Overstappen van marvelon naar nuvaring

Discussion in 'Anticonceptie' started by vlinder82, Feb 16, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. vlinder82

vlinder82 Niet meer actief

Zoals ik al verteld had, heb ik afgelopen dinsdag een mk gehad. Ik wilde een doorverwijzing naar de gynaeceloog. Maar krijg dit niet voor mekaar met de argumenten die ik heb. Had hier al vragen overgesteld richting de verloskundige hier op het forum. Waar ik ook antwoord op gekregen heb :)

Dat ter korte intro, nu verder met waar dit topic over gaat :)

Ik slik nu marvelon, en heb tevens al tig soorten pil gehad in de afgelopen 10 jaar. Ben nu 24, alweer bijna 25.
    Ook vaak gestopt tussendoor, omdat me menstruatie maar niet normaal wil worden. 4 weken ongesteld en dan dagje vrij en dan weer 3 weken ongesteld. Dan wordt je echt gek met alle krampen, steken, koorts etc erbij. :rolleyes:
    Nu slik ik alweer 3 jaar ongeveer marvelon. Over het algemeen gaat het redelijk. Maar omdat nu in totaal 2 mk heb gehad in 3 jaar tijd. Geen doorverwijzing voor mijn menstruatie, kan ik met mijn gevoel niet uit de voeten. Dit brengt mij tot elke keer uit huilen barsten. Niet leuk voor mij, maar ook niet voor me partner.
    Mijn partner en ik hebben allebei een grote kinderwens. Ik wil nu al wel, maar me vriend wilde eerst een vaste baan. Na lang en goed gesprek toendertijd gehad te hebben, heb ik eindelijk hier rust in kunnen vinden. Tot afgelopen dinsdag, nu is het verlangen dubbel en dwars terug.

Mijn beste vriendin vertelde mij over nuvaring en kort wat het inhield. Had er nog nooit over gehoord, maar na haar uitleg en wat speurwerk op het internet, ben ik er nog meer te weten over gekomen.
    Zij gaf mij deze informatie, zodat ik misschien weer wat kon met mijn gevoel, als tussenstap zeg maar.

Want nu ik marvelon slik, kan ik niet zwanger raken (als ik geen antibiotica slik, zoals vorige maand). Maar deze pil geeft wel zoveel hormonen af, dat mijn gehele lichaam verstoord raakt. En ik wil juist van die hoeveelheid hormonen af, zodat me lichaam langzaam weer natuurlijke menstruatie geeft.
    Stoppen met de pil, is voor nu nog geen optie helaas, door de afspraak die we hebben.

Daarom de nuvaring. Deze zou veel minder hormonen aan je lichaam afgeven en alleen aan je baarmoeder. Op die manier kan mijn lichaam dan alvast meer gaan wennen, het zelf weer moeten doen, dan wanneer ik de pil slik.
    Als we dan zover zijn, dan hoef ik alleen nog maar te stoppen met de nuvaring en is de stap minder groter, om weer een natuurlijke menstruatie te krijgen vergeleken met de pil stoppen en dan de natuurlijke menstruatie.

Hoe diep verdrietig ik van de week was, kan ik nu weer wat rustiger worden door deze tip van mijn vriendin :) En vind het ook fijn, dat mijn vriend hier geen problemen mee heeft, wanneer ik ga overstappen van anticonceptie. Als ik maar weer wat kan met mijn gevoel :)
    Nu ga ik volgende week naar de huisarts om een recept hiervoor te vragen. Hier zie ik dan wel weer tegenop, omdat onze huisarts niet bepaald meewerkend is, voor wat je ook naar de huisarts gaat :rolleyes:
    Duimen jullie mee, dat ik het voor mekaar ga krijgen volgende week :)

Al een heel verhaal, maar het doet me goed om het van me af te schrijven. :) En dat vind ik toch wel het belangrijkste voor nu.

Heb ik overigens nog wel een vraagje. Wanneer je met de nuvaring begint, kun je dan ook al beginnen met je cyclus bij te gaan houden? Heb hier totaal geen ervaring mee, omdat ik nooit wat van cyclus wat begrepen heb. Dit omdat mijn moeder jong is overleden, toen ik 14 was en eigenlijk weinig voorlichting heb gehad. En schaam me daar best wel voor, ik nu als 24, bijna 25 jarige.
    Om er nog even op door te gaan. Ik wil nog niet die cyclus gaan bijhouden, om zwanger te raken, maar meer om gewend te raken met mijn cyclus. Of kan dit echt pas, als je geen anticonceptie meer gebruikt?
    En wat kun je daar het beste voor gebruiken, om dit bij te houden?

Bedankt in ieder geval voor het lezen en zou blij zijn wanneer iemand mijn vraag kan beantwoorden :D

liefs vlinder

Share This Page