Borstvoeding overdag afbouwen. Hoe dit doen? Ervaringen?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Kruimelmuis, Jul 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kruimelmuis

Kruimelmuis Bekend lid

Jun 4, 2011
    672
    28
    28
    Female
    Moeder. Student social work (AD)
    Emmen
    Hallo,

Ik weet niet in welke deze moet, verplaats anders maar :)

Over 1 maand is mijn lieve dreumes een echte peuter.
    Momenteel krijgt zij nog borstvoeding, het echte drinken doet ze helaas nog snachts (altijd op verzoek gevoed, dus zij maakte uit wanneer) maar overdag drinkt zij niet echt.... Dan neemt ze n slokje en sabbelt best lang na (tot vervelemds èn pijnlijk aan toe)... Ik wil nu dus eigenlijk overdag er vanaf.. Ze word echter helemaal hysterisch als ik dr afwijs.. Blijf t wel doen hoor.. Zal dit uiteindelijk werken (ookal krijgt ze voor het slapen en snachts wel?)? Of kan ik meer doen om het haar zowel duidelijk als plezieriger te maken? Ze is trouwens een fles èn speenweigeraar...

Overigens vind ik het moeilijk omdat ik pro borstvoeding ben maar ik heb na bijna 2 jaar (tòch nog best volgehouden? ;p) geen zin meer in dat gehang overdag.. :)

2. Kruimelmuis

Kruimelmuis Bekend lid

Jun 4, 2011
    672
    28
    28
    Female
    Moeder. Student social work (AD)
    Emmen
    Het raakt overigens ook een beetjeee op.....

3. LadyLaila

LadyLaila Bekend lid

Mar 31, 2009
    534
    0
    0
    overijssel
    Heb niet echt een tip voor jou maar wou alleen zeggen wat goed bijna 2 jaar bv gegeven. Mijn zoontje wou toen op zijn 1ste verjaardag ineens alleen kv en geen bv meer. en me andere zoontje is me bv met 4/5 mnd ineens afgezakt naar bijna niks ivm verhuizing en de oppas gaf hem ipv mijn afgekolfde melk kv. Maar wat als je haar wat anders geeft ipv de borst helpt dat misschien

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou eigenlijk niet goed weten hoe je dit moet oplossen. Zo te horen is zij nu de baas over jouw lichaam, vervelend. Hier dronken ze op deze leeftijd al lang niet meer 's nachts. Ik zou haar op de dag ceel vocht geven uit een gewone beker. Ik neem aan dat ze haar voeding inmiddels uit vast voedsel haalt. Wanneer ze op de dag genoeg vocht krijgt zou het kunnen dat ze 's nachts ook minder komt.

5. danip

danip Niet meer actief

Ik zou haar overdag gewoon water laten drinken uit een beker (kan ze best, en dan zit je niet met een speen) Dan dus gewoon geen borst meer geven.

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Misschien dat ze daarom enkel nog een beetje sabbelt overdag?
    Voeding is niet meer belangrijk.. Het moment zelf wel?

Misschien kun je het "drinken" vervangen door een ander intiem moment?

7. Vlinder73

Vlinder73 Fanatiek lid

Feb 22, 2011
    2,146
    1
    38
    In mijn paradijs
    Ik heb mijn oudste zoontje 3,5jr bv gegeven. Maar die liet ik niet sabbelen. Het is nl niet de bedoeling dat het pijn gaat doen. Mijn zoontje heeft op n gegeven moment alleen voor het slapen gegeten en bij troost.
    Misschien kan je bij n lactatiedeskundige advies vragen

8. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik heb een vriendin en die heeft ook zo lang gevoed. zij vond het ook heel moeilijk om te weigeren maar heeft dit toch gedaan, gelijk in 1 keer gestopt. ze heeft 2 dagen last van gejengel gehad en daarna was het klaar. ze bood hem water aan als hij kwam en anders niets. maar als je toegeeft wordt het steeds lastiger voor zowel jou als je kindje. vind het overigens heel knap dat je zo lang gevoed hebt!

9. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Ik zou of stoppen, helemaal, of niet. Niet snachts wel en op andere momenten niet, lijkt me erg verwarrend en ook een reden tot zeuren voor een kind.
    Ik zou overdag en 'snachts water aanbieden als ze komt, maar helemaal geen borst meer.

10. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Misschien kun je er ook een beetje een grote meisjes moment van maken. Dat zij een mooie beker mag uitzoeken om uit te drinken.
    Verder zou ik het niet zien als afwijzen, je wijst haar niet af je zegt dat ze niet uit de borst mag drinken. Jullie kunnen wel lekker knuffelen oid

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Welnee is helemaal niet verwarrend, een peuter kun je best wel duidelijk maken wanneer iets wel en wanneer iets niet kan.

Als je overdag niet meer wilt, biedt dan als ze vraag alternatieven aan en probeer haar af te leiden. Zie je dat het toch echt 'nodig' is, geef het dan niet ter plekke, maar loop naar de slaapkamer en doe de gordijnen dicht, en vertel je kind dat je voortaan alleen nog maar op de slaapkamer borst geeft. Meestal pikken ze dat snel op hoor.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou er een intiem knuffelmoment van maken op vaste tijden, dus bijv. 's ochtends net na het wakker worden en 's avonds vlak voor het slapengaan. Dit wordt dan een soort ritueel.

Overdag biedt je haar dan gewoon drinken aan uit een open beker. Mijn dochter drinkt alleen maar uit open bekers of een rietje, tuitbekers en flessen worden hier ook geweigerd. Ze drinkt overigens nog 5 tot 6 keer, maar ze drinkt echt en sabbelt niet. 's Nachts komt ze af en toe.

13. moniponi

moniponi Fanatiek lid

Sep 21, 2012
    3,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook zo'n dame die op haar strepen staat (en ik dus niet :() Vind het ook heel lastig hoe te stoppen of af te bouwen, daarom nog niet gedaan! Dus heb geen tips, lees wel mee.

Heb het idee van alleen in de slaapkamer voeden ook overwogen, maar volgens mij gaat ze dan alsnog "eisen" om naar boven te gaan. Das even volhouden natuurlijk, maar goed, dat lukt me nog niet.

Succes ieg!

Share This Page