Als het maar geen 'dreigementen' zijn die je daarna niet uitvoert. Dat hebben kinderen snel door. Mijn man is daar erg goed in 😄. Als je niet ophoudt met, dan zet ik he op de gang (doet ie niet...) of dan krijg je geen ijsje (krijgt ze na lief glimlachen toch wel) of gaan we niet naar oma (daar straft hij oma en niet dochter). Ze weet nu al 2,3 jaar, dat mama wel doet wat ze zegt en papa niet...
Wat hier goed werkt als bijv de Ipad uit moet; Zet mama hem uit of doe je het zelf? Selllufff! Natuurlijk! Haha en mama heeft gewonnen, het ding is uit
Ik noem het geen dreigen. Bij mij heet het 'voor wat hoort wat' 'Als jij graag naar de speeltuin wilt, dan zul je eerst je sokken en schoenen even moeten pakken' 'Als jij zo blijft zeuren als je nu doet, dan krijg je helemaal geen toetje' Mijn man doet het wel eens helemaal verkeerd in mijn ogen: 'Als je nu niet gaat slapen dan ga je morgen niet naar de speelzaal' Dat gaat ie toch wel, dus is echt een waardeloze uitspraak. Resultaat is dan ook dat zoon bij mij minder over mijn grenzen gaat dan bij mijn man. Consequent zijn blijkt toch echt wel belangrijk te zijn.
van de zomer kwam er een gezin naast ons zitten op het strand, roept die moeder tegen haar dwarse peuter: "als je nu niet luistert, dan zet ik je in de auto voor de rest van de dag!" .... euh.. met dat soort dingen zou ik niet gaan dreigen gewoon een logische voorwaarde stellen of een reeele consequentie ergens aan verbinden, dat lijkt me alleen maar goed.. zo gaat het in het echte leven ook. Bijv: "ik wil niet naar de bakker!" "nou, dan hebben we geen lekkere broodjes om te eten straks!"
Ik verbind consequenties aan gedrag of het uitblijven daarvan en stel ze daarvan vooraf op de hoogte. Als je dat dreigen wilt noemen then so be it. Ik dreig nooit met zaken die ik niet waar kan of wil maken.
Haha ja dat werkt hier ook heel goed met de televisie Ik 'dreig' ook hoor en lijkt me ook ergens wel normaal toch. Zeker als ik dat hier lees. Ik probeer haar wel vaak eerst een keuze te geven (vaak iets als: wil je zelf op je stoel klimmen of zal mama je erop zetten) en dan kiest ze vaak wel. Luistert ze dan nog niet dan dreig ik de keuze te maken die zei het minst leuk vindt (als je nu niet zelf komt zitten, dan zet mama je op de stoel). En dan gaat ze eigenlijk altijd wel. Mijn man had van het weekend ook een leuke 'misser'. Dochterlief zat niet stil aan tafel, was maar aan het wiebelen, dan zat ze weer achterstevoren in de stoel, dan hing ze scheef, dan stond ze op dr stoel etc. Om zenuwachtig van te worden in ieder geval. Daarbij was ze continu aan het roepen dat ze van tafel wilde. Dat mocht niet want wij waren nog aan het eten dus dan moet ze even wachten. Zegt manlief: als je nu niet stil gaat zitten dan zet ik je op de gang! Dochterlief ging niet stil zitten en moest dus op de gang. 1-0 voor dochter; ze was van tafel af en heeft op de gang gezellig met de poes zitten kroelen
Ik noem dit geen dreigen, maar inderdaad de consequenties van de acties laten ondervinden. Mijn dochter wil naast me lopen in de supermarkt, prima, maar als je wegrent ga je in de kar. Ze rent weg, ik pak haar op en zet haar in de kar, zonder er teveel woorden aan vuil te maken. Ook probeer ik positief te formuleren, dus niet: als je je brood niet opeet, gaan we ook niet naar de speeltuin, maar: als je even dooreet, kunnen we sneller weg! Dreigen is in mijn ogen een straf in het vooruitzicht stellen die niet past bij de actie of toch niet uitgevoerd wordt. Want dan blijft t maar bij dreigen en dat werkt dus niet.
Zo doen wij het ook. Vooral bij eindeloos treuzelen geef ik aan wat de consequentie is van het trage handelen. Meestal is de consequentie dat we 's avonds geen tijd meer hebben om voor te lezen, of dat we maar een half uurtje naar speeltuin kunnen. [mijn kinderen kunnen makkelijk 3 kwartier doen over het opruimen van 1 lego doos, of een uur over 2 boterhammen]. Het belangrijkste is om ook datgene te doen of te laten waarmee je waarschuwt, anders heeft het geen zin
Ik vind het overigens meer chantage dan dreigen... Want je wijst ze in feite op hun eigen belang in het verhaal.. Wetende dat ze dan toch wel eieren voor hun geld kiezen.
Oooh dat haat ik zo dat wat je man doet. Ik heb ook zo'n vriendin en die kinderen hebben compleet lak aan dr dus. Wanneer hij niet snel genoeg zn schoenen aan deed toen ze hier waren dreigen dat hij hier noooit meer mag spelen. Nou ik zie ze wekelijks dus gewoon onzin, kind weet dat. Of dat we onderweg waren naar de mac voor een ijsje en hij in de auto mijn zoontje aan het meppen was zeggen dat we niet gaan en we weer naar huis gaan.. sure, we rijden er al heen en zijn met 4 kinderen die een ijsje willen dus natuurlijk gaan we niet naar huis. :x En met janken krijgt hij altijd zn zin, probeer haar dus ook uit te leggen wat de eden is dat hij altijd jankt in de supermarkt en die van mij niet.. maar ze ziet het nog niet.
Ik noem het consequenties. Vanochtend een DRAMA met de jongste, wat een humeur. Geen kleren aan willen, geen brood willen eten, niet de tanden willen poetsen. Prima, dan ga je in je boxershort, met vieze tanden en zonder eten naar school. Uiteindelijk had hij wel gegeten, en zijn tanden gepoetst maar zat hij in zijn boxershort in de (koude!) auto. En hij wist niet hoe snel hij zijn broek aan moest doen.
Herkenbaar en man doet het ook vrij snel in mijn ogen, 'dreigen'.....maar het gaat er inderdaad hoofdzakelijk om om reëel te blijven in je dreigement of consequentie of hoe je het ook noemen wilt en het ook daadwerkelijk uitvoeren. Op vakantie "dreigde" ik op het strand met naar de tent te gaan en toen ie door bleef gaan stond ik op en pakte de spullen in, mopperend dat ik mezelf er het meeste mee had en man vroeg een paar keer of we echt gingen...ja we gingen maar denk nu wel iets beter na over met waarmee ik "dreig"
Eerlijk.... Ja ik 'dreig' wel. Als mijn dochter strontvervelend is buiten en na 2x waarschuwen nog niet luistert dan 'dreig' ik dat we nu naar huis gaan en dat ze dan voor straf op de stoel in de gang moet zitten. Als ze hierna nog niet luistert dan gaan we ook echt naar huis en krijgt ze ook echt straf trouwens dus je kan het ook als een waarschuwing zien ipv dreigement. Hetzelfde met het slapen, na 10x uit bed komen en zeuren 'dreig' ik ook dat als ze niet in bed blijft dat de eerstvolgende keer de deur dicht gaat en dit gebeurt dus ook als ze weer uit bed komt
O doe ik ook hoor Tis gelukkig niet vaak nodig maar soms heeft ze gewoon even die spreekwoordelijke schop onder dr kont nodig. T werkt meestal ook goed, en ik voer de consequentie ook uit.