Doen jullie mee met Serious Request?

Discussion in 'De lounge' started by Mystiek, Dec 17, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Nou ik werd echt misselijk van die reportage van Eric Corton....en ik snap werkelijk echt niet dat mensen zo kortzichtig kunnen zijn om dit te vergelijken met de voedselbank :(

De voedselbank zie ik iets als wat een tijdelijke oplossing is, niet wat het probleem oplost.

2. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    tuurlijk is het heel heel heel erg afschuwelijk wat die mensen daar overkomt, er komen zeker ook hele heftige verhalen voorbij..

Maar jij zegt at de voedselbank het probleem niet oplost, klopt..
    maar dat doet het rode kruis met deze actie toch ook niet? ze geven voorlichting (helemaal top) en geven ze medische en psychische begeleiding( nog beter) maar het lost het ook niet. op..

Feit blijft dat het een heel heftig iets is en er mag zeker geld heen tuurlijk!! Maar er moet ook gedacht worden aan de Nederlandse mensen die OOK een handje hulp kunnen gebruiken..

3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind SR juist goed omdat ze aandacht aan de stille rampen geven...dus niet de duidelijke problemen waar eindeloos over gepraat wordt...maar dingen die in zulke landen gebeuren waar je eigenlijk te weinig bij stil staat...het is niet de armoede alleen.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Klopt hoor, maar mensen met zulke financiele problemen die hulp van de voedselbank nodig hebben, hebben in mijn ogen meer baat bij ander soort hulp. Want als je afhankelijk bent van de voedselbank, heb je écht heel weinig te besteden en is er écht iets totaal mis gegaan.
    En dan heb ik het niet over bij wie de schuldvraag ligt.
    Want zover ik weet, heb je in Nederland altijd recht op bijstandsnivea, dus als je daar niet van kunt rondkomen dan zit je echt diep in de shit.
    En door mijn ervaring ben ik gewoon niet zo'n fan van de voedselbank, ze zijn niet snel tevreden met gekregen spul, moet aan bepaalde eisen voldoen etc etc.

De Linda.foundation vind ik dan een veel beter initiatief.

Dus morgen vraag ik een plaatje aan én koop ik een kerstbal bij de V&D.

Dit soort zaken horen niet of/of te zijn.....

5. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    Hier ben ik het inderdaad wel mee eens, dat ze inderdaad wel een stille ramp onder de aandacht brengen

6. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    inderdaad het zou niet of of horen te zijn maar de realiteit is wel zo, ik kan niet en en doen, hoe graag ik het ook zou willen met mijn hele hard.. dat red ik financieel niet, en wie weet schenk ik volgend jaar wel aan SR en niet aan een ander doel..
    :):)

7. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

Mar 19, 2014
    2,080
    0
    36
    Zolang het ook daadwerkelijk komt waar het hoort , maar met al die acties trek ik daar mijn twijfels bij.

Ik doe niet mee, dan liever iets naar de linda foundation.

8. Maaik79

Maaik79 Actief lid

Apr 11, 2009
    466
    2
    18
    Zo he, deze discussie gaat nog door.

Hier in Nederland hebben we allemaal recht op de eerste basisbehoeften en zijn er in principe goede sociale voorzieningen. Niemand zou moeten omkomen van de honger en medische basishulp is verplicht. In de landen waar nu voor gestreden wordt zijn die vangnetten er allemaal niet. Het is dan toch juist goed om te helpen? Natuurlijk is het een druppel op een gloeiende plaat, maar moeten we daardoor maar niks doen?

Het een sluit het ander toch niet uit? Wij geven ook aan collectes voor Nederlandse doelen of andere acties. Maar ook SR vind ik goed.

Natuurlijk moet iedereen doen wat in zijn macht licht, maar kijk eens hoe 'goed' we het hier feitelijk hebben.

9. Elvira

Elvira VIP lid

Oct 6, 2005
    7,494
    0
    36
    Ik ben het eens met Nikki88.
    Ook ik geef om mensen waar dan ook ter wereld. Er is zoveel leed in landen waar wij zelfs niks van weten.

Hoewel er in Nederland zelf ook veel armoede is, waar vele de ogen voor sluiten is het vangnet toch echt groter. Wij doneren hier aan de lokale stichting die helpt maar doneren bijvoorbeeld ook aan verschillende goede doelen.

Iedere jaar doneren wij ook een bedrag aan SR.

Uiteraard heeft iedereen een keuze om wel of niet te doneren.

Zolang wij nog een steentje kunnen bijdragen aan welk leed of welke (stille) ramp in of voor welk land dan ook doen we dit zeker.

10. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Dit dus!

11. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Ik weet niet waar jij woont hoor maar dan weet je er niet veel vanaf.

Niemand zou moeten omkomen van de honger en toch gebeurd het. Medische zorg? Laat me niet lachen, het is hier echt niet zo goed geregeld als je denkt hoor!!

12. missmamsie

missmamsie Fanatiek lid

Aug 18, 2009
    1,486
    0
    36
    kinderopvang
    aan de kust
    Meegedaan via een kerstballenactie bij Mediamarkt: 3 ballen graaien voor 7,50.

13. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Nee steun liever de voedselbank :)

14. Maaik79

Maaik79 Actief lid

Apr 11, 2009
    466
    2
    18
    Gewoon in Nederland hoor.

En ja het is hier prima geregeld. In andere landen hele andere dingen gezien.

15. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    Hoe verklaar je dan dat er een oud stel een hele tijd een in bushokje moest wonen. Die vrouw was ook nog eens ziek en haar man moest haar verzorgen. En dit is een voorbeeld omdat het door omstanders in de media is gebracht en toen pas werd er iets voor ze gedaan.
    1 op de 10 leven tegenwoordig in armoede.
    Het gaat lang niet meer zo goed in NL als er wordt gezegd..

Nee, ik steun dus liever ook mensen in NL zelf die het ook hard nodig hebben.

16. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Sorry hoor maar hier is het echt niet goed geregeld. Ik ken mensen die veel honger hebben, geen kleren hebben en geen medische zorg krijgen. Ja, gewoon hier in Nederland.

Zolang je denkt dat het allemaal goed geregeld is heb je zelf niets te klagen.

17. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik geloof niet dat er in Afrika toeslagen, bijstand, kinderbijslag, ww, ziektewet en pensioen is!;)

18. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Sorry hoor maar dat stel had allerlei soorten problemen, dat was echt niet van de ene op de andere dag onstaan. Mensen in huis nemen met schulden enz.

19. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Die mensen hadden oa hun huur niet betaald....

20. Aylen

Aylen Niet meer actief

Nou, die voedselbank ziet behoorlijk wat donaties binnenkomen deze dagen! Flink storten hè, mensen. Niet alleen de kans grijpen om nog eens te klagen over dat NLers het zo vreselijk hebben en vervolgens geen geld overmaken. Pfff.

Share This Page