Peuter met maagzuur, vervolg, kinderarts wilt afwachten..

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Sparky, May 14, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sparky

Sparky Niet meer actief

Een tijd terug heb ik een topic geplaatst. Gezien deze gesloten is heb ik even een nieuwe aangemaakt.

http://www.zwangerschapspagina.nl/peuter-kleuter/489331-peuter-maagzuur.html

Inmiddels zijn we maanden verder. We zijn een aantal keer in Zwolle geweest bij het Sophia Kindercentrum.

In die tijd is oorzaak verstopping nogmaals uitgesloten. Permanent gebruik van vezelzakjes zorgen ervoor dat hij 6x per dag poept en het maagzuur wordt er niks minder van.

Inmiddels zit hij op 2x 4ml ranitidine per dag en hij mag max 2x 2ml hebben. En de klachten zijn vollop aanwezig. De ranitidine zorgt er gelukkig alleen voor dat hij geen ontstoken slokdarm krijgt.

Hij slikt vele momenten per dag. Zijn bed is verhoogd en toch hoor je precies wanneer hij gaat liggen als je buiten zijn slaapkamer bent. Hij moet gelijk enorm slikken.
    Hij klaagt vaak over pijn in zijn keel en prik in zijn keel. Wijst dan onderin zijn hals aan als de pijnplek.

Nu verstopping als oorzaak is afgestreept hebben ze in het ziekenhuis besloten af te wachten totdat het vanzelf binnen een paar jaar over gaat. Onderzoeken zijn te vervelend voor hem en verder kunnen ze toch niks doen om te voorkomen dat het omhoog komt.

Allergie o.i.d. is niet onderzocht. Hun conclusie, er zijn wel meer kinderen die het hebben en we kunnen niks dan afwachten.

Nu wil ik dus een second opinion aanvragen en het liefst toch gelijk naar Utrecht.

Ben er zoooo klaar mee! Mijn kind heeft pijn en hun willen alleen maar afwachten?

Ben ik nou zo gek dat ik dit een vreemde gang van zaken vind?

Wat zouden jullie doen in dit geval?

2. nijntje5

nijntje5 Bekend lid

Jun 23, 2012
    739
    1
    18
    mijn kleine lieve manneke
    zuid-holland
    Ik zou zeker een second opinion aanvragen! Dit lijkt mij niet normaal of goed voor een kind om zoveel pijn te hebben.

Dus ik zou zeker je gevoel volgen!

Sterkte, het lijkt me niet makkelijk om je kind zo te zien, het zal toch invloed hebben...

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Nou inderdaad een second opinion aanvragen hoor !!

Wat lijkt me dat vreselijk dat je kleintje zoveel pijn heeft :(

4. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Jeetje wat erg zeg.. echt vervelend dat hij er zoveel last van heeft :( Ik herinner me je vorige topic nog.
    Zou ook zeker voor een second opinion gaan.
    En hoezo zijn de onderzoeken te vervelend voor hem, alsof dit (en het afwachten) niet vervelend is. Kunnen ze t niet met een roesje doen dan?
    En omeprazol ipv ranitidine, mag dat bij kinderen? Misschien dat dat beter werkt voor hem.

5. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ze werken nergens in mee.

Het onderzoek waar ze op doelt moet er een slangetje via de neus. Heeft hij als baby ook gehad. Niet leuk, maar ja.. dit is ook alles behalve leuk.

Andere medicatie willen ze ook niet proberen. Eerst omdat ze de oorzaak wouden vinden ipv het gevolg aanpakken en nu omdat ze gewoon af willen wachten of hij er overheen groeit.

Ik vind het zooo sneu voor zoontje. En ik kan gewoon niks doen om hem te helpen.

Ga morgen naar huisarts. Wellicht kan hij ons voor een second opinion doorsturen.

6. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik vind het belachelijk dat je niet gewoon Nexium krijgt, dat is het meest moderne middel tegen reflux nu en werk heel erg goed. Ranitidine is toch Zantac? dat werkte maar 6 weken bij onze dochter, daarna ook na verhoging van dosering deed het niets meer. Het neutraliseert het zuur maar verminderd het niet. Je hebt protonpompremmers nodig die de aanmaak van maagzuur remmen vanuit de maagwand tot je de oorzaak weet.

Er was wel eerder iemand hier op het forum waarvan het kind pas op latere leeftijd reflux kreeg. Maar dat is al lang geleden. Het kan dus wel maar bij jullie klinkt het wel heftig.

Ik zou wel willen weten of het maagklepje niet goed sluit of wat dan ook. En je moet nagaan of hij bijvoorbeeld al vaak anti bioticakuren heeft gehad waardoor de darmen misschien niet goed werken? Of drinkt hij bepaalde limonade of iets anders? krijgt hij veel nepsuikers binnen uit bijvoorbeeld dranken zoals optimel? of veel vetten? Ik kan zelf niet tegen jaffacakes bijvoorbeeld...zo lekker maar echt het enige waar ik meteen enorme maagzuur van krijg.

Wat eet en drink hij dan zoal op een dag? of lukt dat sowieso niet goed?

7. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

Nov 15, 2009
    4,613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Een second opinion kun je altijd aanvragen.

ik heb helemaal geen ervaring met reflux en maagzuur bij onze kinderen maar ik had zelf heel veel last van maagzuur bij beide zwangerschappen. Soms als ik een slok water nam dan kreeg ik erna een golf omhoog, zo irritant. Ik nam dan een of twee happen vanille vla en dan ging het weer weg. Nogmaals ik heb geen ervaring met kinderen en maagzuur maar misschien helpt het voor jouw zoon ook? (Al is het dan om even de tijd door te komen die je moet wachten op second opinion)

8. Sparky

Sparky Niet meer actief

Hij drinkt zuivel, water en ranja. Ranja van raak want daar zitten geen kleurstoffen in. Hij eet veel fruit, maar vooral bananen dat vindt hij het lekkerste. En avondeten gaat niet al te best door de verschillende structuren, dan eet hij vaak maar 1 van de 3 dingen. Toetje vanillevla, maar vaak hoeft hij geen toetje.
    Brood eet hij heeel goed. Meestal volkorenbrood.

Hij heeft als baby een darminfectie gehad waardoor hij ook reflux had. Toen antibiotica gekregen en was alles over. Ze hebben nu ook gekeken of die darminfectie terug was maar dat was niet zo.

Verder nooit geen antibiotica gehad.

We eten niet veel vette dingen. Van pizza wordt het maagzuur ineens mega erg bijvoorbeeld.

Zuivel is melk of chocolademelk. Soms yoghi. De normale met gewone suikers.
    Ranja van andere merken maakt geen verschil met maagzuur.

Al met al tast ik qua voeding in het duister.
    Ik weet gewoon niet waar het aan kan liggen

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Heb je wel eens zuivel helemaal weggelaten?
    Melk helpt vaak even tegen maagzuur, maar het verergert het daarna weer. Als vervanger kun je soja of rijstmelk geven (maar eerst helemaal weglaten).
    Verder dingen als chocola, sinaasappel, tomaat (,koffie, koolzuur) staan er ook om bekend.

10. Sparky

Sparky Niet meer actief

Nee zuivel en chocola heb ik nog niet helemaal weggelaten. Wel alleen melk maar dan kreeg hij wel toetje enzo.
    Sinasappel krijgt hij niet, verse sappen om die reden ook niet en sappen uit pak beperkt (thuis niet). Tomaat alleen als het verwerkt is in een kant en klaar product(saus en soep).

Vandaag om 14.00 uur bij de huisarts zijn.

11. Sparky

Sparky Niet meer actief

Moet nu wachten totdat de kinderarts mij terugbelt om te overleggen voor een second opinion.

Intussen weigert huisarts de maagzuurremmer voor te schrijven. Dit ging tot noch toe gewoon via de huisarts, maar deze (nieuwe) huisarts gaat niet akkoord met de hoge dosering die zoon krijgt.
    Snap ik enerzijds wel hoor. Maar nu zit zoon zonder maagzuurremmer het weekend. Ze hebben het namelijk bijna nooit op voorraad hier en duurt een dag voordat het binnen is.

Ik kinderarts gebeld en die gaat vandaag aan het eind van de dag of morgen recept uitschrijven.
    Dus niet optijd mocht het besteld worden.

Pfff.... zit er echt even helemaal doorheen.

12. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Zantac (ranitidine) kun je volgens mij ook vrij verkrijgen evt.. Omeprazol trouwens ook.

13. Sparky

Sparky Niet meer actief

Echt?
    Hier hebben ze het zowiezo nooit op voorraad en zantac hebben ze nooit (alleen andere ranitidine, merkloos).
    Maar wellicht een andere apotheek wel..
    Ga ik even achteraan.

14. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Gewoon bij kruidvat ofzo. Wel zantac 75, dacht ik.

15. Sparky

Sparky Niet meer actief

Is hier niet zonder recept te verkrijgen bij de apotheek. Andere apotheek heeft er 1 staan en stuurt die morgen naar mijn eigen apotheek. Dan is het in ieder geval op voorraad gelukkig.

16. Sparky

Sparky Niet meer actief

Klopt maar daar staat geen dosering aangegeven voor kinderen omdat dat wordt afgeraden bij kinderen.
    Dan wordt het wel heeel erg uitvogelen.

17. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ik ken t overigens niet als oplossing. Dan moet je even kijken hoeveel hij nodig heeft..
    Belachelijk trouwens, van die huisartsen die zomaar even beslissen dat ze het niet voorschrijven, terwijl je t anders altijd hebt. Kan ik echt pissig om worden!

18. Sparky

Sparky Niet meer actief

Ja ik ook! Maar ja... nu maar hopen dat de kinderarts gewoon de bestelling erdoor doet morgen en ik het dus morgen ook op kan halen.

19. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Gekke vraag hoor misschien, maar is er wel gekeken of zijn klachten überhaupt met een teveel aan maagzuur te maken hebben? Het kan namelijk ook zijn dat hij juist een te weinig aan maagzuur heeft. Dit kan o.a komen door te lang slikken van maagzuurremmers, of te hoge dosering, en geeft dezelfde klachten.

20. Sparky

Sparky Niet meer actief

Te weinig maagzuur geeft dezelfde klachten? Dan komt er ook steeds iets omhoog? Dan krijg je ook pijn in de slokdarm?

Er is niet naar gekeken want dat onderzoek is te vervelend.

Share This Page