PSZ hier en in de omgeving ingericht. Als voorbereiding op school in brede zin. Maar goed, jij leest alleen wat je wilt lezen.
Ja maar dat is dus een KDV. Daar hebben ze inderdaad sinds een aantal jaar ook pedagogische doelen. Maar TS heeft een gastouder. En dat is meer een thuissituatie
Ik vind een gastouder of een kdv ook wel iets anders, bij een kdv zou ik ook niet voor een psz kiezen.
kdv of gastouder vind ik inderdaad ook anders, maar 1 dag kinderdagverblijf vind ik dan wel weinig (zo is onze situatie) En aangezien ze het enige kindje in de familie is, en een heel sterke wil heeft lijkt het mij dan juist weer goed voor haar om naar de psz te gaan. Maar ieder heeft zo zijn eigen voors en tegens. En Puk wordt meer op psz gebruikt dan op kdv. Er gaat ook een gecertificeerde cursus aan vooraf, je mag het niet zomaar geven,