Ik lees al een tijdje mee, ik ben meer een lezer dan een schrijfster Ik zal 't allemaal kort samenvatten; Mijn zoontje zit momenteel sinds een week op een schooltje voor spraakachterstand, nu houden wij dmv een schriftje contact met de leidsters, dit omdat G gehaald en gebracht word met speciaal vervoer. Nu is het al 2x voor gekomen dat G een meisje plaagt en heel erg baldadig is, nu vragen de leidsters zich af of hij thuis ook zo is. G is enig kind en ik weet nou niet of wij nu goed handelen als ie stout is of niet luistert....... als hij thuis niet luistert geef ik aan dat het niet mag en daarna geef ik al aan dat als ie niet nog een keer luistert dat ie op de mat moet (bij de voordeur) en daar moet ie gelang zijn leeftijd in minuten blijven zitten. Na die min. ga ik naar 'm toe en vraag waarom hij dit hij dit doet etc, maar aangezien hij een achterstand heb qua uitspraak is het moeilijk om het uit te leggen. Maar nu vraag ik me af of dit gedrag wel normaal is enof dit niet gewoon peutergedrag is.. Nu moet ik er wel bij zeggen dat G een actief kind is, hij kan zichzelf vermaken. Als G alleen met papa alleen is (of met mama) is er niks aan de hand maar zodra 1 van ons thuiskomt is hij zo actief en dan gaat ie ook baldadig gedrag uiten. Ik weet het soms niet, zijn wij zo softy of walst ie gewoon over ons heen. Hiervoor zat hij een jaartje op de PSZ waar hij ook sommige kindjes plaagde dmv te knijpen in het gezicht, maar toen werd er gezegd dat het een uiting is van niet kunnen praten maar hij uit het nu anders. Het zal best verward overkomen, maar er spookt zoveel vragen door me hoofd, ik snap best dat ieder ouder zijn kind anders opvoed dan een ander maar op dit moment twijfel ik gewoon aan mezelf gr bruce
Ik heb geen ervaring hiermee, maar zou het niet gewoon gewenning kunnen zijn? Je zoontje zit er net een week..alles nieuw, andere kindjes etc. Elk kind gaat daar anders mee om. En wat bedoelen ze plagen? Wat heeft je zoontje gedaan richting dat meisje? Ik denk niet dat je aan je opvoeding moet twijfelen hoor, mij lijkt dat er ook een taak voor de leidsters is weggelegd om dit goed te begeleiden.
gewennig zou kunnen,maar mij leek ie al na 2 dagen gewend te zijn, omdat ie al eerder een dag gewend heb na plaatsing G had gister zand over haar heen gegooid en een vormpje op haar rug gegooid, paar dagen daarvoor haar geknepen en zijn voetje op haar stoel Ze zitten daar trouwens met 6 kindjes incl G. Het zijn kleine dingetjes wat ie doet maar uiteindelijk doet ie het allemaal bij hetzelfde kindje.
de meeste kindjes hebben wel meer dan 2 dagen nodig om ergens écht te wennen, ook al is er eerder al een wendag geweest Zo te lezen zijn het allemaal tamelijk normale peuterdingen. Leiding moet hem er natuurlijk zeker op aanspreken, maar zou er niet teveel achterzoeken verder. Misschien komt de vraag van de leidsters ook gewoon wel voort om simpelweg een beeld te krijgen van hoe hij thuis is? Hoeft helemaal niet gelijk "veroordelend" te zijn, zeg maar. Maar het kan voor de leidsters ook fijn zijn om te weten of hij thuis ook wel eens baldadig is (en het dus ook gewoon wel bij hem hoort), of dat hij thuis juist echt heel anders is, zodat ze hem net even wat beter in de gaten kunnen houden, of hij op schooltje wel echt goed in zn vel zit bijvoorbeeld (en dan zou het zeer zeker ook kunnen komen doordat hij nog moet wennen)
Kan me ook zo voorstellen dat als je je niet goed kan verwoorden je op een andere manier reageerd. Toen mijn meisje nog niet goed kon praten reageerde ze ook zo,puur omdat ze niet kon uitleggen wat ze wilde of niet wilde
ik denk dat het niks ernstigs is hoor, hij is thuis alleen en moet dit allemaal "leren" op school. hij kan zich nu op deze speciale school met gespecialiseerd hulp beter leren uitdrukken en dan zal het negatieve gedrag ook wel minder worden. en een week is kort, hij zal nog niet helemaal thuis en op zijn gemak zijn. ik vind dat je het goed aanpakt thuis hoor. eerst waarschuwen en dan op de mat als hij niet stopt is een prima "straf" maatregel. dat baldadig doen als jullie samen zijn daar zou je aan kunnen werken, wellicht kun je hulp op de groep vragen daarbij, hoe je dat het beste aanpakt.maar meestal is baldadig gedrag een teken dat ze aandacht willen en hij zal ook moeten leren op zijn beurt te wachten ook bij jullie. niet aan jezelf twijfelen hoor, je doet het zo te horen prima. ik hoor niks geks.