Hey meiden, Ik ben ontzettend met mijn aankomende bevalling bezig en ik kan er niets aan doen, ik hoop zo dat hij eerder komt dan 40 weken. Dit vooral door mijn ongeduldigheid maar ook omdat ik bang ben dat hij suiker ontwikkeld. Met 20 weken is bij mij een verstoorde glucose tolerantie ontdekt en sindsdien loop ik weer in het ziekenhuis. En hoewel de dagcurves uitwijzen dat het dieet prima zijn werk doet is ons ventje wel behoorlijk groot. Zijn buikje loopt ruim 5 weken voor op termijn en de rest maar 1 week. Opzich niets schokkend, maar ik ben nog geen 34 weken. Nu hoor ik in mijn omgeving dat de kans groot is dat ze me niet zullen laten uitdragen omdat hij nu al zo groot is. Van de ene kant voelt dit als een opluchting maar van de andere kant is het maar 'geklets' en ben ik bang dat ik me (onbewust) hierop vast pin. Ik weet dat ik dit gewoon met mijn gyn moet gaan bespreken, maar die zie ik volgende week pas weer en ondertussen blijft dit maar in mijn hoofd malen. Zijn hier mama's van grote baby's die een mening hierover hebben?
Ik kan je hier niet mee helpen, maar kan me voorstellen dat je je kleine graag eerder geboren ziet worden in deze omstandigheden! Ik zou het inderdaad eens even goed bespreken met de gyn. Tot die tijd vooral rustig blijven, al zal dat heel erg moeilijk zijn omdat je je zorgen maakt. Wil je heel veel sterkte wensen!
Ik had zw diabetes en spoot 4 maal daags insuline. Buikje liep telkens ruim 4 weken voor op groei vanaf week 30. Ik lag in het ziekenhuis met hoge vliesscheur en telkens weeen dus ook remmers. Ze wilden me zolang mogelijk laten lopen en eigenlijk pas rond week 39 inleiden ivm erg schommelende waardes. De longen van kindjes van wie de moeders dus zw diabetes hebben hebben meer tijd nodig om te rijpen. Ben uiteindelijk ingeleid op week 38.1 maar dat was meer omdat ik al zolang weeen had, hoge vliesscheur en diabetes en ruim 3 cm ontsluitinh. Anders haddne ze me nog wel een week laten lopen. Wel hadden ze gezegd dat ze me niet meer dan 40 weken zouden laten lopen. Zoontje was overigens 3760 gram met 38.1 , volgens het ziekenhuis een normale maat. Meiden hier vinden het groot met dit termijn.
ja de meningen bij de proffesionals verschillen hierover, mijn VK laat het liefst iedereen een olifantendracht uitlopen echter mijn gyns zijn wat menselijker en kijken wel naar grootte e.d. ik ben beide keren ingeleid omdat mijn kindjes aan de grote kant waren maar dat was omdat ik ook al 8 weken voorweeen had en de combinatie hiervan werd dus een inleiding (ik ben ook chronisch ziek en moet genoeg slaap krijgen omdat ik anders ziek word) Je moet gewoon aan je eigen gyn vragen en overleggen en vooral je angsten en onzekerheden op de tafel gooien, gewoon eerlijk hierin zijn.
@ allen, ja ik snap dat ik het met haar/hun moet bespreken en ga dat ook zeker doen. Maar het neemt niet weg dat ik momenteel aan niets ander kan denken Ik heb overigens geen zwangerschapsdiabetes, tenminste niet volgens de dagcurves want mijn gehaltes zijn met het dieet gewoon helemaal goed. Maar iedereen bemoeid zich er ook mee en inderdaad de meningen verschillen zo. De echoscopiste zei vorige week met de 32 weken echo, zoohoo ga er maar vanuit dat dit een flinke wordt. Maar een verdere reactie kreeg ik dan ook weer niet. Ik vind het dan ook altijd zo irritant als een groeiecho na met controle afspraak geplant wordt, want nu zit ik 2 weken met zoveel vragen in mijn hoofd.
En weken van tevoren zeggen ze best veel, maar op het laatst veranderd er vaak nog het een en ander. Het is gewoon moeilijk in te schatten. Ms stagneert de groei straks nog, dat kan ook net zo goed. Hihi een zwangerschap is gewoon 9 maanden lang onzekerheden en spannend...want het veranderd met het moment.
Hoi, Hier werd met 32 weken suiker geconstateerd. Ook dagcurves moeten prikken en deze waren bijna altijd goed. Af en toe wel een uitschieter maar nooit hoger dan 8. Bij 36 welen terug naar verloskundige om daar onder behandeling te blijven. Groei echo heb ik 1x gehad en buikje was iets groter de rest goed. Uiteindelijk pas bij 41 weken ingeleid maar dit was omdat ik slecht sliep en ik daardoor doodmoe was. Tevens had ik al 4 dagen onregelmatig weeen maar pas 1cm ontsluiting. Ik ben bevallen met 41,2 en kindje woog 4110 gram dus aardig zwaar.. Ik ben bang dat je toch nog een week of 7 moet wachten of kindje moet natuurlijk vanzelf komen! Succes!
Hoi meid, Ik zou het wel weten: een keizersnede of inleiding eisen bij 38 weken. Tenminste dat ben ik wel van plan als het zover komt. Mijn eerste zoon woog 10 en een halve pond en 56 centimeter ;dat is echt heel groot. Ik ben drie dagen bezig geweest, en toen werd het alsnog een keizersnede. Dat was dus eens, maar nooit weer. Ik ben nu 9 weken zwanger van de tweede, en heb nu al nachtmerries.... En neem zeker wat grotere kleertjes mee voor de kleine: ik had alleen 50/56 bij en dat was allemaal te klein. Hij begon met maat 62. Echt niet leuk! En trouwens: zo een grote baby en een keizersnede is ook een ramp, kun je de kleine niet eens zelf verzorgen. Tillen mag na een keizersnede tot 5 kilo, mijn zoontje woog er ruim vijf.... ik kon het ook echt niet zelf. Familie kwam hem de eerste weken na de kraamtijd in bad doen.
Hier ook altijd grote babies. Maar ik heb ze er gewoon zelf uitgekregen. De gynaecoloog die ik sprak zei dat het niet heel veel uit maakt omdat het koppie niet veel verschilt van een kleinere baby. Je loopt een wat groter risico met de schoudertjes maar ook dat is niet een groot risico. Ik zou me er niet op voorhand bang voor laten maken. Inleiden leidt vaker tot een gecompliceerde bevalling of een keizersnede. Een keizersnede heb je veel langer herstel van dan een gewone bevalling. Je hebt de tijd nog hoor om er rustig over na te denken. Niet gelijk in paniek schieten!
Het is ook niet dat ik bang ben om hem er niet uit te krijgen, maar ik ben wel bang voor zijn gezondheid. Het is alleen het buikje wat nu al! ruim 4 weken voor ligt op groei, de rest een kleine week dus daar maak ik me echt niet druk om. Natuurlijk ben ik net als iedereen ontzettend nieuwsgierig naar ons ventje en kan niet wachten om hem in mijn armen te hebben. Als zijn gezondheid er niet onder leid wil ik ook het liefste dat hij gewoon komt wanneer hij zelf wil en dat ik kan uitdragen. Alleen is bij mij in het begin door mijn gyn verteld hoe gevaarlijk suiker is voor de baby dus ik hou me sinds die suikertest erg strak aan het dieet en sinds dien zijn mijn waarden goed. Ook op de andere groeiecho's liep hij wel op de bovenste groeilijn en bij de 28 weken echo was voor het eerst te zien dat hij iets voor liep. (buikje ook meer dan de rest) Maar nu met de 32 weken dus het buikje ineens bijna 5 weken. Feit is dat ik als ik uitdraag nog 6 weken moet en maak me gewoon ongerust dat hij dadelijk door mij! suiker ontwikkeld puur omdat de afgelopen dagen bijna iedereen dit om mij heen roept. Het is dus niet dat ik niet wil dragen tot 40+ weken omdat ik daar geen zin in heb of niet kan wachten. Maar omdat ik nu door zoveel mensen wordt verteld dat ze me eerder gaan inleiden ivm grotere kans op suiker bij baby als ik hem tot 40+ weken draag ik me daar aan vast ga houden. En dan duurt een week wachten op controle behoorlijk lang.
ik krijg morgen een kzs omdat ons ventje zo groot is. ook ik heb suiker. en mijn vorige kindje woog 4800gram. deze baby is weer enorm dus word hij morgen gehaald.
Zolang jouw suikers binnen de normen vallen met af en toe een uitschietertje is er voor je kindje geen extra risico om zelf suiker te ontwikkelen. Hier zat ik er dus continu ver boven. Dus 4 maall daags insuline..de kleine hier heeft wel die kans...Maar ook omdat ik hashimoto heb, ik zelf zw diabetes en mijn ouders diabeet zijn. Ben er ook allert op dat hij heel gezond en zo min mogelijk suikers eet.
Ik zou me goed laten informeren door je gyn. Maak een vragenlijst en neem dat eustig door. Zorg ervoor dat je niet alleen naar het gesprek gaat. Vraag ook naar die rijping van de longen van je kindje en risico op complicaties bij eerder halen of natuur afwachten. Verder heb ik hier geen ervaring mee. Maar ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt.