Ik ben nu telkens wat meer bezig om onze financiën goed op orde te krijgen. Ik heb alles heel duidelijk in een excel overzicht staan, maar waar ik tegenaan loop is dat er gedurende de hele maand automatisch bedragen worden afgeschreven en dat ik dan telkens even moet kijken of bepaalde bedragen er al af zijn. Nu leek het mij daarom wel handig om een extra rekening aan te vragen en daarop al het geld voor boodschappen/tanken/extra dingen op te zetten en de andere rekening alleen nog te gebruiken voor de vaste lasten. Zijn er van jullie mensen die dat op deze manier doen? En hoe bevalt dat? Cash vind ik geen optie in elk geval. Ik pin graag en helemaal met tanken is cash niet handig (onbemand station).
Wij doen dat. Wij hebben allebei onze eigen rekening nog en dan ook nog een gezamenlijke rekening. Van de gezamenlijke gaan alle vaste lasten af. Ik heb uitgerekend hoeveel dat is (schrok me dood) en daar nog 30,- oid bij opgeteld voor onvoorziene dingen zoals telefoonrekeningen die wat hoger uitvallen. Mijn man maakt van zijn loon een groot deel over naar de gezamenlijke, dus voor de vaste lasten en dan de rest naar mijn rekening, voor de boodschappen. En ik maak een deel van mijn loon over naar de gezamenlijke, ook voor vaste lasten en de rest blijft staan voor de boodschappen. Het enige rottige is dat als mijn man boodschappen doet, hij geen pas heeft van mij. Maar hij pint het dan vaak van de gezamenlijke rekening en dat geld boek ik dan van de boodschappenrekening over (heb een app op de tel, dus zo gebeurd), zodat er geen tekort ontstaat op de gezamenlijke...snap je het nog, whaha! succes!
Ik heb idd een aparte rekening voor de boodschappen! En een rekening voor de kinderbijslagg. Bevalt hier erg goed.
Hier hebben we een rekening waar alles op binnenkomt en afgaat. ik maak het dan zelf over naar de overige rekeningen. Van de kinderbijslag en boodschappen hebben we 1 pas en die nemen we dan mee
ik ook hoor , anders ben ik echt het overzicht kwijt. allen heb ik wel iedere week cash in de portemonnee voor de boodschappen . lekker overzichtelijk op=op
Wij hebben een gezamenlijke rekening trouwens waar alle inkomsten op komen te staan. Ik zou dan nog een rekening willen waar we allebei een pasje van hebben. Dan laat ik idd een vast bedrag op de andere rekening staan voor de vaste lasten + wat extra's. Het lijkt mij gewoon makkelijker qua overzicht. We hebben het gelukkig goed, maar ik merk wel dat er ongemerkt behoorlijk wat geld uitgaat wat eigenlijk niet nodig (broodje hier, shirtje daar, uitje etc).
Nadeel daarvan is dat je betaalt voor de pasjes. Ik werkte eerst ook met zo'n zelfgemaakt schema. Heel handig maar bewerkelijk. Ik gebruik nu de extra inzicht functie van de rabobank. Dat werkt alleen als je alles met de pin betaalt.
wij hebben maar een rekening. ik gebruik het online huishoudboekje van AFAS en dat bevalt heel goed. Vind 1 rekening ook het meest overzichtelijk, geen geschuif met geld en voor meerdere rekeningen moet je ook meer aan de bank betalen volgens mij.
Hier hangt een lijstje op de koelkast op welke datum wat wordt afgeschreven. Ook gaat alles van vriend zijn rekening. Ik maak elke week (krijgen per week betaald) een x bedrag naar hem over de rest op mijn rekening is voor de boodschappen
Ik weet uit mijn hoofd wel wanneer alles wordt afgeschreven, maar mijn man niet en die denkt vervolgens dat alles wel kan, omdat hij niet beseft dat er ngo van alles af moet. Dus het is ook een beetje voor hem. Cash vind ik niet handig. Ik heb een richtlijn wat ik per maand wil uitgeven aan bepaalde dingen, maar ik ga daar ook wel eens overheen (dat kan gelukkig) en dan vind ik niet fijn als ik daar eerst speciaal voor moet pinnen.
Hier kostte het overigens niks extra..hadden toen we met samen waren nog aparte rekeningen..die hebben we beide en/of gemaakt en van 1 de vaste lasten rekening en van de ander de boodschappenrekening.
O ja, dat is wel handig, maar wij hebben al dik 7 jaar een gezamenlijke rekening, dus een extra rekening openen vind ik ook niet heel erg.
Wij hebben 2 en/of rekeningen. Op 1 rekening komen beiden salarissen binnen, er staat een automatische overboeking iedere maand op de 25e dat het bedrag voor de vaste lasten naar de andere en/of rekening gaat. Van de andere en/of gaan dus alle vaste lasten af en komt altijd goed uit. De eerste rekening hebben we gewoon allebei een pinpas van en dat gebruiken we voor boodschappen tanken en alles.
Ja, zo willen wij dat dus ook gaan doen, maar dan net andersom. Het geld voor de vaste lasten laten staan en de rest overmaken (dit omdat daar het salaris op wordt gestort en nu ook alle rekeningen al vanaf worden gehaald). Vind het te lastig om dat allemaal te gaan veranderen.
Hier net zo! Alles komt op onze gezamelijke rekening binnen en daar gaat alles ook automatisch weer vanaf. Het boodschappenbudget + leefgeld voor die maand maak ik dan over.
Zo te lezen bevalt het jullie dus wel. Vanavond maar eens even kijken hoe dat te regelen is. Kunnen het ook altijd weer opzeggen als het niet bevalt natuurlijk.