Onzekerheid, wanneer ga je weg?

Discussie in 'De lounge' gestart door Miraclee, 28 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miraclee

Miraclee Niet meer actief

Dag Lieve Dames,

Ik volg nogal een pittige opleiding. Vaak denk ik: doe ik me best wel? Onthoud ik alles wel? De tentamens bij goed leren haal ik het wel.

Maar ik vergeet zoveel informatie!!!

Maar zodra ik iets voor de groep moet doen krijg ik het spaans benauwd. Wat als ik iets verkeerds zeg? Wat als de leraar iets vraag en ik weet het niet? Zullen ze denken dat ik dan dom ben of wat doe jij hier als bijna gediplomeerde? Bij een medische opleiding moet je veel weten over het lichaam en ziektes. Om uitleg te geven wordt niet gevraagd. Als ik iets moet uitleggen lukt dat vaak niet, maar ik weet het wel.

Als ik bepaalde dingen vergeet, zoek ik het altijd op om niet voor aap staan tegenover mijn studenten en leraren.

Moeite met een opleiding heeft iedereen weleens. Maar nu ik bijna afgestudeerd ben wilde ik graag zekerder worden over mezelf en dat lukt me wel aardig maar ik heb nog soort van angst? Dat werkgevers me niet serieus nemen of dat het me niet gaat lukken?

Is het misschien herkenbaar voor sommige? Tips? Adviezen?

Please your welcome:D;)

p.s. me mentor had me opgegeven voor faalangst maar nooit heeft iemand zn snuit laten zien ook niet bij herhaalde vragen daarover:(

2. denicepino1

denicepino1 Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.763
    0
    0
    HUISVROUWTJE
    Kerkrade
    k denk dat alles vanzelf op de pootjes terecht komt als je eenmaal een baan heb hoor !! je weet het allemaal wel je weet de informatie. Je moet alleen nog leren om vertrouwen te hebben in jezelf en dat komt door ervaring op te doen. misschien een stage erbij volgen nog om werkervaring en zo vertrouwen in jezelf te hebben?

3. Englishwoman90

Englishwoman90 Niet meer actief

ik ken het wel van mijn opleiding. Anderen lijken altijd beter te zijn/harder te werken/gemotiveerder te zijn/bredere ontwikkeling te hebben/interessante levens te hebben/belangrijke, nuttige hobbies te hebben/gezin met studie te kunnen combineren/creatiever/etc. etc.

4. Miraclee

Miraclee Niet meer actief

Jaa ik heb alleen nog maar stages gelopen wat totaal niet bij me past! Graag wilde ik me laatste stage lopen bij waar k me het meest thuis voel. Daar wilde ik me ook graag op richten als spontane zekere vrouw overkomen.

Maar ik heb de stage niet gekregen:x en niet omdat de instelling niet wilt maar school was het probleem dit keer.

5. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Nee, want kan niemand.

Wat voor opleiding doe je?
    Dingen die je niet gebruikt zakken weg. Maar dat is niet erg, je kan nou eenmaal niet alles weten. Als je dingen geleerd hebt, kun je die vaak wel snel ophalen of je denk soms oja daar was iets mee en vaak weet je ze dan ook wel weer snel terug te vinden. En als je eenmaal een baan hebt en praktijk ervaring op doet dat scheelt wel denk ik.

Denk je dat anderen wel alles weten? Ik weet nog dat tijdens mijn opleiding, tijdens een werkgroep, ik opeens merkte dat degene met de grootste mond eigenlijk het minste wist. Soms denk je dus dat anderen alles weten, maar de een praat/bluft eroverheen en anderen (ik) houden hun mond tenzij ze het zeker weten.
    Ik heb ook wel dat sommige dingen even moeten bezinken voordat ik een adequaat antwoord kan geven En ik houd er niet zo van om het middelpunt van de belangstelling te staan.

Dus geloof in jezelf! En probeer niet teveel te focussen om spontaan over te komen want dat werkt m.i. averechts. Het is idd wel belangrijk dat je je een beetje op je plek voelt bij een baan.

Ik zal nog eens nadenken of ik verder nog goede tips voor je hebt, deze info heb ik ook niet paraat :)

6. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik herken het zeker. Hier hetzelfde (gehad). Tijdens mijn studie en daarna in mijn werk. Zelfs zo erg dat een nieuwe collega ooit eens dacht dat ik de secretaresse was, omdat ik tijdens de vergadering amper wat zei en alleen de vergadering in het computersysteem typte. Uiteindelijk kreeg mijn zelfvertrouwen een enorme boost, omdat ik mijn werk wel goed deed en een coordinator van een ander team (waar het werk wat heftiger en gecompliceerder was) mij vroeg om in haar team te komen. Officiele sollicitatieprocedure moeten doorlopen en in dat team kroop ik uit mijn schulp.
    Ik merk nu wel dat ik in mijn nieuwe baan soms weer erg onzeker wordt. Vooral omdat mijn denkwijze (en werkwijze) enorm verschilt met die van mijn nieuwe collega´s. ondanks dat ik van mijzelf weet (niet arrogant) dat mijn werkwijze veel beter werkt dan die van mijn huidige werkstek. Mijn teamleider en een aantal collega´s zijn zeer tevreden en hopen dat we uiteindelijk gaan werken zoals ik gewend ben bij mijn vorige werkgever. Helaas nemen sommige collega´s ook weer niets van mij aan. Ik kan daar enorm onzeker van worden, maar soms helpt een heftige discussie en kan ik er weer tegen aan! Ik ben van mening dat degene die mijn opmerkingen en werkwijze afkeurd bang zijn voor veranderingen, die werken al jaaaaaaaaaren op dezelfde wijze.

Maar tips heb ik niet echt! Bij mij was 1 vraag van die coordinator van het team voldoende om wat zekerder te worden van mezelf en de wetenschap dat ik wel goed ben in mijn werk.
    Jij bent natuurlijk ook niet voor niks zover gekomen dus weten doe je het zeker wel! Succes!

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik weet ook echt niet alles wat ik geleerd heb tijdens mijn opleiding. Ik denk zelfs dat 3/4 weggezakt is, omdat ik dat niet toepas in de praktijk.

Deel Deze Pagina