Oh vreselijk dat jouw vent zich zo gedragt joh, vind ik echt niet kunnen. Ik heb niet alles gelezen hoor, dus ik weet niet of jullie allebei werken of niet maar dan nog; samen wonen = samen het huis aan kant houden. Al werkt mijn man 100 uur per week, ook hij moet toch echt wel wat doen in huis. Voorlopig staat er nog steeds geen 'second mom' of 'housecleaning' op je voorhoofd of wel dan? En als hij brood onderweg gaat halen zou ik zijn portemonnee leeghalen (zeg ik nu heel stoer, maar ik ben een mietje die dan toch wel weer brood staat te smeren, maargoed...) eens kijken of hij daarvan leert. Ik zou eens een goed gesprek met hem aangaan en vragen WAAROM hij eigenlijk niks doet, als hij nog niet wilt luisteren / iets wilt gaan doen, dan zou ik eens een week helemaal niks doen, misschien ziet hij helemaal niet hoeveel je eigenlijk doet??? Mannen zijn rare wezens hoor, die moet je soms letterlijk met hun neus op de feiten (of in de vuile was) drukken anders snappen ze het nooit!!! Succes.
@Fem...zn portomonnee leeghalen! Dat is een goeie! Ik zou het iig niet smeren hoor! doeeii! Hier smeer ik het soms...als ik er zin in heb...als k toevallig voor mezelf ook bezig ben! Gelukkig lijkt die van mij niet op zn vader wat zulke gewoontes betreft! Maar dat was in het begin best anders! Nu vindt ie het normaal! (op zn sokken in de was na...en zn jas op de kapstok...die hangt bij aan de stoel omdat ie toch de hond nog een keer moet uitlaten...echte logica!)
Nou in ons geval vind ik het niet meer dan normaal dat ik wat meer doe in het huishouden dan hij, hij werkt 40 uur per week en ik helemaal niet dus dan mag je toch zeker in je handen klappen als je mannetje zo af en toe wat van je over neemt ? ... Vind ik wel iig ...
Ik smeer helemaal niks voor hem, alhoewel, nu dat ik erover nadenk maak ik in het weekend ook brood voor hem als ik voor mezelf smeer, maarja, dat doet hij voor mij ook. Wel sniekie van mij eigenlijk, maar daar dacht ik wel aan; zijn portemonnee leeghalen, best gemeen van mij . Mijn ex was trouwens ook zo, gooide nooit wat in de was, op een gegeven moment ben ik ermee gestopt alles onder het bed vandaan te vissen. Op een dag had hij geen overhemd om aan te trekken naar zijn werk D), boos dat hij was. Ik (heel schijnheilig) naar de wasmand gelopen; 'Nou, daar liggen ze niet, ik snap er niks van hoor, want in het wasmachine zijn ze ook niet en ook niet aan het droogrek, wat raar he?'. Hij begreep de hint en vanaf die dag verdween zijn was altijd netjes in de wasmand (op een verdwaalde sok na, nouja, dat kan, dat vind ik niet zo erg).
Als hij niet wil, wil hij natuurlijk niet... Ik mopper ook wel eens, maar ik weiger om hem te vertellen wat hij moet doen. Mijn man heeft de laatste weken er ook een handje van gehad om zo weinig mogelijk te doen. Van de week zag hij opeens het licht en ging al het werk dat nog lag doen en zelfs de babykamer behangen! (eindelijk...). Dan ga ik ook weer wat meer voor hem doen, dan ruim ik zijn was op en schenk drinken in enzo. Heb dat ook wel gezegd hoor, dat het zo werkt voor mij. Als hij niks doet, doe ik ook niets voor hem, dan ruim ik alleen de was op van mij en mijn dochter en koop ik geen lekkere dingen voor hem Maar goed, mannen hebben nu eenmaal een andere kijk op het huishouden.
Wij werken beiden 4 dagen en we doen allebei ook (denk ik) 50% van het huishouden, de ene keer doet hij wat meer de andere keer ik maar bij ons werkt dat prima.
Ik blijf ook gewoon in mijn handen klappen hoor. Het is alleen maar een besef dat ik een ontzettende fijne en lieve man heb die zeker ook rekening met mij houdt ipv met zichzelf.
Nou, ik zal je uit de droom helpen. Mijn man werkt ruim 80 uur per week en die heeft geen tijd voor het huishouden omdat ie er simpelweg niet is. Of vind jij dat hij om 24u moet gaan stofzuigen omdat hij dan toevallig wel net thuiskomt van zijn werk?! Sorry hoor, maar dat is wel erg overdreven. Met dat 2e ben ik het wel eens, hij gooit zijn was in de wasmand en ruimt zijn schoenen op, smeert zijn eigen brood. Dat is het dan ook. Heeft niks met middeleeuws te maken maar met wederzijds respect. Zou me mijn ogen uit mijn kop schamen als hij zijn eigen overhemden zou moeten strijken en de vloeren zou dweilen terwijl ik meer dan de helft van de week tijd ervoor heb.
Tuurlijk, ben ik ook met je eens, ik doelde meer op het feit dat wij beiden evenveel uren werken (dus beiden 100 uur, is natuurlijkz waar overdreven). Ik denk idd dat het logisch is dat als de één minder werkt dan de ander dat diegene dan ook meer doet in het huishouden. Mijn man gaat waarschijnlijk stoppen met werken waarna ik fulltime ga werken, in dit geval (en dat hebben we natuurlijk ook besproken) vind ik ook dat hij niet kan verwachten van mij dat ik me dan ook nog eens heel intensief met het huishouden ga bezig houden. Wat natuurlijk niet betekent dat ik niet zo opruimen. Maar ik vind dan wel dat als ik om 18.30 uur thuiskom dat ik dan ook niet nog eens voor het eten ga zorgen en ga stofzuigen, dat vind ik dan zijn 'taak' net zoals het mijn 'taak' is om op de zaak te werken zal hij dat thuis toch ook moeten doen. Het is en blijft een wisselwerking. Vind ik hoor.... Maar ik wil wel graag benadrukken dat als ik ft werk dat ik dan niet ineens mijn zooi niet ga opruimen... dat blijf ik wel gewoon doen, vind ik ook logisch.....
Toen mijn man en ik samen gingen wonen en nog geen kinderen hadden deed hij eigenlijk helemaal niets in huis. Na de komst van de kinderen begon hij steeds meer in huis te doen. Hij werkt ongeveer 50 uur per week en ik ben nu thuis mama. In het weekend doet hij stoffen,stofzuigen en dweilen en ik doe de was,keuken,wc ook doet hij de tuin en het vuil. Ik smeer geen boterhammen voor hem...hij eet wel op zijn werk. Ik ben zijn moeder toch niet dat ik boterhammen voor hem smeer? Maar dat is hier niet aan de orde.
Wij hebben het 'gewoon' van begin af aan verdeeld. (Hoewel ik hier wel lees, dat dit blijkbaar niet zo gewoon gevonden wordt.) Toen we net samenwoonden kookten we om de beurt. Boodschappen deden we meestal samen en ook klusjes als stofzuigen / poetsen deden we tegelijk. (Bijvoorbeeld hij beneden, ik boven. Of ik het was bezig met ramen en sanitair, terwijl hij aan het stofzuigen was ofzo.) Inmiddels hebben we de talen wat anders verdeeld. Ik poets meestal terwijl hij op zaterdagopchtend de boodschappen doet. En op mijn vrije dag. Koken doet hij vrijwel altijd ('t Was niet zo'n succes om maar om de dag lekker te eten ) Afruimen doen we nog steeds samen. Het sanitair doe ik altijd. Al met al is het hier vrij eerlijk verdeeld. Hoewel we niet vastzitten aan taken hoor. Als hij een drukke dag heeft, kook ik voor een keer (iets simpels). En als ik hem een keer vraag te stofzuigen omdat ik er niet aan toe ben gekomen, is het ook goed. Ik ben blij dat wij het van begin af aan goed hebben verdeeld. Het lijkt me heel lastig om te veranderen, als je eenmaal in een bepaalde rol zit.
ik werk max 16 uur per week en vriend 40 maar da wil niet zeggen dat hij niks hoef te doen in het huishouden. ik doe bepaalde dingen zelf zoals was, wc en badkamer maar de andere taken worden gewoon verdeelt. zo doet hij geregeld de omwas, doetaltijd de vuilnis weg en een nieuwe zak er in. zeemt de ramen, dweilt en ga zo maar door. allemaal dingen die we bijde doen. dingen als stoffen vergeet hij gewoon en begint meteen met dweilen. dat is gewoon een manneding . als hij vrij is dan kookt hij ook ,. als ik het nie doe dan doet hij het enne broodsmeren voor hem, nee hoor dat doet ie zelf maar. dat doet hij trouwens nooit en eet dan maar op het werk. ik zorg ervoor dat de kids eten en ikzelf en hij zorgt maar voor zijn eigen ontbijt en eten voor het werk
Hier doet mijn man gelukkkig wel dingen in huis.. Niet veel, maar dat hoeft van mij ook niet, hij werkt fulltime en ik zit thuis.. Hij doet rustig de was, ruimt de kamer op enzo.. ontbijtspul laat hij nog wel regelmatig op tafel staan maar goed, dat vind ik niet zo'n drama.. Vandaag ben ik zelf niet zo fit dus hij is nu boodschappen aan het doen.. vind hij gelukkig geen probleem.. Hij heeft het nog zelf aangeboden ook schoonmaken zou hij trouwens niet uit zichzelf doen haha..
Als die van mij het in zijn hoofd zou halen te reageren zoals die van jou, gewoon rond uit nee zeggen dan zou ik niet meer voor hem zorgen, die van mij doet wel wat dingetjes in het huishouden vanuit zichzelf maar dat is minimaal, alleen als ik om hulp vraag krijg ik die ook, en als het echt niet meer gaat dan nemen we gewoon een huishoudster, maar dat zal niet nodig zijn want ik werk niet en kan prima alles zelf doen alleen nogmaals zulke botte antwoorden zou ik niet accepteren!
totdat mn vriend 3 jaar geleden 10 weken rust moest houden ivm over belaste arm deed hij niet veel in huis. Maar ja 10 weken thuis zitten en niks doen gaat ook vervelen. Dus sindsdien kookt wast en poets hij. Nu we de kleine hebben en ik van fulltime naar 24 uur ben gegaan kookt hij op de dagen dat ik werk en ruimt alijd de keuken op. Was die ziektewet periode toch nog ergens goed voor. Oh ja zn brood hoef ik nooit te smeren heb hem al eens het oudste brood wat we in huis hadden meegegeven. Als ik het nu wel eens aanbied zegt hij al "heb je zeker oud bod over" hahaaha
Bedankt voor de vele reacties dames! Hier kan ik wel wat mee. Oh ja,hij gooit wel zijn vuile kleding en handdoek in de wasmand en heeel soms als iets vraag doet hij het maar dat vind ik heel normaal.. Ik belde een keer vanuit mn werk of hij de was uit de machine wilde halen en op wilde hangen en dat heeft hij gedaan. (moest ik wel 3 keer voor bellen/sms'en anders vergeet hij het alsnog. Morgen heeft hij weer vroege dienst en ik ga vanavond zijn brood niet smeren. Hij zal wel flink pissig zijn maar dan heeft hij pech!