Minder werken als de kleine er is! Kan het bedrijf moeilijk gaan doen?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Friesin, 10 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Hallo dames,

ik zou in de toekomst, als de kleine er is, 1 dag minder willen gaan werken. Werk nu 4 dagen en zou dan 3 dagen willen werken.

Zijn er dames, die dit ook aangevraagd hebben? En wat waren de reacties? Kon het wel? Kon het niet? En zo niet, waarom dan niet?
    En hoe heb je het uiteindelijk opgelost?

Ik werk zelf in een kledingzaak, en ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg in mijn vingers mag knijpen met mijn begripvolle en relaxte leidinggevende(s). Daar ben ik echt ontzettend dankbaar voor :)

Groetjes Friesin

2. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik werk in de zorg. Begon met 80% flexibel. Daarna naar 60% gegaan zonder problemen. Heb nu vaste werkdagen.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je kunt ouderschapsverlof aanvragen of je kunt je contract laten aanpassen onder de Wet Aanpassing arbeidsduur. In principe moet je werkgever dit toestaan, tenzij ze echt zwaarwegende bedrijfsbelangen hebben waarom het niet zou kunnen. Eea is wel afhankelijk van het aantal werknemers in een bedrijf. Volgens mij zijn bedrijven met minder dan 10 werknemers niet gebonden aan de WAA, maar dat zou je even kunnen navragen bij bijv een vakbond.

4. Friesin

Friesin Fanatiek lid

4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Bedankt voor de reacties!

Ik ben er echt een leek in.. Maar ouderschapsverlof houdt eigenlijk in dat je voor een onbepaalde tijd minder gaat werken, zonder je contracturen te verlagen. De uren die je dan minder werkt krijg je niet uitbetaald! Toch? Zit er nog een bepaald termijn aan hoe lang je ouderschapsverlof mag nemen?

Mocht ik in de toekomst nou misschien weer 4 dagen willen werken, dan is het denk ik verstandig om met ouderschapsverlof te gaan, omdat je dat ieder moment weer kunt omzetten. Als je op papier (vaste aanstelling) laat zetten dat je 3 dagen gaat werken, kun je hoogstwaarschijnlijk niet meer meer werken..

Ik werk bij een groot bedrijf! Alleen ons filiaal heeft zo'n 30 werknemers ;)

Denk ook dat het geen probleem zal zijn, maar wilde weten wat verder mijn mogelijkheden zijn :D

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je contract aanpassen is in principe voor onbepaalde termijn.

Bij ouderschapsverlof blijft je reguliere contract staan, maar werk je tijdelijk minder uren. Je krijgt ze inderdaad niet overal betaald (moet in je CAO staan of er deels wordt doorbetaald) je mag maximaal 26 maal je wekelijkse contract uren opnemen.
    Dus werk je 40 uur, dan mag 26* 40 uur = 1040 uur opnemen, wanneer jij een dag minder wilt werken. dan deel je die 1040 door 8 uur en heb je inzichtelijk hoeveel weken je ouderschapsverlof hebt.

Verder is in een aantal gevallen je pensioenpremie doorlopend, je WW en ZW worden voor een bepaalde periode berekent over je "fulltime" contract en evt een volgende zwangerschapsverlof wordt ook over je fulltime contract berekend.
    (fulltime is in dezen je reguliere contract)

6. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik ben van 36 naar 28 uur gegaan, nu is mijn baas heel flexibel, zou ik naar 3 dagen willen gaan vind hij het prima, zou ik naar 40 uur willen ook. Weet van een klant van mij dat daar het minimum echt 4 dagen is. Per bedrijf verschilt het dus wel wat ze prettig oid vinden.
    Ik heb overigens geen ouderschapsverlof opgenomen omdat ik niet van plan ben weer 36 uur te gaan werken zolang dl (en een evt broertje of zusje) nog klein zijn.

7. knor1981

knor1981 Fanatiek lid

19 nov 2014
    1.640
    261
    83
    Ik werk in een dierenspeciaalzaak op dinsdag, woensdag, vrijdag (koopavond) en zaterdag. Als de kleine er straks is kan en wil ik niet meer op zaterdag werken. Omdat in mijn contract staat dat ik geen bezwaar heb om de weekenden te werken is dit bindend. Door mijn besluit over die zaterdagen ben ik mijn baan kwijt na mijn verlof.

Deel Deze Pagina