Hoi allemaal, Mijn dochter is al ruim twee weken aan de diarree. Zo'n 6 luiers op een dag en sinds een paar dagen ook nog kapotte billetjes erbij. Tijd voor wat dokters advies dacht ik zo.. Gister gebeld, en de assistente zei dat ik maar beter even langs kon komen, omdat het al zo lang duurde. De dokter vond dat ze er niet erg ziek uit zag (ziet ze ook niet). Daarnaast heeft ze geen koorts, maar (naar mijn idee) wel buikpijn en dus last van de diarree. Logisch lijkt mij. Hij wilde geen medicijnen voorschrijven, omdat ze daar niet ziek genoeg voor was. Hij gaf mij als advies om twee keer peer dag een beetje cola op kamertemperatuur, zonder prik en gemengd met water te geven. Hij zei; "Zet een roestige spijker een dag lang in de cola en de roest is verdwenen". Dit moet dus ook gebeuren met dat wat zich in haar darmpjes afspeelt. Bij mij gaat het een beetje tegen m'n gevoel in, een kindje van 14 maanden cola geven. Wat vinden jullie??
Ik kan me voorstellen dat cola raar klinkt. Maar ik weet nog dat wij vroeger, tegen uitdroging (als het erg warm weer was), cola met chips kregen. Daar was een goede reden voor, volgens mij echt zo'n "oma weet raad" iets. Maar wij waren toen wel een stuk ouder...
Mmm, misschien een beetje jong voor cola. Maar het helpt wel, in ieder geval haal ik het ook in huis als ikzelf of dochterlief last hebben van darmklachten/diarree, helpt beter als allerlei drankjes en middeltjes, en wordt een stuk makkelijker ingenomen. Maar ik twijfel of ik het voor mijn zoontje ook zou halen, alhoewel, na twee weken diarree kan het geen kwaad om het te proberen, en wat extra suikers kunnen dan ook geen kwaad.
Ik zou er zelf niet direct op zijn gekomen. Maar aan de andere kant... denk je dat al die chemische middelen die je op recept krijgt, wel zo goed voor je kleine meisje zijn? Als ik dat even afweeg tegen een piepbeetje cola... zou ik toch voor de cola gaan om te proberen. Of misschien een beetje rijstwater (dus het vocht dat overblijft van het rijstkoken) met suiker voeren? Dat helpt ook heel goed tegen diarree (maar niet overdrijven met de hoeveelheid vocht, anders heeft ze straks obstipatie)
Er bestaat ook "kindercola", van Raak. Geen idee of dat milder is dan gewone cola. Misschien dat dat iets is?
Ik was er zelf denk ik voor een kindje niet opgekomen, maar vind het eigenlijk niet gek. Ik heb heel veel gereisd naar nogal vreemde oorden, en cola helpt echt heel goed! Ik dronk altijd lauwe cola zonder prik (blegh) als ik zware diarree had en het gin er snel van over. Helpt beter dan ORS, ORS vult alleen aan wat je verliest, maar cola heeft idd ook iets dat helpt genezen had ik altijd het gevoel.
Gewone cola. Dus geen light of kindercola doet wonderen bij maag klachten en diarree. Succes verder met de kleine !
Jep gewone cola is echt super bij maagklachten en diarree. Niet te koud en inderdaad zonder koolzuur (dus even in een bekertje laten staan tot de prik eruit is) Beterschap!
Misschien wel gek advies. Maar cola werkt wel heel goed. Daarnaast werken bananen en rijst ook prima.
Gewone cola, geen light. Wij mochten het ook geven toen ze zo jong was; ze had buikgriep met enorm spugen en spuitluiers, bloed hing aan de billen. We hadden toen nog het principe "Ze drinkt water of thee" maar de dokter zei "Ze mag ALLES drinken als het maar vocht is, laat je principes even los." Cola heeft veel suikers en zouten.
tis een vreemd advies MAAR ik geef liever cola dan andere chemische dingen als medicijnen. ik neem aan dat je witbrood banaan etc nog allemaal hebt geprobeerd?
Ik zou eerst eens even vragen of er een ontlastingkweek gemaakt kan worden. Hier heeft dochterlief ooit twee keer lang diarree gehad en dat bleek een darmparasiet te zijn die niet vanzelf weg ging en waar toch echt een kuur voor nodig was... Cola voorschrijven zonder dat je weet wat het is, my goodness, dan kan ik ook wel huisarts gaan worden...
Inderdaad, ik geef ook liever cola dan een chemisch medicijn! Daar hebben jullie helemaal gelijk in. En dan moet ik m'n eigen principes misschien maar even los laten en dat beetje cola per dag geven. Als het maar over gaat! Niet dat ik dit nu weken ga geven natuurlijk.. Ik kijk het een week aan en als er dan niks veranderd is, trek ik weer aan de bel. Altijd fijn, mede-moeders op dit forum laten je weer even helder denken Tnx allemaal!
Beginnen met huis-, tuin- en keukenmiddeltjes heeft vaak meer nut dan meteen allerlei onderzoeken starten en medicatie voorschrijven. Natuurlijk kan het zijn dat cola niet werkt, maar als 't wel werkt, is het een fijne oplossing. Werkt het niet? Dán extra onderzoeken en medicatie. Zou wat zijn als ze van iedereen met flinke diarree een kweek zouden maken...
Nou, van flinke diarree hoef je idd niet direct een kweek te maken. Maar van 2 weken diarree wel. Ben met mijn dochter toen ook pas naar de dokter gegaan toen huismiddeltjes niet hielpen en de dame al twee weken last had: dan zou diarree met normale oorzaken echt al lang over moeten zijn en als dat niet zo is, (heb het dan wel echt over de waterdunne diarree he, niet over een beetje spuitpoep), dan is er wat aan de hand en vind ik cola echt een vreemd advies.
ik ben ook anti cola en vooral voor kids.. Ik zou dan als ik ht zou doen kindercola halen en dan eenbeetje water nog toevoegen..
't Is overigens niet dat ik anti-cola ben, prima als dat een oplossing is en kan nooit slechter zijn dan de troep van medicatie, maar als het een darmparasiet is, gaat cola niet werken...
Als huismiddeltjes niet werken, moet er inderdaad actie worden ondernomen, maar in geval van TS hoor ik niets over of huismiddeltjes geprobeerd zijn, dus prima om dat eerst nog te proberen, toch? Als kindje echt ziek is, is het natuurlijk ook weer een ander verhaal.
ja zou het ook doen. Als ik zelf diarree etc heb dan drink ik ook cola...werkt wel. Toen ik een keer geopereerd was en echt super misselijk was en het gevoel dat ik moest overgeven, maar lukte niet.. kreeg ik zelfs cola van de verpleging, helpt ook goed.. beterschap