Ook zeggenschap kunnen krijgen over stiefdochter?

Discussie in 'Samengesteld gezin' gestart door Nath88, 18 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nath88

Nath88 Niet meer actief

Hallo meiden,

Even een vraagje ...

Mijn stiefdochtertje is 5 en ben al in haar leven sinds ze anderhalf was. Sinds een jaar woont ze nu bij ons omdat het bij haar moeder niet goed ging, de relatie kapot maakte etc. Ze heeft een heel pittig karaktertje.
    Ze ziet moeder nog wel vaak in de weekenden.

Zowel mijn vriend als haar moeder hebben gedeelde voogdij en gezag.
    Nu ik dus de dagelijkse zorg op mij heb voor haar, loop ik heel vaak vast als er iets geregeld moet worden "omdat ik haar moeder niet ben"...
    Deze zin heb ik al minimaal duizend keer gehoord!

Is er een manier om mij ook zeggenschap te geven zodat ik ook gewoon dingen kan regelen voor haar?

Ik heb geen flauw idee of dit mogelijk is, en hoe dat dan in gang gezet kan worden ..

Groetjes!

2. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Hallo,
    Officiƫle zeggenschap kan je niet krijgen over een stiefkind .. Tenzij het niet erkend is.. Maar uit je verhaal te lezen is dat wel het geval..
    Ook logisch daar zijn immers de biologische ouders voor ...
    Het is eenmaal een feit dat het niet je dochter is...
    Ik heb op een kind uit een eerdere relatie.. Woont bij mij en me vriend.. Mijn vriend heeft geen zeggenschap over mijn zoon..
    Alleen ik en mijn ex.. Ook de vrouw van mijn ex heeft geen zeggenschap over me zoon.. En eerlijk gezegd is dat maar goed ook...
    Wij zijn de ouders (ex en ik) en wij bepalen.. 1 keer in de 2 weken gaat hij naar zijn vader ...

3. Nath88

Nath88 Niet meer actief

Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik, als diegene die het meeste van de tijd met haar bezig is, moet gewoon met haar naar de ha kunnen en een verwijzing kunnen krijgen .. Moet gewoon naar de ha kunnen en zaken over haar kunnen bespreken..

Natuurlijk is het anders als het kind bij de moeder woont die gewoon die dingen regelt overdag. Die loopt nergens tegenaan

Haar moeder heeft haar vrijwillig afgestaan aan ons omdat ze haar vriendje belangrijker vindt... Dan vind ik ook dat ik het recht heb om zeggenschap te krijgen zodat ik niet overal vast loop, zelfs bij de simpelste dingen.

4. pricilla

pricilla Actief lid

21 nov 2011
    123
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij kunnen maar 2 personen gezag hebben over een kind. Maar lastig is het wel in jou geval.

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Is er misschien een optie dat je vriend en de moeder van jouw stiefdochtertje samen een document opstellen, waarin ze jou "bij wijze van spreke" machtigen om bepaalde dingen te doen?
    Dus zoals bezoekje HA / schoolgesprek etc.?
    Misschien kunnen jullie eens samen (vriendlief en jij - of nog mooier vriendlief en ex en jij) dit aankaarten bij HA / school en andere plaatsen waar je tegen dit probleem aanloopt?

Mijn ervaring is dat scholen / HA etc. vaak een heel eind met je mee kunnen denken, maar ze moeten zich natuurlijk ook aan de wetgeving houden, en dat is op zich ook prima.

6. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Ik begrijp wel dat je dit graag zou willen, maar het kan niet. Er kunnen maar twee ouders het gezag hebben en dat is nu het geval.

7. Sandrasv

Sandrasv Actief lid

9 mrt 2013
    253
    0
    0
    NULL
    Tilburg
    En heeft ze haar ook aan jou afgestaan? Als ik mijn dochter al bij haar vader zou laten wonen zou ze daar voor hem zijn niet voor stiefmoeder en ik zou ook verwachten dat haar eigen vader meegaat naar de arts, niet haar stiefmoeder. Kortom ik vind het terecht dat enkel de ouders gezag en zeggenschap hebben en stiefouders niet, in uiterste nood kan mijn man of stiefmoeder van dochterlief ook wel beslissen bij levensbedreigende zaken voor het overige bepalen de ouders... Maar goed dat is mijn mening... En een bezoek aan de huisarts voor een verwijzing lijkt me niet levensbedreigend en typisch iets wat de vader prima zou kunnen regelen. School stuurt brieven al aan ouders/verzorgers dus die kan je dan altijd inzien. Voor het overige zou ik zo niet weten waarom vader zaken niet kan regelen en jij dat zou moeten doen...

8. Rockchick

Rockchick Actief lid

9 apr 2013
    353
    0
    0
    Groningen
    Lijkt me inderdaad heel moeilijk !
    Zeker gezien jouw situatie.
    Steeds maar weer horen "u bent de moeder niet."
    Terwijl moeder zelf haar kind uit gemakzucht bij jou en papa laat.
    Omdat ze te druk is met haar vriendje.
    Het valt mij altijd op dat in dit stukje forum geroepen wordt dat je moeder zijn moet verdienen. Dat klopt.
    Als een kind geboren wordt krijg je die eer om moeder te zijn.
    En niet elke biologische moeder heeft dit verdient !
    Soms gaat die eer eerder op voor een stiefmoeder dan voor de biologische moeder. Ik kan je dus niet verder helpen met je vraag.
    Maar ik wil je wel een hart onder de riem steken.
    Aangezien jij alles voor haar doet en moeder zelf de touwtjes uit handen geeft snap ik dat je daar tegen aanloopt.
    Wat zegt je vriend/man hierover? Misschien is dat van hopefultimes een goed idee?

9. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik zou het gesprek aangaan met de huisarts. Hier is het nooit een probleem geweest als mijn moeder met onze kinds naar de huisarts ging als zij oppaste. In principe gaan wij altijd zelf maar soms was er op maandag geen plaats en ging mijn moeder op dinsdag. Aangezien jij een van de opvoeders bent lijkt me een doktersbezoek geen probleem. Belangrijke beslissingen zoals de keuze voor een school of toestemming voor een operatie oid mag je niet nemen maar daar heb je dan je man altijd nog voor.

10. Evientje

Evientje Niet meer actief

In een ouderschapsplan kan dat aangegeven zijn. Meestal staat er dat nieuwe relaties geen inspraak hebben in beslissingen.
    Maar het kan dus wel aangegeven worden, in de zin dat de verzorgende (stief)ouder mee beslissingen neemt. Als beide ouders hier niet achter staan gaat het alleen niet werken. En moeder moet hier overigens wel mee akkoord zijn.

Een andere optie is als vader een schriftelijke machtiging schrijft en je hiervoor machtigt, hij moet daar alleen de moeder ook van op de hoogte stellen.

11. shirley710

29 nov 2013
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb hier ook al is onderzoek naar gedaan.
    Maar wetterlijk is dit niet mogelijk tenzei moeder komt te overleiden.
    Wat je idd wel kunt proberen is je vriend een toestemmings briefje op te laten stellen voor bijvoorbeeld de huisarts.
    Echt belangrijke documenten als een id kaart moeten beide ouders toestemming voor geven. Dit ivm ontvoeringen.

12. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Ja je bent de moeder niet, maar ik snap je probleem maar al te goed.... Hoor jij al die dingen te doen als stiefmoeder? Nee, zouden de ouders moeten doen, maar in de praktijk gaat dat niet op! Mijn vriend heeft drie pre-pubers ;) als een van hen of allemaal bij ons zouden komen wonen zou IK mn handen er vol aan hebben! Vriendlief werkt, dus wie doet ontbijt, op tijd naar school? Wie laat ze fatsoenlijk de deur uit gaan, corrigeerd waar nodig? Vrouwen zien nu eenmaal meer als mannen, en als ik moet wachten tot hij als vader (ook in het weekend hoor) actie onderneemd.... Soms zeg ik het tegen mn vriend zodat hij het ziet en zelf ingrijpt, maar de rest van de tijd is het voor zowel hem als zn ex heeeel makkelijk dat ik er ook nog ben! Ben altijd bekaf na een weekend met zijn kids er bij. Ik kan me dus heel goed voorstellen welke zorg er op je schouders komt als zo'n klein meisje bij je komt wonen, en natuurlijk ga je niet alles afbakenen "dat hoor ik niet te doen want ik ben haar moeder niet" want je hebt als stiefmoeder ook echt wel moedergeveolens en je hebt het best met haar voor! Ik snap je vraag helemaal hoor!!!

Een voogd heeft toch ook zeggenschap over een kind? Kun je geen gedeelde voogdij krijgen?

13. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Oja, wou nog even kwijt dat deze vraag vanuit een stiefmoeder gesteld wordt, nu ik zelf moeder ben zou ik ook wel even slikken als mn relatie stukging en mn vriend kreeg een nieuwe vriendin die dan voor MIJN meisje zou gaan zorgen... Is geen fijn gevoel, maar stiefmoeder zijn vind ik zelf echt de meest onddankbare positie die dr is... Wat je vriend als vader zijnde niet doet komt op je schouders terecht, en het maakt totaal niet uit wat je dan wel of niet doet, en hoe je het doet, of hoeveel energie je in die kinderen steekt, het is nooit goed!

Heb dus altijd een beetje nare bijsmaak van moeders die de nieuwe vriendin van ex de grond in stampen....

Deel Deze Pagina