Dokter en prik

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Meis28, 26 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Volgende maand heeft m’n zoontje controle bij de kinderarts omdat ie 3 jaar wordt (wonen in het buitenland-weet niet of het in NL hetzelfde is), met vaccinatie. Vergelijkbaar met CB denk ik. Nu is hij heel bang voor de dokter, wil er niets van weten en zet t altijd op een schreeuwen en werkt alleen maar tegen. Ook al bereid ik m voor, beloof ik m wat leuks daarna etc.. nu hij dus ook een prik krijgt, heb ik een beetje de vraag in m’n hoofd rondspoken: hoe pak ik dit aan..?! Tips?

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.263
    11.876
    113
    Zo te lezen heb je al een aantal dingen geprobeerd. Ik zou het gewoon kort can te voren zeggen. Zodat de stress zo kort mogelijk is.

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Zelf ook vooral kalm blijven en ik zou het inderdaad kort van te voren vertellen, misschien de focus daarna leggen op wat jullie ná het doktersbezoek gaan doen (bv samen boodschappen en dan mag hij een broodje uitkiezen, of naar de speeltuin etc).

4. yaro

yaro Niet meer actief

Mijn zoon kon ook zo in paniek raken van bepaalde dingen. Als ik zeker wist dat er paniek ging volgen probeerde ik zo lang mogelijk voor mij te houden waar we heen gingen.
    Niet door te liegen maar door subtiel om de antwoorden heen te draaien. Daardoor was er simpelweg minder lang paniek. Inmiddels is hij ouder en kan hij er beter mee om gaan.

5. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ben vooral beetje bang voor het moment van die prik, dat wil hij natuurlijk niet en als hij iets niet wil... dan is ie bijna niet te houden (denk aan schreeuwen en om zich heen slaan-heeft ie al eerder gedaan). Überhaupt wil hij niks bij de dokter, wegen en meten is al drama

6. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Heb je een speelgoed dokterskoffer? Dan kan je af en toe samen dokter spelen. Bij de pop, bij de beer of mama is ziek. Ect. Dat helpt hier een beetje.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Lastig, bij onze knul kunnen we vertellen dat we naar de dokter gaan en vertellen wat we wat ze gaan doen. Niet vertellen zorgt juist voor paniek.

Weet niet hoe het bij jullie zit maar onze CB ziet er ook niet uit als dokter.

Nog 2 maanden en dan krijgt hij ook een prik (net voor zijn 4). Net er voor zullen we vertellen wat ze gaan doen .Dat een spuit niet fijn is maar dat je anders heel ziek kan worden. Voorbereiden van de prik zal ook gaan via zijn dokterssetje. Waarschijnlijk zullen we een klein Lego setje vantevoren alvast uitzoeken. Kan hij daarna er mee spelen.

Roanna en Meis28 vinden dit leuk.
  8. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Ja hebben we. Zal er ook even wat meer aandacht aan geven deze periode, beetje laten zien..!

9. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Heel kort voor de tijd vertellen (misschien pas als je voor de deur staat van het bureau). En iemand anders meenemen (een volwassene) die kan helpen hem in bedwang te houden. Eerlijk zeggen dat hij een prik krijgt en dat het even pijn kan doen. Misschien kan je hem thuis al meten en wegen? Om te oefenen maar ook om te vergelijken met de resultaten daar.

10. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Grappig, iedereen zegt kort van te voren vertellen, terwijl ik juist al heel ver van te voren zou beginnen. Juist om dat ‘schok’ moment te voorkomen, en hem tijd te geven te verwerken dat hij naar de dokter moet. Er is dan ook alle tijd en ruimte om emoties te laten gaan, want angst mag er zeker zijn.
    Kort van te voren vertellen zou voor mij voelen alsof ik hem voor het blok zet.

11. yaro

yaro Niet meer actief

Hier werkt dat dus echt niet omdat de paniek hoe dan ook komt. En dan is lang van te voren zeggen in zijn geval onnodig veel stress.

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Er zit een verschil in het vertellen weken vantevoren en wanneer je binnen bent en ze staan bijwijze van spreken met de spuit in de handen.

Je moet een tussenweg vinden die goed is voor je kind. Leuk is het niet maar het is niet dat ze een keus hebben. Je moet ze laten weten dat je het spannend mag vinden en dat huilen niet erg is. Daarna nog een fijne dag proberen te maken zonder teveel nadruk op het zielige. Succes!

Meis28 vindt dit leuk.
  13. Zohra

Zohra Fanatiek lid

20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Als ze met de spuit in handen staan vond ik zelf vroeg genoeg. Er moest ook nog een oogtest, geen schijn van kans dat dat ging lukken als ze al wist van de prik.
    Op het moment zelf gezegd nu nog even een prikje, kom maar even op schoot zitten. Gelijk brullen natuurlijk maar gewoon gauw gedaan. Huilen was ook zo weer over.

14. Lauwra

Lauwra Fanatiek lid

5 nov 2009
    1.220
    0
    36
    Als het woord dokter al paniek opwekt zou je ook wat anders kunnen zeggen bijvoorbeeld een mevrouw of zuster die gaat kijken wat jij allemaal al kan en of je ogen goed zijn.
    Zo heb ik het aan mijn zoontje uitgelegd. Hij panikeerd niet bij woord dokter maar vond het aan de andere kant niet helemaal een correcte benaming omdat hij ook niet ziek is.
    Dat er ook een prik bij hoorde heb ik een week van te voren verteld en nog twee kerr herhaald. Maar onze zoon is nigal nuchter dus die prik scheelde hem niks, ook niet toen hij hem kreeg. Na afloop zei hij zelfs dat hij het zo leuk vond en wanneer we weer gingen:roflmao:

Deel Deze Pagina