Hoeveel moeten jullie zelf bijdragen? Ik weet dat het allemaal heel afhankelijk is hoor maar ik ben erg benieuwd. Wij verdienen modaal denk ik, we hebben het niet vreselijk breed maar hoeven ook niet alles twee keer om te draaien. Straks moeten mijn jongste twee echt drie volle dagen naar de creche denk ik en ik ben toch benieuwd wat hier de kosten van zijn en wat je anno 2012 dan terug kan verwachten? Krijg je idd meer terug voor een tweede? Bij mijn jongste(die is twee maanden bij de creche geweest, 2 dagen in de week) moest ik van de 650 euro zelf 200 euro betalen. Als ik daar vanuitga, zonder dat er meer terugkomt bij een tweede zit ik dus op 600 euro en kan ik beter mn baan opzeggen. En dit was in 2011 dus er zal nu minder terugkomen dacht ik? Is een tweede kindje op de creche goedkoper?? Hoeveel scheelt dit dan?? Ik weet dat er al topics zijn over een soortgelijk onderwerp maar niet zo specifiek en gedatteerd, vandaar dat ik een nieuwe open!
Je kunt het zelf even uitrekenen op Proefberekening toeslagen Dan heb je een beter beeld van wat je al dan niet terugkrijgt. Het is zo afhankelijk van wat je verdient, wat de uurprijs is enz, dat dat bijna niet te zeggen is. Ik geef namelijk minder uren op dan ze daadwerkelijk gaan, zodat ik aan het eind van het jaar wat te verrekenen heb. Ik betaal nu voor 1 kind op het kinderdagverblijf en 1 op de BSO (1 dag per week) samen ongeveer 375 euro en krijg daar ongeveer 237 euro van terug, maar dat is dus niet het hele bedrag wat ik terug krijg. Ik betaal liever iets meer zelf nu, zodat ik aan het einde van het jaar nog wat overhoud...
Wij hebben er 1 op kinderdagverblijf (3 dagen in de week; ene week 3,5 andere week 4,5) en een op BSO (2 middagen plus 12 weken vakantieopvang). Krijgen ongeveer de helft van de opgetelde bedragen terug. Maar wij zitten dan ook op iets van anderhalf keer modaal. Moet nog eens goed gaan kijken hoe we dat gaan aanpakken als Den Haag het in de kop krijgt en de toeslag verder gaat verlagen
Toen wij nog 2 kindjes op de opvang hadden, voor 4 dagen per week, moesten wij zo'n 2200 euro betalen. En dan kregen we ongeveer 1200 terug van de belastingen, dus zelf betaalden we 1000 in de maand.
Hier 2 kindjes bij de opvang, 2 dagen in de week. Wij betalen geloof ik ongeveer 750 euro, en daarvan krijg ik 450 euro terug. Dus leg zelf 300 euro bij (en dat is best veel vind ik zelf maar ja)
Wat een enorme bedragen zijn dat toch. Vraag me echt af hoe je dan nog rond moet komen, slaat toch nergens meer op? Ben benieuwd waar wij op uit komen straks.
Wij hadden eigenlijk niet echt in de gaten dat het zo veel hoger was geworden in 2012 (voor ons 90 euro extra), maar toen we iedere maand net niet uitkwamen zijn we eens kritisch gaan kijken. Ik kijk op financieel oogpunt uit naar de dag dat de oudste naar de basisschool gaat, dan houden we iets meer over.
hier daarom ook de keuze dat mijn man 4 x 9 werkt (gelukkig is werkgever met 36 uur akkoord gegaan ) , zodat hij 1 dag bij de kinderen is en 1 dag oma en 1 dag kdv , straks als ik stage ga lopen. Als ik ga werken zit colin op school - die gaat daarna dus naar bso- en gaat shannon 1 of 2 dagen naar kdv, ligt een beetje aan haarzelf of ze het prettig vind. o ja zou mijn man wel 40 uur werken, zouden we evengoed 4 x 9 vragen en dan die laatste 4 uur ouderschapsverlof opnemen. Al zal hij de komende tijd wel meer uur maken maar dat dan op de al bestaande dagen en evt. beetje thuis als shannon te bed is.
Je weet wel dat je nu per maand aanpassingen moet doen en dat het niet meer aan het einde van het jaar verrekend word? Nu heb je geen recht op teruggave meer als je dat niet op tijd doet!!
Zoals ik het begrepen heb is dat alleen als je voor de eerste keer kinderopvang afneemt. Je kunt dus niet meer in december met terugwerkende kracht vanaf januari kinderopvang terugvragen. Dat zou wat zijn: Ik betaal bij Jitte wat ik afneem per maand. De ene maand heeft 4 donderdagen de andere maand 5 en bijvoorbeeld feestdagen op donderdag en de verplichte vakantiesluiting hoef ik niet te betalen. Dat zou dat betekenen dat ik elke maand een wijziging door moet geven, dat is vragen om moeilijkheden.
Ja helaas is dat wel het geval. Ik moet nu ook elke maand aanpassen omdat ik de ene maand 26 uur afneem of zoals vorige maand 38uur... Ik vind het ook ronduit belachelijk maar mij is echt op het hart gedrukt door het gastouderbureau en door de belastingdienst! Elke eerste van de maand zit ik weer netjes achter toeslagen.nl om een wijziging door te geven
Blije doos: ik vul hier ook iedere maand een mutatie in voor de belastingdienst hoor. Omdat je bij een gastouder in vakanties niet doorbetaald bijvoorbeeld verschilt het per maand met uren. Ik wil niet aan het eind van het jaar moeten terug betalen. Dus ja, iedere maand ga ik ook netjes even achter de pc mijn uren doorgeven.
Ik lees even mee en kom dit tegen op de site van de belastingdienst: Let op! Vraagt u in 2012 achteraf kinderopvangtoeslag aan? Dan kunt u alleen nog toeslag krijgen vanaf de maand waarin u de aanvraag doet en voor de maand ervoor. Vraag de kinderopvangtoeslag daarom op tijd aan. Wijzigingen kunt u wel achteraf doorgeven. Ik begrijp hieruit dat als je het eenmaal hebt aangevraagd je de wijzigingen wel kunt doorgeven maar dat je dit niet verplicht elke maand moet doen. Ik heb een poosje geleden ook gebeld met de belastingdienst. Mijn man heeft een min-max contract. Er is me verteld om het zo goed mogelijk in te schatten en dat dit ook beste elke 2 maanden mag of zelfs elke 3 maanden. Die vrouw zei zelfs dat de kans bestaat dat als je maandelijks een wijziging doet en ze hebben de vorige wijziging nog niet verwerkt alles wordt stil gelegd. Dan wachten ze even af of je niet weer snel een wijziging doet die ze dan meteen mee kunnen nemen. Dus ik heb een schatting gemaakt en kijk elke 2 a 3 maanden hoeveel uren wij hebben afgenomen, wat de schatting is voor de komende maanden en hoeveel uren mijn man gemiddeld heeft gewerkt en naar schatting gaat werken. Pff... ik word er wel vaak een beetje gek van al dat gereken.
Moet je nagaan, ik heb hiervoor dus ook al 3 keer aan de telefoon gehangen en steeds werd mij verteld dat ik echt elke maand de wijziging door moet geven omdat de kans anders bestaat dat ze de toeslag die ik eventuele meer zou behoren te krijgen niet uitbetaald wordt! Ik heb sinds 23 feb opvang en moest de toeslag voor 31 maart aanvragen anders kon ik sowieso naar feb en maart fluiten. Ik betaal overigens tussen de 120 en 220 en krijg tussen de 80 en 130 terug. Maar ik neem gemiddeld ook maar 26 uur gastouderopvang af.