Hoi allemaal, Ik stel deze vraag namens mijn zusje. Ze woont nu ruim 5 jaar op een 4 kamer appartement met haar vriend en 2 kids! Echter is dit appartement nu veel te klein geworden voor hun! Ze hebben geen bergruimte meer, kunnen hun spullen niet meer kwijt, en hebben ook geen ruimte genoeg meer om een mooie grote kast neer te zetten, zodat ze die weer vol kunnen stouwen. Nu belde ze me net op, na een praatje vertelde ze mij dat ze het broertje van haar vriend laten bijschrijven in hun woning. Ze hebben namelijk gereageerd op een woning, die je pas vanaf 5 personen kan huren. Zijn broertje zou dus de 5e persoon zijn in hun geval. Kan dit zomaar? Zijn broertje is 19,5 jaar, zijn daar geen risico's aan verbonden? Kunnen er geen boete's komen? Dit waren vragen die ze aan mij stelde, maar ik heb echt werkelijk waar geen flauw idee of dit zomaar kan! hebben jullie een idee?
Of je er boete's voor kan krijgen weet ik niet. De kans is volgens mee wel heel groot dat het inkomen van zijn broertje mee word gerekend voor allerlei toeslagen e.d. En als het een sociale huurwoning is kan het ook zijn dat ze hem dan niet krijgen wegens een te hoog inkomen. Gaat die jongen er ook echt wonen of alleen ingeschreven staan dat maakt denk ik ook nog wel een verschil.
Als hij er niet gaat wonen dan zal je er vast een boete voor kunnen krijgen of het zal andere consequenties kunnen hebben, want het is natuurlijk niet de bedoeling. Of je ook een extra iemand in huis mag nemen durf ik ook niet te zeggen.
Zoals hiervoor al geschreven, kan dit dus wel bepaalde gevolgen hebben, want ze rekenen dan zijn inkomen mee en voor de toeslagen. Mocht hij inkomen hebben tellen ze dat bij dat van hun op en komen ze met een beetje pech boven de huurgrens te zitten en hebben ze er nog niets aan. Tevens kijkt de woningbouw ook naar het gba en kunnen ze dus precies zien wanneer iemand ingeschreven is. Ze zijn daar best streng in, want wij hadden bv hetzelfde met 5 personen. Wij hebben met de oudste 2 co-ouderschap maar nog niet op papier en mochten dus niet meegerekend worden. Nu sinds donderdag wel op papier en hopen dat we nu snel wat hebben. Wij hebben dus nu ook voorrang, maar wij zijn dan ook daadwerkelijk met 5 die er gaan wonen (en blijven wonen). Dus zit eigenlijk ook een beetje van grrrr want mensen die dus echt met 5 zijn (en ruimtegebrek zoals hier, kleine meid bij ons nog op de kamer), kunnen dus nu pech hebben door de constructie die hun nu bedacht hebben.
Het is zo dat hij dan wel daadwerkelijk bij hun gaat wonen, hij heeft geen werk en zit fulltime op school. Het enige wat hij dus heeft is studiefinanciering. Wat ze dus willen gaan doen is (als ze een woning toegewezen krijgen), is hem daarna weer uit laten schrijven bij hun! Ik weet natuurlijk wel dat het fraude is wat ze doen, maar zal het niet veel vaker gebeuren?
Geen idee maar dan maakt het dit toch opeens niet wel oke? Ik denk dat ze echt wel gaan kijken hoe de situatie in elkaar zit enz. Wonen ze nu echt zo klein dan?
Het huisje is echt niet groot. Woonkamer is ongeveer 16m2, daar staat dus een bank, salontafel, tv meubel en een heel klein eetkamertafeltje in van 80 cm bij 80 cm, de box, en dan is het echt vol! De slaapkamers zullen we het maar niet over hebben! Daar passen net aan de bedjes in van de kids en hunzelf! Dus ja, het is best wel heel erg klein! Ik zeg overigens niet dat ik het oke vind hoor, maar ik snap aan de andere kant ook wel dat de maat nu gewoon vol is!
grote kans dat ze hiermee grote problemen bij de woningbouwvereniging krijgen... die kunnen een zaak aanspannen (want zomaar eruit zetten kan niet, mits er een clausule in het contract zit) via de rechter en de kans is groot dat de woningbouw dit ook wint en ze dus op een legale manier de mensen waar het om gaat hun huis uit kunnen zetten... (dit geld natuurlijk niet als er 3 kids in het spel zijn en na een jaar of 2 de oudste op zichzelf gaat wonen, dan hou je gewoon recht op het huis) En als dat dan gebeurd krijg je ook een negatieve huurrapport en kun je nog maar zeer moeilijk een huurhuis krijgen, bij welke gemeente dan ook. (tegenwoordig vragen woningbouwverenigingen namelijk een huurrapport over de juurders aan als deze niet uit die regio komen) ** eigen mening: vind het ook echt niet kunnen tegenover mensen die echt een groter gezin hebben en dus die ruimte veel harder nodig hebben, maar nogmaals, is mijn mening**
Hier controleren ze ook wat je vorige adressen waren en dan is het wel verdacht dat jouw broer niet eerder inwoonde denk ik. Het is idd fraude want je tekent ervoor dat alles naar waarheid wordt ingevuld. Ze kunnen beter maatschappelijk werk inschakelen.Ik heb met mijn ex en dochter op een kamer gewoond,in een huis die we moesten delen met 5 anderen.Was voor de woningbouw ook niet urgent tot maatschappelijk werk zich ermee ging bemoeien.
Je hebt kans dat ze voor een 4-kamerwoning onderaan de lijst komen. Zo hebben wij dat ook, staan we gewoon op nummer 100 of meer terwijl wij voor 5 personen al een aantal keer zijn wezen kijken, maar er net 1 of 2 voor waren. Op zich kan ik me voorstellen dat ze wat willen, alleen zullen ze wel heel erg uit moeten kijken, want u hebben ze in ieder geval een dak boven hun hoofd en als ze erachter komen dat het fraude is, is het maar de vraag of ze dat dan nog hebben.
Het is niet te hopen dat iedereen dit doet... Denk dat ze de situatie gewoon zullen moeten accepteren zoals deze is en wachten tot zij eerlijk aan bod komen. Wij zitten hier met 2 slaapkamers. 2 volwassenen een baby en om het weekend en de vakanties 2 kinderen, geen bergruimte en geen buiten. Wij tellen als 3 personen de 2 stiefkinderen mogen niet meegeteld worden. Dus netjes wachten op je beurt en een beetje geluk zou ik zeggen! Of misschien een advertentie voor woningruil? Doen wij ook je kan et altijd proberen
ik denk dat de woningbouw het wel gaat uitzoeken. dat hebben ze bij ons ook gedaan. toen wij ingeschreven stonden waren we nog met ze 2en maar was ik zwanger van ons eerste kindje. bij onze woningbouw is het zo dat je je voor 3 personen mag aanmelden als je boven de 6 maanden zwanger ben. toen we dat deden moesten we wel een verklaring van een arts overleggen dat ik ook echt boven de 6 maanden zwanger was. dus ik denk dat de woningbouw wel gaat kijken hoe dat het nu werkelijk zit.
Het lijkt me duidelijk dat deze regeling zo niet is bedoeld. Er wordt een regel ingesteld zodat niet te kleine gezinnen erin gaan en wat gebeurt er, een te klein gezin wil er onterecht in. Lijkt me niet de bedoeling van dit soort sociale voorzieningen. Als iedereen zo lekker creatief te werk gaat komen de mensen die normaal op hun beurt wachten en nooit aan de beurt
Of het netjes is of niet, daar ga ik even geen oordeel over geven. (daar gaat het in dit verhaal ook niet over) Maar op zich denk ik dat het wel lukt op deze manier en de consequenties mee zullen vallen. Mits het broertje daar dan ook daadwerkelijk even bij in zou komen wonen. (weet niet of dat ook de bedoeling is.) Je zou dan kunnen besluiten dat dat voor bijvoorbeeld 3 maanden is en hij daarna weer uitgeschreven wordt. Mochten ze de bedoeling hebben om hem meteen weer uit te schrijven zodra ze de sleutel hebben dan kan het zijn dat ze daar wel moeilijk over gaan doen.