Doen RK scholen echt helemaal niets meer met geloof?

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by prettymum, Aug 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. prettymum

prettymum Niet meer actief

Ik zie net op Editie NL een item over RK scholen. Die schijnen niets meer met geloof te doen en weinig te verschillen met openbare scholen.

Wie heeft er een kind op een RK school en hoe ervaar je dit?

Voor zover ik op de site lees doet de RK basisschool in onze buurt best wat met het geloof. Niet zo heel streng en kerks maar zeker wel bijbelverhalen en dergelijke op een leuke manier voor kinderen. Het item verbaast me dus heel erg.

2. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Het ligt er maar net aan op welke katholieke school je kind zit. Vaak is dat ook wel afhankelijk van de regio.
    Ik heb het idee dat een rk school in een verder protestantse omgeving er over het algemeen meer aan doet. Ze moeten zich dan toch echt onderscheiden. Bovendien is het dan toch vaak een bewustere keuze.

Ik werk op een katholieke school maar wij doen ook niet zo heel veel meer ermee. Geen dagelijkse bijbelverhalen, in ieder geval. Niet eens wekelijks. In principe wordt er bij ons ook niet met de kinderen gebeden.
    Wel besteden we aandacht aan Kerst en Pasen. En tussen die twee periodes in, lees ik ook wel een aantal verhalen voor uit het NT. (Anders leren de kinderen alleen "Jezus is geboren met Kerst." "Goede Vrijdag ging hij dood." Ik vind het wel goed dat ze ook leren wie hij nu eigenlijk was en waarom we het nog steeds over hem hebben.

Ik heb wel collega's die wat vaker verhalen voorlezen. Maar dat zijn over het algemeen mensen die zelf ook nog echt met het geloof opgevoed zijn en daar nog echt iets mee hebben.

3. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    Mijn oudste zit op een rk school en met alle bekende dagen, zoals pasen, kerst e.d. vertellen ze het verhaal, dat er bij hoort...

Verder komt het eigenlijk niet in het lesprogramma terug.

4. Amfy

Amfy Niet meer actief

hier gaat zoon naar een rk school

en die doen er nog heel veel mee samen naar de kerk etc

5. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,030
    3,841
    113
    Female
    Thuis
    Onze zoon is nog niet zo ver, maar ik heb wel al een beetje rondgevraagd over de Katholieke basisschool bij ons in de buurt. Op hun website staat heel nadrukkelijk dat alle kinderen aan de catechisatie lessen moeten deelnemen. Dus ik dacht dat het een Katholieke Katholieke school is zeg maar.

Nu sprak ik een collega wiens zoontje er op zit, ik moest hem dus vertellen dat de school van zijn zoon Katholiek is, mijn collega dacht dat de school openbaar was.

De zonen van onze buren hebben er ook op school gezeten en onze buren hadden mede voor die school gekozen vanwege het Katholieke karakter. Ze zijn heel tevreden over de basisschooltijd van hun kinderen, alleen dat Katholieke, dat bleek de school amper te zijn.

6. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,829
    19,166
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Weet je wat ook wel een beetje het punt is, ik zou er best meer aan willen doen hoor. Maar ik krijg het 'normale' programma er al nauwelijks doorheen. En aangezien we daarop afgerekend worden door de inspectie en de maatschappij, ga ik geen rekenen, taal of wereld oriëntatie "opofferen" aan uitgebreide godsdienst lessen. En ik vrees dat dit wel op meer school geldt. Aan de ene kant neemt de kerk een steeds minder belangrijke plaats in, in het dagelijks leven van de meeste mensen. (En dus ook in het leven van veel leraren.) En dan daarnaast het overvolle rooster.

7. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Heb het gelukkig niet gezien. Ik als juf kan me soms een beetje boos maken als dingen over een kam worden geschoren.

Heb op een rk school gezeten en heb zelf op een andere rk school les gegeven.

Werk nu op een rk-chr school.
    Beginnen de dag met een methode voor rk/chr.
    Bidden voor het eten en drinken.

Gaan 1 keer per jaar min. naar de kerk tijdens Pasen of Kerst.
    Hebben anders een viering op school.

8. sonja

sonja VIP lid

Mar 5, 2006
    5,270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    mijn dochter zit ook op een rk school, dacht altijd dat ze er ook weinig aan deden , tot we in duitsland liepen in een stadje en daar een jezus aan een kruis hing , ze kon me heel goed vertellen waarom hij daar hing en hoe dat was gegaan, stond ff met mijn oren te klapperen dat ze het zo goed wist.

9. knap

knap Niet meer actief

Dit dus.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoeveel tijd kost het om de dag te beginnen en teeindien met gebed en een lied? Hoeveel tijd kost het om kinderen voor het eten te laten bidden?
    Hoe moeilijk is het om bij bijvoorbeeld lezen of taal teksten te kiezen die relevant zijn voor je religie?

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

Sep 16, 2008
    16,607
    7
    38
    Mars
    Hmmm jammer dat dit niet meer zo gebeurt...
    Ik heb zelf dan op een protestantse school gezeten, maar ben wel RK opgevoed.
    En wilde graag mijn kindje dezelfde ervaring geven op school als ik heb gehad.
    Bij ons werd er eerst elke ochtend gebeden en dan bijbelverhaal. Ik genooot daar altijd van, van die verhalen.
    En er werd gewoon met kerst,pasen,hemelvaart en pinksteren iets gedaan en extra aandacht aan besteed.
    Ga het toch maar eens na vragen aan de school waar mijn zoontje heen gaat volgend jaar. (of waar we hem heen willen hebben;))

12. Wen86

Wen86 Fanatiek lid

Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Lastiger dan je denkt :D.
    Je hebt per jaar weer te maken met uiteenlopende niveau's.
    De kinderen die ik nu net in de klas heb zitten net in groep 5.
    Loopt uiteen van AVI M4 tot Avi M7. Als een kind dan zelfstandig moet lezen kan dat best pittig voor ze zijn.
    Kies je weer een tekst die te makkelijk is dan haken de kinderen met een veel hoger niveau af (en dan heb ik het alleen over AVI, niet eens over cognitief niveau op andere gebieden).
    Een methode maken is niet zo gemakkelijk, anders zou iedereen het kunnen doen.

Het moet ook nog eens de kinderen aanspreken.

En laat ik hem ook omdraaien, misschien zijn er inderdaad scholen die er weinig aan doen (wij dus niet...), maar hoeveel kinderen doen er niet mee omdat ze niet gelovig zijn? Ik denk dat er per klas misschien 3 a 4 kinderen thuis ook bidden of naar de kerk gaan van de laat zeggen 30.
    Ik maak het ieder jaar weer mee. Kinderen die niet mee bidden of het stom vinden. Tuurlijk daar kan ik niks aan doen. Ouders moeten dan beter een overweging maken om voor een school te kiezen.

Als het dus een kind niet aanspreekt, zal die minder motivatie hebben en zal minder stof blijven hangen.

13. prettymum

prettymum Niet meer actief

Het blijkt dus wel dat je niet kunt afgaan op wat de website zegt. Persoonlijk vind ik het wel raar als men op een website zegt praktiserend te zijn maar dat het vervolgens van de leerkracht afhangt wat er daadwerkelijk van terecht komt.

In het Editie NL item hadden ze het erover dat dit door de ontkerkelijking op alle christelijke scholen speelt maar ze lichtten wel heel nadrukkelijk de RK scholen eruit alszijnde scholen die nog het meeste leken op openbare scholen.

Ik ben zelf op zoek naar een protestantse bassisschool en benieuwd hoe het daar dan in de praktijk zal gaan.

14. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Bij mijn dochter op school beginnen ze de dag met gebed en bijbelverhaal. Ik kan me niet voorstellen, dat je daardoor gelijk achter zou lopen op je programma. Deze school staat heel goed aangeschreven, lijk me dus sterk dat dit invloed heeft op taal, rekenen enz.

15. knap

knap Niet meer actief

En daar hebben we weer onze wereld verbeteraar. :(

16. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

Jun 11, 2009
    3,158
    11
    38
    Bij protestante scholen zitten er ook veel verschillen. Wij wonen op de biblebelt en alleen al in onze gemeente heb je al 5 verschillende Protestante scholen. Je moet kijken wat het beste bij jullie thuissituatie past. Wij zijn Christelijk en gaan zondag 2x naar de kerk. Onze dochters gaan dan ook naar een protestante school met een reformatorisch karakter. De meeste kindjes uit haar klas gaan naar de kerk.
    Hier om de hoek zit ook een protestante school. De meeste kinderen daar hebben nog nooit een kerk van binnen gezien en zijn ook niet gedoopt. Onze kinderen zouden daar dan weer opvallen, vandaar wij voor een andere Christelijke school hebben gekozen.

17. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Het hangt heel erg van de scholen zelf af. Je zult echt per school moeten kijken wat ze precies doen met hun grondslag.

Het scholenbestand in Nederland is nog steeds erg verzuild op papier: 30% openbaar, 30% protestants-christelijk en 30% rooms-katholiek. Scholen zijn bij de oprichting en inrichting namelijk verplicht een religieuze richting te kiezen! En vanwege het spreidingsbeleid mogen er niet teveel van dezelfde scholen bij elkaar zitten. Het is voor bestaande scholen ook vrijwel onmogelijk om van richting te veranderen of om het religieuze aspect te laten vervallen.

In de praktijk zijn christelijke en katholieke scholen al lang niet meer zo "christelijk" in de werkelijke uitvoering. Sommige scholen zijn nog heel streng, maar de meeste scholen doen toch eigenlijk nog vrij weinig met de religie. Ook logisch, want de meerderheid van de Nederlandse bevolking is niet meer gelovig. Scholen passen zich uiteindelijk aan aan de wensen van de ouders. Niet meer 3 keer daags bidden, maar wel de christelijke feestdagen uitleggen.

Openbare scholen daarentegen waren vroeger vrij passief mbt religies. Tegenwoordig zijn ze veel actiever hierin en leggen veel openbare scholen juist alle godsdiensten uit en de verschillen hiertussen. Niet alleen de christelijke feestdagen komen aan bod, maar ook die van andere godsdiensten.

Alle scholen lijken tegenwoordig dus een beetje op elkaar. Van de buitenkant is niet meer te zeggen hoeveel een school doet met zijn godsdienstige grondslag. Als je het echt wilt weten, zul je dus moeten langsgaan.

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Maar veel ouders willen dit niet meer, dus doen scholen dit ook steeds minder. Natuurlijk zijn er nog wel scholen die dit doen, maar daar moet je wel goed naar zoeken.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    apart.. zijn ze bang dat ze anders geen leerlingen meer krijgen? Schuiven ze dan hun religieuze normen en waarden en alles wat daarbij hoort maar aan de kant voor de ouders die hier geen of weinig waarde aan hechten?

20. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hier was dat wel het geval. Er is hier gewoon geen "vraag" naar.

Het is de enige school in een klein dorp dus bijna iedereen heeft zijn kinderen hier op school vanwege praktische redenen. (de volgende school zit op 5 km afstand de ene kant op, de andere kant op is 10 km) Daardoor krijg je ook kinderen op school waarvan de ouders niets hebben met het geloof. Als school moet je dan een keuze gaan maken, want je bent ook een soort van "service" voor het dorp. Ga je heel streng in de leer zijn, komen er weinig kinderen op school en gaan ouders het ergens anders zoeken. In het ergste geval krijg je dan weinig leerlingen en kun je het zaakje sluiten.

Onze school is in naam nog katholiek, maar praktisch gezien word er weinig mee gedaan, behalve de gebruikelijke feestdagen.

Share This Page