Tips om eettafel te verven/ vergrijzen

Discussie in 'De lounge' gestart door vlindertje85, 6 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

24 jan 2008
    280
    0
    16
    Hoi dames,
    Ik zit erover te denken om mijn eettafel te verven / restylen.
    Ik heb een koloniale gelakte tafel zoals op de foto en ik wil naar de tafel op de 2e foto :D
    Ik weet dat ik eerst heeeel goed moet schuren.
    Aangezien ik een leek ben op gebied van verven, ben ik op zoek naar tips waar ik het blad mee kan doen zodat het die vergrijsde look krijgt en wat ik er daarna overheen moet smeren zodat het kidsproof ;) word
    Het onderstel zat ik te denken aan een eerst grondverf en daarna een soort kalkverf?
    Wie heeft dit ook gedaan en hoe is het geworden?
    Alle tips zijn welkom

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      12,3 KB
      Weergaven:
      4
  2. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

24 jan 2008
    280
    0
    16
    Zoiets moet het resultaat dan worden:D

Bijgevoegde bestanden:

• image.jpg
      image.jpg
      Bestandsgrootte:
      16 KB
      Weergaven:
      5
  3. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik lees ff mee. Mijn tafel is geheel wit. Van Riviera Maison. Ik zou ook graag het blad houtkleur of anders vergrijsd maken. Maar omdat het zo'n dure tafel is durf ik t niet goed ;)

4. Baby 2

Baby 2 Actief lid

12 nov 2014
    235
    1
    16
    Als je een houtkleur wilt vergrijzen, is paste wax van painting the past heel mooi. Je hebt als ondergrond wel hout nodig, op wit zal het lichtgrijs worden. Het stinkt behoorlijk en het is wel wat werk met uitwrijven, maar erg mooi resultaat.

5. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Schuren en een grey wash erop?

6. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
  7. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Met krijtverf heb ik (nog) geen ervaring. Bij de Karwei hebben ze wel een supermatte lak (noir et blanc ofzoiets) die dezelfde look geeft en die je hetzelfde gebruikt als een gewone lak. Ik heb zelf mijn lichteiken eettafel gebeitst. Omdat het een strakke tafel is vond ik een brocante look niet passen. Beitsen geeft een mooie kleur, je blijft de houtnerf goed zien en de tafel blijft modern ogen. Met een goede beits heb je ook meteen een kidsproof beschermlaag. Je moet de tafel wel echt helemaal kaalschuren. Een foto van mijn tafel (krijg hem niet gedraaid, sorry):

8. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Blad beitsen met grey wash of indd die paste wax van painting the past (mooier maar ook duurder) poten kan je can alles opdoen. Kalkmatte lak is nooit super slijtvast en ik gebruik zelf altijd de extra matte muurverf van de flexa creations (in alle kleuren mengbaar en veel goedkoper als een lak variant en eigenlijk net zo sterk)

Begin altijd met ontvetten voordat je gaat schuren anders schuur je eventuele vettige substantie in het hout (gebruik st marc of ammoniak of andere verfreiniger)

Alles is in een bouwmarkt te verkrijgen muv painting the past dacht ik (hier in ieder geval niet)

9. Toeteke

Toeteke Fanatiek lid

15 jan 2014
    1.613
    685
    113
    Vrouw
    Ik heb de poten van onze eettafel met krijtverf gedaan en het blad alleen heel licht geschuurd en gelakt, heb even zo snel geen duidelijke foto, maar op deze kun je het ook zien:

Bekijk bijlage 437307

Bekijk bijlage 437308

10. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wat voor hout is het?

Sommige houtsoorten moet je behandelen omdat het hout anders gaat "bloeden" Je krijgt dan lelijke gele vlekken in je witte verf.

11. vlindertje85

vlindertje85 Actief lid

24 jan 2008
    280
    0
    16
    Bedankt voor de reacties dames, hier kan ik zeker wat mee.
    Nu alleen nog even moed verzamelen om er aan te beginnen ;)

Deel Deze Pagina