Doen RK scholen echt helemaal niets meer met geloof?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door prettymum, 24 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Dat vind ik te kort door de bocht. Ik heb jaren ingevallen, ook op katholieke scholen. Dat ik niet gelovig ben, betekent niet dat ik het niet kan vertellen en leren enz. Tegenwoordig moet je blij zijn als je een baan kunt vinden! (gelukkig kon ik op een gegeven moment kiezen...)
    En trouwens, als je in een dorp woont waar maar 1 school is en die is goed maar wel katholiek, dan kan jouw kind daar prima heen. (in plaats van kilometers te moeten rijden naar een openbare school).

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je op een school werkt die bij een geloofsrichting hoort, dan moet je ook de dingen die bij dat geloof horen accepteren. Dan kun je niet zeggen 'ik heb niets met geloof, dus ik ga niet bidden, of bijbelverhalen vertellen', dan hoor je daar namelijk niet, want je doet niet waar de school voor hoort te staan.

Is een beetje hetzelfde als naar een slager gaan die vegetariër is.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dus jij vertelde wel, en je paste je aan de school aan! Dat is iets anders als werken op een school en tegelijk niet willen uitdragen wat de school uitdraagt.
    En als de katholieke school in de buurt goed is en je wilt niet kilometers verder voor een openbare school, dan moet je ook accepteren dat je kind leert dat het zonder God niets is, dan hoor je ook te accepteren dt je kind in de klas bidt. Wil je dat niet, dan moet je je kind niet naar die school sturen. Het kan en mag gewoon niet zo zijn dat een school maar niet meer gaat bidden omdat maar 4 van de 30 kinderen in de klas bidden. Dan hadden die ouders van die 26 kinderen die niet bidden niet voor ie chook moeten kiezen.

4. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ons kind hoeft niet te leren dat het zonder God niets is; daar staan wij niet achter omdat wij dat niet zo zien. Het is niets zonder familie, vrienden, liefde, hoop, wensen, dromen, ambitie enz. Het moet van mij wel leren dat er veel mensen zijn die in een god geloven. Van ons hoeft ze ook niet te bidden. (ze is pas 2 maanden ;)) Als wij in een kerk zijn (begrafenissen & bruiloften) dan bidden wij zelf ook niet mee en we gaan ook niet voor de hosti. We zijn er wel en respecteren het geloof van de ander.
    De katholieke basisscholen hier in de buurt zijn niet streng gelovig en doen vaak alleen wat extra's met Pasen en kerst. Is voor mij prima.
    Ik ben het met je eens dat een school niet van z'n geloof af moet stappen omdat de kinderen niet meer bidden. Ik denk dat je daarin de keus moet geven. Wel of niet meedoen (niet een beetje), maar wel vasthouden aan de schoolprincipes.

5. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Leerkrachten die niks met het geloof van doen te hebben, worden bij mijn dochter op school niet eens aangenomen. Je moet daar echt een religieuse achtergrond hebben.

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.077
    3.866
    113
    Hier net zo hoor.

7. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Lastig hoor wanneer de meerderheid van de bevolking niet meer gelovig is, en nog meer mensen wel geloven, maar er verder zelf ook niks meer mee doen én dat 65% van alle scholen een godsdienstige grondslag hebben ;)

Niemand eist van die scholen dat ze minder doen met hun godsdienst, dat doen ze zelf. Gebeurt gewoon over de jaren heen.

Behalve inderdaad de reformatorische scholen, gereformeerde scholen, joodse scholen en nog best een flink aantal pc of rk scholen, afhankelijk van de regio.

Maar echt, het merendeel van de scholen zitten "vast" aan hun grondslag, omdat ze niet van kleur mogen verschieten (ivm rigide regels etc).

Een school met een godsdienstig karakter is niet persé hetzelfde als een school waarop wordt gebeden. En dat hoeft ook niet. Er zijn veel mensen die hun kinderen naar een rk school doen, omdat ze dan wél te horen krijgen over de christelijke waarden en normen, maar waar niet meer gebeden wordt. Sowieso kiezen veel ouders de school die het dichtsbij zit, of waar de vriendjes/vriendinnetjes van hun kinderen heen gaan. Godsdienst speelt vrijwel geen rol meer in de schoolkeuze van veel ouders (let op: veel, niet alle).

8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ik wil niet dat mijn kind niet met geloof in aanraking komt, ik wil dat mijn kinderen met alle geloven in aanraking komt ;) Dus ja, ik zal waarschijnlijk voor de openbare school kiezen. Ware het niet dat de pc school bij ons in de buurt niks doet met zijn christelijke identiteit, maar wel een Jenaplan school is. En ik wil graag Jenaplan onderwijs voor mijn kinderen (of iets vergelijkbaars), dus dan moet ik maar voor lief nemen dat het geen openbare school is, want wij hebben nu eenmaal geen openbare Jenaplan in de omgeving...

Er zijn echt nog wel scholen die genoeg doen met religie, het is alleen goed zoeken en bij scholen langsgaan. Niet-christelijke mensen die kiezen voor een christelijke school eisen verder helemaal niks hoor. Zoiets gaat vanzelf.

9. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Ja prima toch? :D

10. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Dat geldt alleen voor de strengere scholen... Zeg zo'n 10% van het scholenbestand.

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Je snapt volgens mij niet helemaal dat er echt heel veel verschil zit in de gradatie van het uitdragen van het geloof... De meeste rooms-katholieke scholen doen echt niks meer met hun religie en er wordt niet gebeden. Dit is al JAREN zo. Dit is zo ontstaan. Grondslag is verwaterd. En dat zorgt er dan weer voor dat nog meer niet-christelijke ouders hun kinderen er heen sturen. Als er wél wordt gebeden en niet-christelijke ouders willen dat niet, zullen ze hun kind er dus niet heen sturen.

Beetje kip-ei verhaal, maar de meeste scholen zijn afgestapt van de strenge leer en daarna kwamen dus nog meer niet-christelijke kinderen.

12. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nee, dat is dus nog een werkelijk christelijke school! Mooi toch :D
    Je woont in de bible belt dat veel scholen in jouw buurt nog zo christelijk zijn?

Het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod. Scholen worden een afspiegeling van de omgeving. In de bible belt wonen meer christelijken, dus de scholen zijn christelijker.

13. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Het is ook zo dat de echt christelijke scholen leerlingen en leerkrachten mogen selecteren op religie. Al die verwaterde scholen mogen dat niet meer.

Anyhow, genoeg gespamd. Wil je meer weten over dit onderwerp: lees mijn masterscriptie maar :p

14. lovelymom

lovelymom Fanatiek lid

30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier net zo
    maar ook als niet gelovige kind kom je bijna niet op die school of je moet als ouders een grondige reden hebben en je krijgt dus een intake gesprek wat de wel gelovige dus weer niet hoeven omdat ze wel naar de kerk gaan

15. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Yep, wij wonen er middenin. :D Is een school van over de 300 leerlingen en er is nog een andere reformatische school die ook meer dan 150 leerlingen heeft.

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Natuurlijk weet ik dat wel. En ik vind dat een slechte ontwikkeling. Als je als school niet meer wilt staan waarvoor je bent opgericht, vorm je zelf dan om in Algemeen Bijzonder. Wettelijk gezien kan dat, en dan draag je uit wat je bent, i.p.v. je achter een katholieke of PC façade te verschuilen.

17. adi

adi Niet meer actief

Dit gebeurt steeds meer. Ik heb gisteren een gesprek gehad met een schoolbestuur die zelfs aan de katholieke bond heeft gevraagd waarin zij zich nu moeten onderscheiden van openbare scholen. De scholen zitten in een gebied waar vrijwel niemand actief gelovig is, dus bidden ed willen de ouders ook niet hebben.
    De bond kon hier geen duidelijk antwoord op geven.
    (De antwoord was 'katholieke normen en waarden', maar na een beetje doorvragen bleek dat ze de Nederlandse normen en waarden bedoelen, en dat doet de school al)

18. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Nee, dat is dus precies het probleem. De wet- en regelgeving maakt het vrijwel onmogelijk voor scholen om om te vormen naar Algemeen Bijzonder. Lang leve het CDA wat al sinds de 2e wereldoorlog in de regering zit (op 2 x paars na) en hier niks aan wil doen...

Verder ben ik het helemaal met je eens.

Laat scholen zich profileren in hetgeen ze wél willen uitdragen, of dit nu religie is of een onderwijsmethode, of beide. Zodat het voor iedereen duidelijk is wat er achter de deuren afspeelt.

Maar daarvoor moet dus de regelgeving worden aangepast...

Deel Deze Pagina