Doe ik mijn peuter te kort als hij niet naar de peuterspeelzaal gaat

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door mona23, 5 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mona23

mona23 Niet meer actief

dankjewel voor de vele reacties.
    de meningen lopen nogal uiteen. Mijn zoontje gaat naar een gastouder waar nog 4 andere kindjes komen van zijn leeftijd. De gastouder heeft voorheen op een psz gewerkt en onderneemt erg veel met de kinderen. Knutselen, boekjes lezen, lekker het bos in. Ze behandeld allerlei thema's.

Maar toch knaagt het gevoel dat ik mijn zoontje dan iets tekort doe.
    Maar helaas groeit het geld me niet op de rug.
    Hier kost de psz 135 euro in de maand, en de gastouder 320 euro.
    Belachelijk veel eigenlijk.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit vind ik heel belangrijk! Gastouders kunnen enorme niveauverschillen hebben! Mijn broer werkt nu op bij een organisatie waar ze zowel bso's als gastouders aansturen. Hij heeft een aantal keer cursussen gegeven aan gastouders en vond de verschillen enorm. En die indruk heb ik ook. Wij hebben een gastouders uitgezocht die inderdaad veel met de kinderen doet. De situatie is huiselijk, maar ze zit ook geregeld met ze in de kring. En ze doet heel veel dingen die ik op de psz bij onze school ook zie gebeuren. (Voorlezen, liedjes aanleren, met een emmertje water naar buiten en allerlei dingen erin gooien en kijken of het drijft.)

Als ik daarbij optel dat onze zoon van september is, en dus (bijna) de volledige twee jaar kan kleuteren en dat hij nu al de woordenschat en taalvaardigheid heeft van een drie-jarige; dan zie ik voor hem absoluut geen noodzaak voor een psz. Misschien dat ik er over een jaar anders over denk. Kinderen veranderen snel op deze leeftijd. Maar ik heb echt niet het idee dat een psz onmisbaar is voor alle kinderen.

Sterker nog: in onze gemeente wordt het echt ingezet om achterstanden te verkleinen. Dus dan denk ik: laat lekker de kinderen met een achterstand er naartoe gaan. Dan hebben ze 1,5 jaar de tijd om een beetje in te lopen. Als nu de kinderen die zich normaal of snel ontwikkelen ook naar de psz gaan, wordt hun voorsprong alleen maar groter. ;)

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hier in t dorp hebben ze 2 psz met vve, daar werken ze ook met die Puk-methode. Hier hebben wij bewust níet voor gekozen (ondanks dat het wel bijna 100 euro/mnd goedkoper is!!). Dochter heeft extra (taal)onderwijs niet nodig, qua cognitieve ontwikkeling zou ze ook zonder psz of ander verblijf nu al klaar zijn voor de kleuterschool.
    Als je kind het wel 'nodig' heeft, dan denk ik dat zo'n voorschool zeker de moeite waard is, maar anders geloof ik echt niet dat het veel meerwaarde heeft tov een kdv of de gastouder die TS beschrijft.

Het enige wat hierboven al genoemd wordt, waar ik ook nog aan dacht, is idd het groepsgevoel, in de kring blijven zitten etc. Lijkt me voor de kleuterjuf flink lastig als meerdere kinderen dat nog moeten leren aan het begin van het schooljaar. Bij de peuters zitten ze met 2 juffen en een kleiner klasje. Als er dan een nieuwe komt, kunnen ze zich daar extra op concentreren, in een kleuterklas van 20+ (of nog veel groter) lijkt me dat een behoorlijke opgave!

4. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.847
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat lijkt misschien een opgave, maar dat valt in de praktijk wel mee. De nieuwe kinderen zien natuurlijk wel hoe de oudere kindjes het doen en gaan daar vaak al wel in mee. En bedenk dat een kleuterjuf vaak om de paar weken 'een nieuwe' krijgt. Ze zijn het dus wel gewend!

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Haha, das misschien mijn optiek dan ;) Ik zou gillend gek worden :D

Deel Deze Pagina