hoi hoi, Mijn man heeft het koortslip virus en hoewel hij het maar 2x heeft gehad in de afgelopen 6 jaar, ben ik er nu ook mee besmet.. gister kwam het ineens opzetten. mijn lippen zijn kurkdroog en de blaasjes doen pijn. wie heeft er tips om er snel vanaf te komen/ het in de toekomst te voorkomen? is het gevaarlijk tijdens de zwangerschap? wat doe je eigenlijk als je een koortslip krijgt en je hebt een baby onder de 6 maanden? het is de eerste keer dat ik er eentje heb, dus alle tips zijn welkom
Wat zou kunnen helpen is zovirax. Dat smeer je op vanaf het moment dat je de koortslip op voelt komen. Kan ook als er al blaasjes zijn, dit zou de genezing kunnen versnellen. Verder kan je er weinig aan doen. Voor je zwangerschap is het niet gevaarlijk. Als je een baby hebt mag je die niet kussen. Goed je handen wassen als je aan je mond hebt gezeten. Maar het belangrijkste is dat je het kindje niet kust. Voor een kindje onder de 6 maanden is het virus namelijk gevaarlijk.
Zovirax en Compeed Lippads zijn wel fijn, maar dat moet je gebruiken vóór de blaasjes doorkomen (vaak voel je aan een tinteling al dat er eentje aankomt) anders heeft het niet veel effect meer helaas. In de toekomst voorkomen lukt helaas niet. Als je het virus eenmaal bij je draagt kan het altijd weer komen opzetten, meestal wanneer je weerstand laag is.
Heb zelf het virus dankzij me lieftallige moeder. Nee serieus hou megaveel van haar hoor, maar ik was nog maar 3 maand. Jarenlang last gehad, hoe hard het ook klinkt, door helemaal niks eraan te doen heb ik al 3 jaar het niet meer gehad. Snachts deed ik nog wel wat lippenbalsem erop zodat de boel niet open knapte. Overdag gebruikte ik als ik thuis was gewoon broodboter. Mijn huisarts vertelde me, hoe meer je je lichaam erbij helpt, hoe minder antistoffen je lichaam er tegen maakte. Dus bij iedere verkoudheidje en bij iedere griepje was het weer terug.
Ik geloof dat eigenlijk niet echt. Als kind deden we er ook nooit iets aan, maar liep echt mega vaak met van die dikke 'brobbels' rond, op menig kinderfoto terug te vinden. Ik heb er nu als volwassene veel minder last van terwijl ik vaker hulpmiddelen als Compeed of Zovirax gebruik. Maar misschien heeft dat er ook mee te maken dat je als kind minder weerstand hebt ofzo. Zijn hier echt fases trouwens, als ik goed in m'n vel zit komen ze helemaal niet. Maar is de weerstand laag breken ze snel door (gek genoeg niet als ik verkouden ben of griep héb, maar vaak als het ertegenaan hangt)
Ik ben helaas een ervaringsdeskundige. Zolang ik me kan herinneren heb ik er last van. Bij mij komt het op als ik weinig weerstand heb, ziek word of mezelf heb besmet door een oude lippenbalsem te gebruiken. Ik gebruik er niks voor, af en toe kruitvat lippenblaasjes creme, die werkt prima en is goedkoper dan zovirax en als het virus echt uitbreekt gebruik ik compeed lipplijsters zodat ik mijn kind nog wel kan knuffelen en kussen. Zodra de blaasjes weg zijn ben je niet meer besmettelijk. Het wondje op zich (indien droog en met korst) kun je het beste met rust laten en in de lucht laten genezen. Ik heb ooit een keer een zogenoemde "hot kiss" gekocht bij de apotheek. Het is een apparaatje wat je 30 sec op de plek moet houden waar het tintelende gevoel zit. Het wordt ontzettend heet, maar is vol te houden. Bij mij werkte dit heel goed alleen is nu na 5 jaar mijn batterij leeg Dan breekt het virus niet uit. Heel veel sterkte! Want je komt er helaas niet meer van af. Het kan hooguit een hele tijd wegblijven, maar je blijft het virus bij je dragen.
ja ik weet het, daarom ben ik er ook niet zo blij mee. plus het staat ook niet echt geweldig natuurlijk. bedankt voor alle tips! hoelang duurt het voor het weg is?
Koortslip kun je zo goed als voorkomen door L- Lysine pillen te slikken.Of dat ook mag in de zwangerschap weet ik niet. Maar normaal gesproken heb ik er zeker 4 of 5 per jaar. Nu sinds de pillen die je bij elke gezondheidswinkel kan halen 0!!!
ikj heb er ook geregeld een, ik gebruik vaak gewoon purol...ik moet afkloppen dat ik hem niet meer heel dik heb gehad gelukkig, vaak alleen klein blaasje..en dan smeer ik purol/zovirax. ik heb dat vaak na bijv een feest waar veel mensen uit verschillende glazen drinken..en nu moet koud weer....velletjes bijten van je lip...dus niet doen
ik, mijn moeder en schoonzusje, vriendinnetje hebben er ook allemaal last van. Ik al een hele tijd niet meer gelukkig! Mijn schoonzusje was bij de tandarts ( ja echt waar) en die scheen een apparaat te hebben wat werkte om de blaar weg te krijgen. Wellicht jou tandarts ook? Het moment dat je hem voelt opkomen, moet je gelijk gaan smeren, VET houden. Want de blaar zelf is vaak al heel snel weg, maar dan begint de ellende dat het moet uitdrogen en dan gaat het stuk. Ik smeer uierzalf, ouderwets middel wat voor zoveel dingetjes helpt!
Ik heb meestal een aantal keer per jaar een koorstlip. Ik heb een tubetje in mijn handtas zitten. Als ik het dan voel tintelen smeer ik de plek meteen in. Dan komen er meestal maar kleine blaasjes die zo weg zijn. Met baby's moet je enorm oppassen. Is zeer gevaarlijk. Moet je goed je handen wassen en zo min mogelijk aan je gezicht zitten.
Ik heb er heel veel last van gehad toen ik nog was. Ik heb het ook aan mijn neus. Hoe gek dat ook moet klinken. Ik heb dus een koortsneus en een koorstlip. Ik echt overal in huis en in mijn tas zovirax zitten. ( voor mij helpt deze het beste) Meteen als je het op voelt komen gaan smeren. Dan blijven de blaasjes ( of blaasje) het kleinste. Ik smeer er ook wel is tandpasta op om de uitdroging te versnellen. Zat een keer helemaal onder toen ik klein was en mijn moeder moest ertandpasta op smeren Helpt wel hahahaha Maar succes kan zeer pijnlijk zijn en heel vervelend.
Wat Lizzie zegt... ik heb dus alleen maar een koortsneus, nooit aan mn lippen. Van tijd tot tijd echt een clownsneus omdat het dan op het puntje zit :x Ik merk bij mezelf dat juist Zovirax/Prevner/Compeed de boel juist "triggeren" en dat het daarvan nog erger wordt en dat ik dan minstens twee weken met plekken loop. Tegenwoordig smeer ik dus niet, probeer er vanaf te blijven en dan is het meestal met een weekje weer over. Toen M. nog te klein was plakte ik overdag zo'n Compeed-pleister en dan 's avonds/ 's nachts geen pleister zodat het aan de lucht kon drogen. Wat al eerder is gezegd: tijdens de zwangerschap heeft het koortslipvirus geen invloed, maar je babietje kan er dus goed ziek van worden.
in de winter je lippen goed vet houden, want juist op droge lippen komen ze vaak ik drink in een restaurant of een cafe altijd uit het flesje of uit een rietje Doe ik dit niet zit ik de volgende dag helamaal onder als mijn kindjes of partner verkouden zijn wordt er niet op de lippen gekust, daar krijg ik het ook van en toen mijn oudste is geboren had ik een megakoortslip...en heb ik de eerste week een mondkapje opgehad bij het baddderen en knuffelen en flesgeven..niet charmant maar wel doeltreffend compeed en zovirax helpen bij mij niet, verergerd alleen maar er niet aankomen en uitzichzelf over laten gaan is het beste duurt ongeveer een volle week
Weet niet of het al aangegeven is (heb niet alles gelezen), maar ik mocht dus NIET zovirax of middelen die hierop lijken gebruiken van mijn huisarts nu ik zwanger ben! Ook de apotheek wees me hier nadrukkelijk op. Er zitten stoffen in de schadelijk kunnen zijn voor de ongeboren vrucht. Ook op de website van het RIVM staat dat je regulieren koortslip middelen niet gebruiken mag. Het enige wat ik mocht hebben is: zinkzalf.
Hier heb ik ook al meer over gehoord. Lijkt me het proberen waard. Na de bevalling had ik elke maand wel een koortneus (ja, dat kan ook) momenteel is het vrij rustig.....een enkele keer een blaasje maar geen hele grote plekken. Ik heb ook de hotkiss gehad, hielp ook goed.