Hallo. Ik had net een gesprekje met mijn baas en daarin vertelde hij dat zijn zoontje nu in de 2e klas oftewel groep 4 zit te perfectionistisch op school is. Alles moet precies goed er mag geen foutje inzitten. Nu is dat misschien geen probleem denken jullie, maar het is dus nu zo dat hij te langzaam is en te veel achter komt te liggen op school. Wanneer het dit jaar niet sneller gaat met hem moet hij na een andere school. Zijn vader(mijn baas dus) moet ook met hem huiswerk maken maar daarin ziet hij ook dat geen verbetering komt. Het is ook niet dat hij zich niet concentreerd of zo, maar hij is te langzaam. Waar klasgenootjes 20 sommen afheeft heeft hij er nog geen 10 af bijv. Maar klasgenootjes hebben uiteinderlijk 3 fouten op die 20 sommen en hij geen een. Aangezien er veel juffen hier op het forum zitten is mijn vraag. Hebben jullie dit al vaker meegemaakt. En wat kunnen ze hieraan doen! Groetjes Vera
'T is vervelend dat hij er wat langzamer over doet, maar vind het wel goed dat hij de tijd neemt die hij nodig heeft, om zo zijn sommen goed te maken! Niks afraffelen, maar gewoon zn tijd ervoor neemt. Denk dat ze eerder rekening moeten gaan houden met hem, dan dat hij rekening moet houden met de tijd die ze hem ervoor geven.
Is hij niet dyslectisch? Mijn man heeft dit namelijk ook gehad op school vroeger en bij hem is toen dyslectie vastgesteld..
Wel een beetje gek, dat hij dan naar een andere school moet. Bij ons op school mogen deze kinderen, soms minder sommen maken. Als maar blijkt dat ze het begrijpen. Soms helpt het werken met een klokje. Maar daar kunnen sommige kinderen ook weer gestresst van raken. Is het alleen om het tempo, waarom hij dan naar een andere school zou moeten? Hoe zijn de andere schoolresultaten? Zijn er nog andere problemen? Ik kan me niet voorstellen dat dat de enige reden is.
Nou het schijnt dus dat je een bepaald tempo moet hebben. Kijk m'n baas zegt ook wanneer hij volgend jaar een dictee krijgt moet hij het kunnen bijhouden, maar de juf zegt dat dit niet gaat lukken op deze manier. Hij is ook zo'n type dat waneer er iets fout geschreven is, moet het normaal tussen haakjes gezet worden. Dit doet hij dus niet, er moet een loodrechte streep met een lineaal doorheen.
Met een klokje werken hebben ze ook al geprobeerd, maar daar houdt hij zich niet aan. Hij blijft super geconcentreerd op zijn tempo doorwerken. Zijn school resultaten zijn verder goed volgens mij.
Is hij met het kind al is naar een arts geweest? Misschien is ie wel licht authistisch of erg hoogbegaafd? Of iets in die richting?
hoe is het kind verder? is het een zelfverzekerd kind, of juist een wat kind wat onzeker is, en of met een negatief zelfbeeld? vaak zie je dan terug dat die kinderen inderdaad zeker willen zijn voor ze iets doen (zeker willen weten of ze iets kunnen) en als ze dan iets doen dat het inderdaad ook "goed" moet zijn.... kan te maken hebben met dat hij misschien faalangst heeft? gaat ie moeilijke situatie's uit de weg? hoe doet hij het als hij toetsen moet doen? blijft zijn werk dan ook goed of wordt het dan juist iets minder? er zijn verschillende dingen die naar buiten kunnen komen als een kind een soort van faalangst heeft, zo kan het ene kind zo ineens weer gaan bed(in de broek) plassen, dat het vaak wakker wordt 's nachts wordt het vaak driftig? het is nog niet zo makkelijk om te zeggen wat het kan zijn, omdat het tal van dingen kan zijn.... hoogbegaafd denk ik persoonlijk niet want dat zie je snel weer terug dat kinderen die hoogbegaafd zijn juist weer vlotter zijn dan andere kinderen en makkelijker door de leerstof heen gaan dan hun andere klasgenootjes... vraag het eens aan je baas hoe zijn kind verder is in zijn gedrag, vaak zie je daar al bepaalde dingen in terug waarvan je denkt "he dat kan het wel zijn"en kun je daar zelf op inspringen, en mocht het niet lukken altijd nog de hulp inroepen van een psycholoog die het kind wel goed kan begeleiden.... hij of zij kan het kind leren dat het niet erg is om fouten te maken en dat het kind wat positiever zal gaan denken over zichzelf....vaker zal gaan denken ik kan het waardoor het misschien wel vlotter mee zal kunnen met de rest... niet geschoten altijd mis zou ik zeggen.... gr.smoekie
Ik heb dit ook! En raakte daarom ook altijd achter met alles. Met bijbaantjes zullen collega's er behoorlijk de pest in hebben gehad, want tot mijn (ongeveer) 20e had ik het helemaal niet door. Ik weet nog hoe sloom ik bij de Hema theedoeken op stond te vouwen op mijn 16e. Maar wel superstrak he! Compleet gebrek aan overzicht. Ik zag alleen mijn eigen kleine projectjes. Maar eigenlijk heb ik het nog steeds als ik er niet op let. Dan wil ik eigenlijk het hele huis even onder handen nemen, en dan zit ik zomaar 2 uur lang de badkamer te poetsen. Bij mij is het nooit echt geconstateerd, want ik denk dat ik er wel iets aan gehad zou hebben, als iemand me had verteld dat ik andere dingen niet afkrijg als ik me te lang bezig houd met een ding. Daar had ik 20 jaar voor nodig dus het is niet iets wat alleen bij hoogbegaafden voorkomt hahaha.
Lijkt inderdaad op iets van een aanverwante autistische stoornis. Alhoewel dat natuurlijk wel enigszins riskant is, om daar een uitspraak over te doen. Aangezien ik hem niet ken en niet weet of hij verdere gedragseigenschappen heeft. Bij ons op school, zal er nooit iemand naar een andere school moeten, omdat hij alleen te langzaam werkt. Dan moet er toch echt nog wel meer aan de hand zijn. Het lijkt me dat je baas, nog eens met de leerkrachten moet spreken, en er meer informatie uit moet halen.
tis idd heel gevaarlijk om met woorden als "autisme" te komen zeker als je het kind persoonlijk niet kent. als er op de school waar mijn kinderen zitten, kinderen zijn die niet helemaal mee komen laat men de kinderen in 1e instantie op hun eigen "snelheid" hun werk doen... pas als een kind qua lesstof echt heel erg achter gaat lopen wat je normaliter ziet bij een kind wat vaak ziek is e.d. en daarom een achterstand heeft opgelopen krijgt zo'n kind vaak wat hulp waarbij ze kijken wat de reden is waarom het kind "niet mee komt" daar wordt dan weer met de ouders over gesproken en desgewenst kan het kind eventueel "getoetst" worden of het inderdaad wel op "niveau" werkt...als het kind de lesstof wel aankan maar de snelheid niet zal het kind echt niet over worden geplaatst naar een andere school wel lekker makkelijk van die school zeg om het "probleem" te willen verplaatsen... zoals ik het lees zie ik meer terug in een soort van faalangst dan aan een of andere (licht autistische) stoornis....vindt zowieso al dat kinderen steeds vaker en steeds sneller een "etiket" opgeplakt krijgen als het maar even niet aan het "standaard" beeld voldoet elk kind heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing maar je moet wel de moeite nemen om die door te nemen
Het kan inderdaad vanalles zijn.. Ik snap niet dat hij het niet wat verder laat onderzoeken als de school er zo rigoreus mee omgaat? Overplaatsing naar een andere school is toch een hele stap..
Ik ga morgen idd eens tegen hem zeggen dat hij eens uitgebreidt met zijn leerkracht erover moet hebben. En dat ze hem niet maar zo snel moeten afschepen dat hij na een andere school moet. Hij zei wel nog dat hij dit van z'n moeder heeft, die doet alles ook zo pietje precies. Maar mijn baas is niet mijn man, en ik kan ook nergens teruglezen dat ik dit gezegt heb
Zoals je kunt lezen schrijf ik er inderdaad bij dat dit een riskante uitspraak kan zijn. Ik vind het echter onbegrijpelijk dat een kind vanwege alleen tempo naar een andere school wordt gestuurd. Het kan zijn dat desbetreffende leerkracht iets niet aan durft te kaarten en dan is het helemaal geen slecht idee om eens wat verder te vragen. Ik hou ook niet van stempeltjes plakken, maar als het zo is, dan kan een stempel ook prettig zijn. Ik zou graag wat meer dingen zien, waarom hij naar een andere school zou moeten.
Als hij nu moet verbeteren en hij mag geen lineaal gebruiken. Hoe reageert hij dan? Is hij flexibel of juist niet? Verder onderzoek lijkt me op zijn plaats. Er kan van alles aan de hand zijn. Faalangst kan sprake van zijn, maar dan zie je ook vaak dat een kind wil voldoen aan de regels van de leerkracht. Dus haakjes zetten bij het verbeteren van fouten. Prima dat je je baas nog eens laat vragen. Het moet wel voor iedereen duidelijk zijn, waarom bepaalde beslissingen genomen worden. Ik ben benieuwd naar het vervolg van je verhaal. Laat je dat ons ook weten.
bedoel het ook niet verkeerd hoor meid, maar omdat vosje zoiets al opperde en jij ook iets vandaar dat ik zei dat zoiets een heel gevaarlijke uitspraak is... ik kan ook niet begrijpen waarom ze nu al opperen hem naar een andere school te willen doen.... ik zou wel willen weten in hoeverre het kind zich verder ontwikkeld.... is het verder een "normaal" kind, of heeft hij misschien bepaalde kenmerken van het een of ander? tuurlijk is het makkelijk als een kind een "stempel" krijgt maar vaak zie ik dat een kind te makkelijk en te vaak een stempel krijgt omdat het iets uit de toom valt...
Toch vind ik dat reuze meevallen (als ik dan bij ons op school kijk). De kinderen die een stempel hebben of krijgen, hebben ook echt iets. Het is ook niet makkelijk om zo'n stempel te krijgen. Is een heleboel werk en kost een hoop energie. Dus ik denk dat sommige ouders, misschien snel roepen dat hun kind bv. adhd heeft, als ze druk zijn. Maar dat als je zou vragen of hun kind onderzocht is, je 'nee' als antwoord krijgt.
Ik had vorig jaar een mentorleerling (middelbare school, klas 1) die precies hetzelfde werkte; alles moest perfect, en hij kreeg nog niet eens de helft van zijn werk af. Op de basisschool lieten ze hem inderdaad minder doen, maar nu hij op het VWO kwam ging dat niet meer. Om een heel lang verhaal kort te maken; hij is op advies van de school via een psycholoog bij een psychiater terecht gekomen, blijkt inderdaad autistisch te zijn en er is nu een aanvraag ingediend voor een "rugzakje" zodat hij de extra begeleiding die hij nodig heeft kan krijgen. Ik heb vorig jaar regelmatig gedacht; had de basisschool maar eerder actie ondernomen. De combinatie van puberen, "anders zijn" en slechte cijfers halen hebben hem nu in de loop van het jaar een depressie ingeholpen, was m.i. waarschijnlijk niet nodig geweest als er eerder aandacht aan besteed was... Gelukkig gaat het nu goed, hij begint door te krijgen hoe hij het best kan werken en heeft nu regelmatig zijn werk wél af (al is het dan met wat fouten). Zou zeker aanraden verder te kijken en inderdaad niet laten afschepen met "hij is traag en moet maar wat minder doen dan de rest", komt hij later in de problemen ben ik bang...