Sinds anderhalf jaar heb ik een koperspiraal, omdat ik geen hormonen wilde. Ik heb vaak tussentijds bloedverlies en buikpijn, vooral tijdens de eisprong. Soms klap ik echt dubbel. Omdat het dan samen gaat met licht bloedverlies en vruchtbaar slijm weet ik dat het de eisprong is. Nu is het echter ook zo dat ik ongeveer een week later weer licht bloedverlies heb en vervolgens weer erge buikpijn. Elke maand twee keer een eisprong lijkt me niet mogelijk, dus ik vroeg mij af, is het wellicht een innesteling die ik voel? Kan dat elke maand zo pijnlijk zijn? Of is het toch de ovulatie die wellicht eerst op komt zetten en later pas doorzet...wie heeft ervaring?
Een koper spiraal voorkomt innesteling maar niet altijd ook de bevruchting. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je wel bevruchtingen hebt. Ik weet niet in hoeverre je je daar okay bij voelt?
Laat ik het zo zeggen: ik had verwacht dat ik er niet zo'n moeite mee zou hebben. Ik wist wel dat het kon namelijk. Eerder nooit bij stilgestaan dat de buikpijn van innesteling/ bevruchting kan zijn. Die tweede keer buikpijn heb ik de afgelopen maanden zo vaak gehad, dat ik mij nu dus afvraag of ik niet bijna elke maand zwanger wordt. Dat zit me echt niet lekker, zeker niet nu ik weet dat we over niet al te lange tijd voor een tweede willen gaan. Ik heb trouwens veel last van mij hormonen, wat ik niet verwonderlijk vind als er de afgelopen maanden een paar keer een eisprong en een bevruchting plaats zou hebben gevonden...
Je weet ook dat door koper het sperma inactief wordt? Dat er eens eentje tussendoor floept zou best kunnen, maar iedere maand lijkt me bijna onmogelijk.
Dat wist ik niet! De huisarts zei dat er gewoon een bevruchting kan plaatsvinden, niet dat de kans daarop (heel) klein is. Het afgelopen half jaar heb ik zeker 4 maanden twee keer buikpijn en licht bloedverlies gehad. Het zit me gewoon niet lekker en ik zou wel willen weten waardoor het kan komen. Misschien heeft het toch met de ovulatie te maken dan.
Ik heb 2 keer tot volle tevredenheid een koperspiraal gehad. De 3e keer heb ik er vanaf het begin af aan geen schik mee gehad. Ik had rare pijnen rondom mijn eisprong (en bloedverlies rondom de eisprong). Het leek wel of er prikkeldraad onderin mijn hele buik zat. En naast het bloedverlies rondom de eisprong had ik ook gedurende de hele cyclus spotting. Ik was dus per cyclus zeker 20 dagen in de weer met (licht) bloedverlies en dus maandverbandjes. Ik heb uiteindelijk besloten hem te laten verwijderen. Geen idee waarom de eerste 2 keren ik geen last heb gehad en nu de derde keer dus wel. Heb ook nog een echo bij de gyn gehad en het spiraaltje zat precies goed.
Dat klinkt precies als mijn verhaal. Ook een echo gehad, spiraal zit prima. Gyn zei nog wel dat ze in het ziekenhuis geen koperspiraal meer plaatsen vanwege deze klachten, het komt dus vaak voor. Het is dat wij weten dat we een tweede willen, maar nog even willen wachten, anders had ik een andere oplossing gezocht. Ik heb trouwens nog een week of 6 de pil geprobeerd. Toen stopte ik niet met vloeien en ik was zo moe, chagrijnig en hondsberoerd dat ik uit ellende weer ben gestopt. Dus die koperspiraal valt dan wel mee
Een bevruchting in de eileiders kan evt voorkomen als er een spermacel voorbij het koper weet te glippen, maar een innesteling is zo goed als onmogelijk. Dat is namelijk wat het koperspiraaltje doet; je slijmvliezen in je baarmoeder irriteren zodat er helemaal niks kan nestelen.... Het is dus niet zo dat zo'n eitje stiekem kan nestelen en er daarna alsnog uitgeknikkerd wordt. Wat jij beschrijft heb ik ook, en volgens mij is het niet eisprong-gerelateerd maar menstruatie-gerelateerd. Ik ben superregelmatig elke maand ongesteld, dus wanneer wat gebeurt is wel duidelijk. Eisprong duidelijk merkbaar met pijn en meestal wat spotting. Twee weken later begint mijn menstruatie. Maar een week vóór mijn menstruatie begint de pijn al en spotting. Tijdens het echte bloedverlies is de heftige pijn bij mij wel weer voorbij. Als ik even google dan loopt in deze week (als er geen bevruchting heeft plaatsgevonden) het oestrogeenpeil terug en ook de hoeveelheid serotonine. Een voorbereiding op het leegmikken van de hele handel. Blijkbaar zorgt dit er in combinatie met dat spiraaltje in mijn baarmoeder voor dat er alvast wat bloedverlies plaatsvindt. Vind het zelf het grootste nadeel van het spiraaltje :\
'Gelukkig' ben ik niet de enige die dit heeft. Jouw verklaring klinkt heel aannemelijk. Lijkt me ook wel logisch dat je het merkt als je oestrogeen- en serotoninepeil terug loopt. Dat je daar buikpijn van krijgt vind ik minder logisch, maar ja, het lichaam doet soms rare dingen... Ik weet wel dat ik geen tweede keer een koperspiraal neem. Wellicht dat ik een mirena zou proberen, anders toch een anticonceptiepil.