Voor een week werk is het toch ook niet weinig? Zelfs als je uitgaat van wat er uiteindelijk over zou blijven (500/750 euro is genoemd).
Voor aftrek van al je verzekeringen?? Het is niet weinig, maar om nou te zetten dat het zo veel is? Gemiddeld inkomen voor iemand die geen sociaal vangnet heeft zoals de rest van werkend Nederland. Iig geen vetpot, laten we het zo eens zeggen.
Men had het er over dat 500/750 zou overblijven na aftrek van alles... ik heb geen idee Ik vind 2000 tot 2500 euro per maand netto een behoorlijk bedrag
O god.. het eindigt weer in een topic "omdat ik het niet verdien mag niemand dat bedrag verdienen" Soms word ik zooooo moe van de instelling van sommigen hier.. leef en laat leven..
zolang er mensen zijn die maximaal willen betalen, zullen er altijd mensen zijn die niet minimaal verdienen. Er zijn echter heel veel mensen die het niet kunnen betalen of gewoon niet willen omdat....ze het teveel geld vinden
Ik vind dat niet schrikbarend veel en het is na aftrek van je bedrijfskosten, maar voor aftrek van je pensioenpremies, sociale verzekeringen, inkomensbelasting ... Neuh ... het is echt niet veel hoor.
Inderdaad zeg. Er zullen altijd mensen zijn die véél meer verdienen dan jijzelf en mondiaal gezien ook heel veel mensen die heel veel minder verdienen, dan zelfs diegenen met het absolute minimum hier in NL. Tenzij je Bill Gates of Oprah Winfrey heet natuurlijk. Such is life!
Maar de klant heeft ervoor gekozen omdat wel te doen dus schijnbaar kon ze en wilde ze het betalen. Klant moet gewoon niet zeuren
Maar dat is wel wat de klant ziet. Een de klant kijkt altijd naar hun eigen portemonnee. Ik ben het helemaal mee eens met happyglow, dat ze het niet doet.. Zou dat ook niet netjes vinden. Vind het wel raar dat de meeste 5 per uur te 'veel' vinden (gastouder) voor op hun kind te letten (het belangrijkste in je leven lijkt me?) maar bij een fotograaf is 2000,- goed voor een week werk?!?
Men noemde het bedrag na aftrek van -alles- dus ook pensioen, sociale verzekeringen etc.... werd ergens terug genoemd. Het ging er dus om dat dat het bedrag is wat men netto (= na alle aftrekposten) overhoudt van een bedrag van 2000 euro. Ik vind dat best redelijk. Overigens mogen mensen van mij verdienen wat ze willen ik heb er geen moeite mee dat mensen meer verdienen dan ik.
Daar ben ik het helemaal mee eens! Ze wist het van te voren..en tja.. dan moet je achteraf niet zeuren nee
Daar gaat het (bij mij althans) niet om... er werd gezegd dat je maar zo weinig overhoudt van een opdracht van 2000 euro. Ik vind dat best meevallen als de bedragen kloppen die genoemd worden.
Dat is dan onwetendheid van de kant van de klant en geen afzetterij van de fotograaf. Ik zie hetzelfde met het maken van taarten. Ik vraag daar een bepaalde prijs voor en mensen vallen zowat in katzwijm vanwege de prijs. Het is toch maar taart, krijg ik dan?!?!? Maar ze vergeten dan voor het gemak even het wel gemiddeld 6 a 7 uur kostte om die taart te maken. En dat is met fotografie niet anders.
Rechtenvrij te geven... Dat bestaat dus niet. Het is hetzelfde als een goede kunstschilder zegt: hier heb je het origineel voor een schijntje en maak er maar zoveel kopieën van als je wilt! Auteursrecht bij fotograaf. Afkopen kan, maar tegen een hoog bedrag. Of gewoon niet.