Sinds mijn dochter 6 maanden is ben ik begonnen met groente en fruit. Sinds een paar dagen is er ook een brood'maaltijd' bijgekomen. ( stelt natuurlijk nog niks voor, maar ze presteert het om zelfs met een stukje brood een enorme smeerboel te maken) En dan heeft ze natuurlijk ook nog haar slaapjes, vaak 's morgens, tussen de middag en rond een uurtje of half 4. Ben nu voor mijn gevoel alleen maar hiermee bezig en zie eigenlijk geen kans om weg te gaan met haar. Ja, naar een vriendin ofzo, maar winkelen bv niet. Ze kan nog niet goed eten, spuugt alles in de rondte, dus dat doe ik liever niet in het openbaar. Voel me nu dus behoorlijk aan huis gekluisterd. Hoe doen anderen dit??? De 1e maaltijd ( fles ) krijgt ze om 8u en de laatste maaltijd (ook fles) om half 9. Om uiterlijk 18:00u ligt ze op bed, langer houdt ze het niet vol. Dus in ruim 12u krijgt ze 5 flessen, 3 maaltijden, en 2/3 slaapjes.
Ik heb geen idee hoe anderen dit doen, maar ik kom ook haast nergens. En ik wil toch ook graag zoveel mogelijk structuur en regelmaat bieden.
Dat is heel normaal in het begin! Als je begint met vaste voeding en er ook brood bij komt, ben je alleen maar bezig met het bereiden, geven en weer opruimen Dat is heel normaal. Je wordt er vanzelf handiger in. Je kan bijvoorbeeld je uitstapje 'plannen' als ze net gegeten heeft, dus helemaal vol zit. En een fles of een stukje fruit (peer, banaan, appel) is ook makkelijk meegenomen natuurlijk. Idem voor een broodkorst. Dat kan je zelfs in haar handje geven als ze in de wagen zit bijvoorbeeld. Als ze goed slaapt in de kinderwagen kan je haar ook meenemen voor een wandeling door het bos of het park of iets dergelijks.
Haha erg he??!! Heb nu al een paar keer een groente of fruithapje overgeslagen, omdat het niet uitkwam en ze het toch nog niet echt binnenhoudt. Maar lijkt mij natuurlijk ook niet de bedoeling..
Ik heb ook een periode gehad dat ik dacht alleen maar met eten bezig te zijn, ofwel het geven ofwel voorbereiden van, maar ik gaf 'm wel buitenshuis eten dus bleef er niet echt voor thuis maar doordat ze nu gaat eten gaan er flessen wegvallen en werk je naar drie maaltijden en twee tussendoortjes toe dus komt goed
Nescio, je hebt gelijk hoor, een flesje kan ik ook overal geven. Alleen zo'n fruithapje wil ik nu nog niemand aandoen, ze sproeit alles in de rondte er weer uit.
Zo ging het hier ook tot 9 maanden ongeveer. Kon niks plannen, met moeite naar een verjaardag 's middags want hij sliep aan het einde van de dag ook nog. Even naar de supermarkt, moest ook snel snel, want anders lag hij alweer te slapen in de kinderwagen en als hij dan wakker werd, kreeg ik hem niet meer in bed met als gevolg een veel te kort slaapje. Het gaf mij altijd veel stress al die slaapjes. Het eten was ook veel bewerkelijker dan nu. Het gaat nu allemaal een stuk makkelijker en sneller. Toen hij overging naar twee slaapjes hadden we wat meer bewegingsvrijheid. En nu kijk ik ernaar uit dat hij 1 slaapje gaat doen, zodat het nog makkelijker gaat worden. Dat geslaap steeds... en dan ook nog dat ge-eet, pfffffffffffff... Het wordt beter!!
Zeer herkenbaar. Ik voelde me ook echt helemaal terug bij af. Maar troost je, het gaat vanzelf over. Nu proberen om toch iets losser en flexibeler te zijn zodat je in ieder geval ook even de deur uitkan.
Die hapjes worden vanzelf vaster en dan sproeit ze het echt niet meer in het rond. Ik nam (en neem!) fruit"hapjes" vaak gewoon mee. Ik maak het van te voren klaar en doe het in een tupperware doosje in de luiertas. Dan loop ik naar het centrum, waar ik wat winkel / boodschappen doe. Vervolgens ga ik bij de hema een koppie thee drinken en geef ik mijn dochter haar fruit. Nu eet ze het zelf, maar eerder moest ik haar voeren. Ik nam dan een waterdicht schort met lange mouwen mee (ikea), zodat het niet te veel een bende kon worden op haar kleren en de wagen. En snoetenpoetsers (of een nat washandje in een plastic zakje of tupperware doosje) om alles schoon te maken. Tot slot doe ik de boodschappen bij de supermarkt en loop ik terug naar huis. Echt vloeibare hapjes zijn daar niet handig voor, maar wij hebben nooit gepureerd eten gegeven. Het enige vloeibare dat ik wel eens gaf was uitgeperste sinaasappel met geprakte banaan, maar dat gaf ik dan gewoon op een dag dat ik thuis bleef. Wij gaven in het begin vooral zacht fruit in stukjes, want gepureerd weigerde ze. Stukjes peer of perzik lenen zich prima om van te voren klaar te maken en mee te nemen. Nu neem ik vaak partjes appel mee, want dat kan ik evt. in haar tuitbeker doen zonder de tuit. Door de twee oren houdt ze dat makkelijk vast, dus dan kan ik het haar ook gewoon in de wagen geven. Dan zit zij lekker in de wagen haar appelpartjes uit haar bakje te eten (alsof het chipjes zijn ) en kan ik door.
Als mijn dochter in de kinderwagen in slaap viel, liet ik haar lekker in de wagen in de gang staan - of 's zomers in de tuin in de schaduw! Ik ging haar dan echt niet overleggen. Ze sliep dan redelijk volgens haar normale slaaptijden.
Ideaal! Hier niet zo helaas. Als ik thuis was en dus de kinderwagen tot stilstand kwam, werd hij altijd wakker... In de auto ook... Stoppen voor een stoplicht = ogen open!
Hoe ik het bij mijn andere zoontje heb gedaan, zal ik nu ook bij die kleine doen, gewoon een potje meenemen.... hij is nu 5 maanden en krijgt iedere dag een potje fruit, altijd rond 2 uur. en tussen zijn flessen zit vijf uur, dus ik heb iedere dag vijf uur de tijd om naar buiten te gaan: 10.30-11.00 fles 11.30-12.00 naar buiten 14.00 potje (ga gewoon ergens zitten) 16.00-16.15 fles mocht ik rond 16.00 nog buiten zijn, dan geef ik ook zijn fles buitenhuis (heb altijd een fles en voeding bij me) je kan het altijd wel ergens opwarmen en anders een thermoskan mee. mocht hij straks meer eten krijgen, dan doe ik net als bij mijn andere zoontje: zoveel mogelijk mee als ik de deur uitga en anders na zijn potje de deur uit en wat betreft slapen...dat kan ook in de kinderwagen...ik heb in elk geval nooit geen problemen daarmee gehad, ook niet bij mijn dochter...
Ik ben heel makkelijk denk maar ik kom overal wel. Ik ga niet thuis blijven voor voedingen of slaapjes
Ik ga nog gewoon van huis af. hij krijgt nog niet echt wat eten, maar wij zijn begonnen met rapley en dan proeft hij stukken eten (dus niet gepureerd.) En dit doen we als we zelf ook aan het eten zijn, tussen de middag en om 5 uur met warm eten. Zit hij lekker bij ons op schoot te kliederen want hij kan nog niet in een stoel zitten. en ondertussen kan ik ook lekker zelf eten. voor de rest geef ik borstvoeding en dat gaat ook soms op mijn verzoek net voordat we bijvoorbeeld van huis af gaan. Hier een foto van vanmiddag lekker op de fiets gewinkeld
haha oh heerlijk slapen in de bakfiets. Helaas slaapt mijn zoontje zelden in de kinderwagen of maxicosi.
Ik smeer altijd een lekkere boterham en tijdens het wandelen geef ik haar af en toe een stukje. Dan eet ze soms zo een hele boterham weg, heerlijk. Dan heb je heerlijk de tijd om een heel eind te wandelen. We kunnen de komende maanden nog lang genoeg binnen zitten!
Hier was het ook nooit echt een probleem. Met 6 maanden was het 7.00/7.30 papfles 10.00 fruit 12.30 fles en broodkorst 15.30/16.00 fles 17.30 avondeten 19.00 fles Meestal sliep ze al voor het fruit. Dus was het tussen fruit en lunch de hort op. En inderdaad lekker meenemen en in de wagen slapen. En dan lekker lang weg, zodat ze net zo lang sliep als normaal. Maar ook ik ben zo'n moeder die zeker rekening houdt, maar niet ten kostte van alles. Voor ons beide is buitenlucht belangrijk. Dus iedere dag even naar buiten.
Heel herkenbaar hoor. Ik ga binnenkort beginnen met bijvoeden. Dan ben ik nog meer bezig thuis denk ik. Ik heb er zelf geen problemen mee ( ben een huismus). Maar ik irriteer me dat mijn omgeving geen begrip hebben. Een paar van mijn vriendinnen zeggen steeds dat ik te veel thuis blijf, niet gezellig meer alsof ik voordat ik kinderen heb vaak uitging met de meiden, niet dus. Ik heb gewoon niet zo veel behoefte aan sociale contact. Wel dat ze toen vaker bij mij lafngskwamen en urenlang blijven, maar ja nu kan het ff niet. In de avond wil ik "me time". Sorry dat mijn reactie een beetje off topic is :d
Hier ook zo een periode gehad . En vaak nog steeds !! En mijn zoontje is al bijna 1 jaar . Sochtebds 10 à 11 uur naar bed. Half 1 ongeveer wakker. Fruit geven duurt best lang en veel eet hij er niet van , en ergens anders al helemaal niks ! Hij wil pas een half uurtje nadat hij wakker is eten dus om 1 uur . Dan eet hij tot half 2 . Dan aankleden enzo , eerder heeft geen nut dat kliedert hij onder . Dan 2 uur van huis naar de winkel of wat dan ook en 4 uur weer moet hij weer op bed liggen is dat later wordt de avond daarna heel lang haha . Dus 1,5 de tijd . Veel kan je dan ook niet doen . Vraag me af hoe mensen dit met een 2e doen ? Ik wil dan toch veel makkelijker worden rust aanbieden enzo is belangrijk maar wil me zoontje niet aan huis kluisteren omdat hij (als het ons gegund is ) een broertje of zusje heeft . Maar erg herkenbaar dus maar wordt wel minder zodra ze 1 slaapje doen heb je naar mijn idee wel maar vrijheid .
Onze dame van ruim 6 mnd 'moet' steeds mee dr broer naar school brengen in de fietskar. De 'hapjes' naast de flesjes moeten dus wat tussendoor. Gaat op zich prima. Om 7.30 a 7.45 uur flesje, broer naar school 9 a 9.15 uur in bed tot ergens tussen 10 en 11 uur. Dan paar hapjes fruit (sabbelen), gezellig aan tafel in de stokke newbornset😊 samen met andere broer fruit eten. 11.15 uur fles. Om 12.15 uur broodje eten met de boys (dwz een korstje en paar stukjes). Broer weer naar school en dan dommelt ze al wat in de fietskar. 13.20 in bed tot ergens tussen 14-15 uur. Soms voor 15 uur een fles en anders om 15.30 uur als de oudste uit school is gehaald. Tussen 17-18 een slaapje van 30 min en aan tafel half potje van 4 mnd potje. Als de gebroeders om 19 uur in bed liggen krijgt de dame nog een fles en om 20 uur naar bed!