Waar ik nu aan denk. We zijn het inbakeren aan het afbouwen. Ja ik weet het het is laat maar we hebben het heel vaak geprobeerd maar zonder succes. We hebben haar nu sinds ongeveer 1, 5 week overdag uit de inbakerdoek. De nacht nog in de doek. Maar ik denk zelf niet dat dit heel veel meespeelt want een week geleden was overdag in slaap vallen zonder de doek geen probleem.
Misschien zit ze in een sprongetje? ( Oei, ik groei app is erg handig ) en is ze daarom wat humeurig, huiliger en hangerig. Of misschien is ze toe aan wat minder slaap overdag en kun je proberen om langere tussenposen te doen voor ze weer moet slapen. Is het ritme dagelijks hetzelfde? Als ik onze zoon uit zijn ritme haal, dan is hij gelijk helemaal van slag en hoe moe hij dan ook is.. meneer wil niet slapen en blijft huilen.
Het laten huilen heeft echt geen effect op latere leeftijd of op het ritme ofzo hoor. Onze dochter is 7,5 maand en we hebben haar echt weleens laten huilen, vanaf toen ze heel jong was omdat bleek dat ze dat nodig had. Ook nu heeft ze het nog weleens nodig, uiteindelijk slaapt ze binnen 5 minuten. En ze heeft er helemaal niks aan overgehouden, ze is een erg goede slaper die bijv 's nachts nooit wakker wordt en ze heeft een goed ritme. Tijdens sprongetjes is het soms even weg en dan moet je er gewoon in mee! Komt vanzelf goed
Denk i derdaad dat ze ook in een sprongetje zit. Net heb ik haar in bedje gelegd tijdens het instoppen krijsen, maar even gezongen voor haar en ze draait haar hoofdje weg en is stil....dus ze heeft dat huilen denk ik nu even nodig.
Misschien heeft ze tandjespijn/oorpijn? Bij ons kwamen de tandjes elke keer in tweetallen en zl had er steeds veel last van! Bijt zijn vingertjes kapot. Bedje omhoog kun je proberen. Ik heb veel gehad (en nog steeds) aan het boekje baby in een droomritme van Stefanie lampe. We hebben hem nooit laten huilen (wel jengelen), want dat is wel degelijk schadelijk (onveilige hechting). Ze kunnen je niet vertellen wat eraan scheelt, alleen maar huilen/krijsen. Ik wil er zijn voor ons kind, dus ga ik er bij krijsen/huilen toch elke paar minuten heen, troosten, even tegen mij aan, strelen op zijn gezichtje, uitleggen dat het nu bedtijd is, dat hij/zij gaat slapen en vertellen waar jij bent. Niet mee naar beneden nemen. Bij ons zoontje is het inslapen ook vaak lastig, 6 maanden was bij ons ook een beruchte periode, nu met 10 maanden weer. Ik weet inmiddels dat er echt iets aan de hand is als hij niet gaat slapen. Succes! Het is een hele lastige periode, ik weet er alles van.
Ik heb het genoemde boek ook in huis, heel fijn. Alleen lukt het deze dagen wat minder. Ik ga ook na een paar minuten weer even troosten, maar voorheen was dat evht niet nodig. Vandaar ook mijn vraag of ik dit fijne slaapritueel en makkelijke slapen zou kunnen verpesten. We moeten maar even door deze periode heen.
Bij ons is dat 'verpesten' niet gebeurd. Hier bij 6 en 8 maanden ook drama's gehad voor het slapen. Wij hebben haar niet laten huilen en zijn er bij gaan zitten, hebben getroost, evt nog even laten drinken. Nu slaapt ze echt weer als een zonnetje en valt ook gewoon zelf in slaap. Meningen zijn over dit onderwerp altijd heel erg verdeeld maar maar mijn ervaring met ons kind is dat het niet hoeft te betekenen dat je het verpest. Ben daar ook wel onzeker over geweest maar bleek achteraf dus niet nodig. Ze had ons even wat meer nodig op dat moment.
In die periode ging ik de tijd een beetje rekken, naar 2,5 uur wakker tijd. Ook veranderden de slaapsignalen, eerst was het 1e slaapsignaal wrijven in de oogjes, met 6 maanden gapen en jengelen. Hij ging dus pas naar bed als hij zat te gapen en dat was na 2,5 uur. Hij ging hier toen ook over naar 2 slaapjes. Een knuffeltje heb ik toen ook geïntroduceerd. Dat is nu nog steeds zijn grote vriend bij het naar bed gaan, samen met een lampje dat na een kwartiertje uitgaat. Ow ja, hij is absoluut niet verpest ofzo. Er zijn voor je kind kan nooit verkeerd zijn!
Met laten huilen bedoel ik niet dat we haar een half uur alleen lieten schreeuwen. We gingen na 5 minuten erheen, aai over de bol, kusje, lieve woordjes, muziekje aan, speentje en weg. En dat gebeurde soms weleens 4x achter elkaar zo, maar ze pakte het heel snel op en op een gegeven moment sliep ze binnen 5 minuten. Als ik haar eruit haalde, in ons bed of naar beneden nam dan was het helemaal mis, ze raakte daar alleen maar meer van overstuur. Het leek alsof ze wilde zeggen "laat me met rust". Wie weet hebben wij gewoon mazzel gehad en heeft onze techniek niet geholpen, maar heeft ze het vanuit zichzelf gedaan. Maar toch blijf ik overtuigd dat even laten huilen totaal geen schade aanbrengt in hechting of wat dan ook. Sommige kindjes hebben het echt nodig, prikkels verwerken. Net als dat wij na een werkdag gaan sporten bijvoorbeeld om het hoofd leeg te maken. Mijn meisje is heel goed gehecht, en heeft er niets aan overgehouden. Ik vind dat soort opmerkingen echt iemand een schuldgevoel aan willen praten! Soms kun je als ouder niet anders. Ja je kunt er jaren naast gaan liggen slapen, handje vasthouden of dat ze alleen maar bij jou in bed willen slapen...nou dat zijn ook geen gezonde situaties! Neemt niet weg dat laten huilen heel moeilijk is, het ging me soms door merg en been maar als niets anders werkt (dus ook troosten niet) dan moet je soms wel!
Wat ik me afvroeg: is ze wel moe genoeg? Mijn dochter ging rond die leeftijd wat langer opblijven waardoor haar slaapjes ook veranderden. Als ik haar te vroeg naar bed deed dan huilde ze ook want ze was nog helemaal niet moe. Die wakkere tijd veranderd ook met fases, dus dat zou ook nog mee kunnen spelen
Dat kan het ook goed zijn. Heb haar nu bij de 2 slaapjes 2, 5 uur ongeveer wakker. Ipv 2 uur. Vandaag gaat het welgoed. Wat is normaal voor deze leeftijd de wakker tijd?
Mijn dochter kreeg rond 6 maanden een omslag daarin. Waar ze eerder vrij snel weer moe was kon ze nu minimaal 2 uur opblijven. Ze is nu 7,5 maand en eigenlijk houden we tot nu altijd hetzelfde aan: tussen de 2 en 2,5 uur. Dat kan ook verschillen hoor, m'n dochter is nu al een paar dagen strond chagrijnig door tandjes/sprongetje..weet ik veel, maar daardoor is ze nu ook al een paar dagen met 2 uurtjes al klaar en gaat ze dus sneller naar bed. Maar ze heeft ook dagen dat ze het met gemak 3 uurtjes volhoud. Dus dat verschilt, maar ik zie wel dat het gemiddelde heel sterk tussen de 2 en 2,5 uur ligt. Ik leg haar ook vaak binnen die tijd op bed, soms kletst ze nog een half uur, soms slaapt ze direct.